شناسه خبر : 8913 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت برای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

چهار توصیه مقاومتی

جهانگیری در جلسه پنجم آبان این ستاد گفته بود: «در صورتی که این برنامه‌ها مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گیرد، به صورت جدی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.»

شاید بتوان تشکیل منظم جلسات «ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی» را در دو ماهی که از عمر این ستاد می‌گذرد نشانه‌ای از جدیت دولت در پیگیری این سیاست دانست. سیاستی که اجزا و برنامه‌های اجرایی آن اوایل آبان‌ماه برای کسب نظر مقام معظم رهبری، از سوی معاون‌اول رئیس‌جمهور به ایشان تقدیم شد و پاسخ دفتر رهبری، هفته گذشته به «ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی» رسید.
جهانگیری در جلسه پنجم آبان این ستاد گفته بود: «در صورتی که این برنامه‌ها مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گیرد، به صورت جدی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.» در جلسه هفته گذشته هم جهانگیری با اشاره به توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری که در پاسخ به گزارش دولت در خصوص برنامه‌های ملی یازده‌گانه طرح‌ها و پروژه‌های دولت برای پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی طی نامه‌ای از سوی دفتر ایشان به دولت ابلاغ شده است، افزود: «بر اساس این نامه، مقام معظم رهبری از اهتمام دولت نسبت به اقتصاد مقاومتی قدردانی کرده‌اند و با تاکید بر اینکه ایشان بنایی برای تایید یا عدم تایید برنامه‌هایی که تنظیم و اجرای آنها بر عهده دولت‌هاست، ندارند، نکات و رهنمودهایی را برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توصیه فرموده‌اند.» معاون ‌اول رئیس‌جمهور رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های ایشان را «فرصتی بسیار خوب برای دولت» برشمرد و خبر داد این توصیه‌ها «به همه دستگاه‌های اجرایی دولت ابلاغ خواهد شد تا همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها براساس منویات رهبر معظم انقلاب اقدام کرده و در راستای تحقق آن تلاش کنند». بر اساس نامه‌ای که در سایت رسمی معاون ‌اول رئیس‌جمهور منتشر شده، توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت به این شرح است:
1- رویکردهای اقتصاد مقاومتی (عدالت‌بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درون‌زایی و برون‌گرایی) در همه برنامه‌ها (از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی) و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی حاکم گردیده و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه‌ها نگردد. باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاه‌ها منطبق با این سیاست‌ها است.
2- برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامه‌ای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری گردد. در ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده است.
3- تعیین نقش دستگاه‌های اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمان‌بندی اجرایی پروژه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت (تا پایان دولت یازدهم)، میان‌مدت (پایان برنامه ششم) و بلندمدت (انتهای چشم‌انداز بیست‌ساله) صورت پذیرفته و کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.
4- به حرکت درآوردن و تعیین نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و توانمندسازی آنها و به‌کارگیری کلیه ظرفیت‌های کشور به ویژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ها تنها ناظر بر بخش‌های دولتی نباشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها