شناسه خبر : 6256 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقاد جمهوری اسلامی از تملق‌گویی در دولت روحانی

جنجال آقای مشاور ارشد رئیس‌جمهور

آیت‌الله حسین وحید‌خراسانی از مراجع تقلید در دیدار با وزیر ارتباطات به لحن دیپلماتیک کشور توجه و تاکید کرد: «نباید با فحش و تشر سخن گفته شود، در گذشته با برخی سخنان دشمن‌تراشی کردیم. نباید با سخنان‌مان کشورهایی حتی مانند رژیم صهیونیستی را بزرگ کنیم. اگر کسی عرضه دارد باید در عمل نشان دهد نه در حرف… همان‌طور که سران کشور برای مردم ما محترم هستند سران دیگر ممالک نیز برای مردم آنها محترم هستند و معنی ندارد به آنها فحش دهیم.»

بسیاری از روزنامه‌های کشور در روزهای نخست هفته، بخشی از تیترهای صفحات نخست خود را به سخنان مراجع و بعضی از روحانیون متنفذ قم اختصاص داده بودند. به طور نمونه آیت‌الله حسین وحید‌خراسانی از مراجع تقلید در دیدار با وزیر ارتباطات به لحن دیپلماتیک کشور توجه و تاکید کرد: «نباید با فحش و تشر سخن گفته شود، در گذشته با برخی سخنان دشمن‌تراشی کردیم. نباید با سخنان‌مان کشورهایی حتی مانند رژیم صهیونیستی را بزرگ کنیم. اگر کسی عرضه دارد باید در عمل نشان دهد نه در حرف... همان‌طور که سران کشور برای مردم ما محترم هستند سران دیگر ممالک نیز برای مردم آنها محترم هستند و معنی ندارد به آنها فحش دهیم.»
اظهارات محمدتقی مصباح‌یزدی از روحانیون منتقد دولت نیز در ابتدای هفته به صورت ویژه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مصباح در دیدار با مسوولان کمیته امداد کشور تاکید کرد: «می‌گویند فرهنگ باید آزاد باشد و مردم هر کتابی می‌خواهند، باید بخوانند و رهبری که می‌فرمایند فرهنگ گسترش یابد، یعنی مجالسی به نام حضرت زهرا (س) ایجاد شود و عده‌ای در آنها برقصند و بگویند سن و سال آنها کم است. آیا اگر این دختران نرقصند، رخنه‌ای در فرهنگ ایجاد می‌شود و اگر روزنامه‌ها هر چه می‌خواهند، بنویسند، این دیگر رخنه در فرهنگ ایجاد نمی‌شود و البته نقد هم باید باشد و کسی بیاید هر چه می‌خواهد بنویسد و دیگری نقد آن را می‌تواند منتشر کند؟... مهم‌ترین انحرافات فرهنگی کشور از کسانی ناشی شده است که تحصیل‌کرده انگلیس و بعد آمریکا و فرانسه بوده‌اند چرا که ساختار فکری فرهنگی آنها به دست همان کشورها ساخته شده است.»
در روزهای میانی هفته خبری درباره لغو سخنرانی فرزند یادگار امام در بروجرد به سبب مخالفت افراطیون مطرح شد. این خبر دو روز بعد توسط استانداری لرستان تکذیب شد.
جمهوری اسلامی نیز در خبر ویژه خود به وضعیت جسمانی میرحسین موسوی پرداخت و نوشت: «مهندس میرحسین موسوی که روز سه‌شنبه گذشته به بیمارستان قلب تهران رفته بود، پس از انجام بررسی درمانی و انجام آنژیو و بازگشت به محل حصر، با اعضای خانواده خود دیدار کرد. موسوی که سال گذشته نیز از ناحیه قلب نیاز به بررسی و درمان پیدا کرده بود، در بررسی جدید نیاز به آنژیو داشته که هفته گذشته انجام شد.»
افشای برخی از اسناد دولتی آمریکا درباره ایران نیز در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. الشرق‌الاوسط در این باره نوشت: «به تازگی بخشی از اسناد کاخ سفید واشنگتن در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون از وضعیت سری و محرمانه خارج و منتشر شده‌اند. این اسناد مربوط به تحلیل‌ها، مشاوره‌ها، مذاکرات و نامه‌نگاری‌ها با رئیس‌جمهور وقت آمریکاست که بخشی از آن نیز به ایران می‌پردازد. اسناد نشان می‌دهند دولت بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به شدت درگیر موضوع تروریسم و ادعای حمایت ایران از تروریسم بوده است. علاوه بر این، دولت کلینتون در مقاطعی، حمله نظامی علیه ایران را به دلیل آنچه حمایت از تروریسم توصیف شده، بررسی کرده است. این بررسی‌ها و گفت‌وگوها نشان می‌دهد یکی از گزینه‌های مطرح‌شده در واشنگتن در آن مقطع، حمله نظامی به برخی اهداف در داخل ایران در پاسخ به انفجارهای متفرقه در نقاط مختلف جهان بود.»

جناب معاون و ماجرای شیر و خورشید
این روزها علی یونسی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های کابینه بدل شده است. اظهارات هفته گذشته این عضو کابینه در کنیسه‌ای در شیراز سبب شد تا سیل انتقادات منتقدان دولت به سوی او روان شود. در واکنش به این اظهارات حسین شریعتمداری در سرمقاله خود در کیهان نوشت: دستیار ارشد رئیس‌جمهور فرموده‌اند امروز حکومت بنی‌اسرائیل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران در خصوص همزیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید نزدیک شده است. باید از ایشان پرسید که منظورشان از «حکومت امروز بنی‌اسرائیل» کدام حکومت است!؟ آیا بنی‌اسرائیل در صحرای آریزونا! قطب شمال! جنگل‌های استرالیا! و یا نقطه دیگری از کره زمین حکومتی تشکیل داده‌اند که غیر از آقای یونسی هیچ دیارالبشر دیگری از آن خبر ندارد!؟
به یقین این گونه نیست و منظور از «حکومت امروز بنی‌اسرائیل»، همان رژیم جعلی و کودک‌کش اسرائیل است که جناب دستیار ارشد رئیس‌جمهور با گشاده‌دستی موجودیت آن را - احتمالاً بی‌آنکه بخواهند و قطعاً بدون آنکه بتوانند - به رسمیت شمرده‌اند.
یونسی در پایان سفر دو روزه‌اش به شیراز نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرده‌ بود: «عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما این گونه نیست. شیر نماد حضرت علی (ع) و خورشید نماد حضرت محمد (ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.» این بخش از اظهارات وزیر اسبق اطلاعات نیز مورد انتقاد شدید منتقدان دولت قرار گرفت. با این حال بعضی مورخان از جمله خسرو معتضد با تایید اظهارات یونسی تاکید کردند هلال احمر نگاتیو پرچم عثمانی بوده است و نشانگر اسلام نیست.

پاسخ ظریف به دلواپسان
محمدجواد ظریف از قدرت بیان بالایی برخوردار است و قدر فرصت‌ها را به خوبی درک می‌کند. اظهارات وزیر خارجه در 16 اردیبهشت‌ماه در صحن علنی مجلس می‌تواند شاهدی بر این ادعا باشد. وزیر امور خارجه که برای پاسخ به چهار پرسش نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری به مجلس رفته ‌بود، زیرکانه صحن مجلس را به دادگاهی علیه سوال‌کنندگان بدل کرد و گفت: «گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان صلح‌طلبی همراه با عزت و هویتمداری و حکمت همراه با عدالت است. سیاست خارجی امروز ایران با پیروی از گفتمان انقلاب اسلامی رویاهای باطل دشمنان را نقش بر آب کرده است. سوال و نظارت حق نمایندگان است و پاسخ به آنها در چارچوب مصالح و منافع ملی وظیفه سایر مسوولان در هیات دولت است. دوستداران ایران امروز خوشحال هستند و به خاطر سربلندی سیاست خارجی ایران عرصه بر دشمنان تنگ شده است. سرمایه‌گذاری‌های کلان و رویاهای باطل آنها نقش بر آب شده است.» وی افزود: «من و همکارانم با افتخار تمام تلاش‌های خود را به کار می‌بندیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می‌خریم تا پروژه صهیونیستی« امنیتی سازی، القای خطر و تهدیدآمیز بودن ایران» را نقش بر آب کنیم. سیاست خارجی عرصه وحدت ملی و نه دعواهای سیاسی است، ما ملتی دلاوریم نه دلواپس. دبیر کل حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی شخصاً از من تشکر کرده‌اند؛ این حرکت ما در سیاست خارجی نیروهای انقلابی ما را به وجد آورده است. سیاست خارجی دولت نتانیاهو، را منزوی کرده است و آرامش را از او گرفته است.» ظریف در ادامه به مسائل تخصصی سوالات اشاره کرد. این پاسخ‌ها سبب شد که نمایندگان در هر چهار پرسش قانع شوند و دیگر بهانه‌ای برای حمله جدید به دستگاه دیپلماسی دست‌‌کم در چند روز آینده نداشته باشند.

انتقاد از تملق‌گویی در دولت روحانی
در روزهای میانی هفته گذشته، با حضور اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی، کتاب خاطرات سال 1370 او رونمایی شد. این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود. این حاشیه‌ها سبب شد تا حتی روزنامه‌ای مانند جمهوری اسلامی، که نزدیکی ویژه‌ای با‌ هاشمی و روحانی نیز دارد، لب به انتقاد گشاید و بنویسد: تملق‌گویی دولتمردان به کتابخانه ملی هم رسید! رئیس کتابخانه ملی دیروز در اجلاس اصحاب فرهنگ که در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: وقتی قرار بود به این مراسم بیایم نمی‌دانستم وقتی قرار است آقای‌ هاشمی به اینجا بیاید چه بگویم. به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی‌امیری افزود: اما سخن دکتر شریعتی به یادم افتاد که گفت «فاطمه، فاطمه است» و من به یاد این جمله افتادم که «‌هاشمی،‌ هاشمی است». قرار نبود در دولت اعتدال، باب تملق‌گویی باز بماند آن هم در کتابخانه ملی و در جمع اصحاب فرهنگ و در سال فرهنگ!

افشاگری‌های کاظمی علیه احمدی‌نژاد
در روزهای اخیر سبقت برای دور شدن هرچه بیشتر از محمود احمدی‌نژاد به یکی از ویژگی‌های مشترک اکثر اصولگرایان بدل شده است. به طور نمونه در هفته گذشته پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت اول احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با نامه‌نیوز وجوه دیگر شخصیت رئیس دولت گذشته را افشا کرد. او گفت: «احمدی‌نژاد دروغ می‌گفت. مثلاً با من ظهر جلسه داشت و صحبت می‌کرد و شب در جای دیگری می‌گفت از صبح در اصفهان بودم. بعد طوری حرف می‌زد و توضیح می‌داد که حتی من هم قانع می‌شدم و با خود می‌گفتم نکند حتماً روز گذشته پیش ایشان بودم. احمدی‌نژاد همیشه می‌گفت من برای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری پولی خرج نکردم. در یکی از جلسات دولت گفت من فقط دو تا تراول 50 تومانی خرج کردم؛ اما آقای مددی (رئیس تامین اجتماعی) یک بار به خود من گفت من خانه‌ام را فروختم و برای تبلیغات ایشان هزینه کردم. آقای احمدی‌نژاد اصلاً علم، فهم و سواد مدیریت ندارد. نمی‌دانست در جایگاه یک رئیس‌جمهور چگونه باید رفتار کند. تعاملات مدیریت را نمی‌دانست. مثلاً یک بار در جلسه دولت گفت سیستم بانکی که کاری ندارد، دریافت و پرداخت است دیگر. گفتیم پس تحصیلات PhD چیست که برای سیستم بانکداری می‌گذرانند. گفت نه بابا. اینها چیزی نیست. من قبل از مناظره معروف مهندس موسوی و احمدی‌نژاد برای دوستان نوشتم که دو موضوع را در مناظره‌ها توجه داشته باشید. یک آقای احمدی‌نژاد دروغ می‌گوید و دو اینکه حریم نگه نمی‌دارد. در آن صحنه که احمدی‌نژاد عکس خانم رهنورد را در دست گرفت، آقای موسوی باید از صندلی بلند می‌شد و می‌گفت: مگر تو رئیس‌جمهور نبودی، مگر این چهار سال این اطلاعات را نداشتی. چرا تا الان چیزی نگفتی. تو خیانت کردی. با احمدی‌نژاد باید این گونه برخورد می‌شد. موسوی ماخوذ به حیا بود. با ادبیات خودش باید با او صحبت می‌کرد.»

وزیر لب‌گور می‌خواهد فیلترشکن فیس‌بوک باشد
اظهارات احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد درباره وزیر ارتباطات در هفته گذشته نیز بسیار خبرساز شد. او گفته بود: «لعنت بر فتنه 88 که باعث شد وزیر متعهد ما که روزگار جوانی در وزارت امور خارجه به نظام خدمت می‌کرد امروز در سنین پیری و در حالی که پایش لب گور است بگوید، می‌خواهم فیلترشکن فیس‌بوک شوم ...با شکستن فیلترینگ فیس‌بوک غیر از اهانت به پیامبر و اهل بیت و برخورد با دین بر روی مغز جوانان ما سیل رها خواهد شد و آیا با این مساله می‌خواهید فرهنگ مقاومتی داشته باشید.» وزارت ارتباطات پس از این سخنرانی اصل خبری را که علم‌الهدی به آن استناد کرده بود تکذیب کرد. یکی از سایت‌ها نیز سال تولد جناب علم‌الهدی و محمود واعظی را با هم مقایسه کرده بود. طبق گزارش این سایت جناب علم‌الهدی حدود هشت سال پیرتر از جناب وزیر ارتباطات بودند. در کنار این خبر باید اضافه کرد که حسن روحانی با ابلاغ دستوری حکم به رفع فیلتر «واتس‌آپ » داد. باید منتظر واکنش جناب علم‌الهدی در این‌باره بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها