شناسه خبر : 26471 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حادثه سالزبری

تنش‌ها در مورد مسمومیت جاسوس سابق روسیه افزایش یافت

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، با انتقاد شدید از جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر او را «احمقی مفید برای کرملین» خواند. وزیر خارجه بریتانیا در پی واکنش رهبر حزب مخالف دولت بریتانیا به حادثه مسمومیت جاسوس دوجانبه سابق روسیه در سالزبری این سخنان را اظهار داشته است.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، با انتقاد شدید از جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر او را «احمقی مفید برای کرملین» خواند. وزیر خارجه بریتانیا در پی واکنش رهبر حزب مخالف دولت بریتانیا به حادثه مسمومیت جاسوس دوجانبه سابق روسیه در سالزبری این سخنان را اظهار داشته است. جانسون اعلام کرد جرمی کوربین با خودداری از حمایت بی‌قید و شرط از ‌نظرهای دولت بریتانیا در این مورد به تبلیغات روسیه دامن می‌زند. وی همچنین گفت حزب کارگر با نادیده گرفتن تحلیل‌های کارشناسان سلاح‌های شیمیایی خود را مسخره خاص و عام کرده است. این نزاع داخلی در حالی شکل گرفته که روسیه هرگونه ارتباطی با حمله چهارم ماه مارس به سرگئی اسکریپال و دخترش را رد کرده و از دولت بریتانیا خواسته تا اسناد و مدارک خود در مورد چنین اتهامی را در اختیارش قرار دهد. وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامه ساندی تایمز، چاپ لندن، هرگونه دخالت داشتن دولت بریتانیا در این حمله را رد و اعلام کرد روسیه قصد دارد به صورت عمد واقعیت‌های تلخ را زیر آواری از دروغ و اطلاعات غلط مدفون کند. وزیر خارجه بریتانیا همچنین اعلام کرد تنها عاملی که به دروغ‌های روسیه اعتبار می‌بخشد حمایت سیاستمداران کشورهای دیگر از تلاش‌های روسیه برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات است و افزود، با کمال تاسف به این نتیجه رسیده‌ام که افرادی چون جرمی کوربین در داخل کشور نیز به این تلاش‌ها پیوسته‌اند. پس از آنکه پورتون دان، آزمایشگاه وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که نمی‌تواند منبع و منشأ دقیق سم اعصاب استفاده‌شده علیه سرگی اسکریپال و دخترش را تعیین کند، روسیه خواهان تشکیل جلسه شورای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد. در این نشست اضطراری که چهارم آوریل در شهر لاهه هلند برگزار شد درخواست روسیه برای تحقیق مشترک درباره مسموم کردن جاسوس سابق، سرگئی اسکریپال و دخترش مورد قبول قرار نگرفت. آزمایشگاه وزارت دفاع بریتانیا پیش از این اعلام کرده بود سم اعصاب نوویچوک که کاربردی نظامی دارد تنها در اختیار ارتش و دولت روسیه است و به احتمال بسیار زیاد این سم از سوی عناصر حکومتی آن کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این آزمایشگاه در عین حال افزود تعیین محل تولید این سم در محدوده وظایف این آزمایشگاه قرار ندارد. 

بریتانیا معتقد است شواهد و اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد روسیه مسوول این حمله بوده است. در پی این تحولات، حزب کارگر بریتانیا خواستار تحقیقات شده است که معلوم شود آیا بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، درباره دخالت روسیه در حمله به جاسوس دوجانبه، به افکار عمومی اطلاعات اشتباه داده یا اغراق کرده است. با این حال آخرین خبرها از وضعیت سرگئی اسکریپال و دخترش نشان می‌دهد که حال جاسوس سابق در حال بهبود است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها