شناسه خبر : 12638 لینک کوتاه

ایران در هفته‌ای که گذشت

گفتند اگر رویت را زیاد کنی پدرت را درمی‌آوریم

محسن هاشمی: انتخابات ریاست‌جمهوری شلوغ بود، در شوراها ثبت‌نام کردم

در ابتدای هفته گذشته تصویر یکی از فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عکس نخست بسیاری از رسانه‌های کشور بدل شد.

در ابتدای هفته گذشته تصویر یکی از فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عکس نخست بسیاری از رسانه‌های کشور بدل شد. دو فرزند دیگر هاشمی در ماه‌های گذشته هنگام انتقال به زندان خبرساز شدند، اما تصویر فرزند ارشد هاشمی از مقابل اوین مخابره نشد. محسن هاشمی که تا پیش از این، هرگونه حضور در انتخابات اعم از مجلس یا شوراها را تکذیب می‌کرد، در روزهای پایانی مهلت ثبت‌نام شورای‌شهر پایتخت با حضور در فرمانداری خواهان حضور در رقابت ۲۴ خرداد ماه شد. حضور این چهره سیاسی در رقابت‌های شورای‌ شهر پایتخت می‌تواند واجد پیام‌های مهمی باشد. بدون شک یکی از این پیام‌ها، افزایش جدی احتمال حضور آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری است. در صورت پذیرش این احتمال می‌توان حدس زد که حامیان هاشمی و اصلاح‌طلبان تلاش خواهند کرد در زیر سایه رقابت نفسگیر ریاست‌جمهوری، کرسی‌های شورای‌ شهر را به دست آورند. محسن هاشمی نیز درباره دلایل کاندیداتوری‌اش در انتخابات شورای‌ شهر تهران با رسانه‌ها مصاحبه جالبی انجام داد. وی تاکید کرد: «آنچه مهم بود و باعث شد به سمت انتخابات شوراها بروم دلایلی همچون انصراف از کاندیداتوری از انتخابات ریاست‌جمهوری و اصرار برخی کارشناسان و همکاران بود چرا که بنده ابتدا قصد داشتم درباره انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم‌گیری کنم اما با توجه به افزایش تعداد کاندیداها و گذشتن آن از حد معقول که به سمت 40، 50 رفته است و به قول حاج خانم؛ مادر بنده هزار کاندیدا شده است تصمیم گرفتم در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری فعالیتی نداشته باشم... با حاج‌آقا (آیت‌الله هاشمی) مشورت کردم و ایشان هم با کاندیداتوری بنده در انتخابات شورای‌ شهر موافق بودند.» در این میان به نظر می‌رسد یاران حلقه محمود احمدی‌نژاد نیز برای انتخابات شوراها برنامه بلندپروازانه‌ای تهیه و تدوین کرده باشند. هجوم تعداد زیادی از هنرمندان و ورزشکاران که اتفاقاً غالب آنها کاملاً غیرسیاسی هستند، این گمانه را تقویت می‌کند که برخی از چهره‌های حامی دولت تلاش دارند با اسب تروای ورزشی‌ها و هنرمندان بهشت را فتح کنند. در این میان به نظر می‌رسد اصولگرایان سنتی و یا حامی شهردار فعلی با تغییرات اندک و با همان شیوه‌های گذشته علاقه‌مند به حفظ کرسی‌های خود در شورای ‌شهر هستند. رسانه‌ها اسامی تعدادی از چهره‌های مطرح داوطلب برای حضور در این رقابت‌ها را منتشر کرده‌اند. طبق گزارش‌های رسیده احمد مسجدجامعی، مرتضی حاجی، معصومه ابتکار، فاطمه راکعی، محسن هاشمی‌رفسنجانی، سیدعبدالحسین مختاباد و محمود علیزاده‌طباطبایی بخشی از لیست اصلاح‌طلبان را تشکیل خواهند داد. در میان اصولگرایان نیز اسدالله عسگراولادی، حسن غفوری‌فرد، حسین انتظامی، محمدمهدی مفتح، مهدی چمران، مرتضی طلایی و رسول خادم شانس بیشتری برای حضور در لیست اصولگرایان دارند. در لیست یاران حلقه احمدی‌نژاد نیز پیش‌بینی می‌شود چهره‌هایی از قبیل حمید بهبهانی، رضا تقی‌پور، محمد اسکندری و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، بهمن شریف‌زاده، عباس امیری‌فر، محمد علی‌آبادی، مصطفی زمانی، حبیب‌الله کاسه‌ساز و افسانه بایگان حضور داشته باشند.

مرجع ضمیر احمدی‌نژاد کیست؟
این روزها لیست سفرهای محمود احمدی‌نژاد با تراکم بی‌سابقه‌ای مواجه بوده‌است. سفر به خوزستان، ونزوئلا، قم و اصفهان در کمتر از 10 روز نشان می‌دهد، وی کارهای انجام نشده فراوانی دارد که باید تا ۲۴ خرداد آن را به سر و سامان برساند. جالب است که این سفرها در کنار اظهارات عجیب و حساسیت‌برانگیز رئیس‌ دولت دهم سبب شده‌ است بخش عمده اخبار سیاسی کشور حول اظهارات احمدی‌نژاد، واکنش به آنها و همچنین اسفندیار رحیم‌مشایی بچرخد. سخنان محمود احمدی‌نژاد در سفر به خوزستان فریاد بسیاری از نمایندگان را نیز بلند کرد. وی بدون اشاره به ضمیر سخنان خود در جمع مردم این استان تاکید کرده بود: «... پیغام دادند که فلانی اگر رویت را زیاد کنی پدرت را در می‌آوریم... می‌گویند با تو برخورد می‌کنیم. برخورد کنید؛ شما عددی نیستید در برابر ملت که بخواهید برخورد کنید. ملت ایران هیچ‌گاه در برابر ابرقدرت‌ها جا نزد و توی دهن آنها زد و باز هم این کار را می‌کند و شما که کسی نیستید... شما هر کاری در برابر ملت ایران کردید شکست خوردید و شما و دنباله‌های فاسدتان در داخل کشور نمی‌توانید جلوی حرکت ملت ایران را بگیرید. باید با کار و تلاش و وحدت ایران را بسازیم. ملت ایران از حقوق خود عبور نخواهد کرد و بر حقوق خود پافشاری خواهد کرد و شما را به زباله‌دانی می‌فرستد... عده‌ای فکر می‌کنند در آسمان باز شده و آنها ویژه افتادند پایین و باید برای مردم تصمیم بگیرند و هرچه آنها بگویند انجام شود در حالی که این‌گونه نیست.» وی در سفر به اصفهان نیز گفت:
«... همان‌طور که در اقتصاد برخی می‌خواهند گلوگاه را در دست خود بگیرند در عرصه سیاست نیز برخی می‌خواهند گلوگاه سیاست را در اختیار خود بگیرند. نمی‌دانم اینها از کجا آمدند که خود را اصل نظام و انقلاب می‌دانند و می‌گویند رهبری متعلق به ماست. در حالی که رهبری متعلق به ۷۵ میلیون ملت ایران است و همه عاشق ایران، نظام و رهبری‌ هستند... یقین دارم با حضور نزدیک به ۵۰ میلیونی ملت ایران در انتخابات و انتخاب رئیس‌جمهوری منتخب با ۳۰ تا ۴۰ میلیون رای، جمهوری‌ اسلامی ایران می‌تواند قدرت خود را به دنیا نشان دهد و مشکلات را به نفع ملت ایران تغییر دهد.» این اظهارات در هفته گذشته واکنش بسیاری را به همراه داشته‌ است. در میان این انتقادها اما باید به یک نکته توجه کرد و آن ضمیر مجهولی است که رئیس ‌دولت به کار می‌برد. باید از محمود احمدی‌نژاد پرسید چرا هویت کسانی را که وی را تهدید یا در مقابل وی مانع‌تراشی می‌کنند افشا نمی‌کند. بسیاری بر این باور هستند که سابقه نشان داده ‌است احمدی‌نژاد در لیست کردن و افشای اسامی افرادی که به نظر وی متخلف هستند، فوق‌العاده بی‌پرواست، در نتیجه دو پاسخ برای این خویشتنداری احمدی‌نژاد وجود دارد. نخست اینکه طرف مقابل نیز مدارکی علیه وی و یاران حلقه وی دارد و یا اینکه این ضمیر مجهول اصولاً مرجعی خارجی نداشته و تنها قرار است همه مشکلات و ناکارآمدی‌های دولت به گردن این موجود خیالی انداخته شود.

احمدی‌نژاد به کجا خواهد رفت؟
بحث درباره آینده محمود احمدی‌نژاد این روزها در بسیاری از محافل به یکی از بحث‌های داغ بدل شده ‌است. بسیاری آینده او را در تکیه بر کرسی معاون اولی مشایی جست‌و‌جو می‌کنند. در این میان در هفته گذشته اسفندیار رحیم‌مشایی در گفت‌وگو با ایسنا این فرضیه را ابطال کرد. وی تاکید کرد: «...‌هیچ جایگاهی بعد از دولت دهم شایستگی ندارد که احمدی‌نژاد را در خود جای دهد. شما هر جایگاهی که برای آن تعریف کنید، احمدی‌نژاد در آن جا نمی‌شود و در واقع جایگاهی نداریم که او در آن جای بگیرد. احمدی‌نژاد اکنون نیز در جایگاه ریاست‌جمهوری نیست، بالاتر از ریاست‌جمهوری است، البته من اثر جهانی آن را عرض می‌کنم. بیشتر از یک رئیس‌جمهور است... ایشان نباید به هیچ‌وجه موقعیت بین‌المللی خود را نادیده بگیرد و مثلاً به امری بپردازد که بدون آن جایگاه بین‌المللی نیز آن کار شدنی است. به نظر من این ظلم است و اگر چنین کاری بکند یک ظالم بزرگ خواهد بود؛ چراکه یک ظرفیت بزرگ را معطل کرده است.» پیش از این برخی از تحلیلگران با اشاره به حضور مشایی در پست دبیرخانه اجلاس کشورهای عدم تعهد پیش‌بینی کرده بودند که در صورت پیروزی یاران حلقه احمدی‌نژاد در انتخابات وی در این پست به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مشایی نقل مباحث سیاسی کشور
این روزها اسفندیار رحیم‌مشایی به چهره نخست مطبوعات کشور بدل شده است. هر روز خبری درباره وی فضای سیاسی کشور را با چالش مواجه می‌کند. به نظر می‌رسد او و حامیانش نیز از این مساله ناراضی نباشند. در روزهای پایانی هفته گذشته مجدداً این چهره سیاسی خبرساز شد. خبرآنلاین در این باره نوشت: ... در حالی که محمود احمدی‌نژاد در مراسم استقبال از نوروز که اسفندماه گذشته برگزار شد، گفته بود آشنایی من با مشایی از سال‌ها پیش و با عنایات اصلی خداوند است؛ صادق محصولی عضو جبهه پایداری مدعی شد که علی لاریجانی، مشایی را به احمدی‌نژاد معرفی کرده است! محصولی که این روزها به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری -که مجموعه‌ای از اخراجی‌های دو دولت احمدی‌نژاد را در‌بر می‌گیرد- مکرراً از جریان موسوم به انحرافی یاد کرده و در پی تبری از این جریان است؛ با حضور در جمع بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه بنده مشایی را اولین‌بار در دولت نهم دیدم، گفت: آقای علی لاریجانی به بنده گفت ایشان مشایی را به آقای احمدی‌نژاد معرفی کرده و گفته او به درد کارهای فرهنگی شهرداری می‌خورد... حال آنکه نگاهی به سوابق منتشر‌شده از مشایی نشان می‌دهد او همزمان با فرمانداری محمود احمدی‌نژاد در ماکو، عضو شورای تامین استان آذربایجان‌ غربی بوده است. پیش از این حسین الله‌کرم درباره آشنایی احمدی‌نژاد و مشایی گفته است: «احمدی‌نژاد فرماندار خوی بود و مشایی عضو شورای ویژه تامین استان. این آشنایی سبب شد تا بعدها احمدی‌نژاد (شهردار تهران) به سبب‌ شناختی که از سبک کار فرهنگی موفق او در کردستان داشت او را به سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران فراخواند.» در پی این اظهارات روابط عمومی مجلس با تکذیب ادعاهای محصولی تاکید کرد: «آقای احمدی‌نژاد در زمانی که شهردار تهران بودند، از آقای لاریجانی به عنوان رئیس وقت صداوسیما درخواست کردند آقای اسفندیار رحیم‌مشایی که در آن زمان کارمند رادیو و تلویزیون بودند، به شهرداری تهران منتقل شود که با انتقال ایشان موافقت شد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها