شناسه خبر : 11858 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقدام حائری‌شیرازی و حیرت دلواپس‌ها

پاسخ صریح علی مطهری به حمید روحانی

هرچه از دوره زمامداری محمود احمدی‌نژاد فاصله می‌گیریم پرونده‌های عجیب وغریب‌تری درباره آن دوره افشا می‌شود، پرونده‌هایی که می‌تواند دلایل بسیاری از حب و بغض‌های گذشته و امروز را افشا کند.

هفته گذشته نیز مانند روزهای نخست تابستان جاری، مهم‌ترین تیترهای مطبوعات به مساله هسته‌ای ایران و مذاکرات این کشور با قدرت‌های جهانی در وین اختصاص داشت. مذاکراتی که با توافق محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا وارد وقت اضافه پنج‌روزه شد. در کنار این خبر نباید از وقایع مجلس و فعالیت گسترده نمایندگان منتقد دولت در این هفته گذر کرد. از صدور ششمین کارت زرد نمایندگان به کابینه و به نام محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته تا بحث‌های تازه درباره استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم.
گروه‌های منتقد دولت در بخش میدانی نیز در هفته گذشته حسابی فعال بودند. اعتماد در روزهای نخست هفته گذشته در گزارشی به برخی از این تحرکات اشاره کرد. این روزنامه در گزارش خود نوشت: در تهران و مشهد، تجمع‌هایی در اعتراض به وضعیت «حجاب» برگزار شد. در تجمع گروهی کوچک در برابر پارک ملت تهران، یک عضو مجلس نهم سخنرانی کرده و بیانیه‌‌ای نیز خطاب به صدا و سیما درباره ضرورت رعایت «پوشش» و «حجاب» و «عفاف» صادر شده است. در این تجمع شعارهای «حجاب حکم خداست، منکر آن بی‌حیاست»، «چادر حجاب برتر است، خشنودی پیامبر است»، و «حیات دین حیات انقلاب است، شرافت زنان ما حجاب است»، سر داده شده و از رفتارهای نیروی انتظامی در برخورد با «بدحجابان» حمایت شد. همچنین حاضران از مسوولان دو وزارتخانه ارشاد و علوم خواستند درباره «احیای حجاب» و «مبارزه با بی‌حجابی» تلاش کنند. در این مراسم، مجتبی رحماندوست عضو مجلس از تهران، سخنرانی کرد و گفت: «اگر قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی که 36 نهاد و سازمان را جهت رسیدگی به مقوله حجاب و عفاف موظف کرده، اجرا می‌کردیم شاهد این وضع نبودیم که دل خانواده‌های شهدا خون شود.» او در ادامه گفت: «این یک برنامه سیاسی نیست و به هیچ گروه و حزب و جناحی وابستگی ندارد و صرفاً یک برنامه فرهنگی و امر به معروف است.» در بخش‌هایی از سخنان سخنران اصلی این تجمع و بیانیه آن نیز نسبت به آنچه «وضعیت عفاف و حجاب بسیار نامناسب بازیگران صدا و سیما و هنرمندان سیما»، «فسق علنی برخی از بازیگران زن در خارج از کشور»، «آوازه‌خوانی زنان و سخنان مسوولان فرهنگی درباره اشکال نداشتن شرعی آن»، «گران بودن قیمت چادر» و «دوستی‌های دختران و پسران در دانشگاه‌ها» می‌خواندند، انتقاد شد.
از دیگر اقدامات میدانی این گروه‌ها می‌توان به برگزاری همایش خط قرمز اشاره کرد. همایشی که با رویدادی غیرمترقبه برای برگزارکنندگان آن همراه شد و برخلاف همایش دلواپسان کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. رویداد غیرمترقبه این همایش سخنرانی محی‌الدین حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری بود. به گزارش ایسنا این روحانی در این همایش که در مخالفت با سیاست خارجی دولت یازدهم و با شعار «غنی‌سازی دکوری، هرگز» برگزار شده بود، به جای انتقاد از تیم‌ مذاکره‌کننده به نصیحت دلواپسان پرداخت. او خطاب به آنان گفت: دلواپسی‌های شما بسیار خوب است. شما کاری ناصحانه و مشفقانه می‌کنید که هشدار می‌دهید از خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند عبور نشود اما مواظب باشید آنچه ما را تا امروز با عزت پایدار نگه داشته وحدت ماست... من مجموعه‌ای را که در مذاکرات هستند از نوع ابوموسی اشعری نمی‌دانم؛ آنها مجموعه‌ای تحت پوشش مقام معظم رهبری هستند که بصیر و بینا هستند و از سویی ملت ما هوشیار است. این اظهارات قاعدتاً به مذاق بانیان برگزاری ‌این همایش خوش نیامد.

این‌گونه تاریخ‌نگاری و نقل وقایع مایه شرمساری است
اولین بار نیست که دیداری خصوصی یا نیمه‌خصوصی با مقام معظم رهبری با اخبار غیررسمی خبرساز می‌شود؛ اما کمتر سابقه داشته که از یک دیدار در سه موضوع روایت‌های گوناگون منتشر شود. فرهیختگان در این باره نوشت: دیداری که در تاریخ دوشنبه، ۲۶ خردادماه ۱۳۹۳ با حضور فراکسیون فرزندان شاهد مجلس، بسیج بازار و عوامل فیلم شیار ۱۴۳ با مقام معظم رهبری برگزار شد تاکنون یک بار درباره طرح موضوع حصر و بار دیگر به دلیل ادعای مطرح‌شده درباره سیدمحمد خاتمی خبرساز شده است. در تازه‌ترین مورد هم حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، به طرح روایت خود از این دیدار پرداخته و در اثنای آن به علی مطهری، نماینده مردم تهران تاخته است. او در این باره نوشته است که در این جلسه «یکی از نزدیکان باند قدرت‌طلبان که متاسفانه عنوان فرزند شهید را یدک می‌کشد و نان آن شهید را می‌خورد و آش فتنه‌سازان را هم‌ می‌زند، خطاب به مقام معظم رهبری از ناهنجاری‌های موتورسواران که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و در پیاده‌روها، در لابه‌لای عابران مانور می‌دهند، سخن به میان آورد! و اضافه کرد که بله شنیده است دفتر مقام معظم رهبری به اداره راهنمایی و رانندگی توصیه کرده است که قشر موتورسواران را که از طبقه مستضعف‌اند مورد تعرض و تعقیب قرار ندهند! به دنبال این سخن اصلاح ‌طلبانه! از مقام معظم رهبری خواست که دستور دهند آقایان کروبی و موسوی (از عوامل فتنه) را یا آزاد یا محاکمه و مجازات کنند! ... مقام معظم رهبری نیز یادآور شدند که حل مشکل ترافیک موتورسواران چه ارتباطی به ایشان و دفتر دارد، مجلس می‌تواند طرحی در این باره ارائه دهد یا از دولت بخواهد لایحه‌ای به مجلس بیاورد و قانون روشن و معینی را در مورد آن به تصویب برساند و به مجریان ابلاغ کند. در مورد عوامل فتنه نیز فرمودند مسلم بدانید اگر اینها محاکمه شوند کیفرشان آن نیست که شما را راضی کند.» علی مطهری روایت حمید روحانی را بی‌پاسخ نگذاشت و در نامه سرگشاده‌ای خطاب به او نوشت: «جنابعالی مطرح کردن یک مساله فرهنگی مرتبط با ساماندهی موتورسواران در آن جلسه را مورد نقد قرار دادید که اصلاً چرا مطرح شده است، یعنی در حضور مقام معظم رهبری نباید درباره انضباط اجتماعی و فرهنگ عمومی و حل یک معضل اجتماعی و یک نقطه‌ضعف جامعه صحبت کرد، بلکه فقط باید از وضع موجود تعریف و تمجید کرد و احیاناً به تملق و چاپلوسی پرداخت، کاری که خوشایند ایشان نیست... ظاهراً ناراحتی جناب‌عالی از مطرح شدن مساله حصر خانگی بوده و این موضوع را بهانه قرار داده‌اید.» نماینده تهران ادامه داد: «از قول رهبر معظم انقلاب نقل کرده‌اید که در پاسخ به این مطلب گفتند «حل مشکل ترافیک موتورسواران چه ارتباطی به من و دفتر دارد.» به هیچ‌وجه ایشان چنین جمله‌ای نگفتند بلکه بر پیگیری آسیب‌های فرهنگی مذکور در سخنرانی بجنورد از جمله همین مساله تاکید کردند.» فرزند شهید مطهری با ابراز تاسف از شیوه تاریخ‌نگاری و خاطره‌گویی روحانی ادامه داده است: «اگر تاریخ‌نگاری شما از نهضت اسلامی به همین منوال بوده و در نقل وقایع و اقوال به همین میزان امانت و انصاف را رعایت کرده‌اید، بسیار مایه تاسف و شرمساری است.» در همین حال بعضی از رسانه‌ها از امضای شکایتی توسط نمایندگان تندرو مجلس علیه علی مطهری خبر دادند. خبری که با ابراز بی‌اطلاعی این نماینده اصولگرای مجلس مواجه شد.

گلایه انجمن صنفی از وزارت کار به رئیس‌جمهور
در هفته گذشته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، از بی‌اعتنایی وزارت کار و رفاه اجتماعی در زمینه بازگشایی این انجمن، گلایه کرد. در بخشی از این نامه تاکید شده است: «...اگرچه حسب اخبار منتشره و گفت‌وگوهای به عمل آمده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اطلاعات نظر مساعد و مثبت خود برای بازگشایی دفتر انجمن را مکرراً ابراز داشتند، اما در کمال تعجب و تاسف، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مطابق با قانون کار و مقررات وابسته مسوولیت قانونی اصلی را در این موضوع دارد، از هرگونه اقدام برای احقاق حقوق قانونی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران استنکاف داشته و حتی همه مکاتبات ما را هم بی‌پاسخ گذاشته است... بی‌اعتنایی این وزارتخانه ما را ناگزیر کرده است، عرض حال سوی جنابعالی آوریم و استدعا کنیم که این وزارتخانه را به اجرای قانون و انجام تکالیف مقرر قانونی دلالت کنید.» بسیاری تصور می‌کردند که با استقرار کامل دولت روحانی کلید این دولت مانند قفل خانه سینما، خانه روزنامه‌نگاران را نیز بگشاید، اتفاقی که متاسفانه هنوز نیفتاده است. به نظر می‌رسد که علی ربیعی وزیر کار هنوز از دست روزنامه‌نگارانی که در نیمه دهه پیش حاضر به رای دادن به او نشدند خشمگین است و در مسیر بازگشایی انجمن آنان تلاشی نمی‌کند.

بذل و بخشش‌های کلان یارانه مطبوعات برای خواص
هرچه از دوره زمامداری محمود احمدی‌نژاد فاصله می‌گیریم پرونده‌های عجیب وغریب‌تری درباره آن دوره افشا می‌شود، پرونده‌هایی که می‌تواند دلایل بسیاری از حب و بغض‌های گذشته و امروز را افشا کند. در هفته گذشته «انتخاب» در خبری به میزان یارانه مطبوعات در دوره محمود احمدی‌نژاد پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده بود: ...‌در نخستین سال دولت دهم، محمدعلی رامین، معاون جنجالی مطبوعاتی وزارت ارشاد، بالغ‌بر 20 میلیارد تومان را به یارانه مطبوعات اختصاص داده است. از این 20 میلیارد تومان یارانه سال 88، حدود پنج میلیارد تومان به دو روزنامه کشور رسیده است: «ایران و کیهان»! موسسه ایران با روزنامه‌ای 32‌صفحه‌ای، ویژه‌‌نامه‌های رنگارنگ و ویژه‌‌نامه‌های استانی در کنار کیفیت چاپ و تیراژ بالای آن، 2/2 میلیارد تومان یارانه گرفته است اما روزنامه کیهان که در کمیت و کیفیت انتشار، قابل قیاس با روزنامه ایران نیست، یارانه‌اش 400 میلیون تومان از «ایران» بیشتر است! در واقع روزنامه کیهان بالاترین رقم دریافت یارانه را در بین روزنامه‌های کشور در سال 88، به خود اختصاص داده که گویا در چهار سال دوم دولت احمدی‌نژاد رکورد دریافت یارانه نیز محسوب می‌شود؛ 6/2 میلیارد تومان برای یک سال! ضمن اینکه روزنامه کیهان در طول سال‌های 89، 90 و 91 حدود شش میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است. نکته قابل تامل در سال اول وزارت سید‌محمد حسینی، پنج روزنامه «کیهان، وطن امروز، رسالت، جوان و عصر ایرانیان» یک‌چهارم یارانه کل مطبوعات را به خود اختصاص دادند و پنج میلیارد تومان یارانه دریافت کردند که با احتساب دو میلیارد تومان یارانه روزنامه ایران، می‌توان گفت حدود 12 میلیارد تومان بین 100 روزنامه کشور توزیع شده است! در واقع حدود هشت میلیارد تومان، بین شش روزنامه و 12 میلیارد تومان بین بالغ‌بر 100 روزنامه کشور توزیع شده است. روزنامه وطن امروز متعلق به مهرداد بذرپاش، در سال 89 نزدیک به «یک میلیارد تومان» از دولت یارانه دریافت کرده است. روزنامه تازه متولد‌شده «عصر ایرانیان» که «بیژن نوباوه» مدیر‌مسوول آن است نیز در دولت احمدی‌نژاد مشمول مهرورزی قرار گرفته و طی سال‌های 89 تا 91 در مجموع 900 میلیون تومان یارانه از ارشاد گرفته است. در همین مدت، روزنامه کم‌تیراژ رسالت حدود 5/1 میلیارد تومان و روزنامه کم‌تیراژ جوان نیز نزدیک به دو میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند! روزنامه شرق، در این بازه زمانی حدود 400 میلیون تومان و روزنامه مردم‌سالاری، حدود 700 میلیون تومان یارانه دریافت کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها