شناسه خبر : 13345 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بدون نام، بدون جانبداری

استخدام

دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در مراسم رونمایی از برنامه مقابله با تبعیض در محیط کار در ۲۶ اکتبر چنین گفت: «اگر شما صلاحیت، مهارت و عزم کافی داشته باشید این دولت موفقیت شما را تضمین می‌کند.» ۱۰ کارفرمای بزرگ در بخش‌های دولتی و خصوصی از جمله کارکنان دولت، HSBC و دلیته(Deloitte) پذیرفتند تا استخدام را بر مبنای «بدون نام» در بریتانیا آغاز کنند.

دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در مراسم رونمایی از برنامه مقابله با تبعیض در محیط کار در 26 اکتبر چنین گفت: «اگر شما صلاحیت، مهارت و عزم کافی داشته باشید این دولت موفقیت شما را تضمین می‌کند.» 10 کارفرمای بزرگ در بخش‌های دولتی و خصوصی از جمله کارکنان دولت، HSBC و دلیته (Deloitte) پذیرفتند تا استخدام را بر مبنای «بدون نام» در بریتانیا آغاز کنند. سایر کارفرمایان نیز ممکن است همین روش را در پیش گیرند. در این طرح که با هدف کاهش جانبداری جنسیتی و نژادی تدوین شده است افرادی که فهرست متقاضیان کار را دریافت می‌کنند نمی‌توانند اسامی را ببینند.
تجربه کار با متقاضیان بدون نام در چندین کشور آزمایش شده است. در سال 2012 در آلمان یک موسسه مشاوره با عنوان آژانس ضد تبعیض آلمان حامی مالی یک طرح داوطلبانه شد تا بخش تجاری این تجربه را امتحان کند. در فرانسه، قانونی که در سال 2006 به تصویب رسید بنگاه‌هایی با بیش از 50 کارمند را ملزم می‌سازد تا نام متقاضیان را از درخواست کاری و رزومه آنها حذف کند. اما دولت در تدوین شرایط عملکردی قانون کند بود و اجرای قانون فقط از سال گذشته آغاز شد. نمونه‌های مشابهی نیز در سوئد و هلند به اجرا درآمدند.
تبعیض میان داوطلبان مشاغل بر اساس نام آنها به ویژه در مورد اقلیت‌های قومی سابقه زیادی دارد. آزمایشی که در آلمان انجام گرفت نشان داد داوطلبانی که اسامی آلمانی دارند در مقایسه با داوطلبانی با نام‌های ترکی 14 درصد بیشتر احتمال دارد که برای مصاحبه فراخوانده شوند. بررسی مطالعات مختلف از سوی موسسه مطالعات نیروی کار آلمان نشان داد متقاضیان بدون نام شانس دعوت از داوطلبان اقلیت‌های قومی به مصاحبه را افزایش می‌دهد. پژوهشی که در سوئد انجام گرفت ثابت کرد بدون نام بودن احتمال استخدام اقلیت‌های قومی را بالا می‌برد.
اما نتایج دیگر تحقیقات چندان واضح و معتبر نیستند. در آزمایش دوم که در سوئد انجام گرفت مشخص شد این طرح فقط شانس استخدام زنان -‌و نه مهاجران-‌ را بالا می‌برد. طبق گزارش موسسه مطالعات نیروی کار، اجرای این طرح در هلند افزایش احتمال استخدام متقاضیان اقلیت‌های قومی را به همراه نداشت. این بدان معناست که اعمال تبعیض از مرحله بررسی تقاضاها به مرحله مصاحبه منتقل شده است.
علاوه بر این نمی‌توان کاملاً مطمئن شد که نام یک متقاضی مخفی می‌ماند. مطالعه سال 2012 فرانسه نشان داد هنگامی که متقاضیان بدون نام هستند احتمال دعوت از داوطلبان متولد در خارج از کشور و داوطلبان مناطق فقیرنشین برای مصاحبه کمتر می‌شود.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که استخدام‌کنندگان از نشانه‌های دیگری مانند آشنایی به زبان عربی برای حدس زدن نژاد متقاضیان استفاده کرده باشند. در مناطقی مانند ایرلند شمالی که تنش‌های مذهبی فراوان است نام یک مدرسه می‌تواند مذهب داوطلب را افشا کند یا وجود مرخصی طولانی‌مدت در رزومه یک فرد این گمان را ایجاد می‌کند که او در مرخصی زایمان به سر برده و بنابراین یک زن است. مخفی کردن نام داوطلبان هنگام تهیه فهرست آنها می‌تواند آغازی منطقی باشد اما احتمالاً فقط گامی کوچک در جهت رفع تبعیض در استخدام خواهد بود.
منبع:‌اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید