شناسه خبر : 17134 لینک کوتاه

وزیر بهداشت: طرح سلامت رشد فقر را نصف کرد

۱۷ درصد کودکان خیابانی الکل مصرف کرده‌اند

در حالی به نیمه دوم ماه نخست زمستان گام می‌نهیم که نه از سرما خبری است و نه از بارندگی، تداوم این وضعیت به شدت برای مسوولان امر می‌تواند نگران‌کننده باشد. از قرار معلوم در هفته پیش شایعاتی درباره بارورسازی ابرها در هفت استان کشور مطرح شد، شایعه‌ای که در پایان هفته رئیس مرکز ملی تحقیقات باروری آن را تایید کرد.

حمیده حق‌پرست
در حالی به نیمه دوم ماه نخست زمستان گام می‌نهیم که نه از سرما خبری است و نه از بارندگی، تداوم این وضعیت به شدت برای مسوولان امر می‌تواند نگران‌کننده باشد. از قرار معلوم در هفته پیش شایعاتی درباره بارورسازی ابرها در هفت استان کشور مطرح شد، شایعه‌ای که در پایان هفته رئیس مرکز ملی تحقیقات باروری آن را تایید کرد. با توجه به تجربه فوق‌العاده اجرای این طرح در دو دهه پیش امیدواریم این بار یکی دیگر از همسایه‌های ما با سیل خانه‌خراب نشود. در همین حال وضعیت سلامت هوای پایتخت در هفته پیش تا حدود زیادی قابل قبول بود و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تنها دغدغه این سازمان را ذرات بالای دو و نیم میکرون دانست. در هفته گذشته در حوزه مدیریت شهری و استانی شاهد تحول مهمی بودیم. طبق گزارش رسانه‌ها بیش از یک دهه ریاست مهدی چمران بر شورای عالی استان‌ها بالاخره با انتخاب غلامرضا بصیری‌پور به پایان رسید. چمران یک سال پیش هم در جریان انتخاب رئیس شورای شهر تهران این صندلی را به احمد مسجدجامعی واگذار کرد، اما خیلی زود اصولگرایان شورا توانایی خود را بازیافتند و سال بعد چمران به جای همیشگی‌اش در شورای شهر تهران بازگشت. شورای عالی استان‌ها عالی‌ترین شورا در سلسله مراتب شورایی در کشور است که از اعضای شورای استان همه استان‌های کشور انتخاب می‌شود و 75 عضو دارد. این شورا می‌تواند در حدود وظایف خود، طرح‌هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس پیشنهاد کند. غلامرضا بصیری‌پور با 42 رای موافق و 32 رای مخالف جانشین مهدی چمران در این شورا شد. رئیس جدید شورای عالی استان‌ها پس از انتخاب تاکید کرد که اعتدال‌گراست و حامی دولت. او مهم‌ترین برنامه خود را نیز تحقق مدیریت واحد شهری عنوان کرد. در روز آغازین هفته پیش بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام این سوال را از هم می‌پرسیدند: «اینستاگرامت فیلتر شده؟ چرا بعضی عکس‌ها باز نمیشه؟» در این میان خیلی‌ها یادشان افتاد که از چندی قبل بحث فیلترینگ هوشمند برخی شبکه‌های اجتماعی از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی و قوه قضائیه مطرح شده بود. حالا گویا وزارت ارتباطات تصمیم گرفته تن به این خواسته بدهد. احتمالاً به همین دلیل از هفته پیش برخی صفحه‌ها در اینستاگرام دیگر باز نمی‌شد و دسترسی به برخی عکس‌های عادی هم اشتباهاً امکان‌پذیر نبود.
یکی از اخبار مهم در حوزه فرهنگ و هنر نیز به بازگشت یکی از بازیگران قدیمی به عرصه فعالیت‌های هنری بازمی‌گشت. شرق با اختصاص عکس نخست خود به فریماه فرجامی نوشت: «...خبر خوشحال‌کننده بود: فریماه فرجامی، بازیگر توانمند سینما و تلویزیون ایران، بعد از ۱۱سال دوری از سینما مقابل دوربین یک کارگردان جوان قرار گرفت. او در سال۸۱ در فیلم «زهر عسل» به کارگردانی ابراهیم شیبانی که در سینماهای کشور اکران شد، بازی کرد و یک سال بعد در یک فیلم تلویزیونی به نام «کاغذ دیواری زرد» به ایفای نقش پرداخت. او در این سال‌ها به دلیل ابتلا به بیماری از صحنه بازیگری دور مانده بود و حالا بعد از درمان و مراقبت‌های پزشکی، نه‌تنها شرایط جسمانی‌اش بهبود یافته بلکه بار دیگر به بازیگری روی آورده است.»

سگ‌کشی در رشت
این روزها اخبار رفتار غیرمناسب با جانوران در رسانه‌ها بیشتر از گذشته بازتاب می‌یابد. اعتماد در هفته گذشته در گزارشی به سگ‌کشی در رشت پرداخت و نوشت: «...شهرداری رشت در طرح کشتار شبانه «سگ‌های ولگرد» در خیابان اصلی این شهر اقدام به سگ‌کشی کرده است. شهرداری رشت با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داده ماموران شهرداری چهاردهم دی‌ماه طرح کشتار شبانه «سگ‌های ولگرد» را در خیابان اصلی این شهر اجرا می‌کنند. این نهاد در بیانیه‌ای از کار خود دفاع کرد و آن را به سود و منفعت مردم دانست. این در حالی است که بر اساس بخشنامه وزارت کشور در رابطه با کنترل حیوانات بی‌سرپرست، کشتن حیوانات خلاف قانون است و باید به صورت زنده‌گیری یا عقیم‌سازی باشد و پس از بررسی‌های انستیتو پاستور آن حیوان را راحت کرد. فراخوان برای سگ‌کشی فقط مربوط به رشت نیست بلکه شهردار کلاردشت هم در دعوتی برای کشتن سگ‌ها در سطح شهر تبلیغات کرده است. سگ‌کشی در منطقه۲ رشت اتفاق افتاده است.»

تنها دستاورد مثبت لغو اکران فیلم «خانه پدری»
همزمان با جلوگیری از اکران «خانه پدری» به صورت محدود در گروه هنر و تجربه و موکول شدن زمان نمایش آن «به شرایط مناسب دیگر»، کیانوش عیاری خالق این اثر سکوت خود را شکست و در دفاع از فیلمش به انتقادها پاسخ داد. کارگردان فیلم توقیف‌شده «خانه پدری» همزمان با دفاع از فیلمش به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی برای اکران نشدن فیلم «خانه پدری» نیز پاسخ داد. او به ایسنا گفت: «در میان زیان‌های متعددی که عدم نمایش «خانه پدری» از جنبه‌های مختلف مالی و غیرمالی داشت، شاید تنها یک دستاورد حاصل شده باشد و آن هم عذرخواهی آقای ایوبی است. آنچه این اقدام را مهم می‌کند، این است که ایشان از مردم عذرخواهی کرد، در حالی که آنها در این‌گونه مواقع اصولاً عادت به شنیدن عذرخواهی ندارند و من نمی‌دانم آخرین باری که مردم از یک مقام مسوول عذرخواهی شنیدند، کِی بوده است.» در هفته پیش فهرست نهایی آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر نیز اعلام شد. هیات انتخاب سی‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر متشکل از محمد احسانی، احمد امینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، بهنام بهزادی،‌ مجید رضابالا، رسول صدرعاملی و حسین کرمی، پس از بازبینی 88 فیلم طی مدت 40 روز اسامی 22 فیلم انتخاب‌شده را به این شرح اعلام کردند: «ارغوان» کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار، «اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی، «ایران برگر» مسعود جعفری‌جوزانی، «بوفالو» کاوه سجادی‌حسینی، «بهمن» مرتضی فرشباف، «تگرگ و آفتاب» رضا کریمی، «تا آمدن احمد» صادق صادق‌دقیقی، «حکایت عاشقی» احمد رمضان‌زاده، «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «دوران عاشقی» علیرضا رئیسیان، «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی، «روباه» بهروز افخمی، «شرفناز» حسن نجفی، «شکاف» کیارش اسدی‌زاده، «شیفت شب» نیکی کریمی، «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی، «عصر یخبندان» مصطفی کیایی، «مرگ ماهی» روح‌الله حجازی، «مزار شریف» عبدالحسن برزیده، «مشرف به کوچه بی‌نام» هاتف علیمردانی و «من دیه‌گو مارادونا هستم» بهرام توکلی. به این لیست فیلم‌های «قول» محمدعلی طالبی؛ بهترین فیلم جشنواره کودک و «فراز از قلعه رودخان» غلامرضا رمضانی؛ بهترین کارگردانی جشنواره کودک نیز اضافه شده‌اند تا به این ترتیب 24 فیلم در بخش سودای سیمرغ با هم رقابت کنند. به گزارش فرهیختگان در فهرست فیلم‌های راه‌نیافته به بخش سودای سیمرغ چند نام مهم به چشم می‌خورند که پیش‌بینی می‌شد آثارشان به رقابت در این بخش هیجان بیشتری بدهد. فیلم «محمد(ص)» نخستین فیلمی بود که همزمان با اعلام نام مجید مجیدی به‌عنوان رئیس هیات داوران از بخش مسابقه خارج شد و قرار است در بخش خارج از مسابقه اکران شود. بهمن فرمان‌آرا نیز قرار بود با فیلم «دلم می‌خواد» یکی از نام‌های مطرح جشنواره سی‌وسوم شود که او نیز چندی پیش درخواست خارج کردن فیلمش از بخش مسابقه را رسانه‌ای کرد. به این دو نام خسرو سینایی، عبدالرضا کاهانی، سیروس الوند، خسرو معصومی و محمدحسین لطیفی نیز اضافه شد. با فهرست منتشر‌شده به نظر نمی‌رسد امسال شاهد جشنواره‌ای پرشور و پرحاشیه باشیم. احتمالاً راضی‌ترین قشر از جشنواره آتی مسوولان ارشاد باشند.

طرح سلامت رشد فقر را نصف کرد
دومین روز از اولین دوره کنفرانس اقتصاد ایران، در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ کنفرانسی که می‌خواست با گرد هم آوردن هزار و ۵۰۰ کارشناس و بررسی مقالات علمی و پژوهش‌های گروهی از اقتصاددان‌ها، چند راه‌حل عملی برای بهبود حال اقتصاد بیمار ایران به دست بیاورد. به گزارش شهروند سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت در نشست هدفمندی یارانه‌ها (حمایت از خانوارها) در همایش اقتصاد ایران با اشاره به اینکه از محل هدفمندی ۲۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده، گفت: «در دو ماه آینده، هزار خانه بهداشت جدید افتتاح خواهد شد.» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: «درصد فقیر شدن مردم از هزینه‌های سلامت به بیش از نصف کاهش یافته است و همچنین ۲۱۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به سلامت پرداخت شده است... نسبت هزینه‌های سلامت به هزینه‌های غیرخوراکی خانوار بیش از ۴۰ درصد است و بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی هدفگذاری تا سال ۲۰۳۰ انجام داده که ۸۰ درصد خانوارها از مباحث اولیه سلامت برخوردار باشند. به گفته وزیر بهداشت از مهرماه ۹۲ کارگروه سلامت تشکیل شد و طرح سلامت از اسفند تصویب و ابلاغ شده است.»

۱۷ درصد کودکان خیابانی الکل مصرف کرده‌اند
بر اساس یافته‌های پژوهش گسترده سازمان بهزیستی درباره کودکان کار و خیابان، کودکان ۱۰ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند. به گزارش شرق میانگین درآمد این کودکان ۲۳ هزار تومان در روز است. ۳/۱۷ درصد کودکان خیابانی حداقل یک‌بار در عمر مصرف الکل داشته‌اند. ۲۳ درصد این کودکان حداقل یک‌بار مواد، الکل یا سیگار مصرف کرده‌اند و ۹/۶ درصد این کودکان در شش‌ماه اخیر مصرف داشته‌اند. ۲۱ درصد کودکان تجربه رابطه جنسی داشته‌اند. میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران ۵/۱۲سال و در پسران ۷/۱۳سال است و ۴/۵ درصد این کودکان آزار جنسی را گزارش کرده‌اند. سازمان بهزیستی در طول سال، پنج هزار کودک را جمع‌آوری می‌کند و این پژوهش نتایج طرح سنجش رفتارهای پرخطر در کودکان کار و خیابان است که از سال ۹۱ کلید خورده. سن ورود کودکان به خیابان چهار تا ۱۸سالگی بوده است. میانگین سن ورود به خیابان سه تا ۱۰سال بوده و کودکان ۱۰ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند. بیشتر کودکان خیابانی به کارهای متعارف به‌ویژه دستفروشی (۲/۷۳درصد)، باربری و پادویی (۶/۸درصد) و نوازندگی (۶/۴درصد) یا نیمه‌متعارف زباله‌گردی و جمع‌آوری ضایعات نان (۶/۹درصد) و تکدی‌گری (۷/۵درصد) مشغول‌اند و تعداد بسیار اندکی از کودکان (دو درصد) تنها به مشاغل غیرمتعارف شامل تن‌فروشی، خریدوفروش مواد و جیب‌بری می‌پردازند. مشاغل نیمه‌متعارف (زباله‌گردی و تکدی‌گری) در پسران و کودکان افغان به شکل معناداری بالاتر از کودکان ایرانی است (۸/۸ درصد در مقابل ۸/۳ درصد). در کودکان ایرانی کولی نیز تکدی‌گری به شکل معناداری بیش از سایر کودکان ایرانی است (۴/۱۱ درصد) در مقابل (۶/۱ درصد). تعداد اندکی از کودکان (۹ درصد) در کنار کار خیابانی کارهای غیرمتعارف شامل تن‌فروشی و خریدوفروش مواد نیز انجام می‌دهند. میانگین درآمد این کودکان از مشاغل ذکرشده به‌عنوان کار اول ۲۳ هزار و ۴۸۸ تومان در روز است که از حداقل روزانه دو هزار تومان تا حداکثر ۵۰ هزار تومان نیز تغییر می‌کند. یافته‌های کمی مطالعه نشان می‌دهد ۴/۲۷ درصد کودکان اهانت و کتک‌ خوردن از ماموران، ۶/۲۶ درصد کتک‌ خوردن از همسالان، ۲/۱۶ درصد اهانت و کتک ‌خوردن از مردم، ۵/۸ درصد خفت ‌شدن و ۴/۵ درصد آزار جنسی را گزارش کرده‌اند. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «کودکان خیابانی در مقایسه با جمعیت عمومی، مصرف الکل بالاتری دارند و مصرف مواد آنها نیز بالا و احتمالاً بالاتر از جمعیت عمومی زیر ۱۸ سال است. بر اساس یافته‌های کمی این مطالعه، ۳/۱۷ درصد کودکان خیابانی حداقل یک‌بار در عمر مصرف الکل داشته‌اند. مصرف شش‌ماه اخیر الکل در کودکان خیابانی ۰۷/۱۱ درصد است و در حدود هفت درصد کودکان خیابانی هر روز الکل مصرف می‌کنند. نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد ۹/۶ درصد کودکان خیابانی یک‌بارمصرف یکی از مواد مخدر را (با یا بدون الکل) داشته‌اند. کودکان خیابانی به دلیل شرایط و روش زندگی خانواده از سنین پایین با روابط جنسی آشنا شده و آن را تجربه می‌کنند. سن شروع رابطه جنسی در کودکان خیابانی پایین است. میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران ۵/۱۲سال و در پسران ۷/۱۳سال است.» ان‌شاءالله این گزارش‌ها موجب بهبود شرایط این بخش آسیب‌پذیر جامعه شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها