شناسه خبر : 16989 لینک کوتاه

هفته پرحادثه

دعوت از ایران برای مذاکرات حج

در هفته‌ای که خبر درگذشت هاشمی‌رفسنجانی مردم ایران را در بهت و اندوه فرو برد، اعلام شد که عربستان سعودی برای ایران دعوتنامه مذاکرات حج فرستاده است.

زمانی که اختلافات اخیر ایران و عربستان بالا گرفت، بسیاری چاره کار را در نقش‌آفرینی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی می‌دیدند و حتی اخباری از احتمال سفر او به عربستان برای حل اختلافات فی‌مابین منتشر شد. مطرح شدن احتمال این سفر به دلیل ظرفیتی بود که همه می‌دانستند شخص مرحوم هاشمی‌رفسنجانی برای حل اختلافات دیرین دو کشور دارد. البته چنین سفری در نهایت انجام نشد، حج ایرانیان به عربستان نیز به تعلیق درآمد و امسال ایرانیان از حج غایب بودند. اما در هفته‌ای که خبر درگذشت هاشمی‌رفسنجانی مردم ایران را در بهت و اندوه فرو برد، اعلام شد که عربستان سعودی برای ایران دعوتنامه مذاکرات حج فرستاده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، از دریافت دعوتنامه عربستان برای برگزاری دیدارها و مذاکرات دوجانبه در خصوص حج به‌ صورت رسمی خبر داد. ایسنا مدعی شد منابع آگاه اعلام کرده‌اند «اواخر هفته گذشته، عربستان سعودی از طریق نمایندگی خود در نیویورک دعوتنامه‌ای را برای حضور ایران در جلسات هماهنگی حج سال 96 ارسال کرده است. این دعوتنامه برای نمایندگی ایران در نیویورک ارسال شده و سپس از طریق دستگاه دیپلماسی به دستگاه‌های ذی‌ربط و مسوول فرستاده شده است.» در گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج به نقل از نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، درباره متن دعوتنامه و واکنش ایران به آن آمده است: «متن این دعوتنامه با دعوتنامه‌های گذشته خیلی تفاوت ندارد و با توجه به محورهای مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.» بر اساس این گزارش، قاضی‌عسکر «لزوم سرعت بخشیدن به فعالیت کمیته‌های کارشناسی برای مشخص کردن محورهای مذاکرات و نکات مورد نظر برای حج‌گزاری زائران ایرانی را خواستار شد و گفت: تمامی امور مرتبط با حج از جمله اسکان، تغذیه، امور پزشکی، حمل‌و‌نقل و امنیت حجاج، مسائل بانکی و کنسولی و... باید سریعاً کارشناسی و راهکار مناسب اندیشیده شود.» ایسنا درباره پاسخ ایران به این دعوتنامه نوشت: «بعثه مقام معظم رهبری به دعوتنامه وزارت حج عربستان برای انجام مذاکرات در تاریخ مقرر پاسخ مثبت داد. وزیر حج و عمره عربستان گفته که با ارسال دعوتنامه به تمامی کشورهای اسلامی از جمله ایران، مشغول تدارک و برنامه‌ریزی برای مناسک حج پیشِ رو است. طبق دعوتنامه‌ای که این هفته به دست سازمان حج و زیارت کشورمان رسیده، تاریخ انجام مذاکرات دو کشور برای حج آینده، پنجم اسفندماه برابر با ۲۵ جمادی‌الاول تعیین شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام این مذاکره، اعزام هیاتی از کشورمان به عربستان را در تاریخ تعیین‌شده تایید کرده است.»

محدودیت برای پزشکان
هفته گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم در حوزه بهداشت و درمان، اشتغال همزمان پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان در بخش دولتی و خصوصی را ممنوع کردند. روزنامه ایران در گزارشی درباره این مصوبه نوشت: «این مصوبه مجلس یک تبصره الحاقی دارد بر این مبنا که پزشکان و دندانپزشکان عمومی از این ماده قانونی مستثنی هستند و آنها هیچ منعی در ایجاد و فعالیت در مطب‌ها ندارند. علاوه بر این، پزشکان متخصص و فوق‌تخصص که در مناطق محروم فعال هستند با نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی و پس از تایید هیات وزیران قادر خواهند بود همزمان هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی فعالیت کنند.» با این حال حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که پیش از تصمیم مجلس این ممنوعیت را مغایر قانون اساسی توصیف کرده بود، در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شده درباره خالی شدن مراکز آموزشی و درمانی دولتی از استادان مجرب و ماهر بر اثر اعمال این ممنوعیت ابراز نگرانی کرده و آن را به ‌ویژه به ضرر مناطق محروم دانسته است.

حذف فیلم‌های عیاری و مکری از جشنواره فجر
اعلام اسامی فیلم‌های انتخاب‌شده برای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر و راه نیافتن فیلم‌هایی چون «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری و «هجوم» اثر شهرام مکری به این بخش واکنش‌های بسیاری در پی داشت، اما آنچه بیش از این حذف واکنش‌برانگیز بود، توضیحات و حواشی پس از آن بود. محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر، در برنامه «هفت» گفت: «درباره محتوا و موضوع بسیار صحبت شد و فیلم انتخاب نشد. فیلم «هجوم» را ندیدم اما درباره فیلم «کاناپه»، باید بگویم که شرایطی داشت که برای انتخاب آن به نتیجه‌ای نرسیدیم، زیرا فیلم شرایط خاصی دارد و مراجع بالاتری باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند.» کیانوش عیاری نیز در گفت‌وگو با «سینما سینما» با اشاره به اینکه به نظرش انتخاب نشدن فیلم «کاناپه» از سوی هیات انتخاب جشنواره فجر کاملاً طبیعی و قابل پیش‌بینی بوده گفته است: «من از ابتدا می‌دانستم که این فیلم برای بخش جایزه انتخاب نخواهد شد، زیرا بازیگران خانم ما در این فیلم روسری به سر ندارند، در «کاناپه» شش بازیگر خانم ایفای نقش کرده‌اند که همه آنها موهایشان را با نمره چهار کوتاه کردند. تمام سکانس‌های فیلم این خانم‌ها با کلاه‌گیس هستند و پوشش خاصی ندارند.» او تاکید کرده است: «دیگر هیچ فیلم سینمایی نمی‌سازم که خانم‌ها در آن روسری به سر داشته باشند چه در خلوت خودشان چه در مقابل محارم این کار را نخواهم کرد... البته موهای این دوستان تراشیده شده تا کلاه‌گیس‌ها به صورت مشهود مشخص باشد که موی خانم‌های بازیگر نیست.» رسانه‌ها در هفته گذشته به شکل‌های مختلفی به مساله فیلم عیاری پرداختند. روزنامه شرق با چاپ عکس این کارگردان، در واکنش به حذف فیلم او از تیتر «این جشنواره دیگر «عیاری» ندارد» استفاده کرد، اما روزنامه «جوان» با نقل قولی از عیاری که گفته است: «واقع‌گرایی من را به اینجا رسانده، دیگر توانش را ندارم. در «روزگار قریب» از آبدارچی پروژه هم خجالت می‌کشیدم که دارم پرستارهای دهه 50 را با مقنعه تصویر می‌کنم»، در تحلیلی عجیب در این‌باره نوشت: «اینکه عیاری از خبری شدن این مساله در جریان فیلمبرداری ممانعت کرده، ناخودآگاه ذهن را به این سمت می‌برد که او احتمالاً تضمینی برای عبور از قرارداد چهل‌ساله سینمای انقلاب دریافت کرده بوده است!»

تایید حکم اعدام قاتل ستایش
دیوان عالی کشور هفته گذشته حکم پرونده ستایش را تایید کرد. ستایش دختربچه شش‌ساله‌ای بود که اوایل سال جاری ناپدید شد. بر اساس تحقیقات اولیه، پسر 17‌ساله‌ای این دختربچه را ابتدا ربوده و پس از تجاوز، او را به قتل رسانده و سعی کرده بود جسدش را با اسید از بین ببرد. طبق گزارش ایسنا، «بر اساس رای صادره، قاتل این پرونده در خصوص اتهام قتل عمد به قصاص نفس، در خصوص اتهام تجاوز به عنف به ‌یک‌بار اعدام و 74 ضربه شلاق در خصوص اتهام جنایت بر میت محکوم شد. با اعتراض به رای صادره توسط دادگاه کیفری، پرونده برای رسیدگی به شعبه 32 دیوان عالی کشور ارسال شد. دیوان عالی نیز حکم دادگاه بدوی را عیناً تایید کرد». خبرگزاری مهر نیز در گزارشی نوشت: «درحالی که بر اساس قوانین جزایی اگر قاتل مرد، و مقتول یک زن باشد، خانواده مقتول برای قصاص قاتل باید تفاوت دیه زن و مرد را به قاتل بپردازند، اما در پرونده قتل ستایش قریشی به دلیل محکومیت قاتل به ‌یک‌بار اعدام به دلیل زنای به عنف و یک‌بار قصاص به دلیل قتل ستایش، تنها اعدام اجرا شده و از این جهت خانواده ستایش برای اعدام قاتل دخترشان نیازی به پرداخت فاضل دیه (مابه‌التفاوت دیه زن و مرد) ندارند.»

شلاق زدن خبرنگار برای درج اشتباه یک عدد
خبر شلاق خوردن خبرنگار یکی از رسانه‌های نجف‌آباد از اخبار تکان‌دهنده‌ای بود که هفته گذشته اندکی پس از وقوع ماجرا، خبرساز و واکنش‌برانگیز شد. روزنامه شرق درباره این خبر نوشت: «حسین موحدی، خبرنگار یکی از رسانه‌های شهر نجف‌آباد، چندی‌پیش به دلیل درج اشتباه عدد موتورهای توقیف‌شده به وسیله نیروی انتظامی به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد و حکمش نیز در هفته گذشته به اجرا درآمد. این خبرنگار با شکایت نیروی انتظامی نجف‌آباد ۴۰ ضربه شلاق خورد... شلاق بر تن این خبرنگار در شرایطی پایین آمد که رسانه منتشرکننده گزارش او حتی جوابیه نیروی انتظامی را نیز منتشر کرده بود.» ایسنا نیز به نقل از علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار و مدرس روزنامه‌نگاری،‌ در این باره نوشت: «در جامعه‌ای که از کله همه ما به خاطر شنیدن اخبار فساد مالی اسکناس سبز می‌شود، جوان خبرنگاری را به خاطر یک اشتباه شلاق می‌زنند؛ که به چه برسیم؟ که من روزنامه‌نگار دلم بلرزد که قلم را بگذارم زمین و بروم دنبال کار دیگر؟!»

هفته پرحادثه
هفته گذشته هفته پرحادثه‌ای بود. اول هفته اعلام شده که بر اثر آتش‌سوزیِ یک هتل در کربلا پنج تن از زائران عتبات عالیات از خراسان رضوی جان باختند. همچنین مرد 35‌ساله‌ای در ایستگاه مترو شریف به زیر قطار سقوط کرد و به دلیل شدت جراحت وارده جان خود را از دست داد. این خبر ابتدا با عنوان خودکشی زنی جوان در مترو منتشر شد، دقایقی بعد رسانه‌ها این خبر را اصلاح و اعلام کردند متوفی مردی بوده که با ورود به قسمت زنانه ایستگاه، اقدام به خودکشی کرد. البته در نهایت ایسنا به نقل از حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، نوشت: «درباره اینکه علت این حادثه خودکشی بوده یا خیر، کارشناسان مربوطه باید اظهارنظر کنند.» حادثه دلخراش دیگری که هفته گذشته روزنامه «شهروند» از آن نوشت، مربوط به مرگ یک مادر و دو فرزندش بر اثر ریزش یک ساختمان مسکونی در ورامین بود. بر اساس این گزارش، این حادثه در پی گودبرداری غیراصولی خانه همسایه رخ داده است. روز چهارشنبه نیز خبرگزاری‌ها از یک تیراندازی مرگبار در اراک خبر دادند که شش کشته و چند زخمی بر جای گذاشته است. ایرنا به نقل از دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک نوشت: «حادثه تیراندازی صبح چهارشنبه اراک با انگیزه محوری انتقام‌جویی اتفاق افتاده است. ریشه این حادثه به اختلاف قبلی میان این خانواده‌ها برمی‌گردد به طوری که سال گذشته ضارب به اتفاق برادرزاده خود در یک نزاع شرکت داشت و در این حادثه یک نفر به قتل رسید.» فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز از دستگیری عامل حادثه تیراندازی به دو خانواده در اراک خبر داد.

علی شریعتمداری درگذشت
هفته گذشته علی شریعتمداری، چهره ماندگار تعلیم و تربیت و از استادان بنام این حوزه، در شیراز از دنیا رفت. او نخستین وزیر فرهنگ و آموزش عالی کشور در دولت مهدی بازرگان و نخستین رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران بود. فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، نیز به مناسبت درگذشت شریعتمداری پیام تسلیتی صادر کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها