شناسه خبر : 17172 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به واردات، فروش و سهم گوشی‌های هوآوی از بازار

آیا هوآوی بازار ایران را تسخیر کرده است؟

چین و کالای چینی به نامی آشنا برای تمام دنیا بدل شده است.

چین و کالای چینی به نامی آشنا برای تمام دنیا بدل شده است. نامی که البته بیشتر به برند منفی تبدیل شده، اما با عرضه گسترده هر نوع محصول با قیمت بسیار پایین بخش عظیمی از بازار دنیا را تسخیر کرده است. کشور ما هم مانند بسیاری کشورهای دیگر، یکی از بازارهای هدف کالای چینی است. این کشور به عرضه محصولات بی‌کیفیت معروف شده است و همین امر موجب شده بازار موبایل ایران به یکی از بازارهای مورد توجه چینی‌ها تبدیل شود. یکی از این شرکت‌های چینی ارائه‌دهنده تلفن همراه شرکت هوآوی است که با قیمت پایین خود بخش قابل توجهی از فروش تلفن‌های همراه در ایران را از آن خود کرده است.
حال بد نیست بدانیم هوآوی از کجا شروع کرد. هوآوی شرکت چندملیتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شن‌زن چین قرار دارد. هوآوی بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌کننده سرویس‌های تلفن همراه پس از پیشی گرفتن از اریکسون در سال ۲۰۱۲ در جهان است. هوآوی بیش از ۱۴۰ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد که حدود ۴۶ درصد در بخش تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند. این شرکت حدود ۲۰ موسسه تحقیق و توسعه در کشورهای چین، ایالات متحده، آلمان، سوئد، هند، روسیه و ترکیه دارد و در سال ۲۰۱۱ حدود 74/3 میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد.
در سال ۲۰۱۰ هوآوی سود 7/3 میلیارد دلار را ثبت کرد. محصولات و خدماتش در ۱۴۰ کشور به کار گرفته شده و در حال حاضر ۴۵ شرکت از ۵۰ شرکت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوی استفاده می‌کنند.
در سال ۱۹۹۷، هوآوی اولین قرارداد بین‌المللی خود را در زمینه ارائه محصولات شبکه خط ثابت با کمپانی هنگ‌کنگی Hutchison Whampoa امضا کرد. بعد از آن در همان سال محصولات وایرلس مبتنی بر GSM را راه‌اندازی کرد و در نهایت برای ارائه CDMA و UMTS گسترش یافت. در سال ۱۹۹۹، این شرکت مرکز تحقیق و توسعه (R&D) را در بنگلور هند به منظور توسعه طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای مخابراتی تاسیس کرد. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ با IBM در راستای مشاوره مدیریتی و تحول قابل توجه مدیریتی و ساختار توسعه محصول قرارداد بست. در سال ۲۰۰۰ هوآوی سرعت گسترش خود را به بازارهای جهانی افزایش داد که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را به دست آورد و یک مرکز R&D را در استکهلم سوئد تاسیس کرد. در سال ۲۰۰۱ هوآوی چهار مرکز R&D در ایالات متحده تاسیس کرد.
در سال ۲۰۰۴ هوآوی به گسترش بین‌المللی خود با قرار‌داد ساخت شبکه نسل سوم اپراتور موبایل Telfort هلند ادامه داد. این قرارداد بیش از ۲۵ میلیون دلار ارزش داشت که اولین قرارداد با یک کمپانی اروپایی بود. در سال ۲۰۰۵، برای اولین بار سفارش‌های قرارداد بین‌المللی از فروش داخلی پیشی گرفت. هوآوی یک توافقنامه چارچوب بین‌المللی را با ودافون امضا کرد.
در ماه می ۲۰۰۸ هوآوی و Optus مرکز نوآوری تلفن همراه را در سیدنی استرالیا گسترش دادند. در سال ۲۰۰۸، این شرکت اولین استقرار خود در فناوری UMTS/ HSPA را در مقیاس بزرگ جهانی در آمریکای شمالی برای ارائه نسل بعدی شبکه‌های وایرلس TELUS جدید و در بل کانادا با دسترسی سرعت بالای تلفن همراه ایجاد کرد.
سال ۲۰۰۳ حجم قراردادهای این شرکت به رقم قابل ‌تامل ۸/۳ میلیارد دلار رسیده بود که نسبت به سال پیش از آن ۴۲ درصد رشد داشته و بالغ بر یک میلیارد دلار از این رقم، یعنی حدود ۲۷ درصد از این قراردادها مربوط به کشورهای خارجی بوده است. نکته جالب اینکه اگر میزان قراردادهای خارجی هوآوی را در همین سال با سال پیش از آن مقایسه کنیم، معلوم می‌شود که درآمدهای برون‌مرزی هوآوی حدود ۹۰ درصد رشد داشته است و این به معنی آن است که هوآوی در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک چهره خوش‌نام در سطح بین‌المللی ظاهر شده است. پیش‌بینی مدیران هوآوی این است که فروش برون‌مرزی این شرکت در سال میلادی جاری، همین میزان از رشد را از آن خود کرده و به نزدیک دو‌ میلیارد دلار خواهد رسید. تکرار جهش تقریباً 100‌درصدی فروش خارجی هوآوی پیام معنی‌داری برای کارشناسان اقتصادی دارد و آن اینکه هوآوی قصد تسخیر سریع بازارهای منطقه را دارد. حضور هشت دفتر مرکزی بین‌المللی و ۵۰ دفتر نمایندگی هوآوی در کشورهای مختلف جهان موید این فرضیه است. یک نکته جالب دیگر در کسب‌وکار هوآوی، نحوه مهره‌چینی مراکز R&D این شرکت در سراسر دنیاست که خبر از استراتژی بلندمدت این شرکت برای رویارویی با غول‌های صنعت فناوری اطلاعات در کشورهای صنعتی می‌دهد.
شرکت هوآوی محصولات مصرفی متنوعی برای استفاده مصرف‌کنندگان نهایی (عموم مردم) شامل انواع مختلفی از مودم usb، مودم بی‌سیم، ماژول‌ها، Set-Top Box، ترمینال‌های بی‌سیم، گوشی‌های تلفن همراه و محصولات ویدئویی را به بازار عرضه کرده است. هوآوی در سال ۲۰۱۰، ۱۲۰ میلیون ابزار را به سراسر دنیا عرضه کرده است. از ۳۰ میلیون تلفن همراه 3/3 میلیون آن اسمارت‌فون بودند که به بازارهای ژاپن، ایالات متحده و اروپا عرضه شدند.
از اوایل به وجود آمدن هوآوی شرکت مخابرات ایران با این شرکت چینی همکاری‌های زیادی داشته و اکثر آنتن‌های BTS تلفن همراه در ایران از این شرکت خریداری شده است. شرکت مبین نت ارائه‌دهنده اینترنت وایمکس مودم‌های خود را از این شرکت خریداری کرده و ارائه کرده است. هوآوی با مشارکت شرکت مایکروتل از ابتدای سال 2012 اقدام به عرضه تلفن‌های هوشمند خود به بازار ایران کرده و با توجه به سطح کیفی تلفن‌های عرضه‌شده توانست با اقبال مصرف‌کنندگان در ایران همراه باشد. البته داشتن پشتیبانی رسمی و خدمات سراسری در ایران توسط نماینده رسمی این شرکت «مایکروتل» می‌تواند از مهم‌ترین دلایل عرضه بالای این برند باشد.
شرکت آمارگیری Strategy Analytics به‌تازگی جدیدترین گزارش آمار جهانی فروش و سهم بازار گوشی را اعلام کرد. فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در فصل اول سال 2014 میلادی با 33 درصد رشد، به 281 میلیون دستگاه رسید. فروش کلی گوشی‌های موبایل (گوشی‌های ساده و هوشمند) با رشد 4/9 درصدی، به 9/407 میلیون دستگاه رسیده است.
شرکت سامسونگ با حفظ رتبه اول، با فروش 89 میلیون دستگاه، 2/31 درصد سهم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. شرکت اپل با از دست دادن 2/2 درصد سهم بازار جهانی، در رتبه دوم قرار دارد. در آن زمان شرکت هوآوی نیز با فروش 4/13 میلیون گوشی هوشمند، رتبه سوم پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در دنیا را از آن خود کرده بود که بعد از افزایش فروش و محبوبیت شیائومی به فروشنده چهارم بدل شد.
اما با وجود این آمار، برآیندها حاکی از این است که شرکت هوآوی اگرچه در فروش رتبه خوبی کسب کرده اما نتوانسته رضایت قابل توجهی از مشترکان خود کسب کند. البته قیمت پایین تلفن‌های همراه این شرکت هنوز دلیلی محکم برای خرید آنها به حساب می‌آید، اما معمولاً این قیمت پایین تاوان پشیمانی‌های بعدی خواهد بود. اخیراً چند برند چینی دیگر از جمله ZTE نیز به بازار وسوسه‌کننده ایران راه یافته‌اند که باعث شده سهم فروش هوآوی تحت تاثیر قرار بگیرد.
با افزایش رقابت و جلب برخی مشتری‌های رده دوم و سوم هوآوی رفته‌رفته به فکر افزایش کیفیت و نفوذ به مشتریان رده اول نیز هست و در برخی محصولات اخیر خود توانسته برخی از این مشتریان را به سمت خود جلب کند. چندی پیش مدیرکل جهانی فروش و بازاریابی هوآوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که پس از چین، ایران بزرگ‌ترین بازار فروش شرکت گوشی‌های موبایل هوآوی است. هوآوی سال گذشته پنج میلیون گوشی هوشمند در ایران فروخته است. جیم شو همچنین گفته بود: ایران بازار مهمی برای تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه است، بالطبع دستاوردهای بسیاری نیز برای شرکت هوآوی داشته و تصور می‌کنیم بازار گوشی‌های هوشمند ایران رشد بسیار سریعی دارد.
اکنون که برند هوآوی در ایران شناخته شده، درصدد افزایش ارزش این برند در بازار هستیم و تلاش داریم تا خدمات پس از فروش و رضایت مشتری‌ها را افزایش دهیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها