شناسه خبر : 17773 لینک کوتاه

امحای صدهزار دستگاه ماهواره در تهران

۷۰ درصدهای سیال

نظرها مختلف است؛ بعضی‌ها می‌گویند ۷۰ درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند و بعضی‌ها می‌گویند ۷۰ درصد مردم مخالفند. اما نظر دسته دوم بیشتر قابلیت اجرا دارد.

مهران فرجی

نظرها مختلف است؛ بعضی‌ها می‌گویند 70 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند و بعضی‌ها می‌گویند 70 درصد مردم مخالفند. اما نظر دسته دوم بیشتر قابلیت اجرا دارد. هفته پیش صد هزار دیش و ادوات ماهواره که یا از پشت بام‌ها جمع شده یا به صورت داوطلبانه تحویل پایگاه‌های بسیج شده بود، امحا شد. این اقدام البته بازتاب‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های خارجی داشت، اما سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، گفته است: مردم در پاسخ به این نکته که شبکه‌های ماهواره‌ای ضررشان بیشتر از نفعشان است این طور پاسخ دادند: 6 /42 درصد کاملاً موافق، 2 /32 درصد موافق، 2 /12 درصد بی‌نظر ، 2 /9 درصد مخالف و 8 /3 درصد کاملاً مخالف بودند.
سردار نقدی البته پاسخ گروه اول را هم که معتقدند 70 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند و مخالف جمع‌آوری ماهواره‌ها هستند، همان‌جا داد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً وزیر ارشاد اعلام کرده است طرح اصلاح استفاده از ماهواره بررسی شود، گفت: «من نمی‌دانم منظور ایشان از اصلاح چیست اما چیزی که می‌دانیم این است که این شبکه‌ها هیچ سودی برای ما ندارند و موجب اخلال در جامعه خواهند شد.»
البته ماجراهای جمع‌آوری دیش‌های ماهواره به همین چند وقت ختم نمی‌شود. سال 85 بود که طرح گسترده‌ای برای جمع‌آوری ماهواره‌ها اجرا شد و بعد از آن هم هر چند وقت یک بار ماموران نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری تجهیزات ماهواره اقدام می‌کردند. بعد از اجرای این طرح در هر محل، نان نصابان و البته قبل از آنها واردکننده‌ها و فروشندگان این تجهیزات در روغن بود. حالا مدتی بود که جمع‌آوری‌ها کمتر شده بود و استفاده‌کننده‌های ماهواره که دولت می‌گوید بالای 70 درصد مردم هستند، با خیال راحت‌تری به تماشای تلویزیون می‌نشستند. گرچه سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرده دیش‌ها و تجهیزات امحا‌شده هفته پیش، تجهیزاتی بوده که خود مردم تحویل داده‌اند، اما خبر برای آن 70 درصد کمی نگران‌کننده بود. البته استفاده‌کننده‌های ماهواره که گهگاهی دیش‌هایشان از پشت بام خانه جمع می‌شود می‌توانند امیدوار باشند که این دیش‌ها وارد صنعت می‌شود چرا که اعلام شده این تجهیزات پس از امحا، برای بازیافت به کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تحویل داده خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

  • پرسه در خلسه

    مروری بر علل گرایش جامعه ایرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی

    پرسه در خلسه

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها