شناسه خبر : 46219 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تفسیر حکم دادگاه لاهه

نتیجه جنجالی‌ترین حکم دادگاه لاهه چه شد؟

تفسیر حکم دادگاه لاهه

صدها نفر در لاهه در همبستگی با فلسطینی‌ها به خیابان‌ها آمدند. دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به اسرائیل دستور داد تا تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از اقدامات نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری حکم اولیه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در غزه را صادر کرد. این حکم را از چند بعد می‌توان مورد ارزیابی قرار داد.

پس از تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و وقوع نسل‌کشی در این باریکه، آفریقای جنوبی علیه این رژیم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. در حکم اولیه که دیروز صادر شد چند نکته حائز اهمیت است.

اسرائیل پیش از صدور حکم، نخستین شکست را در دادگاه متحمل شد چرا که دادگاه درخواست اسرائیل را برای نپذیرفتن شکایت آفریقای جنوبی رد کرد. در جلسه صدور حکم اولیه نیز رئیس دادگاه هم صلاحیت آن را برای رسیدگی به شکایت اعلام کرد و هم تصریح کرد که آفریقای جنوبی حق شکایت از اسرائیل را در این دادگاه دارد. این دادگاه همچنین اعلام کرد که گزارش‌های آفریقای جنوبی عاقلانه و منطقی بوده و باید بررسی شود.

بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۴۸، تلاش عمدی برای نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه بر اساس ملیت، قومیت، نژاد یا مذهب آن نسل‌کشی محسوب می‌شود. از ۱۷ قاضی دادگاه بین‌المللی دادگستری ۱۶ قاضی معتقدند که اسرائیل باید اقدامات نسل‌کشی و ویرانگری فیزیکی را در غزه متوقف کند.