شناسه خبر : 10057 لینک کوتاه

تا انتخابات

یا هاشمی می‌آید یا خاتمی

ناطق نوری: نمی‌دانم چه می‌شود

با نزدیک شدن به انتخابات ۹۲ تعارف‌ها هم کم‌کم دارد کنار گذاشته می‌شود، آنها که روزگاری نسبت به عملکرد‌ها انتقاد داشتند و سخن نمی‌گفتند حالا فرا‌تر از هر منتقدی سخن می‌گویند و آنان که جایگاه‌شان را در خطر می‌بینند، تهدید می‌کنند و آنهایی هم که تصمیم‌شان برای حضور نهایی نشده کم‌کم عزم جزم می‌کنند که تعارف را با خودشان و دیگران کنار بگذارند و نظر نهایی‌شان را اعلام کنند

نفیسه زارع‌کهن
با نزدیک شدن به انتخابات ۹۲ تعارف‌ها هم کم‌کم دارد کنار گذاشته می‌شود، آنها که روزگاری نسبت به عملکرد‌ها انتقاد داشتند و سخن نمی‌گفتند حالا فرا‌تر از هر منتقدی سخن می‌گویند و آنان که جایگاه‌شان را در خطر می‌بینند، تهدید می‌کنند و آنهایی هم که تصمیم‌شان برای حضور نهایی نشده کم‌کم عزم جزم می‌کنند که تعارف را با خودشان و دیگران کنار بگذارند و نظر نهایی‌شان را اعلام کنند. با این حال اما دولت که قرار است مسوولیت اجرای انتخابات را بر عهده داشته باشد گویا هنوز قصد آماده کردن مقدمات انتخابات را ندارد که هنوز هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری را تشکیل نداده است. بر همین مبنا هم بود که هفته گذشته حسین مظفر معاون نظارت رئیس مجلس از عدم تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری و تذکر به دولت در این راستا خبر داد. مظفر که با مهر سخن می‌گفت اظهار کرد: «هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری طبق ماده ۳۱ قانون انتخابات حداقل پنج ماه قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری باید تشکیل شود، یعنی طبق این قانون هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری باید نیمه دوم اسفندماه تشکیل می‌شد که تا‌کنون نشده است.» مظفر در پاسخ به این سوال که واکنش دولت در برابر این یادآوری و تذکر چه بوده است، گفت: «قول دادند که این هیات را تشکیل دهند. ما معتقدیم باید سریعاً کار تشکیل هیات پیگیری شود و از سوی دولت اعلام شود.»

اصلاح‌طلبان
اما اصلاح‌طلبان هنوز در شش و بش هستند، از یک سو احتمال حضور سیدمحمد خاتمی داده می‌شود، از طرف دیگر محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری در صحنه حاضرند و از طرف دیگر هم خبر از حضور هاشمی‌رفسنجانی به گوش می‌رسد. با این حال هرکدام از آنها اعلام کرده‌اند که در صورت حضور خاتمی یا هاشمی کنار خواهند کشید. هفته پیش همچنین خبر رسید که هاشمی و خاتمی دیداری با هم داشته‌اند و در آن دیدار درباره حضور و یا عدم حضور با هم سخن گفته‌اند و طبق برخی شنیده‌ها احتمال حضور هاشمی پررنگ‌تر و احتمال حضور سید‌محمد خاتمی کمرنگ شده است. با این حال محمد هاشمی‌برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گویی که با «شرق» داشت اعلام کرد درخواست‌هایی از سوی برخی علما برای نامزدی هاشمی مطرح شده است. وی همچنین اظهار کرد: شاید برادرم در حال بررسی شرایط باشند اما به هر حال روزهای منتهی به ثبت‌نام کاندیدا‌ها همیشه این اظهارات و گمانه‌زنی‌ها index:2|width:200|height:|align:leftوجود دارد. حالا تا زمان ثبت‌نام خیلی مانده است. اما اگر خاتمی یا آیت‌الله نامزد شوند همه معادلات دستخوش تغییر می‌شود. در عالم احتمالات همه چیز امکان‌پذیر است اما باید دید واقعیت چیست. این اما در حالی است که از سوی دیگر شنیده شده است که اگر گزینه حداکثری از سوی اصلاح‌طلبان معرفی نشود جهانگیری و عارف هر دو می‌خواهند در صحنه رقابت انتخابات باقی بمانند. با این وجود اما جهانگیری در گفت‌و‌گویی که با روزنامه اعتماد داشت اظهار کرد: در شرایطی ورود پیدا می‌کنم که مطمئن باشم یک ماموریتی از سوی جریان اصلاح‌طلبی به من واگذار شده است. او توضیح داد: بدنه اجتماعی من در صورتی به وجود خواهد آمد که اصلاح‌طلبان پای کار بیایند. شخص جهانگیری پایگاه اجتماعی ندارد اما با حمایت چهره‌های محبوب اصلاح‌طلبی این پایگاه اجتماعی فراهم می‌شود. از سوی دیگر هم محمدرضا عارف که تقریباً قدم‌های انتخاباتی خود را چندی است برداشته است در حضوری که در دانشگاه شریف داشت اظهار کرد: اگر سید‌محمد خاتمی بیاید ستادم را دربست در اختیار او می‌گذارم. به گزارش «مشرق» وی گفته است: «موسوی و کروبی را از بزرگان نظام می‌دانم؛ آقای کروبی از نزدیکان امام بود و من به هر دو احترام می‌گذارم و تاسف می‌خورم شرایط اجتماعی طوری است که نمی‌توان از این دو عزیز بهره گرفت. امیدوارم به زودی مساله این عزیزان حل شود.»

اصولگرایان
در خانه اصولگرایان هنوز اتفاق چندان تازه‌ای رخ نداده است گرچه برخی سخنانی که از سوی برخی افراد که تازه خود را کاندیدای این جناح مطرح کرده‌اند جالب و شنیدنی بوده است. در هفته گذشته علیرضا زاکانی که به تازگی اعلام index:3|width:200|height:|align:leftکاندیداتوری کرده است طی سخنانی در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه (س) قم اعلام کرده: «بنده در زمان فتنه گفتم الان هم می‌گویم که من سران فتنه را کروبی و موسوی نمی‌دانم، اندازه فتنه خیلی بزرگ‌تر از این حرف‌هاست و سران فتنه آمریکا و دولت‌های غربی هستند.‌»
هفته گذشته در شرایطی که خبر احتمال استعفای قالیباف از شهرداری برای کاندیداتوری‌اش در انتخابات اعلام شد، خبر رسید که محسن رضایی هنگام سفر به شهر قم تصادف کرده و ماشین وی صدمه دیده است. در همین حال اما از برخی پوسترهای انتخاباتی مربوط به وی پرده‌برداری شد و در عکسی که برخی سایت‌های خبری از حضور محسن رضایی در آذربایجان شرقی منتشر کردند بنری در پشت سر وی نصب شده بود که در آن بنر نوشته شده «رنگین‌کمان الهی... فقط محسن رضایی». همچنین علی‌اکبر ناطق‌نوری که در حاشیه مراسم
یاد بود آیت‌الله رضوانی عضو فقید فقهای شورای نگهبان در مدرسه عالی شهید مطهری با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت نظرش را در خصوص نامزدهای ریاست‌جمهوری یازدهم پس از تایید صلاحیت‌ها بیان می‌کند. وی همچنین درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهم و همچنین تکثر کاندیدا‌ها در این انتخابات به ذکر این جمله بسنده کرد که هنوز چیزی مشخص نیست؛ اصلاً نمی‌دانم در این انتخابات چه می‌شود. در همین حال هفته پیش یک کاندیدای جدید که ادعای مستقل بودن دارد اما بنا بر برخی اخبار به دامنه اصولگرایان نزدیک‌تر است، اعلام حضور کرد. به گزارش مشرق صادق واعظ‌زاده رئیس مرکز الگوی اسلامی‌‌- ‌ایرانی پیشرفت در جدید‌ترین اظهار نظرش اعلام کرده تصمیمش برای ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را به زودی اعلام می‌کند. صادق واعظ‌‌زاده پیش از انتصاب توسط مقام معظم رهبری به عنوان رئیس مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بوده و در کارنامه ریاست جهاد دانشگاهی کشور را دارد.
index:4|width:200|height:|align:left
یاران حلقه محمود احمدی نژاد
محور اخبار روزهای گذشته را هم محمود احمدی‌نژاد به هوادارانش اختصاص داد از همایش استادیوم آزادی گرفته تا سخنانش در سفر استانی اهواز و البته تا واکنش‌هایی که به گفته‌های وی شد. هفته پیش سایت شبکه ایران که پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به دولت است از «جشن آزادی» به نام «تله آزادی» برای منتقدان دولت یاد کرد و نوشت «یک بار دیگر محمود احمدی‌نژاد مخالفانش را غافلگیر کرد و البته پس از آن هم میرتاج‌الدینی معاون احمدی‌نژاد با انتقاد از برخوردهای صورت‌گرفته با دولت گفت که بهتر بود به جای برگزاری این مراسم پولش را می‌دادیم تا مورد اتهام قرار نگیریم.»
اما این همه فعالیت‌ها و اخبار پیرامون دولت و هواخواهان نبود که طی اخبار رسیده دولت برای جبران به هم ریختن بساط میتینگ آزادی این بار چشم به ورزشگاه ۱۲‌هزار‌نفری و اردوگاه باهنر دوخته تا جبران مافات کند. آن‌طور که شنیده شده، قرار است در روزهای آینده دولت دو میتینگ با حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در ورزشگاه ۱۲‌هزار‌نفری آزادی و اردوگاه باهنر و در تاریخ ۱۰ اردیبهشت میتینگی دیگر در جزیره کیش برگزار کند. به گزارش مهر، بر این اساس دولت قصد دارد دوشنبه این هفته دیداری را هم با ۸۵ وبلاگ‌نویس برگزار کند که سخنران اصلی آن احمدی‌نژاد خواهد بود. در این جلسه علی نیکزاد، اسفندیار رحیم‌مشایی و غلامحسین الهام نیز حضور خواهند داشت. برنامه دیگری که دولت در دستور کار خود قرار داده است، نشستی با عنوان حماسه حضور در روز ۱۵ اردیبهشت است که قرار است تحت پوشش زنان و جوانان غیرمتعهد‌ها برگزار شود. نشست حماسه حضور قرار است ۱۵ اردیبهشت در اردوگاه شهید باهنر برگزار شود. سخنران اصلی این برنامه محمود احمدی‌نژاد است. حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی نیز پیگیر برگزاری و اجرای برنامه‌های این نشست هستند. شنیده شده که دولت به حمیدرضا حاج‌بابایی، وزیر آموزش ‌و پرورش (یکی از نامزدهای احتمالی دولت) ماموریت داده است که سازماندهی این نشست را انجام دهد. بر همین اساس تاکنون سه‌ هزار دانش‌آموز از مقاطع تحصیلی دبیرستان و پیش‌دانشگاهی برای شرکت در این نشست سازماندهی شده‌اند. همچنین طبق اطلاعات به‌دست آمده قرار است میتینگی هم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت در جزیره کیش با میزبانی دولت و با حضور اسفندیار رحیم‌مشایی برگزار شود؛ میتینگی که شاید به اعلام کاندیداتوری نامزد اصلی دولت ختم شود. در همین حال در اواسط هفته کیهان به افشاگری علیه مشایی و احمدی‌نژاد دست زد و با انتقادهای وسیع از احمدی‌نژاد درباره علت عدم حضور مشایی در نشست استادیوم آزادی نوشت: آقای رئیس‌جمهور! یعنی حضرتعالی متوجه حضور مشایی در استادیوم نشده‌اید!؟ چه کسی در محوطه زیر جایگاه به انتظار نشسته بود!؟ و هنگامی که برخلاف انتظارتان از مراسم استقبال نشد، ترجیح داده شد که آقای مشایی آفتابی نشود!؟ حالا بحث بر سر این بود که با توجه به آن همه تبلیغات، غیبت مشایی چگونه قابل توجیه است!؟ و آقای ملک‌زاده توضیح داد که بهتر است ایشان مخفیانه از استادیوم خارج شده و در مزار خانم عسل بدیعی حضور یابد و خبر آن نیز منتشر شود تا غیبت وی سوال‌برانگیز نباشد.
از طرفی هفته پیش در نهایت گمانه‌زنی‌ها به پایان رسید و حامیان آیت‌الله مصباح‌یزدی دست باقر لنکرانی را به عنوان نامزد جبهه پایداری بالا بردند. قرار بود نامزد این جبهه از بین جلیلی، لنکرانی و فتاح انتخاب شود که قرعه به نام کامران باقری‌لنکرانی افتاد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها