شناسه خبر : 11489 لینک کوتاه

انتصاب شهردار زن فقط برای ۹ ماه

حمیده حق‌پرست
در آخرین هفته شهریورماه، محمدرضا شجریان به ایران بازگشت تا گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت بیماری او وارد فاز جدیدی شود. شجریان،‌ موسیقیدان، نوازنده، سازساز و خطاط برجسته ایران پس از لغو کنسرت نوروزی 95 در ایروان ارمنستان، در پیام نوروزی با سری تراشیده از بیماری‌اش با تعبیر «مهمان 15ساله» سخن به میان آورد؛ بیماری‌ای که سرطان کلیه چپ تشخیص داده شده و پیش از این نیز منجر به بستری استاد در مقاطعی شده بود. با گذشت پنج ماه از اعلام بیماری استاد پسرش همایون شجریان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «پدر پس از پنج ماه اقامت در آمریکا، مرحله اول شیمی‌درمانی خود را سپری کرده است. در حال حاضر دچار وضعیت ضعف دوران نقاهت است که به گفته پزشکان برای این روش از درمان طبیعی است و پس از گذراندن این دوره، او برای مرحله دوم درمان آماده می‌شود.» همچنین در شهریور حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی از ادامه روند درمانی این هنرمند بعد از گذراندن دوره نقاهت خبر داد و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد حضور او در کشور باشیم. اما بعد از گذشت تقریباً چند روز از این خبرها علی مرادخانی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر بازگشت استاد آواز به ایران را تایید کرده است و همایون شجریان هم در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از بازگشت استاد خبر داده و نوشته است: «دوستان گرامی سلام. بامداد 26 شهریور پدر به ایران بازگشتند. خدا رو شکر حال ایشان خیلی بهتر از ماه‌های گذشته است. بر همین اساس پزشکان اجازه پرواز دادند و توانستند برای ادامه این دوره به خانه بازگردند تا مراحل بعدی درمانشان فرا برسد.»
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به مشخص شدن نام نماینده ایران در اسکار اشاره کرد. طبق اخبار «فروشنده» اثر اصغر فرهادی به این فستیوال مهم فرستاده خواهد شد. این اعلام نظر واکنش‌های متفاوتی دربر داشت. به طور مثال علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس پس از تماشای «فروشنده» در یادداشت اینستاگرامی خود درباره این فیلم نوشت: در شب عید غدیر با همسرم به دیدن فیلم «فروشنده» در سینما فرهنگ رفتم. بازی خوب آقای شهاب حسینی و خانم ترانه علیدوستی قابل تقدیر است، اما سوژه فیلم را نپسندیدم. این فیلم چهره خوبی از جامعه ایران نشان نمی‌دهد، لذا انتخاب آن به عنوان نماینده ایران در «اسکار» از سوی بنیاد فارابی، به نظر من انتخاب خوبی نبود. اگرچه به انتخاب آنها که معمولاً معیارهای متعددی مانند تکنیک‌های هنری، جذب مخاطب و رای‌آوری را در نظر می‌گیرند احترام می‌گذارم.
هفته پیش در حوزه حقوقی و قضایی نیز شاهد تحولاتی مهم بودیم. صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه با ابلاغ بخشنامه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد، مراقب باشند که افراد معتاد تحت هیچ شرایطی به زندان معرفی نشوند و درخواست‌های آزادی مشروط نیز خارج از نوبت رسیدگی شود. این بخشنامه مشتمل بر ۳۳ ماده و ۶ تبصره است و در اجرای سیاست‌های کلی قضایی مصوب مقام معظم رهبری در زمینه حبس‌زدایی به تصویب و تایید رئیس قوه قضائیه رسیده است.
به گزارش «شهروند» محمد کاظمی نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس در این باره نوشت: «...یکی از بندهای این بخشنامه مبنی بر اجتناب از صدور قرار بازداشت موقت به جز در موارد ضروری مطرح شده، در قانون آیین دادرسی کیفری است که البته موارد صدور قرار بازداشت موقت در مواد ۲۳۷ و ۲۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، هر چند که دست قاضی در جهت عدم صدور قرار بازداشت یا صادر نکردن قرارهای تامین دیگری که منتهی به بازداشت می‌شود، باز است که در این راستا باید گفت با توجه به شرایط نامناسب زندان‌ها به لحاظ کمبود فضای کافی بخشنامه رئیس قوه قضائیه می‌تواند به‌عنوان یک رهنمود و ارشاد نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها داشته و قضات باید تا جای ممکن به این بخشنامه عمل کنند، به‌ویژه در محاکم قضایی روسای دادگاه می‌توانند از امتیازات مقرر در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 13۹۲ استفاده کنند و در بسیاری از موارد حکم تعلیقی صادر کنند تا از افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها جلوگیری شود.» پارالمپیک نیز در هفته پیش به پایان رسید. مسابقاتی که امسال با سانحه‌ای مرگبار برای بهمن گلبارنژاد، دوچرخه‌سوار پارالمپیکی کشورمان کام ملت را تلخ کرد. ورزشکاران ایرانی که در این مسابقات به رتبه 15 دست یافتند، طبق روایت «اعتماد» هنگام ورود به کشور هیچ یک از مسوولان وزارت ورزش را در فرودگاه ندیدند.

شهردار زن فقط برای ۹ ماه
شهردار تهران که در ۱۲ سال گذشته با وجود قول خودش برای دادن سهم ۱۰درصدی از مدیریت شهری تهران به زنان، جز چند مدیر زن، توجه و اقبالی به این موضوع نداشت، یکباره در ماه‌های پایانی این دوره مدیریت شهری، برای اولین بار یک شهردار زن را برای یکی از مناطق تهران انتخاب کرد. به گزارش «شرق» محمدباقر قالیباف در حکمی که هفته پیش خبر آن منتشر شد، نرگس معدنی‌پور، مدیرکل امور بانوان شهرداری را به سمت شهردار منطقه ۱۳ تهران منصوب کرد. نرگس معدنی‌پور دارای فوق‌لیسانس مدیریت اجرایی است و پیش از دوره پنج‌ساله مدیرکلی‌اش در اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، رئیس فرهنگسرای فردوس بود. این فرهنگسرا پیش از این با عنوان فرهنگسرای دختران شناخته می‌شد. جست‌وجو در سابقه و بایگانی اخبار به جز سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای او پیرامون مسائل حوزه کاری‌اش در اداره کل امور بانوان شهرداری تهران که همه حول محور مسائل زنان، حجاب، خانواده و... است، هیچ اطلاعاتی از سوابق کاری، تخصص و دیگر وجوه مدیریتی شهردار جدید منطقه ۱۳ تهران نمی‌دهد. طبق آخرین اعلامی که روی پورتال شهرداری هم قرار گرفته است، تعداد انگشت‌شماری مدیر زن در رتبه ۱۶ یعنی تا سطح مدیرکل قرار دارند. در رده ۱۵ به عنوان معاونان مناطق و مدیران اداره کل، ۳۰ تا ۴۰ نفر و در رده ۱۴ که شهرداران نواحی هم در آن رده قرار دارند، حدود صد نفر از زنان مدیر حضور دارند و این اعداد در مقابل نزدیک به ۴۰ هزار نیروی رسمی و پیمانی و... در شهرداری تهران بسیار ناچیز است و درعین‌حال با قول ۱۰درصدی شهردار برای سهم زنان از مدیریت شهری فاصله‌ای بزرگ دارد.
انتخاب اولین شهردار زن پس از ۱۲ سال برای یکی از مناطق تهران آن هم ۹ ماه مانده به پایان دوره شهرداری قالیباف و نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر در سال 13۹۶ را می‌توان از جهات غیرمدیریتی نیز مورد تفسیر قرار داد.

رد صلاحیت 46 درصد پذیرفته‌شدگان آزمون معلمی
در سال 1394 و پس از برگزاری یک آزمون استخدامی 200 هزارنفری، در نهایت مسوولان صلاحیت 3700 نفر را تایید و راهی یک دوره آموزشی فشرده و پرهزینه کردند، ولی در آستانه آغاز سال تحصیلی و در شرایطی که دانشجو معلمان مذکور انتظار داشتند به کار فراخوانده شوند، به نیمی از آنها خبر رسید که حداقل در سال جاری صلاحیت تدریس را ندارند.
به گزارش «تابناک» در هفته‌های گذشته، آموزش و پرورش آزمون نهایی خود را از میان استخدامی‌های ماده 28 در حالی برگزار کرد که بسیاری از دانشجو معلمان به دوری مسافت حوزه امتحانی، نبود سرفصل و منبع مشخص آزمون و هزینه‌های سنگین تحمیلی اعتراض داشتند. به هر صورت آزمون جامع نهایی برگزار و پس از اعلام نتایج نهایی مشخص شد، مسوولان آموزش و پرورش بدون توجه به شرایط زندگی دانشجو معلمان و هزینه‌های سنگینی که آنها در طول دوره متحمل شده‌اند، صلاحیت تنها 54 درصد از آنها را قطعی تایید کرده‌اند. همچنین 46 درصد یا کامل رد صلاحیت شدند یا باید بار دیگر در دوره‌های آموزشی آتی شرکت و صلاحیت خود را احراز کنند.

واکنش بی‌سابقه سینماگران به اتهامات اخیر یالثارات
پس از اتهامات غیراخلاقی که در نشریه یالثارات درباره سه سینماگر ایران و در امتداد سلسله مطالبی علیه سینماگران منتشر شد، سینماگران پس از اندکی سکوت، اکنون واکنش‌های بی‌سابقه‌ای نسبت به این اتهامات عجیب و تکان‌دهنده نشان دادند. هفته پیش ابراهیم حاتمی‌کیا، داود میرباقری، پیمان معادی، مانی حقیقی و مریلا زارعی، خواستار برخورد با این نشریه شدند. دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در حالی هفته پیش به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که سینماگران پس از اندکی سکوت در قبال توهین‌های نشریه یالثارات، واکنش‌های بی‌سابقه‌ای نسبت به آخرین اتهام‌زنی این نشریه که در تاریخ مطبوعات ایران بی‌سابقه بوده، نشان دادند. به گزارش «تابناک» نشریه یالثارات در مطلبی، اتهامات عجیب اخلاقی و جنسی را متوجه ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی کرده بود که هرچند اسامی تا حدودی تغییر داده شده بود، آنچنان مشخصات دقیقی برای هر یک از این اشخاص ذکر شده بود که هر شخصی با اندک آگاهی فرهنگی و سینمایی به مضمون این متن پی می‌برد؛ اتهاماتی که در صورت اثبات نشدن از طرف مدیران یالثارات، نیازمند اجرای حد خواهد بود. در این جشن مانی حقیقی که در غیاب لیلا حاتمی و به نمایندگی از او برای دریافت جایزه روی صحنه آمده بود، از شکایت از یالثارات توسط او، علیدوستی و فرهادی سخن به میان آورد اما این آغاز بحث بود. ابراهیم حاتمی‌کیا نیز که جایزه بهترین کارگردانی جشن منتقدان را به دست آورده بود، روی صحنه در اعتراض به «یالثارات»، ادبیات آتشینی به کار بست و گفت: «آقای حقیقی شروع کرد و موضوع برای من دست‌دوم شد. می‌خواستم بگویم قسم به قلم. عزیزان اینجا صاحب‌قلم و اندیشه و محترم‌اند. دیروز خبردار شدم و دیدم حرمت قلم اینقدر زایل می‌شود، جز اینکه همه باید به این واکنش تندی داشته باشیم نیست. نمی‌دانم این خشونت از کجا می‌آید؟ این قلم در خلوتگاه خودش همچنین چیزهایی نباید بنویسد...متاسفم در کشوری زندگی می‌کنم که با اسم حسین و خون حسین(ع) این‌چنین بازی می‌شود... من کم نواخته نشدم از این مجله؛ از زمانی که یک برگ بیشتر نبود. یادم است نماز جمعه می‌رفتم و می‌دیدم ورقه‌هایی پخش می‌شود و می‌دیدم برگه برای یالثارات است که دارد مثلاً مرا افشا می‌کند که یک کار انحرافی انجام می‌دهم. این حرف شاید برای 20، 25 سال پیش است که حالا به اینجا رسیده‌اند. اگر (یالثارات) معذرت نخواهند یا جامعه اهل‌قلم واکنشی نشان ندهد به نظرم این بی‌غیرتی است!» داود میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون نیز شدیدترین نقد را در این باره مطرح کرد و گفت: «شرایطی که این نشریه به وجود آورده، شرم‌آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود، امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جراتی می‌کنند و هتاکی می‌کنند. ما توقع داریم که بزرگان و مسوولان ورود کنند. این نشریه دل همه ما را شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند همه متضرر می‌شوند.»

برگزاری جلسه نهایی رسیدگی به پرونده پزشکی کیارستمی
هفته پیش جلسه بررسی پرونده فوت عباس کیارستمی بدون اعلام رای نهایی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد. این جلسه با حضور وکلای کیارستمی، دکتر احمد میر، جراح عباس کیارستمی، مسوول فنی بیمارستان و اعضای تیم پزشکی برگزار شد. به گزارش فارس ایرج خسرونیا، رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی با اعلام نظر نهایی درباره پرونده مرگ کیارستمی به خبرنگاران گفت: پزشک معالج او دو قصور پزشکی و یک قصور انتظامی داشته که در تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شده است. او افزود: «متاسفانه جو سیاسی بر پرونده مرحوم کیارستمی سوار شد.» خسرونیا ادامه داد: «صدور جواز دفن کیارستمی دست ما نبود و برای همین کالبدشکافی نشد و علت فوت را که در فرانسه بود، نمی‌دانیم و نمی‌توانیم درباره علت دقیق آن اظهارنظر کنیم ولی درباره اصول حین بستری در بیمارستان جم و آراد اظهارنظر می‌کنیم.» طبق گزارش ایسنا اعلام رای نهایی و قطعی درباره این کیفرخواست به زمانی دیگر موکول شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها