شناسه خبر : 12721 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با افشار فروتن رئیس انجمن سیم‌کارت و گوشی درباره برند هوآوی

هیچ ارزانی بی‌علت نیست

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه است و مصاحبه با ایشان را با موضوع بررسی تلفن‌های همراه هوآوی در ایران آغاز کردیم.

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه است و مصاحبه با ایشان را با موضوع بررسی تلفن‌های همراه هوآوی در ایران آغاز کردیم. او تاکید داشت شرکت هوآوی یک برند چینی است و نباید آن را با گوشی‌های چینی موجود در بازار که در کارگاه‌های غیر‌مجاز و زیرزمینی گوشی‌های سایر برندهای معتبر را کپی می‌کنند اشتباه گرفت. فروتن‌لاریجانی هوآوی را شرکت با‌اصل و نسبی می‌داند که از ابتدا در زمینه زیر‌ساخت با ایران همکاری داشته است. او حتی مقایسه این برند را با سایر برندها چندان منطقی نمی‌داند و معتقد است بسیاری از مشتریان بدون توجه به میزانی که هزینه می‌کنند از تلفن‌های همراه این شرکت انتظار دارند. وی می‌گوید با توجه به قیمت پایینی که این گوشی‌ها دارند نباید از آنها توقع داشت مشابه با گوشی‌های برندهای معتبر دیگر و با همان خصوصیات و کیفیت عمل کنند. او در پایان میزان فروش این گوشی‌ها را رو به رشد می‌داند و البته تاکید می‌کند با توجه به اینکه مجاری متفاوتی برای ورود تلفن‌های همراه به کشور وجود دارد آمار دقیقی از میزان فروش وجود ندارد.



‌شما برند هوآوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برندی است که مانند بقیه برندهای اروپایی و آسیایی و غیره تولید می‌شود و البته برندی متعلق به خود چینی‌هاست. شرکت هوآوی شرکتی اصل و نسب‌دار است و سابقه خوبی در تجهیزات زیرساخت و مخابراتی دارد و از دو سال قبل گوشی‌های تولید این شرکت هم در بازار موبایل کشور ما وارد شده است.

‌نظر شما راجع به عرضه گوشی‌های چینی در بازار موبایل ایران چیست؟
لازم است ابتدا ماهیت گوشی‌های چینی را روشن کنم. شاید مطلع باشید شاید هم نه، اما من بر حسب وظیفه می‌گویم. گوشی‌های چینی گوشی‌هایی هستند که با کپی‌برداری از روی برندها و مدل برندهای معتبر در کارگاه‌های غیر‌مجاز زیرزمینی ساخته می‌شوند. می‌شود گفت تنها از نظر شکل ظاهر کپی برندهای اصلی و معتبر هستند و به محض اینکه شما این گوشی‌ها را در دست می‌گیرید جنس و کیفیت ساخت آنها تقلبی بودن‌شان را نشان می‌دهد. البته باید بدانید عمده گوشی‌های تلفن همراه برندهای معتبر دنیا هم در چین تولید می‌شود ولی منظور از گوشی‌های چینی که در میان مردم رواج پیدا کرده است همان گوشی‌های تقلبی تولید‌شده در کارگاه‌های غیرمجاز و زیرزمینی است. لذا سوءتفاهمی راجع به گوشی چینی و برند چینی نباید به وجود بیاید.

‌آیا این شرکت گارانتی و ضمانت معتبری دارد و خدمات پس از فروش قابل قبولی ارائه می‌دهد؟
تا جایی که من اطلاع دارم و یکی از اعضای تشکیلات صنفی به اطلاع ما رساندند یکی از شرکت‌های باسابقه و معتبر در این زمینه، ضمانت این گوشی‌ها را بر عهده دارد. حال اگر خدمات این شرکت بر اساس همان تجربه‌های قبلی که ما از آنها سراغ داریم باشد باید خدمات منطقی و قابل قبولی را برای مشتریان ارائه دهد.

‌از آنجا که بعضی کاربران به هنگ کردن و داغ شدن این گوشی‌ها اعتراض دارند، به نظر شما از لحاظ نرم‌افزار، سخت‌افزار و سیستم عامل چقدر روی گوشی‌های این برند کار شده است؟
لازم است توضیحی راجع به تفاوت گوشی‌های موجود در بازار بدهم. اگر ما یک گوشی هوآوی را با یک برند معتبر دیگر با همان خدمات و کارایی مشابه مقایسه کنیم می‌بینیم که تفاوت قیمت بسیار زیادی بین این دو برند وجود دارد. احتمالاً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که هیچ ارزانی بی‌علت و هیچ گرانی هم بی‌حکمت نیست. من فکر می‌کنم این شرکت برای وارد شدن به بحث رقابت با سایر برندهای موجود و پرطرفدار بازار تمرکز خود را روی مبحث قیمت قرار داده تا بتواند جایی برای خود در بازار موبایل ایران و جهان باز کند. به نظر بنده هم اگر این برند تازه‌وارد بخواهد در میان برندهای معتبر برای خود جایی باز کند باید طبیعتاً در ابتدای کار در مبحث قیمت تفاوت فاحشی ایجاد کند تا مشتری اقبال به خرید از این برند پیدا کند. لازم است توصیه‌ای هم به مشتریان داشته باشم. نکته‌ای که مشتریان باید مد نظر داشته باشند شناخت گوشی و توقعی است که از گوشی دارند و مصرف‌کننده باید ضمن شناخت کافی از گوشی‌های موجود در بازار، انتظار نداشته باشد که گوشی این برند اگر دارای خصوصیات مشابه با یک برند معتبر است به همان اندازه هم کارایی و کیفیت داشته باشد. بلکه باید با توجه به قیمت و هزینه‌ای که کرده از محصول این شرکت انتظار داشته باشد. بسیاری از مصرف‌کنندگان به قیمت و هزینه‌ای که کرده‌اند توجهی ندارند.

‌شرکت آمار‌گیری Strategy Analytics به تازگی جدیدترین گزارش آمار جهانی فروش و سهم بازار گوشی را اعلام کرده، بر اساس این گزارش فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در فصل اول سال 2014 میلادی با 33 درصد رشد، به 281 میلیون دستگاه رسیده است. شرکت هوآوی اکنون در رتبه چهارم پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در دنیا قرار گرفته است. حال با این توصیف وضعیت فروش این برند در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اینکه در کشور ما مجاری ورود تلفن‌های همراه بسیار متفاوت است به دلیل تعرفه و سایر موارد، عدد و رقم دقیقی وجود ندارد که بتوانیم با توجه به این اعداد و ارقام نظری بدهیم اما طی بررسی‌های میدانی که انجام داده‌ایم مشاهده شده هم مشتریان و هم فروشنده‌ها از فروش این گوشی استقبال کرده‌اند و نظر مثبت و مساعدی نسبت به فروش این برند دارند. در چند‌ماهه اخیر بنده خودم شاهد گرایش زیادی در مردم به خرید این برند بوده‌ام. اما اینکه چه جایگاهی در میان پرفروش‌های بازار به دست آورده است همان‌طور که گفتم به شکل دقیق مشخص نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها