شناسه خبر : 46220 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمله موشکی به ناوشکن آمریکایی

ماجرای فساد در خرید تسلیحات نظامی در دولت زلنسکی چیست؟

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، خبر حمله موشکی به ناوشکن آمریکا در دریای سرخ را تایید کرد. «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن (چهارشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲)، در این‌باره اعلام کرد؛ نیروی دریایی ارتش یمن با موشک‌های مناسب ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس گریولی» را در دریای سرخ هدف قرار داد. طبق گزارش شبکه المسیره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: تمامی ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ و دریای عرب که در تجاوز به کشورمان شرکت می‌کنند در بانک اهداف نیروهای ما قرار دارند. یحیی سریع افزود: ناوهای جنگی آمریکایی و انگلیسی در چهارچوب حق مشروع دفاع از کشور، مردم و ملت ما و در تایید ادامه موضع یمن در حمایت از فلسطین هدف قرار خواهند گرفت. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین ادامه داد: نیروهای ما تاکید می‌کنند که تا پایان تجاوز به غزه و رفع محاصره، به جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر اسرائیل ادامه می‌دهند. این اظهارات پس از آن است که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) مدعی شد که یک موشک کروز ضدکشتی را که ارتش یمن به سمت دریای سرخ شلیک کرده بود سرنگون کرد. در بیانیه سنتکام در پلت‌فرم «X» آمده است: پرتاب روز سه‌شنبه، ۳۰ ژانویه، تقریباً در ساعت ۲۳:30 شب (به وقت صنعا) انجام شد؛ «زمانی که ارتش یمن یک موشک کروز ضدکشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت دریای سرخ پرتاب کرد». کارشناسان در این‌باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی اسرائیل شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و درواقع معادلات آن را به‌هم ریخت.

فساد در خرید تسلیحات نظامی در دولت زلنسکی

مقامات اوکراینی بارها از کمبود تسلیحات نظامی برای ایستادگی در برابر تجاوز روسیه ابراز نگرانی کرده و خواستار افزایش کمک‌های غرب به کی‌یف شدند، اما معضل اوکراینی‌ها در سال‌های اخیر که مانع از عضویت آنها در اتحادیه اروپا شده، در این موضوع نیز نمایان شده و گزارش‌هایی از فساد و اختلاس در روند خرید تسلیحات نظامی منتشر شده است. مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که در این پرونده اختلاس، پنج نفر متهم هستند که یک نفر از آنها هنگام تلاش برای عبور از مرز بازداشت شده است. اگر این افراد مجرم شناخته شوند، با ۱۲ سال زندان مواجه خواهند شد. سرویس امنیتی اوکراین گزارش داد که کارمندان یک شرکت اسلحه‌سازی در اوکراین با مقامات وزارت دفاع این کشور تبانی کردند و تقریباً ۴۰ میلیون دلار (45 /36 میلیون‌یورویی) از محل خرید صد هزار گلوله خمپاره‌ای که قرار بود برای جنگ با روسیه استفاده شوند، اختلاس کردند. این تحقیقات در حالی انجام می‌شود که کی‌یف تلاش می‌کند برای سرعت بخشیدن به عضویت خود در اتحادیه اروپا و ناتو، هر طوری که شده فساد را در داخل کشور سرکوب کند؛ چراکه هم مقامات اتحادیه اروپا و هم مقامات ناتو پیش از اینکه بخواهند با پیوستن کی‌یف به بلوک متبوع آنها موافقت کنند، گفته‌اند که ابتدا باید اصلاحات گسترده ضدفساد در اوکراین به نتیجه برسد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سال ۲۰۱۹، مدت‌ها قبل از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بر اساس شعار انتخاباتی فسادستیزی انتخاب شد. از آن به بعد، هم رئیس‌جمهور اوکراین و هم معاونان او اخراج‌های اخیر مقامات ارشد، به‌ویژه ایوان باکانوف، رئیس سابق سرویس امنیت دولتی در جولای ۲۰۲۲ را به‌عنوان اثبات تلاش آنها برای سرکوب فساد مالی جلوه می‌دهند. مقامات امنیتی اوکراین اعلام کردند که تحقیقات فعلی در زمینه فساد در بدنه نظامی این کشور به ماه آگوست سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردد؛ در آن زمان مقامات اوکراینی قراردادی را برای خرید گلوله‌های توپخانه به ارزش 45 /36 میلیون یورو با شرکت تسلیحاتی «لِه‌ویو آرسنال» (Lviv Arsenal) امضا کردند. پس از دریافت مبلغ، قرار بود کارمندان این شرکت وجوه را به یک بنگاه تجارتی ثبت‌شده در خارج از اوکراین منتقل کنند و سپس مهمات را به اوکراین تحویل دهند. به گفته بازرسان، با این ‌حال، این تسلیحات هرگز به کی‌یف تحویل داده نشد و در عوض پول به حساب‌های مختلفی در اوکراین و بالکان ارسال شد. دادستان کل اوکراین می‌گوید، این وجوه از آن زمان توقیف شده و به بودجه دفاعی کشور بازگردانده می‌شود. بعد از آنکه مقام‌های نظامی اوکراین به تبانی و اختلاسی بزرگ متهم شدند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به منظور اطمینان ‌بخشیدن به هم‌پیمانان در زمینه کنترل فساد در کی‌یف، جزئیات درآمد خود را به صورت علنی منتشر کرد.

10 سال حبس برای عمران‌خان

دادگاهی در پاکستان عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور و یکی از معاونان او را به اتهام افشای اسرار کشور به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این حکم که با انتقاد شدید طرفداران عمران‌خان مواجه شده ضربه دیگری به این ستاره پیشین کریکت که به یکی از سیاستمداران محبوب در پاکستان تبدیل شده وارد می‌کند. عمران‌خان در آوریل ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان از کار برکنار شد و در حال ‌حاضر برای سپری کردن حکم سه سال حبس در یک پرونده اختلاس در زندان به‌سر می‌برد. به گفته ذوالفقار بخاری، سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان یا PTI این حکم از سوی دادگاه ویژه‌ای در زندان شهر پادگانی راولپندی که خان در آن نگهداری می‌شود، اعلام شد. مقامات گفته‌اند که خان و معاونش، شاه‌محمود قریشی که او نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شد، حق درخواست تجدیدنظر در مورد این حکم را دارند. قاضی «ابوالحسن ذوالقرنین» از دادگاه ویژه پاکستان در زندان «ادیالا» واقع در ایالت راولپندی این حکم را به عمران‌خان، نخست‌وزیر برکنارشده این کشور و شاه‌محمود قریشی، نایب‌رئیس حزب او و وزیر خارجه دولت عمران‌خان اعلام کرد. این دو در پرونده افشای اسناد محرمانه دولتی که سفیر پاکستان به آمریکا ارسال کرده بود، متهم بودند. به نوشته روزنامه دیلی پاکستان همچنین خواهران عمران‌خان و فرزندان قریشی به زندان آمده بودند تا در جلسه دادگاه شرکت داشته باشند. قرار بود عمران‌خان و قریشی طبق بند ۳۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری اظهارات خود را ثبت کنند اما دادگاه رای خود را اعلام کرد. همچنین اخیراً دادگاهی در پاکستان عمران‌خان و همسرش را به نقض قوانین ازدواج متهم کرده است. عمران‌خان و همسرش بشرا بی‌بی در سال ۲۰۱۸ ازدواج کردند اما همسر او کمتر از سه ماه قبل‌تر از پیوند زناشویی با عمران‌خان از همسر قبلی خود جدا شده بود و بر اساس قانون، یک زن مطلقه باید سه ماه پیش از ازدواج مجدد، عده نگه دارد و برای همین این دو متهم شده‌اند که چنین قانونی را نقض کرده‌اند. به نقل از آسوشیتدپرس، عمران‌خان این اتهام را رد کرده و «انتصار پانجوتا»، وکیل او گفته این یکی از چندین پرونده علیه نخست‌وزیر سابق پاکستان است که خود، آن را با انگیزه سیاسی می‌داند تا از شرکت در انتخابات پارلمانی ماه آتی میلادی منع شود.

پیشرفت در مذاکرات آزادی گروگان‌ها در غزه

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا امروز با مقام‌های قطری دیدار کرده و با آنها درباره اُسرا در غزه گفت‌وگو کرد. این مقام آمریکایی گفت که مذاکرات درباره آزادی اسرا در غزه با پیشرفت همراه بوده است. وی در ادامه گفت: «ما می‌خواهیم شاهد کشور فلسطینی باشیم و برای رسیدن به آن باید کارهای زیادی انجام دهیم.» سخنگوی کاخ سفید به حمله اخیر به نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه اشاره کرد و گفت: «در موقعیتی نیستیم که در مورد گروهی که پشت حمله در اردن بودند صحبت کنیم.» وی اضافه کرد: «حمله به نیروهایمان را به شیوه مناسب پاسخ خواهیم داد و ممکن است که این موضوع به صورت اقدامات متعدد باشد.» مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصری و قطری روز یکشنبه در پاریس بر سر چهارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد حماس به توافق رسیدند. طرحی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در واشنگتن آن را «قوی و قانع‌کننده» توصیف کرده است. یک مقام ارشد در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که ابتکار پاریس برای آتش‌بس در غزه شامل سه مرحله است. به گزارش رویترز، مرحله نخست این طرح شامل آزادی غیرنظامیان نظیر زنان، کودکان، کهنسالان و بیماران است. مرحله دوم شامل آزادی تمام نظامیان زن و مرد است. مرحله سوم پیشنهاد پاریس برای آتش‌بس در غزه شامل تحویل پیکر کشته‌شدگان است. این مقام ارشد حماس گفت، تمام عملیات نظامی در طول سه مرحله متوقف خواهد بود. وی در ادامه گفت: «تعداد اسرای اسرائیلی که باید آزاد شوند هنوز مشخص نشده و درباره این موضوع باید مذاکرات صورت بگیرد.» یک مقام ارشد در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که ابتکار پاریس برای آتش‌بس در غزه شامل سه مرحله است.

ماکرون در سوئد: اتحادیه اروپا باید از اوکراین دفاع کند حتی اگر آمریکا کنار بکشد

رئیس‌جمهور فرانسه در سفر دوروزه به سوئد که در آستانه پیوستن به ناتو است، به آینده دفاعی اروپا و حمایت از اوکراین پرداخت. به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که در آکادمی دفاع سوئد در کنار اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد صحبت می‌کرد، گفت: کشورهای اروپایی باید تصمیمات جسورانه و «نوآورانه» برای کمک به اوکراین اتخاذ کنند، حتی اگر واشنگتن از حمایت از کی‌یف در ماه‌های آینده عقب‌نشینی کند. رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود در سوئد، که امیدوار است کشور بعدی عضو ناتو باشد، گفت ساختار امنیتی آینده اروپا، از جمله توافقنامه‌های کنترل تسلیحات که قلمرو اروپا را دربر می‌گیرد، دیگر نمی‌تواند به سادگی توسط آمریکا و روسیه حل‌وفصل شود. اروپا باید حق تعیین آینده خود را داشته باشد. رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی آشنا افزود که اروپا باید برای تضمین امنیت خود پیش‌قدم شود. اروپا نباید امنیت خود را «به قدرت‌های بزرگ واگذار کند، حتی اگر آنها متحدان بسیار خوبی باشند، زیرا آنها در آن سوی اقیانوس زندگی می‌کنند». اظهارات او به عنوان هشداری به اروپا بود که باید تمام تلاش‌های دفاعی خود را افزایش دهد و برای این احتمال آماده شود که یا جو بایدن نتواند بودجه کمک نظامی خود به اوکراین را از طریق کنگره پیش ببرد یا اینکه در اواخر سال جاری در انتخابات ریاست‌جمهوری از دونالد ترامپ انزواطلب شکست خواهد خورد. اما ماکرون همچنین استدلال کرد که اگر اروپا گام بردارد و به جلوگیری از پیروزی روسیه کمک کند، ایالات‌متحده از طریق ناتو دیگر نمی‌تواند انحصاری در تعیین روابط آینده با مسکو داشته باشد. 

♦♦♦

فارس: وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در مراسمی اعتبارنامه /استوارنامه سفیر آنها، اسدالله بلال کریمی، را پذیرفته است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارتخانه با انتشار عکس‌هایی گفته است که بلال کریمی رسماً «سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان)» در چین خواهد بود.

تسنیم: «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس گفت که اجرای راه‌حل دودولتی برای مناقشه فلسطین و رژیم اسرائیل، که در حال حاضر با مخالفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم روبه‌رو است، به یک روند «غیرقابل بازگشت» کمک می‌کند. او همچنین در مورد نیاز به ارائه یک افق سیاسی به «مردم فلسطین» در تلاش برای پایان دادن به جنگ غزه سخن گفت. 

ایرنا: «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه غذا گفت: پس از آنکه برخی کشورها کمک مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به حالت تعلیق درآوردند، قحطی در غزه اجتناب‌ناپذیر شده است. فخری در نشستی خبری افزود که توقف حمایت از آنروا به معنای رها کردن 2 /2 میلیون فلسطینی در نوار غزه زیر بار گرسنگی است.

ایلنا: یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسرائیل به مسئولان آمریکایی اطلاع داده که او و ارتش این رژیم اجازه شهرک‌سازی مجدد توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی در داخل نوار غزه را نخواهند داد. مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی به وبگاه آکسیوس اعلام کردند که گالانت هفته گذشته با جک لو، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و دیوید ساترفیلد، فرستاده ایالات‌متحده در امور بشردوستانه در خصوص اوضاع غزه دیدار و رایزنی کرده بود.

مهر: ویکتوریا آلاند معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: داعش هنوز در مناطق بسیاری فعالیت دارد و ما با ترکیه در جنگ علیه تروریسم از چند دهه پیش شریک هستیم.

ایرنا: «بوآز بن زور» وکیل شخصی بنیامین نتانیاهو در مهم‌ترین پرونده فساد وی موسوم به پرونده ۴۰۰۰، استعفا کرد. قرار است «آمیت حداد» وکیل نتانیاهو در پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ مسئولیت دفاع از وی در پرونده ۴۰۰۰ را نیز به عهده بگیرد.

ایسنا: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به نمایندگان کنگره برای تصویب قانون افزایش امنیت مرزهای جنوبی درخواست داده است ولی هنوز توافق جامعی برای اعطای این اختیار به کاخ سفید وجود ندارد.

♦♦♦

دردسر کاندیدای ضدجنگ برای پوتین

هم‌میهن نوشت: بوریس نادژدین، کاندیدایی با شانس اندک برای ریاست‌جمهوری روسیه شده است. تلاش او برای جمع‌آوری امضای کافی جهت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس، شوک سیاسی ایجاد کرده است. بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حمایت از این سیاستمدار که علناً ضدجنگ است، حاضر شده‌اند و صفوف طولانی در محل‌های جمع‌آوری امضا در سراسر کشور ایجاد شده است. در میانه سرکوب مخالفت‌ها در روسیه، آنهایی که در چنین صفوفی ایستاده‌اند، در حال اعلام یک موضع سیاسی آگاهانه هستند. محتمل‌ترین سناریو این است که نادژدین اجازه شرکت در انتخابات نخواهد یافت.

 

چشم‌انداز حضور ترامپ

اعتماد نوشت: هفته گذشته در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، گراهام الیسون، استاد دانشگاه هاروارد، توجهات زیادی را به خود جلب کرد؛ وقتی داشت درباره این حرف می‌زد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، همین حالا هم در حال شکل دادن به انتخاب‌های سیاست‌گذاری متحدان و حریفان است. با پیروزی اخیر ترامپ در مقدماتی نیوهمپشایر، این تاثیر بلکه بیشتر هم می‌شود. الیسون در آخرین شماره فارن‌افرز هم در این باره می‌نویسد: «برخی دولت‌های خارجی، در روابطشان با ایالات‌متحده، روزبه‌روز بیشتر یک عامل را لحاظ می‌کنند؛ عاملی که شاید کم‌کم به عنوان «گزینه فروش با ترامپ» شناخته شود.»

 

انگیزه‌های سیاست خارجی شی

شرق نوشت: در 17 اکتبر مقامات دست‌کم 90 کشور برای فستیوال دیپلماتیک دوروزه به پکن آمدند. این رویداد نشستی بود به‌ میزبانی شی ‌جین ‌پینگ، رئیس‌جمهور چین که به‌مناسبت دهمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده برگزار شد؛ طرحی که جاه‌طلبانه‌ترین برنامه سیاست خارجی شی به‌شمار می‌رود. چین در این پروژه میلیاردها دلار در جاده‌ها، خطوط ریلی و دیگر زیرساخت‌های سراسر اوراسیا و آفریقا سرمایه‌گذاری کرده است و ادعا می‌کند که ابتکار کمربند و جاده 420 هزار شغل ایجاد کرده و 40 میلیون نفر را از فقر نجات داده است. 

 

دستور تاریخی لاهه به اسرائیل

ایسنا نوشت: جمعه، نگاه دنیا به لاهه بود؛ زمانی که دیوان دادگستری بین‌المللی حکمش را برای اقدامات موقت در پرونده‌ای اعلام کرد که آفریقای جنوبی بابت نقض کنوانسیون نسل‌کشی علیه اسرائیل مطرح کرده بود. دادگاه بخشی از دستوراتی را که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل درخواست کرده بود، صادر کرد اما قابل ‌توجه‌ترین مورد این بود که دیوان، از دستور به اسرائیل برای توقف فوری عملیات نظامی‌اش در غزه خودداری کرد. به جای این، اکثریت ۱۷ قاضی حکم دادند که اسرائیل باید گام‌هایی بردارد تا صدمه به فلسطینیان را به حداقل برساند.