شناسه خبر : 22888 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش دمای بازار دلار

افت تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، بهای طلا را کاهش داد

بهای آزاد دلار در بازار تهران طی یک ماه اخیر حدود 2 /1 درصد رشد کرده و این افزایش، دمای بازار را در انتهای ماه دوم تابستان افزایش داده است. رشد تقاضا برای سفر حج و رشد بهای درهم دو عامل اصلی در تغییر دمای این بازار بوده است. بورس در هفته گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده و 2 /0 درصد به شاخص بازار سهام افزوده شده است. در بازارهای جهانی، افت تنش‌های میان آمریکا و کره شمالی باعث شد قیمت جهانی طلا کاهش یابد. قیمت نفت هنوز نگران اضافه عرضه در بازار است و این نگرانی، قیمت‌های طلای سیاه را کنترل کرده است.

بهای آزاد دلار در بازار تهران طی یک ماه اخیر حدود 2 /1 درصد رشد کرده و این افزایش، دمای بازار را در انتهای ماه دوم تابستان افزایش داده است. رشد تقاضا برای سفر حج و رشد بهای درهم دو عامل اصلی در تغییر دمای این بازار بوده است. بورس در هفته گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده و 2 /0 درصد به شاخص بازار سهام افزوده شده است. در بازارهای جهانی، افت تنش‌های میان آمریکا و کره شمالی باعث شد قیمت جهانی طلا کاهش یابد. قیمت نفت هنوز نگران اضافه عرضه در بازار است و این نگرانی، قیمت‌های طلای سیاه را کنترل کرده است.

تداوم نگرانی از اضافه عرضه

روز دوشنبه، نگرانی‌ها پیرامون کاهش احتمالی عرضه نفت لیبی در مقطعی کوتاه از معاملات موجب تقویت بهای نفت شد. اما در ادامه، تقویت شاخص دلار و همچنین تقاضای داخلی ضعیف چین برای نفت منجر به کاهش بیش از 5 /2‌درصدی بهای آن شد. کاهش تولید میدان شرارا (بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی) معادل 270 هزار بشکه در روز، می‌تواند منجر به کاهش عرضه از جانب تولیدکنندگان عضو اوپک شود. در این روز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد؛ پیش‌بینی می‌شود تولید نفت شیل این کشور در ماه سپتامبر که شامل ورود آمار جدید منطقه‌ای است، با افزایش 117 هزار بشکه در روز به 15 /6 میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه انستیتوی نفت آمریکا اعلام کرد، میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 11 آگوست، با 2 /9 میلیون بشکه کاهش به 2 /469 میلیون بشکه رسید. این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند میزان ذخایر در این هفته 1 /3 میلیون بشکه کاهش یابد.

ویلیام او لافلین، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در موسسه ریوکین سکیوریتیز گفت: «تحلیل بازار از این گزارش امیدوارکننده بوده است.» اما میزان ذخایر بنزین آمریکا در این هفته 301 هزار بشکه رشد داشته، در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند 1 /1 میلیون بشکه کاهش داشته باشد. به‌طور کلی تحلیلگران معتقدند عرضه بالا مانع از رسیدن قیمت‌ها به ارقام بالاتر می‌شود. فواد رزاق‌زاده، تحلیلگر بازار نفت در سایت فورکس دات‌کام گفت: «موضوع مازاد عرضه همچنان بر قیمت‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. به‌رغم تلاش‌های اوپک و روسیه برای کاهش عرضه، چیز زیادی تغییر نکرده است. هرچند این تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند تولید خود را محدود کنند، اما نفت شیل آمریکا همچنان در حال افزایش است.» در بخش تقاضا، تحلیلگران انتظار دارند بازار شاهد کاهش تدریجی رشد مصرف باشد، زیرا با رشد بهره‌وری در مصرف سوخت و افزایش استفاده از خودروهای برقی تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در آمریکا کاهش خواهد یافت و میزان تقاضا برای نفت در چین نیز در حال کاهش است.

دیگر خبر مهم بازار نفت در این روزها، تاخیر در عرضه سهام اولیه آرامکو است. اگرچه طبق گزارش جدید وزارت دارایی عربستان «به دنبال افزایش درآمدهای نفتی، کسری بودجه سه‌ماهه دوم عربستان کاهش یافته و به 5 /46 میلیارد ریال سعودی، معادل 4 /12 میلیارد دلار رسیده است» اما میزان درآمدهای غیرنفتی این کشور افتی ۱۷‌درصدی داشته است. هرچند افزایش درآمدهای نفتی عربستان وضعیت بودجه جاری این کشور را در شرایط بهتری قرار داده است، اما ذخایر ارزی این کشور که بعد از ریزش قیمت‌ها از سال 2014 با کاهش چشمگیری همراه بود، احتمالاً امسال نیز برای جبران کسری بودجه مجدداً کاهش یابد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ذخایر ارزی عربستان سعودی طی سه سال گذشته ۲۴۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. در این میان عرضه اولیه سهام آرامکو که راه‌حلی برای تامین ارز موردنیاز سعودی‌هاست و قرار بود در نیمه دوم سال 2018 رقم بخورد، به علت وجود بحث‌های داخلی و برخی مشکلات دیگر به احتمال زیاد با تاخیر همراه خواهد بود. به گزارش رویترز، اختلاف اصلی به آنجا بازمی‌گردد که با وجود تاکید کارشناسان بر عرضه اولیه سهام آرامکو در بورس لندن، طبق شنیده‌ها از منابع آگاه، ولیعهد جوان عربستان سعودی و دولت برای بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام دنیا، به بورس نیویورک علاقه بیشتری دارند. این در حالی است که مشاوران مالی و قانونی عربستان سعودی عقیده دارند بورس لندن با مشکلات و ریسک‌های کمتری برای این رویداد همراه است. روز چهارشنبه روند افزایشی بهای نفت تداوم داشت، هرچند این افزایش کم‌دامنه بود. عصر چهارشنبه به وقت تهران هر بشکه نفت برنت در حدود 51 دلار در هر بشکه و قیمت نفت آمریکا در سطح 47 دلار در هر بشکه قرار داشت.

رشد واردات کره جنوبی از ایران

هفته گذشته اعلام شد واردات نفت خام کره جنوبی از ایران با تقاضای قوی سئول برای نفت سبک ایرانی که قیمت رقابتی دارد، در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 /‌26 درصد افزایش یافت. آمار گمرکی نشان داد کره جنوبی که یکی از مشتریان آسیایی بزرگ ایران است در ماه ژوئن 4 /‌1 میلیون تن یا ۳۳۰ هزار و ۱۵۱ بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که در مقایسه با 1 /‌1 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان است، در هفت ماه نخست سال میلادی جاری ۳۶۸ هزار و ۹۵۲ بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که 7 /47 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. کره جنوبی عمدتاً میعانات ایران را که نفت فوق سبک مورد استفاده برای تولید سوخت‌های گرانی مانند نفتاست، وارد می‌کند.

تعیین قیمت دومین خودرو پسا‌برجامی

 در هفته گذشته، دومین خودرو پسا‌برجامی قیمت‌گذاری شد. پژو 301، در شرایطی از روز سه‌شنبه عرضه شد که درست مانند مدل 2008، با قیمتی بالاتر از آنچه وعده داده شده بود، به‌دست مشتریان رسید. بر این اساس، فروش فوری تعداد محدودی پژو 301 با قیمتی حدود 95 میلیون تومان از روز سه‌شنبه در نمایندگی‌های منتخب ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) آغاز شد و مشتریان با پرداخت کامل مبلغ در نظر گرفته‌شده، خودرو خود را 10‌روزه تحویل خواهند گرفت. قیمت 95 میلیون تومانی پژو 301 در حالی است که مسوولان ایران‌خودرو پس از امضای قرارداد با پژو، از عرضه این محصول در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان خبر داده بودند.

خبر دیگر اینکه بنا بر تازه‌ترین مصوبه هیات دولت خودروهای پرمصرف داخلی نیز از ابتدای سال آینده مشمول اسقاط خودروهای فرسوده می‌شوند. بر اساس این مصوبه خودروسازان با تولید خودروهای سواری داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 5 /8 لیتر، 5 /8 لیتر و بیشتر در صد کیلومتر باید یک دستگاه خودرو فرسوده اسقاط کنند.

بر این اساس خودروهای سمند LX، سمند سورن، ساندرو اتومات، جک J5 اتومات، جک S5 دستی و اتومات، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، آسا، لندمارک، آریزو 5 اتومات، تیگو دستی و اتومات، پژو 405 GLX، پژو 405، پژو 405 GLX دوگانه‌سوز، پژو 405 ELX، پژو پارس ELX، پژو پارس، پژو پارس دوگانه‌سوز، MVM 550، MVM530 دستی و اتومات شامل این مصوبه جدید هیات دولت می‌شوند؛ چراکه مصرف سوخت این خودروها بالای هشت لیتر در صد کیلومتر است؛ بنابراین خودروسازان در سال آینده باید به‌ازای تولید هر یک از این محصولات یک خودرو فرسوده اسقاط کنند.

رشد دلار در نیمه دوم هفته

هفته گذشته دلار در بازار رشد قیمتی آرامی را طی کرد و بهای آن از سه هزار و 810 تومان در روز شنبه به سطح سه هزار و 819 تومان در روز چهارشنبه رسید. این رشد قیمتی بیشتر در نیمه دوم هفته و از روز دوشنبه به بعد تقویت شد. دلار روز یکشنبه با یک تومان افزایش به بهای سه هزار و 809 تومان رسید و روز دوشنبه یک تومان رشد دیگر را به ثبت رساند تا به قیمت سه هزار و 810 تومان برسد. قیمت این ارز آخرین بار 17 مرداد در محدوده سه هزار و 810 تومان حضور داشت. به گفته فعالان، روز دوشنبه عامل افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار وجود نداشت و تنها تحرکات جزئی در معاملات فردایی عامل رشد بود. در چهارمین روز هفته، دلار برای اولین بار در یک هفته گذشته از محدوده سه هزار و 810 تومان فاصله گرفت. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز شش تومان افزایش را ثبت کرد و با رسیدن به قیمت سه هزار و 816 تومان توانست بالاترین قیمت از 15 مرداد را تجربه کند. به گفته فعالان، در حالی که کاهش دامنه نوسانات به تغییرات تک‌تومانی انتظارات سفته‌بازی را از بازار خارج کرده بود، افزایش روز سه‌شنبه تا حدی افزایشی‌ها را بار دیگر به معاملات بازگرداند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در افزایش دامنه نوسان نقش داشت، افزایش نرخ حواله درهم و رشد تحرکات بازیگران فردایی دلار بود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و رشد یکی منجر به افزایش دیگری می‌شود. در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند میزان عرضه ارز کمی پایین‌تر از روزهای قبل بوده است. این دیدگاه‌ها در حالی مطرح شد که بسیاری از بازیگران ارزی نیز دلیل رشد قیمت را به افزایش تقاضای زائران حج نسبت می‌دادند. روز چهارشنبه افزایش قیمت دلار تداوم یافت و شاخص بازار ارز با سه تومان افزایش به بهای سه هزار و 819 تومان رسید. در این روز برخی از فعالان بازار معتقد بودند، گروهی از معامله‌گران به پیشواز تقاضای ماه شهریور رفته‌اند و همین موضوع منجر به رشد قیمت دلار شده است. این دسته باور دارند، در آخرین ماه تابستان تقاضای مسافرتی بیشتری وارد بازار خواهد شد و قیمت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با وجود این، دیدگاه‌های کاهشی نیز همچنان در بازار قدرت خود را از دست نداده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاهشی‌ها را امیدوار به تغییر روند می‌کند، کاهش تقاضا در روزهای انتهایی ماه است. علت این کاهش عموماً از سوی بازیگران ارزی به کاهش نقدینگی معامله‌گران نسبت داده می‌شود.

اثر کاهش تنش‌ها بر بهای طلا

در هفته گذشته، کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، باعث افت بهای طلا شد. به گزارش بانک مرکزی، روز دوشنبه، به دلیل تقویت شاخص دلار و کاهش تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی، بهای طلا تضعیف شد. مدیران پولی و صندوق‌های پوششی در هفته منتهی به 8 آگوست، خالص موقعیت‌های خرید در بازار طلای کامکس را برای چهارمین هفته متوالی به بالاترین سطح حدود دو ماه اخیر افزایش دادند. در این روز، بهای نقدی طلا و بهای طلای قراردادهای آتی آمریکا به ترتیب 6 /0 و 3 /0 درصد تضعیف شد. روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز تصمیم به فروش طلاهای خود گرفتند و به همین خاطر طلای جهانی در آخرین معاملات این روز معادل 1271 دلار معامله شد. این کاهش یک‌درصدی در شش ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. روز چهارشنبه چند عامل متفاوت تصمیم سرمایه‌گذاران جهانی را با شک و تردید مواجه کرده است. از یک طرف تحریم‌های چین علیه کره شمالی مبنی بر عدم واردات چند کالای عمده از این کشور، روزهای آتی را برای طلا خوشایند کرده است. کارشناسان برآورد کرده‌اند که اقتصاد کره شمالی در پی تحریم‌های جدید حدود یک میلیارد ریال زیان ببیند. بنابراین عمده سرمایه‌گذاران منتظر پاسخ کره شمالی هستند و به افزایش مجدد قیمت طلا در پی پاسخ احتمالی کره شمالی چشم دوخته‌اند. بر مبنای بررسی‌های صورت‌گرفته در بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران عمده هنوز به افزایش مجدد قیمت اونس طلای جهانی امید دارند و تصمیم به عرضه طلاهای خود را به تعویق انداخته‌اند.

رکورد‌زنی مجدد شاخص کل

در هفته منتهی به 25 مردادماه، شاخص کل بورس تهران رشد اندکی داشت اما بیشینه مقدار خود را از ابتدای سال حفظ کرد. از دیگر اخبار مهم هفته می‌توان به افزایش نرخ در صنعت کاشی و سرامیک، زمزمه معافیت پرداخت مالیات فروش سهام با زیان و رشد قیمت شمش و ورق در بورس کالا اشاره کرد.

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به 25 مردادماه، با رشد 2 /0‌درصدی به سطح 81 هزار و 9 /741 واحد رسید که همچنان رکورد بیشترین مقدار شاخص از ابتدای سال را حفظ کرده است. این در حالی است که در هفته مورد بررسی شاخص کل فرابورس با 6 /0 درصد کاهش مواجه بوده و در سطح 7 /918 واحد بسته شده است. شاخص کل هم‌وزن نیز افت 4 /0‌درصدی را تجربه کرده است.

در هفته منتهی به 25 مردادماه در میان گروه‌های فعال در بازار سرمایه، گروه حمل‌ونقل با 2 /7 درصد رشد شاخص، بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده است. پس از آن دو گروه انتشار و چاپ با 7 /5 درصد رشد شاخص و گروه فرآورده‌های نفتی با 3 /3 درصد رشد هفتگی در لیست بهترین عملکرد هفتگی قرار داشتند. در مقابل گروه کاشی و سرامیک با افت شاخص 1 /5‌درصدی بدترین بازدهی را در میان صنایع فعال بازار سرمایه به خود اختصاص داد. هرچند به گفته رئیس اتحادیه کاشی و سرامیک، افزایش 10‌درصدی نرخ کاشی و سرامیک به تصویب رسیده و بسیاری از کارخانه‌ها این افزایش قیمت را از مردادماه اعمال کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد این خبر مثبت بر تحرکات این گروه بی‌تاثیر بوده است. گروه کانی غیرفلزی نیز با افت 6 /4‌درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت و گروه محصولات کاغذ نیز 5 /4 درصد از ارزش شاخص خود را از دست داد.

علاوه بر این، در هفته منتهی به 25 مردادماه، در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، شرکت آلومینیوم ایران در نماد معاملاتی «فایرا» با 9 /160 درصد رشد قیمتی بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کرد. فایرا پس از حدود 21 ماه توقف به تابلو معاملات بازگشت. این نماد که در هفته گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه و بدون تقسیم سود بازگشایی شد، در روز بازگشایی با استقبال معامله‌گران مواجه شد و 5 /168 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد اما با توجه به معاملات انجام‌شده در آخرین روز هفته، به نظر می‌رسد در روزهای آتی معاملات متعادل‌تری بر روی این نماد صورت گیرد. شرکت مبین وان کیش در نماد معاملاتی «وان» نیز که در هفته گذشته برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد، 6 /27 درصد بر ارزشش افزوده شد و در روز پایانی هفته با صف خرید سنگین بسته شد. همچنین، شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در نماد معاملاتی «خموتور» در هفته گذشته با رشد قیمتی 27 درصد، زیان هفته‌های پیشتر را تجربه کرد و در لیست بهترین بازدهی هفتگی قرار گرفت. به نظر می‌رسد زمزمه‌های تعدیل مثبت این نماد دوباره در بازار پیچیده است. در ابتدای مردادماه، مدیرعامل شرکت با انتشار نامه‌ای مبنی بر «توضیحات شرکت در خصوص روند قیمتی سهام» بر پیش‌بینی سود 43 ریالی تاکید کرد و اذعان داشت که افزایش قیمت سهام این شرکت ربطی به عملکرد واقعی آن ندارد. حال باید منتظر انتشار اخبار جدید این سهم در هفته آتی بود.

از سوی دیگر، شرکت تدبیرگران فارس و خوزستان که در نماد «سدبیر» در گروه سرمایه‌گذاری‌ها فعال است 4 /19 درصد از ارزش خود را از دست داد و بیشترین ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرد. این نماد در آخرین روز هفته گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی یک‌تومانی به تابلوی فرابورس بازگشت و در همین روز 4 /19 درصد منفی شد. شرکت تولیدی کاشی تکسرام نیز 1 /19 درصد افت قیمتی را تجربه کرد. «کترام» که در بازار دوم بورس و در گروه کاشی و سرامیک قرار دارد از ابتدای هفته گذشته منفی معامله شد اما به‌مرور از شدت کاهش قیمت آن کاسته شد. شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار نیز که در نماد «کمرجان» معامله می‌شود، از نمادهای پرضرر هفته گذشته بود و 17 درصد از قیمت آن کاسته شد.

رشد شمش فولاد

قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا در معاملات هفته گذشته مجدداً افزایش یافته و به بیش از 2100 تومان در هر کیلو رسیده است. بدین ترتیب رشد قیمت شمش فخوز در سه ماه گذشته 53 درصد بوده است. ورق گرم فولاد مبارکه نیز در بورس کالا با افزایش مجدد قیمتی همراه شده و به بیش از 2400 تومان در هر کیلو رسیده است. به گزارش بلومبرگ دولت چین شروع به دخالت در قیمت فولاد این کشور کرده و با محدود کردن تقاضای فولاد قصد کاهش قیمت‌ها را دارد. پس از اعلام این خبر قیمت فولاد در چین روز گذشته اندکی کاهش یافته است. قیمت روی در بازارهای جهانی با رشد امروز خود به بالای سه هزار دلار در هر تن رسید که بیشینه 10 سال اخیر است. تداوم افت ذخایر LME عمده دلیل رشد این فلز است. رکوردشکنی 10 ساله قیمت روی در بازارهای جهانی موجب استقبال معامله‌گران از گروه رویی از جمله باما، کبافق و کیمیا شده است.

تعرفه غیررقابتی سیمان

رئیس سازمان بورس از احتمال توافق با سازمان مالیاتی برای معافیت پرداخت مالیات فروش سهام با زیان خبر داده است. بدین ترتیب احتمالاً پرداخت مالیات فروش سهام فقط مشمول معاملاتی خواهد شد که با سود همراه بوده است. علاوه بر این، شرکت پالایشگاه نفت تبریز در آخرین اطلاعیه خود در کدال از قرارداد این شرکت با یک شرکت کره‌ای برای افزایش بهره‌وری در تولید و کاهش تولید نفت کوره از 20 درصد به کمتر از دو درصد خبر داده و گفته مدت‌زمان انجام این طرح حدود چهار سال خواهد بود. شاخص گروه سیمان در هفته منتهی به 25 مردادماه 5 /1 درصد کاهش داشت. مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر از بالا بودن تعرفه واردات سیمان به عراق به نسبت عربستان خبر داد. بر این اساس، تعرفه واردات سیمان ایرانی به عراق با افزایش پنج‌‌درصدی به 45 درصد افزایش یافته و این در حالی است که تعرفه واردات سیمان از عربستان به این کشور 17 درصد است. بنابراین با توجه به این نرخ تعرفه و اثری که بر قیمت تمام‌شده سیمان در کشور خواهد داشت، شرکت‌های سیمانی ایرانی در بازار رقابتی عراق شانس چندانی نخواهند داشت.