شناسه خبر : 45048 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدار با اون

آیا مداخله نظامی در نیجر صورت می‌گیرد؟

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا طرح‌های مداخله نظامی در نیجر را در پاسخ به کودتای ماه گذشته در این کشور نهایی کرده‌اند. به عبارت دیگر، هر دو طرف بیش از هر زمان دیگری در آستانه جنگ هستند.

هم‌میهن در گزارشی نوشت: این اقدام برای تهاجم به نیجر در واکنش به تهدیدهای حکومت نظامی نیجریه مبنی بر اینکه اعدام محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع را صورت خواهد داد، انجام شده است. حکومت نظامی قبلاً ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی کشورهای آفریقایی برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر تا 6 آگوست را نادیده گرفته است اما اکنون به نظر می‌رسد که کشورهای آفریقایی مصمم هستند به تعهد خود برای عقب راندن کودتا عمل کنند. مداخله نظامی در بهترین حالت خودش، اقدامی خطرناک است و این خطر را به دنبال دارد که منطقه را از آنچه هست، بی‌ثبات‌تر کند. حتی زمانی که بازیگران منطقه‌ای این کار را انجام دهند باز هم تضمینی وجود ندارد که این مداخله مورد استقبال واقع شده یا موثر باشد. اگر دلیل خوبی برای این باور وجود داشته باشد که مداخله نظامی، وضعیت کشور را بهتر از آنچه بوده است، می‌کند، بهتر است بازیگران خارجی از توسل به زور خودداری کنند، حتی اگر معتقد باشند انجام این کار موجه است. به همین دلیل است که ایالات‌متحده باید کشورهای آفریقایی را از ادامه برنامه‌های تهاجم به نیجر منصرف کند. البته ایالات‌متحده ممکن است نتواند از وقوع این کار جلوگیری کند، اما باید آماده باشد تا نیروهای خود را در اسرع وقت از نیجر تخلیه کند تا در میانه یک درگیری بزرگ‌تر گرفتار نشوند. اگر ایالات‌متحده نمی‌خواهد نیروهای خود را از نیجر تخلیه کند، باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا کشورهای آفریقایی را از استفاده از زور در آنجا منصرف کند. واشنگتن همچنین باید رویکرد نظامی اول خود را در منطقه ارزیابی کند و نقش خود را در کمک به نظامی‌گری رو‌به‌رشد در کشورهای غرب آفریقا که از دولت‌های محلی حمایت می‌کنند، ارزیابی کند.

اتهام جدید عمران‌خان

یکی از منابع ارشد امنیتی پاکستان اعلام کرد، مقام‌های دولت یک تحقیقات جنایی جدید را علیه عمران‌خان به اتهام افشای اسرار دولتی آغاز کرده‌اند. این تحقیقات جدید پس از آن آغاز شده که مقام‌های ارشد امنیتی علیه عمران‌خان، نخست‌وزیر برکنارشده و محبوس و سه تن از معاون‌هایش پرونده جدیدی تشکیل داده‌اند. این پرونده جدید مربوط به ارسال یک سند محرمانه به اسلام‌آباد از سوی سفیر پاکستان در واشنگتن در اوایل سال گذشته میلادی است که عمران‌خان آن را علنی کرد. عمران‌خان ۷۰ساله مدعی شده که این سند محرمانه بخشی از توطئه آمریکا برای مجبور کردن ارتش پاکستان به برکناری او در روند رای عدم اعتماد پارلمان در سال ۲۰۲۲ است، چون پیش از حمله روسیه به اوکراین در همان سال به مسکو رفته بود. هم واشنگتن و هم ارتش پاکستان این اتهام‌زنی را رد می‌کنند.

اعتراض چین به بیانیه کمپ دیوید

پکن از انتشار بیانیه مشترک آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن که در آن به پکن اتهام «رفتار تهاجمی» زده شد، شکایت کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در «کمپ دیوید» میزبان نخستین نشست مشترک آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی بود. رهبران این سه کشور در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که با «رفتار تهاجمی و خطرناک» چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و شرقی مخالف هستند. در واکنش به این اظهارات، پکن روز دوشنبه با بیان اینکه این رهبران «در مسائل مربوط به تایوان و مناقشات دریایی به چین حمله کرده‌اند» گفت که آنها به شکلی زننده در امور داخلی چین دخالت کرده و عامدانه سعی دارند چین و همسایگانش را به جان هم بیندازند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، دوشنبه گفت: اگر این کشورها واقعاً برای صلح و ثبات تنگه تایوان اهمیت قائل هستند، باید از اصل چین واحد پیروی کرده، دست از حمایت از جدایی‌طلبان حامی استقلال تایوان برداشته و اقداماتی ملموس برای حمایت از صلح و ثبات در این منطقه انجام دهند.

گفت‌وگو با اوربان درباره سوئد

رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در جریان دیدار با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، پیرامون مسائل مختلفی از جمله امنیت انرژی و عضویت سوئد در ناتو گفت‌وگو و رایزنی کرد. سیاست‌های مجارستان درباره عضویت سوئد در ائتلاف نظامی ناتو با ترکیه همسو است و همچنان با پذیرش این کشور در این ائتلاف نظامی توافق نکرده است. پارلمان مجارستان و ترکیه در حال حاضر در تعطیلات به سر می‌برند. پیتر سیارتو، نخست‌وزیر مجارستان، در فیس‌بوک نوشت: «ما مجدد در نشست فصل پاییز می‌توانیم به این موضوع بپردازیم. مجارستان و ترکیه توافق کردند در این زمینه با هم در تماس باشند. این دو کشور همچنین نسبت به تحکیم همکاری‌های انرژی گفت‌وگو و رایزنی کردند.» وی در ادامه خاطرنشان کرد، انتظار می‌رود اردوغان جهت تعمیق «شراکت راهبردی» در ماه دسامبر مجدداً به مجارستان سفر کند.

سفر زلنسکی به هلند

دو روز پس از آنکه هلند اعلام کرد واشنگتن موافقت خود را با مقامات هلندی و دانمارکی برای تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ به نیروی هوایی اوکراین صادر کرده، زلنسکی وارد آمستردام شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هفته گذشته و پس از سفر به سوئد به هلند رفت و با «مارک روته»، نخست‌وزیر این کشور در پایگاه هوایی نظامی در شهر جنوبی آیندهوون دیدار کرد. واشنگتن روز جمعه با درخواست هلند و دانمارک برای تحویل اف-۱۶های ساخت آمریکا به اوکراین موافقت کرد. اوکراین مدت‌هاست که به دنبال این جنگنده‌های پیشرفته است. دولت‌های هلند و دانمارک نیز در ائتلافی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده پیشرفته تلاش می‌کنند. وزیر دفاع دانمارک روز جمعه گفت که آموزش خلبانان اوکراینی از این ماه آغاز می‌شود. خبرگزاری رویترز همچنین تصویری را از حضور زلنسکی و روته در کنار یک جنگنده اف-۱۶ در پایگاه هوایی آیندهوون منتشر کرده است.

تلاش برای جایگزینی ترامپ

چندین تن از حامیان ارشد مالی حزب جمهوریخواه که از انتخاب‌ها و نامزدهای کنونی خود وحشت دارند، بودجه سال ۲۰۲۴ را به امید یافتن جایگزینی برای دونالد ترامپ در دقیقه آخر، نگه می‌دارند. منابعی ارشد به پایگاه خبری آکسیوس گفتند، «گلن یانکین» فرماندار ایالت ویرجینیا و «برایان کمپ» فرماندار ایالت جورجیا پیشنهاد‌های مخفیانه‌ای از سوی جمهوریخواهان دریافت کرده و همچنین شرکت در انتخابات را رد نکرده‌اند. این جست‌وجوی «احتمالاً بیهوده» جهت یافتن هر کسی به‌جز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، ادعا و دیدگاه ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا محسوب می‌شود؛ کسی که رقیب اصلی ترامپ بود اما اکنون برای جذب مردم در اولین مناظره جمهوریخواهان روز چهارشنبه تلاش و تقلا خواهد کرد. «رونالد لادر» یکی از حامیان میلیاردر حزب جمهوریخواه است که حمایت از یانکین را در صورت شرکت او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بررسی می‌کند. این موضوع را منبعی که با «لادر» حرف زده، به آکسیوس گفته است اما سخنگوی این حامی مالی از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

مشاهده سه جنگ همزمان

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موضع‌گیری تندی علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما باید درک کنیم که جنگ اوکراین جنگی است که مدرن‌ترین تکنیک‌ها (سیستم‌های شناسایی و ارتباط الکترونیکی، هواپیماهای بدون سرنشین) را با کلاسیک‌ترین صحنه‌های جنگ نظیر حفر خندق ترکیب کرده است؛ می‌توان مدعی شد که جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ آینده را همزمان می‌بینیم. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی «ال‌پائیس» مدعی شد: پوتین مردم و ارتش خود را برای بقای شخصی و سیاسی خود قربانی می‌کند. روسیه در تهاجم خود به اوکراین شکست خورده اما در راه نابودی سیستماتیک این کشور است. به همین دلیل است که مذاکره برای صلح بسیار دشوار است و آنچه باید مورد مذاکره قرار گیرد، سیستم جدیدی از امنیت جمعی است که این جنگ آن را در هم شکسته است. بورل، روسیه را «کوتوله اقتصادی» خواند و گفت: چین، روسیه نیست، چین یک بازیگر واقعی ژئوپولیتیک است، روسیه مانند پمپ‌بنزینی است که صاحبش بمب اتم دارد. چین آنقدر مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا منزوی کرد. ما واگرایی‌های مهمی داریم، اما چین مانند روسیه چالشی برای امنیت ما نیست.

دیدار بایدن با اون

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا دیروز گفت: ما مایلیم تا بدون هیچ پیش‌شرطی با کره‌شمالی درباره خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کنیم. به گفته کربی، کره‌شمالی هنوز به‌صورت مثبت به این پیشنهاد پاسخی نداده است. براساس گزارش کیودو، این نخستین‌باری است که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به‌صورت واضح تمایل خود را برای مذاکراتی در سطح عالی با کره‌شمالی اعلام کرده است. پیش از این، واشنگتن با کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده بود. به گفته مقام‌های بلندپایه در آماده‌سازی برای نشست سه‌جانبه قریب‌الوقوع آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، سران این کشورها قرار است برای تقویت سیاست بازدارندگی کره شمالی و قدرت رو به رشد چین توافق کنند. جو بایدن، یون سوک یول و فومیو کیشیدا، روسای ‌جمهوری آمریکا و کره‌جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن قرار است امروز در کمپ دیوید، مریلند دیدار کنند. دیدار پیشتر این افراد در ۲۱ می در حاشیه نشست گروه هفت در هیروشیمای ژاپن بود. 

♦♦♦

یورنیوز: یک هواپیمای شخصی با ۱۰ سرنشین در منطقه تور روسیه سقوط کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر در فهرست مسافران این هواپیما بوده است. طبق گزارش‌ها هیچ یک از سرنشینان این هواپیما زنده نمانده‌اند. اورژانس روسیه در کانال تلگرام اعلام کرد: «در این هواپیما ۱۰ سرنشین شامل ۳ خدمه حضور داشتند. طبق اطلاعات اولیه، همه سرنشینان هواپیما جان باختند.» یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر در فهرست مسافران این هواپیما بوده است.

ایسنا: راجا پرویز اشرف، رئیس مجلس ملی پاکستان، پیش‌بینی کرد تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در کشورش سه تا چهار ماه از تاریخ مقرر در اکتبر سال جاری به تعویق بیفتد.

ایرنا: وزارت آموزش و پرورش عربستان آماده اجرای برنامه درسی آموزش زبان چینی به دانش‌آموزان دبیرستان می‌شوند. تدریس زبان چینی در عربستان در جریان سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به پکن توافق شد.

فارس: امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان افغانستان، خواستار تشکیل یک دولت جامع شده و گفت، حقوق بشر و مسائل امنیتی به بهانه‌ای برای جهان تبدیل شده تا طالبان افغانستان را به رسمیت نشناسند.

مهر: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن فکر نمی‌کند به زودی توافقی میان عربستان سعودی و اسرائیل با مشارکت آمریکا حاصل شود. سالیوان گفت که وارد جزئیات و بحث‌هایی که ما با عربستان سعودی و اسرائیل در رابطه با علاقه سعودی‌ها به برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته‌ایم، نخواهم شد.

تسنیم: اعضای بلندپایه کنگره آمریکا، سه‌شنبه ۲۲ آگوست، با ارسال نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، خواستار به‌روزرسانی تحقیقات درباره رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شدند که از دو ماه پیش به مرخصی رفته است.

ایسنا:‌ لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هنگام ورود به فرودگاه ژوهانسبورگ برای شرکت در نشست سالانه بریکس با استقبال با رقص بومی روبه‌رو شد که او را شگفت‌زده کرده و پس از اندکی تامل، با کف زدن از آنها تشکر می‌کند.

ایرنا: شهر بغداد، پایتخت عراق، ماه آینده میزبان کنفرانسی جهانی با موضوع مبارزه با خشونت و تروریسم با مشارکت کشورهای عربی و بین‌المللی است.

ایلنا: درخواست ترکیه از عراق: پ.ک.ک را گروه تروریستی اعلام کنید.

♦♦♦

کمک آمریکا به تشکیلات خودگردان

هم‌میهن نوشت: محافل دیپلماتیک به نامه‌نگاری‌ها در دو وزارت خارجه و دارایی آمریکا اشاره کرده‌اند که حکایت از این دارد که دولت جو بایدن در مسیر اعلام بسته‌کمک‌هایی به تشکیلات خودگردان فلسطین به ارزش ۳۶۰ میلیون دلار است. دولت آمریکا شروع به تنظیم مکاتباتی با هدف عبور از محدودیت‌های کنگره آمریکا کرده است؛ به این امید که وعده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارائه بسته کمک‌های نقدی به تشکیلات محقق شود و در این راستا از دوره طلایی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیش از آنکه زمان از دست برود، بهره‌برداری کند.

 

دعوت کاخ سفید از نتانیاهو

شرق نوشت: مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از دعوت کاخ سفید از نخست‌وزیر این رژیم برای سفر به آمریکا خبر داد. تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در سخنانی در این‌باره در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکاف شکل‌گرفته در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن در پی اقدامات جنجالی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم مدعی شد که روابط میان دو طرف در برهه فعلی بهتر از هر زمان دیگری طی ۴۰ سال گذشته است. هنگبی اعلام کرد که کاخ سفید از بنیامین نتانیاهو دعوت کرده است تا طی ماه سپتامبر به آمریکا سفر کند.

 

ماموریت ناتو در عراق

اعتماد نوشت: نمایندگی ناتو در عراق اعلام کرد که ماموریت‌های بیشتری را در زمینه «مستشاری و توانمندسازی» در این کشور اجرا خواهد کرد. محدوده ماموریت ناتو در عراق شامل فعالیت‌های مستشاری و توانمندسازی در حمایت از وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال این کشور خواهد بود. طبق بیانیه ناتو، این امر براساس درخواست مقامات عراقی و تصمیم شورای آتلانتیک شمالی در ۱۷ آگوست ۲۰۲۳ است. در همین راستا، خوزه آنتونیو آگوئرو مارتینز، فرمانده ناتو در عراق، با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق برای تبادل پیام شورای آتلانتیک شمالی دیدار کرد.

 

عملیات خونین داعش

ایسنا نوشت: چند روز پس از آنکه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از انتصاب خلیفه جدیدش به نام ابوحفص الهاشمی خبر داد، این گروه تروریستی، عملیاتی در دیرالزور سوریه انجام داد که در طول چهار سال گذشته و از زمان اعلام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، مبنی بر سقوط خلافت خودخوانده داعش در ۲۲ مارس ۲۰۱۹، خونین‌ترین عملیات به‌شمار می‌رود. البته بساط داعش هنوز برچیده نشده است و هر گزارشی هم که از بازگشت این سازمان تروریستی به صحنه نبرد صحبت می‌کند، نادرست است و نتوانسته واقعیت دردناک فعالیت‌های این سازمان افراطی را بازتاب دهد.