شناسه خبر : 21591 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس سابق فدرال‌رزرو اتحاد برای کمک به اقتصاد آمریکا را امری دشوار دانست

تقویت زیرساخت‌ها عامل رشد اقتصادی

بن برنانکی رئیس سابق فدرال‌رزرو اعلام کرد در خصوص حصول توافق میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به منظور کمک به اقتصاد آمریکا خوش‌بین نیست.

تقویت زیرساخت‌ها عامل رشد اقتصادی

بن برنانکی رئیس سابق فدرال‌رزرو اعلام کرد در خصوص حصول توافق میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به منظور کمک به اقتصاد آمریکا خوش‌بین نیست. برنانکی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «حزب‌گرایی در آمریکا به طرز فوق‌العاده‌ای قوی است. این موضوع کار را برای جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به منظور همکاری و توافق در خصوص سیاست‌های موثری که به کمک اقتصاد بیاید بسیار سخت می‌کند.» 

برنانکی که از سال 2006 تا 2014 رئیس فدرال‌رزرو بوده قبل از تقسیم تلخ کنگره دست‌کم دو بار در سال سوگند یاد می‌کرد و از این‌رو در خصوص حزب‌گرایی در سیاست آمریکا آگاهی کافی دارد. برنانکی از سوی کنگره به دلیل بحران مالی سال 2008 و نقش غیرعادی بانک مرکزی آمریکا در حفظ اقتصاد بارها مورد پرسش قرار گرفت. به منظور شناورکردن بازار مسکن آمریکا، برنانکی نرخ بهره را در سال 2008 به صفر کاهش داد و این نرخ تا اواخر سال 2015 همین مقدار حفظ شد. در آن زمان، کنگره و دولت اوباما در بن‌بست گیر کرده و قادر به انجام هیچ سیاست پولی برای تقویت واقعی رشد اقتصادی نبودند. حامیان برنانکی معتقدند رئیس سابق فدرال‌رزرو به اقتصاد آمریکا در جلوگیری سقوط شدید به بحران اقتصادی کمک کرده است. منتقدان برنانکی سیاست‌های او را (نظیر خرید بیش از چندین هزار میلیارد دلار بدهی که در اواخر سال 2014 به پایان رسید) عامل ایجاد عواقب بلندمدتی می‌دانند که به اقتصاد آمریکا و بازار سهام این کشور آسیب جدی وارد کرد. چند سال پیش برنانکی کلید فدرال‌رزرو را در اختیار جانت یلن قرار داد که یکی از طرفداران پروپاقرص برنانکی بوده است. برنانکی در خصوص انتخاب یلن در زمان ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش اعلام کرد: «من فکر می‌کنم، خانم یلن وظایف خود را به خوبی به انجام خواهد رساند و اقتصاد را در مسیر بهبود و پیشرفت هدایت خواهد کرد.» در حالی که دونالد ترامپ در نظر دارد تا با انجام برنامه‌هایی رشد اقتصادی آمریکا را تقویت کند، برنانکی به طور کلی مخالف اصول گسترده برنامه‌های ترامپ نیست ولی معتقد است باید به ایجاد زیرساخت‌ها اهمیت بیشتری داد. او می‌گوید بازسازی پل‌ها و جاده‌های آمریکا، همانند کد مالیاتی می‌تواند به رشد اقتصاد کمک کند، رشدی که از سال 2009 عملکرد کندی داشته است. رئیس سابق فدرال‌رزرو می‌گوید: «‌کاری که دولت آمریکا باید انجام دهد این است که طرف عرضه اقتصاد را تقویت کرده و رشد آن را سریع‌تر کند. من فکر می‌کنم علاوه بر آن افزایش هزینه‌های زیرساختی و بهبود مدارس و اصلاحات مالیاتی (نه لزوماً کاهش مالیات) می‌تواند بسیار موثر باشد، این اقدامات می‌تواند بهترین راهکارها برای دستیابی به رشد بالاتر باشند.» 

در مجموع، برنانکی معتقد است اقتصادی که او آن را رهبری کرد یکی از تیره‌ترین دوره‌های زمانی تاریخ آمریکا بوده و هم‌اکنون وضعیت اقتصاد در حال بهبود است. برنانکی می‌گوید: «اگر شما سه یا چهار سال پیش به من می‌گفتید اقتصاد آمریکا به وضعیت امروز می‌رسد، من از شنیدن آن به‌شدت خوشحال می‌شدم.» 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها