شناسه خبر : 6801 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به صنعت گیم موبایل

بازار بازی

شما از کدام نسل هستید؟ در زمان کودکی چه بازی‌هایی را انجام می‌دادید؟ شاید نام‌هایی همچون هفت‌سنگ، الک و دولک، زو، قایم باشک، اتل متل توتوله، تیله‌بازی، عمو زنجیرباف، بشین پاشو، بالابلندی، یک قل دو قل و… به حافظه شما کمک کند تا خاطرات کودکی برای شما زنده شوند.

سیدامیر اشراقی - محمدرضا ازلی‌صفت

شما از کدام نسل هستید؟ در زمان کودکی چه بازی‌هایی را انجام می‌دادید؟ شاید نام‌هایی همچون هفت‌سنگ، الک و دولک، زو، قایم باشک، اتل متل توتوله، تیله‌بازی، عمو زنجیرباف، بشین پاشو، بالابلندی، یک قل دو قل و... به حافظه شما کمک کند تا خاطرات کودکی برای شما زنده شوند. زمان‌هایی را به یاد آورید که بچه‌ها با توپ‌های پلاستیکی در کوچه و خیابان فوتبال بازی می‌کردند یا در جمع‌های خانوادگی به واسطه اسم فامیل کل خانواده دور هم جمع می‌شدند و همگی در بازی شرکت می‌کردند. مشخصه اصلی تمام بازی‌های سنتی گروهی بودن آنهاست، یعنی شما حتماً باید همبازی پیدا می‌کردید تا بتوانید بازی کنید و این امر کمک بسیار زیادی به پیدا کردن دوست و اجتماعی شدن و تعامل با هم‌سن و سالان و... در نسل‌های قبلی می‌کرد. کمی که به جلو حرکت کنیم به زمان آتاری، میکرو، سگا و پلی‌استیشن می‌رسید، شاید کلوب‌های زمان بچگی را به یاد بیاورید، در آن زمان شاید وسع مالی بسیاری از خانواده‌ها به خرید این‌گونه از کنسول‌های بازی نمی‌رسید و بسیاری از بچه‌ها به کلوب‌های بازی می‌رفتند و در ازای پرداخت مبلغی که بر اساس دقیقه بود مشغول به بازی‌های کامپیوتری می‌شدند. اما تولید کنسول‌های بازی بیشتر شد و قیمت آنها کمتر، در نتیجه‌ بخش بیشتری از جامعه توانایی خرید کنسول‌های بازی را پیدا کردند. به علاوه در این زمان کم‌کم خرید کامپیوترهای شخصی عمومی‌تر می‌شد و بازی‌های رایانه‌ای هم گسترش بیشتری پیدا کردند.
با نگاهی به گذشته می‌توان تشخیص داد که اکثر بازی‌های قدیمی به پرداخت هزینه نیاز نداشتند، تنها دانستن قوانین بازی و پیدا کردن همبازی برای سرگرمی کافی بود، اما هر چه زمان پیش رفت و جهان صنعتی‌تر شد، به مقتضای زمان هر چیزی که امکان تجاری‌سازی داشت تبدیل به یک کسب و کار می‌شد. به طور کلی هر ایده‌ای که مردم حاضر به پرداخت هزینه برای آن بودند و می‌شد از آن کسب درآمد کرد، تجاری‌سازی شد. به طور مثال فوتبال؛ کسب و کار تولید توپ‌های پلاستیکی زمانی خیلی داغ بود، زیرا بچه‌ها به بازی فوتبال در کوچه و خیابان علاقه‌مند بودند. مثال‌های اولیه این‌گونه کسب و کارها زیاد است مثل: تیله‌بازی، مار و پله، انواع بازی‌های گروهی و...
اما با اختراع کامپیوتر آینده این‌گونه کسب و کارها تغییر کرد. زمانی حتی کسی فکر نمی‌کرد که کامپیوتر به خانه‌های مردم راه پیدا کند. زیرا قیمت آن بسیار بالا بود و در آن زمان نیازی هم برای استفاده‌های خانگی از آن احساس نمی‌شد. اما کم‌کم با نفوذ روزافزون کامپیوترها به ادارات و شرکت‌ها و افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و آشنایی مردم با این تکنولوژی، کامپیوتر به خانه‌های مردم نیز راه پیدا کرد. همواره با ایجاد هر تکنولوژی، بستری بر روی آن تکنولوژی شکل می‌گیرد که می‌توان بر روی آن فعالیت‌های جدید و کسب کارهای جدید شکل داد. کامپیوتر در ابتدا برای انجام محاسبات پیچیده ایجاد شد اما کاربردهای کامپیوتر و کسب و کارهای مبتنی بر آن روز به روز افزایش پیدا کرد. تا زمانی که حتی از کامپیوتر برای بازی نیز استفاده شد. اما کسب و کار جدیدی که در چند سال اخیر بسیار رونق گرفته است، بازی‌ها یا گیم‌ها بر روی موبایل هستند. شاید در جامعه ما اهمیت این کسب و کار به اندازه کافی نمایان نشده است. شاید گفتن این مطلب کافی باشد که شرکت مشاوره‌ای مطالعات بازار گیم با نام نیوزو در آخرین گزارش خود در مورد بازار گیم موبایل پیش‌بینی کرده است که تنها ارزش بازار گیم موبایل در سال 2017 به 8/40 میلیارد دلار می‌رسد که دارای نرخ رشد سالانه ترکیبی 5/23 درصد خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها