شناسه خبر : 45984 لینک کوتاه

ادامه انتقادات به نتانیاهو

علت اعتراض صرب‌ها به نتیجه انتخابات چه بود؟

هزاران نفر در بلگراد پایتخت صربستان در اعتراض به نتیجه انتخابات اخیر این کشور به خیابان‌ها آمده و خواستار ابطال نتایج انتخابات پارلمانی و محلی شدند. ناظران بین‌المللی این انتخابات را ناعادلانه خوانده‌اند. براساس اعلام کمیسیون انتخابات صربستان، حزب حاکم «ترقی‌خواه»  (SNS) با 72 /46 درصد آرا پیروز انتخابات پارلمانی زودهنگام در صربستان شده که هفته قبل برگزار شده است. یک نهاد ناظر بین‌المللی دوشنبه هفته گذشته مدعی شد، حزب حاکم صربستان از طریق سوگیری رسانه‌ای، نفوذ آشکار الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور این کشور و بی‌قانونی در روند برگزاری انتخابات از جمله خرید رای پیروز شده است. از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت، غرب آشکار و شفاف با الگوبرداری از کودتا در اوکراین در پی ایجاد تشنج سیاسی در صربستان است. ووچیچ در یک سخنرانی گفت، تلاش برای یورش به ساختمان شهرداری بلگراد توسط حامیان اپوزیسیون طرفدار غرب توسط نیروهای خارجی انجام شده است.

واکنش حماس و جهاد اسلامی به قطعنامه شورای امنیت

حماس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را «گام ناکافی» توصیف کرد. حماس از این قطعنامه که خواستار گسترش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در غزه می‌شود اما درخواست برای آتش‌بس فوری در آن وجود ندارد، انتقاد کرد. حماس اعلام کرد: «این یک گام ناکافی است و با ملزومات وضعیت فاجعه‌باری که توسط ماشین نظامی تروریست (رژیم صهیونیستی) در غزه ایجاد شده سازگار نیست.» در بیانیه حماس همچنین آمده که این بیانیه «شامل تصمیم بین‌المللی برای توقف جنگ نسل‌کشی توسط اشغالگر تروریست علیه مردم فلسطین در غزه نمی‌شود». حماس همچنین اعلام کرده «آمریکا دست به تهی کردن اساس این قطعنامه زده و از اراده جامعه بین‌المللی و مجمع عمومی سازمان ملل در توقف تجاوز علیه مردم بی‌دفاع فلسطین سر باز زده است». جهاد اسلامی فلسطین نیز این قطعنامه را «ناامیدکننده» خواند و اعلام کرد، این قطعنامه «شکست بزرگی را برای شورای امنیت در پایان دادن به یک جنگ کشتار آمریکایی که با دستان صهیونیستی انجام می‌شود، ثبت کرد».

مخالفت ساف با طرح مصر برای غزه

پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه مصر ابتکارعملی برای پایان دادن به جنگ غزه و تشکیل یک دولت «تکنوکرات» برای مدیریت این باریکه و کرانه باختری ارائه داده است، کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، «ساف»، مخالفت خود را با چنین طرح‌ها و ابتکارعمل‌هایی اعلام کرد. در نشستی که کمیته اجرایی ساف به ریاست محمودعباس تشکیل داده بود، صحبت‌ها درباره وجود یک ابتکارعمل چندمرحله‌ای برای آینده فلسطین که شامل تشکیل دولتی فلسطینی برای مدیریت کرانه باختری و نوار غزه به دور از ایفای نقش سازمان ساف می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. کمیته اجرایی ساف مخالفت خود را با چنین ابتکارعملی اعلام کرد و تصمیم گرفت کمیته‌ای از اعضای خود تشکیل دهد تا خطرات ناشی از چنین ابتکار عملی را پیگیری کند؛ چراکه به اعتقاد آن این اتفاق بر منافع عالی ملت فلسطین و حقوق مسلم ملی آنها تاثیر می‌گذارد. پیش‌تر رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند که مصر طرح سه‌مرحله‌ای را برای پایان دادن به جنگ غزه پیشنهاد کرده است. در این طرح این‌گونه برنامه‌ریزی شده است که پس از آتش‌بس در غزه و در نتیجه گفت‌وگوی ملی میان فلسطینی‌ها تحت نظارت قاهره، یک دولت «تکنوکرات» برای اداره نوار غزه و کرانه باختری تشکیل شود. جهاد اسلامی فلسطین هم پیشنهاد مصر را رد کرده است.

سعودی‌ها جنگ غزه را بردی برای فلسطینی‌ها می‌دانند

انستیتو واشنگتن آخرین نظرسنجی خود را بین 14 نوامبر تا 6 دسامبر و از جمعیت نمونه هزارنفری از شهروندان سعودی انجام داد و در آن تغییر رفتار سعودی‌ها پس از جنگ اسرائیل و حماس را سنجید. طبق پاسخ‌ها به این نظرسنجی، رفتار سعودی‌ها در قبال پیامد جنگ واضح است: اکثریت (91 درصد)‌ با این اظهارنظر موافق بودند که «به‌رغم نابودی و مرگ‌ومیر، جنگ در غزه برای فلسطینی‌ها، اعراب و مسلمانان یک پیروزی است». و تقریباً همه (96 درصد) در بُعد گسترده‌تر در مورد کشورهای جهان عرب با این پیشنهاد موافق بودند که «کشورهای عرب باید فوراً تمام روابط دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و دیگر روابط خود با اسرائیل را در اعتراض به اقدام نظامی در غزه قطع کنند». نتایج نظرسنجی در طول جنگ به دلیل تغییر شرایط میدان بسیار متغیر است؛ از جمله وقوع آتش‌بس موقت که از 24 تا 30 نوامبر صورت گرفت و حمله متعاقب اسرائیل به جنوب غزه. با این حال، نظرسنجی‌ای را که از سعودی‌ها در ماه آگوست انجام شد می‌توان به عنوان سنجشی از این درگیری نگاه کرد که چگونه به سرعت، حداقل به‌طور موقت، رفتارهای به‌خصوصی را تغییر داده است. در حالی‌ که حماس به عنوان یک جنبش در میان اکثریت سعودی‌ها نامحبوب است حالا مقابل روند جدید حمایت‌های گسترده‌ای از دیگر کشورها مانند لبنان، اردن و مصر قرار گرفته است. 16 درصد از سعودی‌ها می‌گویند، «حماس باید خواست نابودی اسرائیل را متوقف کند و در عوض راه‌حل بلندمدت دوکشوری را براساس مرزهای سال 1967 بپذیرد». 95 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدند کشتار شهروندان به دست حماس خلاف اسلام بود یا نه، گفته‌اند که حماس واقعاً شهروندان را نکشته و شهروندان اسرائیلی را هدف قرار نداده است. این دیدگاه در سراسر هشت کشوری که انستیتو واشنگتن نظرسنجی انجام داده، نتایج مشابهی داشته است. درحالی‌که اکثریت سعودی‌ها همچنان نسبت به حماس دیدگاه منفی دارند، جنگ اسرائیل و حماس، در محبوبیت این گروه تاثیر داشته است. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های اخیر، در کنار نظرسنجی‌های سال 2014 و 2021، محبوبیت روزافزون حماس را در میان سعودی‌ها در طول درگیری یا درست پس از درگیری بین حماس و اسرائیل، در کنار احتمال نابود شدن آن در طول زمان نشان داده‌اند. پس از درگیری اسرائیل و حماس در سال 2021، روند مستمر پنج‌ساله کاهش محبوبیت حماس در عربستان سعودی، ناگهان برعکس است.

آمادگی ارتش یمن برای اعزام نیرو به غزه

مقامات ارتش یمن در شمال یمن از بسیج مردمی عمومی برای آماده‌سازی نیروها جهت شرکت در نبرد غزه در کنار مقاومت فلسطین خبر دادند. حزام‌الاسد، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در مصاحبه با خبرگزاری نووستی گفت: در همه استان‌ها عملیات بسیج مردمی عمومی در یاری مردم غزه آغاز شده است. همچنین اردوگاه‌های آموزشی افتتاح و ده‌ها هزار نفر از جوانان برای فراگرفتن مهارت‌های نظامی داوطلب و برخی گروه‌ها در استان‌های مختلف آماده شده‌اند. نماینده رهبری انصارالله گفت: این ارتش مردمی اگر شرایط مهیا و فرصت ورود به نوار غزه و مشارکت در عملیات نظامی فراهم شود، مردم ما در غزه را که در معرض قتل عام به دست ارتش اشغالگر اسرائیلی و تحت حمایت آمریکا قرار دارند، یاری خواهد کرد. وی همچنین گفت: جمهوری یمن ارتش و توانمندی‌های نظامی پیشرفته‌ای دارد. ارتش یمن طی هفته‌های گذشته چند کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد و یک کشتی اسرائیلی را توقیف کرد.

انتقاد کلینتون از نتانیاهو

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، در جریان دیدار با هیاتی از جوانان اسرائیلی که اعضای خانواده‌هایشان توسط حماس در غزه اسیر شده‌اند، گفت، آنها باید به سیاستمداران و مقامات اسرائیلی فشار بیاورند تا روند آزادی این افراد در اولویت اصلی قرار بگیرد. هیلاری کلینتون همچنین گفت: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بیشتر نگران نجات سیاسی خود است، آن هم در زمانی که اسرائیل در این برهه حساس قرار دارد. کلینتون خواستار فشار بر نتانیاهو برای تکمیل دومین قرارداد تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی در غزه شد. براساس آنچه روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد، کلینتون در این جلسه به آنها گفته است، نتانیاهو فقط به سیاست و بقای شخصی مشغول است و صندلی‌ها برای این دولت مهم‌تر از اسراست. 

تحریم ترامپ در کلرادو

دادگاه عالی کلرادو حکم داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نمی‌تواند در رای‌گیری مقدماتی در این ایالت آمریکا شرکت کند. این نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان قول داده که درخواست تجدیدنظر کند. این پرونده از سوی فعالان دموکرات به جریان افتاده که استدلال می‌کنند ترامپ فاقد صلاحیت لازم برای نامزدی دوباره برای ورود به کاخ سفید است چون او در «شورش» علیه دولت ایالات‌متحده دست داشته و در این زمینه آنها به بخشی از اصلاحیه چهاردهم اشاره داشتند که پس از جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۵ تصویب شد. چهار قاضی دادگاه عالی کلرادو که همگی دموکرات بودند، روز سه‌شنبه موافقت کردند که ترامپ واجد شرایط شرکت در انتخابات مقدماتی در این ایالت نیست، اما حکم خود را تا ۴ ژانویه ۲۰۲۴ در انتظار تجدیدنظر باقی نگه می‌دارند. به گفته استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، او در واکنش به این حکم تصمیم مذکور را «کاملاً ناقص» و محصول «طرح یک گروه چپگرا با حمایت مالی «جرج سوروس» برای مداخله در انتخابات به نمایندگی از جو بایدن حقه‌باز» خواند.

به‌دنبال کشور فلسطینی

رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با حمایت‌های تمام‌عیار از اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و تلاش برای توجیه تلفات گسترده غیرنظامیان، خواستار تمایز قائل شدن رژیم صهیونیستی میان مبارزان حماس و غیرنظامیان فلسطینی شد. درحالی‌که تعداد کشته‌شدگان حملات رژیم صهیونیستی در غزه از ۷ اکتبر به ۲۰ هزار نفر رسیده است؛ بایدن با «صهیونیست» نامیدن خود به حمایت تمام‌عیار از عملیات رژیم صهیونیستی علیه غزه ادامه داده و از تل‌آویو خواست تلاش کند تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد. او در ادامه گفت: «ما درباره آینده سیاسی ملت فلسطین و راهکار دودولتی با تضمینی برای امنیت اسرائیل که به واسطه آن، از صلح و روابط عادی با همسایگان عرب خود بهره‌مند شود، با شرکای اسرائیلی و عرب خود در حال مذاکره هستیم.» بایدن همچنین مدعی شد که یکی از دلایل عملیات «طوفان‌الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی این بود که من از نزدیک با سعودی‌ها روی به رسمیت شناختن اسرائیل کار می‌کردم. 

♦♦♦

ایسنا: دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه ضمانت امنیتی اوکراین را که از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد یک کاغذپاره بی‌مصرف خواند و گفت: «مسکو آماده حمله به هر پایگاه نظامی خارجی است که در اوکراین ایجاد شود.»

ایرنا: جیحون بایرام، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، در مصاحبه‌ای گفت: «به‌دقت سخنان سیاسی ارمنستان را دنبال می‌کنیم و پیام‌های مثبت خاصی را دریافت کرده‌ایم. با این حال صرف‌نظر از اینکه این پیام‌ها تا چه اندازه مهم است، مهم‌تر از آن این است که آنها به‌طور واقعی به عمل تبدیل شوند.»

ایلنا: وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، دو کارمند سفارت فرانسه در باکو را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده و آنها را اخراج کرد. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد این دو دیپلمات فرانسوی «بابت انجام اقداماتی که با موقعیت‌شان در تضاد بود، عنصر نامطلوب اعلام شدند».

فارس: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سه شرط را برای بر عهده گرفتن مسوولیت غزه از سوی تشکیلات خودگردان اعلام کرد. در عین حال اشاره کرد تشکیلات خودگردان نوار غزه را ترک نکرده که حالا به آن بازگردد.

تسنیم: اسرائیل با متهم کردن سازمان ملل متحد به جانبداری از حماس روند صدور روادید خودکار برای کارکنان این نهاد بین‌المللی را قطع کرد. ایلون لوی، یکی از سخنگوهای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که اسرائیل از این به بعد درخواست‌های صدور روادید از سوی کارکنان سازمان ملل را به صورت مورد به مورد بررسی خواهد کرد.

ایرنا: هادی العامری، رئیس ائتلاف «نبنی» در مجلس عراق حمله آمریکا به مواضع نظامی این کشور را محکوم کرد و آن را عاملی برای ویرانی کشور و شهادت شهروندان عراقی دانست.

فارس: طبق داده‌های سازمان آمار مصر، ارقام صادرات و واردات مصر به علت کمبود ارز در این کشور کاهش داشته؛ به‌طوری که صادرات مصر 22 درصد و واردات نیز 21 درصد در 9ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

ایسنا: میثم الصافی، مدیر دفتر اطلاع‌رسانی وزارت حمل‌ونقل عراق، اعلام کرد که این وزارتخانه در حال خرید و ساخت کشتی‌های تجاری مدرن است و هدف از خرید و ساخت کشتی‌های تجاری مدرن، فعال‌سازی عملیات حمل‌ونقل دریایی است.

♦♦♦

رد درخواست تسریع پرونده ترامپ

هم‌میهن نوشت: دیوان عالی ایالات‌متحده درخواست بازرس ویژه برای تصمیم‌گیری سریع درباره پرونده ترامپ و انتخابات ۲۰۲۰ را رد کرد. این پرونده درباره این است که آیا او از تحت پیگرد قرار گرفتن برای سخنرانی قبل از حمله هوادارانش به کنگره در سال ۲۰۲۱ مصونیت دارد یا خیر. جک اسمیت، بازرس ویژه رسیدگی به این پرونده در ماه آگوست ترامپ را به توطئه برای ایجاد مانع بر سر راه یک روند رسمی و تحریک به آشوب متهم کرده بود. وکلای ترامپ اقدامات ترامپ را به‌عنوان بخشی از «مسوولیت رسمی او به عنوان رئیس‌جمهور» از عواقب قضایی، مصون خوانده بودند.

 

اوکراین راه‌حل نظامی ندارد

شرق نوشت: روبرت فیتسو، رئیس جدید دولت اسلواکی، گفت: «اندکی پس از آغاز جنگ، دو فرصت برای مذاکرات صلح وجود داشت. اوکراین همچنین آماده امضای قرارداد با روسیه بود اما سپس آنها ولودیمیر زلنسکی (رئیس‌جمهوری اوکراین) را از امضای توافقنامه صلح منع کردند.» فیتسو تصریح کرد، «راه‌حل نظامی وجود ندارد» و غرب باید بپذیرد که «اوکراین نیروی کافی نظامی برای معکوس کردن وضعیت را در اختیار ندارد» و اوکراین در انجام ضدحمله «ناتوان» است. او ادامه داد: «ما می‌توانیم همه سلاح‌های دنیا، همه پول‌ها را (در اوکراین) بریزیم، اما روسیه هرگز از نظر نظامی شکست نخواهد خورد.»

 

مذاکره می‌کنم

اعتماد نوشت: ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه که در سال ۲۰۲۲ نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد، بارها گفته است که آماده گفت‌وگو در مورد صلح است، گرچه مقامات غربی می‌گویند، او پیش از هرگونه «تلاش واقعی» منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در ماه نوامبر است. وی تاکید کرد، روسیه آماده گفت‌وگو با اوکراین، آمریکا و اروپا درباره آینده اوکراین است، البته اگر آنها بخواهند. وی گفت: «بیایند مذاکره کنیم اما ما این کار را براساس منافع ملی خود انجام خواهیم داد.» پوتین با بیان اینکه روسیه قصد جنگ با اروپا را ندارد، گفت: «ما از آنچه مال خودمان است، دست نخواهیم کشید.»

 

استقرار ناوهای هند در دریای عرب

ایسنا نوشت: وزارت دفاع هند اعلام کرد، نیروی دریایی هند ناوشکن‌هایی با موشک‌های هدایت‌شونده را در دریای عرب مستقر کرده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سه ناوشکن رادارگریز نیروی دریایی هند در مناطق مختلفی در دریای عرب و با هدف حفظ موضع بازدارندگی مستقر شده‌اند. در این استقرار همچنین از گشت هوایی-دریایی برای تسلط بر اوضاع استفاده می‌شود. حمله ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ علیه کشتی حامل مواد شیمیایی MV Chem Pluto در اقیانوس هند در حالی انجام شده که نیروی ویژه تحت رهبری آمریکا به دنبال مقابله با تهدیدهای مشابه برای حمل‌ونقل دریایی در دریای سرخ است.