شناسه خبر : 6995 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تندروها سیاست عربستان را درنوردیدند

قدر ت‌‌طلبی‌های شاهزاده جوان

توفانی سیاست عربستان را درنوردیده است و وارثتاج و تخت عبدالله در اقدامی ناگهانی شاهزادگان سالخورده سعودی را از قدرت برکنار کرده و به قول خودش قدرت را به جوان‌ترها سپرده است.

توفانی سیاست عربستان را درنوردیده است و وارث تاج و تخت عبدالله در اقدامی ناگهانی شاهزادگان سالخورده سعودی را از قدرت برکنار کرده و به قول خودش قدرت را به جوان‌ترها سپرده است. ملک سلمان با فراخوانی مقرن، ولیعهد این کشور به او گفته است: «شما کوتاهی نداشته‌اید ولی ما دوست داریم از توانایی جوانان استفاده کنیم» و با این تفکر، کشوری که به داشتن پادشاهان 70‌ساله و 80ساله عادت کرده بود، یک‌شبه صاحب ولیعهدی پنجاه و چند‌ساله و جانشینی 30‌ساله شده است.

تغییراتی از جنس اثرگذاری بیشتر در منطقه
امیر محمد بن نایف، وزیر کشور در ماه ژانویه به طور غیرمنتظره‌ای به عنوان نایب ولیعهد پس از امیر مقرن بن عبدالعزیز (ولیعهد وقت) منصوب شد. امیرمحمد اولین نوه عبدالعزیز ابن سعود، بنیانگذار عربستان سعودی بود که بر پلکان منتهی به تخت سلطنت قدم می‌گذاشت. ملک سلمان در همان زمان جوان‌ترین پسر خود، امیرمحمد بن سلمان را هم به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. به طور کلی شتاب و گستره تصمیماتی که ملک سلمان از زمان نشستن بر کرسی سلطنت در ماه ژانویه و پس از درگذشت ملک عبدالله گرفته است در تاریخ عربستان کم‌نظیر است. در عرصه سیاست خارجی، حمله نظامی به یمن خود نمونه آشکاری از تغییر الگوی حکومتی ملک سلمان است. کشوری که تا پیش از این در مقابل خاورمیانه سیاستی محافظه‌کارانه داشت، یکباره دست به تغییر روش زد و همزمان با ارتقای مقام دو چهره اصلی عملیات نظامی در یمن، یعنی وزیران کشور و دفاع، به تمام منتقدان احتمالی این عملیات در درون خانواده سلطنتی این پیام را فرستاد که پادشاه، بدون هرگونه تزلزلی به راهی که برگزیده، پایبند است. برخی محمد بن سلمان جوان را مغز متفکر تغییرات جدید عربستان می‌دانند. به نظر می‌رسد با تغییرات انجام‌شده در کابینه عربستان سعودی پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت تحقق یابد.

و اما وزیر خارجه جدید...
پادشاه عربستان استعفای وزیر خارجه را نیز پذیرفت و عادل الجبیر که پیشتر سفیر عربستان در واشنگتن بود جانشین امیر سعود الفیصل شد. عادل الجبیر، وزیر خارجه جدید اما برخلاف بسیاری مقامات از اعضای خاندان سلطنتی نیست. او در آمریکا تحصیل‌ کرده و مدرک کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل را از دانشگاه جرج تاون واشنگتن دریافت کرده است. او با تسلطی که بر زبان انگلیسی داشت، توانست اعتماد سفیر وقت عربستان سعودی در واشنگتن (بندر بن سلطان) را جلب کند. الجبیر مواضع بسیار تندی در رابطه با مناسبات ایران و عربستان دارد و همان فردی است که ادعای واهی مشارکت ایران در نقشه ترور خود را مطرح کرد. هر چند تنها چند روز پس از روی کار آمدن وزیر جدید سعودی‌ها برخی از رسانه‌ها سخنانی را از قول «عادل الجبیر» منتشر کردند که او در اولین نشست خود با معاونانش گفته آماده است به ایران برود و درباره مسائل مختلف از جمله یمن با تهران گفت‌وگو کند. موضوعی که یک روز پس از انتشار از سوی سامه نقلی، رئیس اداره مطبوعات وزارت خارجه عربستان تکذیب شد. این مقام سعودی با رد سخنان منسوب به عادل الجبیر آورده بود: وزیر خارجه عربستان از زمان انتصابش، به هیچ‌وجه با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکرده و مطالبی که در این خصوص منتشر شده، صحت ندارد و بی‌اساس است. تکذیب اظهارات منتسب به عادل الجبیر شاید گویای این امر باشد که پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته نسبت به روی کار آمدن جبهه‌ای ضدایرانی در عربستان که هدفی جز تشدید رقابت‌های منطقه‌ای تهران و ریاض ندارند، صحت داشته باشد. این‌طور برآورد می‌شود که محمد بن سلمان هفته‌ها قبل از فوت عبدالله بن عبدالعزیز به دقت در حال برنامه‌ریزی برای تغییرات گسترده در ساختار قدرت عربستان بوده است تا از وقوع آشفتگی و جدال برای قدرت در خاندان آل‌سعود جلوگیری کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها