شناسه خبر : 2855 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقاد کیهان از نامه رئیس‌جمهوری به مقام معظم رهبری

رازهای هسته‌ای هاشمی

جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا گفته بود به ایران می‌آید تا تصویر ایران‌هراسی را در رسانه‌های خارجی از بین ببرد اما بعید به نظر می‌رسد که او از این سفر به هدف موردنظر خود رسیده باشد.

هرچند که با تصویب مجلس و نامه مقام معظم رهبری درباره برجام، این توافقنامه وارد فاز اجرایی شده است، اما شاهدیم که هنوز این توافق بر سر بخش عمده تعاملات سیاسی کشور سایه افکنده است. هفته پیش نیز با اینکه مقارن با ایام عزاداری پیشوای سوم شیعیان بود، اما حتی خبرهای برخی از برنامه‌های سوگواری‌ها نیز بی‌ارتباط با ماجرای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی نبود. خبرهایی که بسیاری از آنها در صفحه اول روزنامه‌های ایران در نخستین روز کاری هفته پیش مورد توجه ویژه قرار گرفته بود. به طور مثال «آرمان» در خبری از شعارهای تند و اعتراضی برخی شرکت‌کنندگان در مراسم حسینیه امام‌خمینی، در حضور مقام معظم رهبری به محض ورود علی لاریجانی، رئیس مجلس به مراسم خبر داد.
این خبر همان روز تکذیب شد. انتخاب در این‌باره نوشت: ...شعارهایی که در بیت رهبری سر داده شد، ارتباطی با «لحظه ورود لاریجانی» نداشت. پس از انتشار وسیع خبر «شعار علیه لاریجانی در بیت رهبری» در گروه‌های تلگرامی، «انتخاب» ضمن بررسی و بازبینی فیلم مجلس شب گذشته، با برخی از افراد حاضر گفت‌وگو کرد. بازبینی فیلم و گفت‌وگو با افراد حاضر در جلسه، نشان داد که «شعارها در طول جلسه دیشب، مکرراً سر داده شده و ارتباطی با لحظه حضور رئیس مجلس نداشته است». بر اساس این گزارش، این شعارها در طول مجلس عزاداری شب گذشته بارها سر داده شد و منحصر به ورود یا خروج فرد خاصی به جلسه نبود. ماجرای نوع مواجهه امام حسین‌(ع) با عمرسعد نیز امسال مورد توجه بسیاری از وعاظ قرار داشت.
در روزهای اخیر در حوزه دیپلماسی نیز شاهد تحولی بزرگ برای ایران بودیم. طبق گزارش‌ها ایالات متحده رسماً از ایران برای حضور در نشست چاره‌جویی برای حل بحران سوریه دعوت کرد. این دعوت با توجه به نوع تعاملات غربی‌ها در بحران سوریه با ایران واجد اهمیت فراوان است. در آخرین روز کاری هفته پیش وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این نشست که در وین برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.
برخی خاطره‌گویی‌های غیردقیق هم برای چهره‌های سیاسی در بسیاری از مواقع دردسرساز می‌شود. به طور مثال احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس در دومین روز از هفته پدافند غیرعامل و در همایش نقش پدافند غیرعامل در اقتصاد مقاومتی در دانشگاه مالک اشتر خاطره‌ای را تعریف کرد که موجب شد در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار بگیرد. او در این سخنرانی با اشاره به خاطره‌ای از شهید رجایی گفت: «زمانی که ایشان رئیس‌جمهور بود در یک زمستان همراه با آقای مهندس بهزاد نبوی به منزل ایشان در خیابان مجاهدین اسلام و پشت بیمارستان شفا یحیائیان رفتیم که بخاری ارج در منزل بود اما دیدیم این بخاری خاموش است و شهید رجایی با همان کاپشن قهوه‌ای آمد و وقتی سوال کردیم، گفت کوپن نفت ما تمام شده، ولی با چایی و کشمش از شما پذیرایی می‌کنیم تا گرم شوید. یعنی شهید رجایی به عنوان رئیس‌جمهور حاضر نبود بیش از کوپن نفت مصرف کند و این‌گونه است که حرف دولت‌ها در مردم اثر می‌گذارد.» با توجه به دوره ریاست‌جمهوری مرحوم محمدعلی رجایی که کلاً در مرداد و شهریور سال 1360 بود، به نظر می‌آید که منظور جناب توکلی دوره نخست‌وزیری او بوده است، با این حال این اشتباه لپی حسابی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

مهر تایید جنابعالی آغازگر فصل نوین تعالی است
پس از نامه مقام معظم رهبری به دولت درباره برجام، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به ایشان ضمن تقدیر از هدایت‌ها و حمایت‌های مستمر ایشان و صبر و مقاومت و پشتیبانی‌های تحسین‌برانگیز ملت بزرگ ایران و همکاری دلسوزانه رئیس و نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی امنیت ملی برای یاری دولت در تحقق خواست بزرگ مردم ایران، تاکید کرد: «دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد کرد.» حسن روحانی در این نامه افزود: «انجام تعهدات طرف مقابل با هوشیاری کامل رصد و تصمیم مقتضی برای واکنش متناسب در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد. اطمینان دارم که با عنایت الهی و توجهات حضرت ولی‌عصر (ارواحنا له‌الفداء) و با همدلی و انسجام ملی، اجرای برجام و فضای مثبت جهانی ناشی از آن، موجبات اقتدار روزافزون ایران اسلامی، تامین منافع مردم و رشد و شکوفایی و پیشرفت همه‌جانبه کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد آورد.» این نامه با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها مواجه شد. «جمهوری اسلامی» در سرمقاله خود در این‌بار نوشت: «...گره زدن برجام، که یک موضوع ملی است و با مصالح عمومی سروکار دارد، با اموری از قبیل انتخابات، نادیده گرفتن منافع ملی و قربانی کردن آن در برابر منافع شخصی و جناحی و گروهی است. این کار، از هر جناحی که باشد غیرقابل‌قبول است.
مردم ایران، بعد از ۳۶ سال زندگی در فضای انقلابی و بهره‌مندی از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی، این شایستگی را دارند که مصالح خود را به‌درستی تشخیص بدهند و نیازی به اشخاص یا گروه‌ها و جناح‌ها برای اینکه بدانند به چه کسانی باید رای بدهند و به چه کسانی نباید رای بدهند نداشته باشند. اینکه رهبر انقلاب در نامه تایید برجام از تمام کسانی که به نقد و بررسی آن پرداخته‌اند تقدیر کردند و خطاها را نادیده گرفتند برای کسانی که حالا معلوم شده مسیر نادرستی را در پیش گرفته بودند و بداخلاقی‌های آنها در تاریخ به ثبت رسیده، باید درس اخلاق بزرگی باشد و به جای توجیه تحلیل‌ها و رفتارهای نادرست خود، تلاش کنند آن را جبران کنند. اینان اگر دلسوز مردم و کشور هستند، چرا در هشت سال دوران دولت‌های نهم و دهم که روش نادرست آن دولت‌ها با موضوع هسته‌ای موجب صدور آن همه قطعنامه ظالمانه علیه ملت شد، سکوت کردند و حتی امروز هم دست از تایید آن روش غلط برنمی‌دارند؟»
حسین شریعتمداری مدیر مسوول «کیهان» نیز در سرمقاله این روزنامه در یادداشتی با عنوان «زردِ چشمک‌زن نیست» نوشت: ...‌آقای رئیس‌جمهور اگرچه در بخشی از نامه خود خطاب به رهبر معظم ‌انقلاب آورده است که «دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای کامل و با حسن‌نیت برجام اقدام خواهد نمود» ولی متاسفانه در متن نامه ایشان، نشانه قابل توجهی از رعایت الزامات یاد‌شده، دیده نمی‌شود، بلکه در مواردی نه‌چندان اندک، بر اجرای متن بی‌کم و کاست برجام نیز تاکید شده است! و حال آنکه قرار بود - و انتظار می‌رفت - در نامه جناب روحانی بر اراده جدی دولت محترم برای مقابله با «موارد متعدد نقاط ابهام و ضعف ساختاری» برجام که در ابلاغیه 9گانه رهبر معظم انقلاب آمده است، تاکید شود‌... در نامه رئیس‌جمهور محترم نه فقط نشانه چندانی از اراده جدی دولت برای پیگیری الزامات 9 گانه اعلام‌شده دیده نمی‌شود، بلکه متاسفانه این نامه - احتمالاً بی‌آنکه ایشان خواسته یا توجه داشته باشند - تاکید بر متن کنونی برجام و نادیده گرفتن «نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری» آن نیز هست و در یک کلمه - با تاسف و عرض پوزش - می‌تواند برای حریف حامل این پیام باشد که الزامات 9‌گانه اعلام‌شده، «چراغ قرمز» نیست که قابل عبور نباشد، بلکه «چراغ زرد چشمک‌زن»! است که آمریکا می‌تواند با رعایت احتیاط از آن عبور کند!

رازهای هسته‌ای هاشمی
اکبر هاشمی‌رفسنجانی با پایگاه خبری «امید هسته‌ای» گفت‌وگویی داشت. گفت‌وگویی که می‌توان در آن تازه‌های زیادی برای تاریخ معاصر ایران در آن یافت. برخی از مهم‌ترین نکته‌های این گفت‌وگو را می‌توان در این چند بند خلاصه کرد.
«در سفر به پاکستان می‌خواستم با عبدالقدیر خان دیدار کنم اما به من نشان ندادند. او معتقد بود کشورهای اسلامی باید بمب اتم داشته باشند... پاکستانی‌ها چهار هزار سانتریفیوژ دسته دوم نسل اول را با مقداری نقشه به ما دادند... در مسیر دماوند یک کارگاهی ساختیم که نخستین آزمایش‌های هسته‌ای ما شد. در الموت قزوین تاسیساتی ساختیم تا در حصار کوه‌ها باشد و با ضدهوایی محافظت می‌شد. بنا شد در الموت آب سنگین را بسازیم و فرض هم بر این بود که تونل بزنیم و زیرکوه بسازیم که محفوظ باشد تا نتوانند آن را بزنند...عراق به نزدیکی‌های غنی‌سازی رسیده بود که اسرائیل همه آنها را منهدم کرد، پیش از اسرائیل در مهر ۵۹، نیروی هوایی ما تاسیسات اتمی «اوسیراک» عراق را نابود کرده بود... همه جور مراجعه‌ای از بازار سیاه داشتیم؛ برخی می‌گفتند اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده می‌دهند، برخی ۱۰۰درصد، برخی می‌گفتند تکنولوژی می‌دهند... پیشنهادهای فروش بمب به ایران، بیشتر کار جاسوس‌ها بود تا ببینند نیت اصلی ما چیست... ماموران درباره پیشنهادهای خرید هسته‌ای مقداری پیش می‌رفتند اما هیچ‌وقت عملی نشد... برنامه گداخت هسته‌ای ایران از زمان شاه آغاز شد که در همان زمان شاه به نتیجه رسید... گداخت هسته‌ای، اصفهان، پروژه غنی‌سازی و uf6 همه در زمان من پیگیری شد...» این مصاحبه با واکنش تند کیهان مواجه شد.
این روزنامه در ستون اخبار ویژه خود نوشت: هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با سایت امید هسته‌ای گفته است: هنوز کار آقای احمدی‌نژاد شروع نشده بود که به آقای خاتمی پیشنهاد کردند که ایشان تعلیق را بشکند. در آن دوره گاهی جلسه‌ای خدمت رهبری بود که جمع زیادی شرکت می‌کردند. در آن جمع وزیر خارجه، رئیس‌جمهور، روسای قوا، من، نظامی‌ها مثل آقای شمخانی و دیگران بودند و برای قدم به قدم کارها مشورت می‌شد. تصمیمات رهبری با مشورت بود که نتیجه آن جلسه را می‌پذیرفتند. وقتی احمدی‌نژاد آمد و گفت که تعلیق را بشکنیم، آقای خاتمی گفت: من نمی‌شکنم، برای اینکه یک پرونده سنگین تهدید برای دولت بعد باقی می‌ماند و من نمی‌خواهم دولت بعد از من وارث این مشکل شود. بعدها نمی‌دانم چگونه آقای خاتمی را قانع کردند که ایشان تعلیق را باز کرد... اظهارات هاشمی در حالی است که سال 84 برای دو سال و نیم تمام فعالیت‌های اتمی ایران تعلیق شده بود اما در مقابل طرف غربی به هیچ یک از تعهدات خود در توافق‌های تهران و بروکسل و پاریس عمل نکرده بود و از سوی دیگر درباره تمدید چهارباره تعلیق‌هایی که قرار بود شش‌ماهه باشد، دبه کرده و مدعی بود بهترین تضمین ایران همین تعلیق است. خاطرات حسن روحانی در آن زمان حاکی از این است که ادامه تعلیق با توجه به عهدشکنی غرب امکان‌پذیر نبود و معلوم نیست آقای هاشمی چرا اصرار به تبرئه غرب به هر قیمت دارد؟!

حاشیه‌های سفر استراو
جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا گفته بود به ایران می‌آید تا تصویر ایران‌هراسی را در رسانه‌های خارجی از بین ببرد اما بعید به نظر می‌رسد که او از این سفر به هدف موردنظر خود رسیده باشد. او حدود هفته پیش به‌عنوان یک گردشگر به ایران آمده و از تهران به یزد، سپس شیراز و اصفهان سفر کرد. اقامتش در تهران و یزد با مشکلی مواجه نبود. او در یزد از امنیت ایران حرف زد. اما ماجرا در شیراز و اصفهان شکل دیگری به خود گرفت. عده‌ای از منتقدان دولت که این روزها از تصویب برجام در مجلس دلخور هستند، با برگزاری تجمع‌هایی به سفر او معترض شدند. به طور مثال عده‌ای در مقابل ساختمان توحید دانشگاه هنر اصفهان جمع شدند و با پلاکارد و شعار به حضور او در این شهر واکنش نشان دادند. این تجمع غیرقانونی در حالی صورت گرفته بود که بنا بر اعلام روابط‌عمومی و حراست دانشگاه هنر اصفهان هیچ برنامه‌ای برای حضور جک استراو در این دانشگاه وجود نداشت. پیش از این در سفر استراو به شیراز نیز جمعی از منتقدان دولت علیه سفر او در مقابل هتل محل سکونت استراو تحصن کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید