شناسه خبر : 12651 لینک کوتاه

محمدحسن آصفری می‌گوید ناامنی دو همسایه شرقی و غربی باعثرونق بازار اسلحه در ایران شده است

مشکلی به‌نام همسایگان

در کشور ما داشتن اسلحه ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با افرادی که از سلاح‌های گرم استفاده کنند به شدت برخورد می‌کنند لذا اگر چنین چیزی وجود داشته باشد جرم محسوب می‌شود.

امیر کلهر
‌در روزهای اخیر درگیری‌های مسلحانه‌ای در شهرهای مشهد و آمل رخ داد، این درگیری‌ها سوالی را به وجود آورد مبنی بر اینکه قوانین جدی و پیشگیرانه‌ای در رابطه با سلاح گرم در کشور نداریم یا اگر هم داریم به درستی اجرا نمی‌شود، شما به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چه نظری دارید؟
در کشور ما داشتن اسلحه ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با افرادی که از سلاح‌های گرم استفاده کنند به شدت برخورد می‌کنند لذا اگر چنین چیزی وجود داشته باشد جرم محسوب می‌شود. کما اینکه در همان اخباری هم که شما می‌گویید آمده بود که پلیس و نیروهای امنیتی به شدت با مجرمان برخورد کردند. معتقدم قانون فعلی در رابطه با سلاح گرم کافی است.

‌چرا سلاح گرم به راحتی در کشور در دسترس است و با کمی جست‌وجو و البته هزینه می‌شود آن را خریداری کرد؟
لازم است بگویم سلاح‌های موجود در کشور دو رقم است. یک رقم سلاح‌های استاندارد است که بعضاً از خارج از کشور مانند کشورهای عراق و افغانستان وارد کشور می‌شود که بعد از ورود به کشور توسط قاچاقچیان خرید و فروش می‌شود و البته دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با این موارد برخورد می‌کنند. نوع دوم سلاح‌ها، سلاح‌های دست‌ساز است که خود افراد اقدام به درست کردن آن می‌کنند و در درگیری‌ها و دزدی‌ها از آن استفاده می‌کنند که در هر دو مورد جرم محسوب می‌شود. بعد از این ماجرایی که در مشهد اتفاق افتاد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هم به طور جدی به این مساله ورود پیدا کرده و اقدامات لازم را در خصوص کشف و جمع‌آوری سلاح‌های غیر‌مجاز انجام می‌دهد. طبق گزارش‌هایی هم که به دست ما می‌رسد شاهد اقدامات پیشگیرانه این نهادها هستیم و البته از مردم هم انتظار می‌رود اگر از این قضیه اطلاعاتی دارند همکاری کنند تا سلاحی به طور غیر‌قانونی در اختیار فردی نباشد. حتی افرادی که مجوز حمل سلاح دارند؛ این طور نیست که هر زمان که خواستند از سلاح خود استفاده کنند؛ بلکه برای استفاده از آن شرایطی دارند و اسلحه در همه زمان‌ها و مکان‌ها قابل استفاده نیست.

‌نحوه مجازات افرادی که از سلاح‌های گرم استفاده می‌کنند به چه شکل است؟ و آیا این امر قابل بخشش است؟
فردی که سلاح را حمل می‌کند یک نوع مجازات دارد، و فردی که از سلاح برای زورگیری و آدم‌ربایی استفاده می‌کند، نوع دیگر. برای گروه دوم حتی احکامی در حد اعدام هم ممکن است در نظر گرفته شود. اما به طور کلی در شرایط فعلی هیچ گونه کوتاهی و تعللی برای استفاده‌کنندگان و دارندگان سلاح‌های گرم صورت نمی‌گیرد و دستگاه قضایی در این قضیه کوتاهی نمی‌کند. در مورد بخشش هم تنها 10 سال پیش مقام معظم رهبری افرادی را که سلاح غیر‌مجاز در اختیار داشتند در صورتی که سلاح‌های خود را تحویل می‌دادند مورد عفو قرار دادند و در آن زمان هیچ کدام مجازات نشدند.

‌آیا ممکن است در برخی موارد با قاچاقچیان سلاح‌های گرم برخورد جدی صورت نگرفته باشد؟
من منکر این موضوع نیستم و شاید موارد معدودی باشد؛ ولی اعتقاد کل مجموعه نیروی انتظامی برخورد قاطعانه با اشرار، قاچاقچی‌ها و فروشندگان سلاح است.

‌اما با اتفاقات متعددی که در زمینه استفاده از سلاح‌های گرم در شهرهای مختلف کشور می‌افتد، گاهی این ذهنیت به وجود می‌آید که در برخورد با سلاح‌های گرم کوتاهی شده است.
واقعاً برای فروش و حمل سلاح به هیچ وجه نیروهای انتظامی نباید کوتاه بیایند و باید بخش اعظمی از وقت و انرژی خود را روی مبارزه با این موضوع بگذارند. البته متاسفانه به علت باز بودن مرزهای کشور و وجود کشورهایی در اطراف ما که در شرایط ناامنی و جنگ هستند، طبیعتاً کشور ما هم با این موضوع دست به گریبان است.
نکته دیگر اینکه، نباید این‌طور فکر کرد که نیروهای انتظامی در این امر کوتاهی می‌کنند، یکسری از اخبار و اطلاعات هیچ‌گاه به خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نمی‌رسد و منتشر نمی‌شود و به همین دلیل عموم مردم هم اطلاع پیدا نمی‌کنند. اما به دست ما که در حوزه امنیت ملی فعال هستیم، همه اخبار می‌رسد که یکی از نمونه‌هایی که می‌توانم ذکر کنم این است که ما، ماهانه شاهد ضبط ده‌ها قبضه سلاح توسط نیروهای انتظامی و امنیتی در کشور هستیم که این نشان‌دهنده اقدامات مثبت دستگاه امنیتی است.

‌با وجود این اقدامات فکر می‌کنید روزی می‌رسد که شاهد پایان یافتن درگیری‌های مسلحانه در کشور باشیم؟
این امر به سادگی امکان‌پذیر نیست و البته این موضوع تنها مربوط به کشور ما هم نمی‌شود و در کشورهای دیگر از جمله کشورهای توسعه‌یافته شاهد درگیری‌های مسلحانه و سرقت‌های مسلحانه هستیم. اما به هر صورت ما در کشور اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. راه حل این معضل این است که اولاً مرزهای کشور به خوبی کنترل شود که جلوی واردات کالاهای قاچاق از جمله اسلحه گرفته شود و در مرحله بعد هم در داخل کشور اقدامات پیشگیرانه و برخوردهای قاطعانه صورت بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها