شناسه خبر : 46571 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سردبیر نابرابری اقتصادی

نورا لوستیگ چگونه به مبارزه با «تابو»ی نابرابری رفته است؟

280نورا لوستیگ، استاد اقتصاد آمریکای لاتین و مدیر موسسه CEQ در دانشگاه تولین و همچنین عضو غیرمقیم در مرکز توسعه جهانی و گفت‌وگوی بین‌آمریکایی است. نورا لوستیگ، متولد و بزرگ‌شده در بوئنوس‌ آیرس آرژانتین بوده و بیشتر بخش بزرگسالی‌اش را در ایالات‌متحده و مکزیک سپری کرده است. او مدرک دکترا در رشته اقتصاد را از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی دریافت کرده است.

لوستیگ نویسنده اصلی گزارش توسعه جهانی سال 2000 با عنوان «مبارزه با فقر» بوده که از سوی بانک جهانی منتشر شده است. تجزیه‌وتحلیل پویایی‌های اقتصاد مکزیک نیز محور دیگر پژوهش‌های او بوده است. مجله Choice، مطالعه او با عنوان «مکزیک، بازسازی یک اقتصاد» (موسسه بروکینگز، 1992 و 1998) را به‌عنوان یکی از کتاب‌های علمی برجسته انتخاب کرد. او به‌عنوان هم‌موسس و رئیس انجمن اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (LACEA)، نقشی کلیدی در ایجاد و تقویت انجمن برجسته اقتصاددانان متمرکز بر آمریکای لاتین، راه‌اندازی مجله اقتصادی LACEA و سازماندهی شبکه فقر و نابرابری LACEA ایفا کرده است. او عضو انجمن گفت‌وگوی بین‌آمریکایی، موسسه زمین و موسسه مطالعات توسعه است. از سال 2001 تا 2005، او به‌عنوان رئیس دانشگاه آمریکایی (UDLAP) در پوئبلای مکزیک خدمت کرده است. او همچنین عضو ارشد غیرمقیم و مدیرپروژه برنامه تعهد به برابری در انجمن گفت‌وگوی بین‌آمریکایی است. در سال 2016، لوستیگ جایزه لارنس ام. وی. دی شلوس را برای برتری در تحقیقات دریافت کرد. این جایزه به نام یکی از حامیان مالی است که به شخصیت‌های برجسته در حوزه تحقیقات و علوم اقتصادی اهدا می‌شود. لوستیگ بیشترین توجه خود را به بررسی اثرات سیاست‌های مالی و اقتصادی بر فقر و نابرابری‌های اجتماعی اختصاص داده است. وی علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های معتبری مانند ایلینوی و جابز هاپکینز، در سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی فعالیت‌های بسیاری داشته است. به‌عنوان مثال او مشاور موسسه جهانی برنامه غذایی (WFP) و نیز عضو هیات مشاوران بانک جهانی در حوزه فقر و نابرابری بوده است. لوستیگ نویسنده مقالات و کتب معتبر بسیاری است که به بررسی مسائل پیچیده و مهم جوامع می‌پردازد.

تعهد به برابری

پژوهش‌های لوستیگ بر توسعه اقتصادی، نابرابری و سیاست‌های اجتماعی با تاکید بر آمریکای لاتین متمرکز است. در میان آثار اخیر او، کتاب «تعهد به برابری: برآورد تاثیر سیاست مالی بر نابرابری و فقر» یک راهنمای گام‌به‌گام برای ارزیابی تاثیر مالیات و هزینه‌های اجتماعی بر نابرابری و فقر در کشورهای در حال توسعه است.

کتاب تعهد به برابری (ویرایش دوم)، به تازگی منتشر شده است. این کتاب یک راهنمای منحصربه‌فرد در نظریه و روش‌های عملی برای تعیین تاثیر مالیات و هزینه‌های عمومی بر نابرابری و فقر است. در جلد اول، تجزیه و تحلیل شاخص‌های مالی: روش‌شناسی، اجرا و کاربردها، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان اجتماعی و اقتصاددانان، راهنمای گام‌به‌گامی برای به‌کارگیری تحلیل شاخص‌های مالی با استفاده از مطالعات کشوری نشان داده شده و همچنین نرم‌افزار مورد نیاز و یک راهنمای جامع از مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی و داده‌های موجود در مرکز داده CEQ در مورد توزیع مجدد مالی ارائه شده است. جلد دوم، مرزهای روش‌شناختی در تجزیه و تحلیل شاخص‌های مالی، شامل مجموعه‌ای از فصول در مورد رویکردهای جایگزین برای ارزش‌گذاری آموزش و خدمات بهداشتی در نوع خود است؛ مانند روش‌های جایگزین برای ارزیابی هزینه‌های زیرساختی، مالیات شرکت‌ها و مالیات بر درآمد سرمایه، پیامدهای بازتوزیعی مستمری بیمه اجتماعی، پایداری توزیع مجدد مالی و اقتصاد سیاسی سیاست مالی بازتوزیعی.

نورا لوستیگ در یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 2015 گفته بود، گواتمالا یکی از نابرابرترین کشورهای آمریکای لاتین است. سیاست مالی برای کاهش نابرابری و فقر به‌طور کلی و به‌طور خاص برای گروه‌های قومی بسیار کم کار کرده است. تا اینکه کتاب او در سال 2016 منتشر شد. این کتاب با استفاده از تحلیل شاخص مالی استاندارد، تاثیر سیاست مالی بر نابرابری و فقر را در 13 کشور در آمریکای لاتین در حدود سال 2010 تخمین می‌زند. نتایج این مطالعه بر این اساس است که آرژانتین، برزیل، شیلی، کاستاریکا و اروگوئه کشورهایی هستند که بیشترین بازتوزیع را دارند و السالوادور، گواتمالا و هندوراس کمترین میزان را دوباره توزیع می‌کنند. مستمری‌های مداوم به‌طور قابل توجهی در آرژانتین، برزیل و اروگوئه و همچنین در شیلی، کاستاریکا و اکوادور برابر می‌شود، اما در گروه دوم، تاثیر آن اندک است. در بقیه کشورها، مستمری‌های مداوم نابرابر هستند، اما تاثیر آنها نیز اندک است. کشورهای نابرابر بیشتر تمایل به توزیع مجدد بیشتر دارند. بولیوی، کلمبیا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و پرو پایین‌تر از روند، توزیع مجدد می‌شوند. شیلی، اکوادور و مکزیک در روند هستند و آرژانتین، برزیل، کاستاریکا و اروگوئه بالاتر از این روند توزیع می‌کنند. سیاست مالی باعث کاهش فقر در 9 کشور می‌شود. با این حال، در برزیل، بولیوی، گواتمالا و هندوراس، میزان بروز فقر پس از مالیات، یارانه‌ها و نقل‌وانتقالات (به استثنای هزینه‌های آموزش و بهداشت) بیشتر از فقر درآمد بازار است، حتی اگر سیاست مالی در حال یکسان شدن باشد. در برزیل و مکزیک، یک‌سوم از فقرا پس از سال مالی به دلیل سیاست مالی فقیر بودند و در بولیوی و گواتمالا، دوسوم فقرا. مخارج عمومی برای آموزش پیش‌دبستانی و ابتدایی همیشه در حال یکسان‌سازی و همچنین حمایت از فقراست (هزینه سرانه با درآمد سرانه کاهش می‌یابد). مخارج تحصیلات متوسطه همیشه برابر است اما فقط در برخی کشورها به نفع افراد فقیر است. مخارج دولت برای سلامت عمومی همیشه از نظر نسبی مترقی و برابر است.

281

کشورهای نابرابر

نورا لوستیگ، عضو غیرمقیم مرکز توسعه جهانی و گفت‌وگوی بین‌آمریکایی است. گفت‌وگوی بین آمریکایی یک سازمان شریک گفت‌وگو است که برای تقویت برابری اجتماعی در آمریکای لاتین کار می‌کند. در بیانیه این سازمان آمده است: «به‌رغم پیشرفت‌های بزرگ در سال‌های اخیر، آمریکای لاتین و دریای کارائیب نابرابرترین منطقه در جهان باقی مانده‌اند. برای تحقق موثر وعده رشد اقتصادی و حکومت دموکراتیک، نهادهای منطقه نیاز به تضمین بهتر رفاه، حمایت‌ها و حقوق مشترک دارند. گفت‌وگوی بین‌آمریکایی برای جلب توجه عمومی به دستور کار اجتماعی آمریکای لاتین که مدت‌ها نادیده گرفته شده بود، کار می‌کند. پژوهش‌ها و تلاش‌های ما به‌طور خاص بر مالیات و هزینه‌های اجتماعی، رهبری زنان و حقوق جنسیتی و دسترسی به آموزش باکیفیت متمرکز است.» لوستیگ در سال 2003 به‌عنوان عضو، به گفت‌وگوی بین‌آمریکایی پیوسته بود.

پژوهش‌های فعلی نورا لوستیگ بر ارزیابی وقوع مالیات و هزینه‌های اجتماعی در بیش از 20 کشور در سراسر جهان و بر عوامل تعیین‌کننده پویایی توزیع درآمد در آمریکای لاتین متمرکز است. او در حال حاضر مدیر پروژه تعهد به برابری (CEQ)، سردبیر مجله انجمن نابرابری اقتصادی و نایب رئیس هیات‌مدیره شبکه توسعه جهانی (GDN) است. اخیراً، لوستیگ به استیگلیتز و همکاران در کمیسیون سنجش عملکرد اقتصادی و پیشرفت اجتماعی پیوسته است. او در هیات تحریریه مجله نابرابری اقتصادی حضور دارد و عضو شورای اجرایی انجمن مطالعه نابرابری اقتصادی است. لوستیگ در کمیسیون اتکینسون در مورد فقر، گروه سطح بالا در سنجش عملکرد اقتصادی و پیشرفت اجتماعی و گروه افراد برجسته G20 در زمینه حاکمیت مالی جهانی، خدمت کرده است.

نورا لوستیگ همچنین در زمان همه‌گیری کرونا توجه خود را بر نابرابری و فقر در شرایط بحرانی معطوف کرد. او در سال 2020 به فایننشال‌تایمز درباره بحران بیماری همه‌گیر گفته بود: «این فقط در مورد درآمد ازدست‌رفته [برای شهروندان فقیر و آسیب‌پذیر] نیست. افراد فقیر بیشتر مستعد ابتلا به بیماری و میزان بالای مرگ‌ومیر هستند. مردم چگونه می‌توانند دست‌های خود را با خیال راحت در محله‌های فقیرنشین بشویند؟ اگر به فقر به معنای چندبعدی نگاه کنید، زنده بودن بخش بزرگی از آن است.» او تلاش‌های فراوانی برای تحلیل اثرات اقتصادی و اجتماعی ویروس کرونا انجام داد و در پژوهش‌های خود به‌دنبال شناخت بهتر تاثیر این بحران بر نابرابری و فقر در جوامع مختلف جهان بود. او با استفاده از داده‌های مختلف و روش‌های تحلیلی پیشرفته، به بررسی عمیق عواقب اقتصادی و اجتماعی کرونا پرداخت و توصیه‌هایی برای کاهش تاثیرات منفی آن بر اقشار ضعیف و زیرساخت‌های اجتماعی ارائه کرد. 

نورا لوستیگ، پروژه جدیدی را در CEQI با عنوان «اندازه‌گیری برابری مالی در جهان پس از کووید 19» رهبری کرده است. این پروژه تقریباً 2 /1 میلیون دلار از بنیاد بیل و ملیندا گیتس دریافت کرده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، این کمک مالی برای «ارزیابی اینکه چگونه همه‌گیری کووید 19 و سیاست‌های مالی ناشی از آن بر نابرابری، فقر و تحرک تاثیر گذاشته» و «تحقیقات مالی برای کمک به شکل‌گیری نتایج عادلانه‌تر در کشورهای در حال توسعه» استفاده خواهد شد. این پروژه نحوه تاثیر این بیماری همه‌گیر را بر آسیب‌پذیرترین جمعیت جهان، در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارزیابی می‌کند و روش‌ها، ابزارهای نرم‌افزاری و مجموعه داده‌ها را برای هدایت سیاست‌گذاران به سمت ایجاد پاسخ‌های عادلانه‌تر به بحران، توسعه می‌دهد. لوستیگ و تیمش پروژه را تا مارس 2023 تکمیل می‌کنند.

نورا لوستیگ در ماه‌های می و ژوئن 2018 مهمان مدرسه اقتصاد پاریس (PSE) بود. او در مصاحبه‌ای در پاریس درباره تغییرات کلیدی در زمینه‌های علمی و نهادی در دهه‌های گذشته و همچنین تاثیر آنها بر کاهش نابرابری و فقر صحبت کرد. او تجربیات خود را از کار در نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و برنامه توسعه سازمان ملل به اشتراک گذاشت و درباره ارتباطات حرفه‌ای و تعاملات با این نهادها صحبت کرد. او همچنین به تحولات اخیر در زمینه تحقیقات نابرابری اجتماعی اشاره کرد. خلاصه‌ای از گفته‌های او در این مصاحبه در ادامه ارائه می‌شود.

نورا انگیزه مطالعه نابرابری را به زمان مهاجرت خانواده‌اش از آرژانتین به ایالات‌متحده مرتبط می‌کند؛ چرا که تفاوت استانداردهای زندگی میان دو کشور به‌طور عمیق واضح شد. چند سال بعد به‌عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه کالیفرنیا دریافت که «می‌خواهم کاری در این زمینه انجام دهم». سپس با همراهی آلبرت فیشلو و آلن دو ژانوی، مسیر اقتصاد توسعه و نابرابری در پایان‌نامه‌اش شکل گرفت. او در این مصاحبه مطرح کرد که 30 سال پیش نابرابری یک موضوع در دنیای علمی عمومی نبود. اما اکنون این موضوع به‌طور کامل تغییر کرده است. گروه‌های تحقیقاتی تاثیرگذار مانند آزمایشگاه جهانی نابرابری در PSE و مرکز رشد منصفانه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برکلی شناخته شده و توانایی جذب دانشجویان برتر را از سراسر جهان دارند. دلایل نابرابری به‌گونه‌ای پیچیده هستند اما خبر خوب این است که پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام می‌شود. در اکثر نهادهای بین‌المللی، در حالی که به فقر اهمیت داده می‌شد، نابرابری تقریباً یک «تابو» بود. اکنون نابرابری در دستور کار سازمان‌ها در همه‌جا وجود دارد. نورا لوستیگ که تجربه کار در بانک توسعه آمریکای لاتین، برنامه توسعه سازمان ملل و بانک جهانی را داشته، شاهد این تغییرات فراگیر بوده است. او به سهم خود از تلاش‌هایش نیز یاد کرد. به‌عنوان مثال در اواخر دهه 1990، موفق شد بانک توسعه آمریکای لاتین را متقاعد کند تا واحد تحقیقاتی‌اش را واحد فقر و نابرابری نام‌گذاری کند تا نشان دهد که در هر دو زمینه پژوهش‌ها و تجزیه‌وتحلیل سیاست فعالیت می‌کند. همچنین به گزارش توسعه جهانی اشاره می‌کند که به‌عنوان یکی از نویسندگان اصلی اطمینان حاصل کرد که در این گزارش به‌صورت ویژه به نابرابری درآمد، نژادی، اجتماعی و جنسیتی توجه کافی داشته باشند. او از سال 2009 رهبری موسسه تعهد به برابری را عهده‌دار است که از طریق تجزیه‌وتحلیل جامع توزیع مالیاتی و مزایای اجتماعی و مشارکت فعال در جامعه سیاست‌گذاری، به کاهش نابرابری و فقر می‌پردازد. همان‌طور که آزمایشگاه جهانی نابرابری در پاریس فعالیت می‌کند، موسسه تعهد به برابری نیز مقالات علمی و پایگاه داده منحصربه‌فردی را درباره توزیع مالیاتی توسعه می‌دهد. این موسسه با بسیاری از نهادها، از جمله بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه و همچنین با سازمان بین‌المللی آکسفام (Oxfam International) و اخیراً آژانس توسعه فرانسه همکاری دارد.

نورا لوستیگ اشاره می‌کند که در PSE افراد زیادی کار می‌کنند که در زمینه‌هایی که او علاقه‌مند به آنهاست، فعالیت می‌کنند. نورا سال‌ها با فرانسوا بورگینون، توماس پیکتی و تیم او، به خصوص فاکوندو آلواردو بر روی موضوعاتی که با موضوعات او همپوشانی داشته، کار کرده که نتایج ثمربخشی نیز به همراه داشته است. بنابراین نورا قبلاً با بسیاری از اقتصاددانان PSE همکاری داشته اما در طول این بازدید، این پیوندهای حرفه‌ای قوی‌تر شده است و پیوندهای جدیدی برقرار شده‌اند. او اظهار امیدواری کرد تا باز هم بتواند به PSE بیاید و کارهایی درباره حساب‌های ملی توزیعی برای مکزیک و وضعیت اجتماعی در آمریکای لاتین ارائه دهد. او همچنین اشاره کرد که می‌خواهد بررسی کند چگونه الگو‌های میکروشبیه‌سازی IPP می‌تواند در چهارچوب تاثیر مالیاتی موسسه تعهد به برابری مورد استفاده قرار گیرد.

نورا لوستیگ یکی از برجسته‌ترین اقتصاددانان و پژوهشگران در زمینه نابرابری اجتماعی و فقر است. او که استاد اقتصاد آمریکای لاتین و مدیر موسسه تعهد به برابری در دانشگاه تولین است، از تجربه‌های متعددی با نهادهای بین‌المللی برخوردار است. او سابقه همکاری با بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و برنامه توسعه سازمان ملل را دارد. لوستیگ به‌عنوان یکی از پیشگامان در مطالعات نابرابری اجتماعی و فقر شناخته می‌شود و به‌دلیل تلاش‌های فراوانش برای کاهش نابرابری و فقر در مناطق مختلف جهان تحسین شده است.

علاوه بر تحقیقاتش در زمینه نابرابری اجتماعی، لوستیگ فعالیت فراوانی در تدریس و راهنمایی دانشجویان دارد. او به‌شدت به ارتقای آگاهی در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی متعهد است و در پی کمک به توسعه سیاست‌های برابری و کاهش نابرابری است.

او در پژوهش‌های اخیر خود، بر تحلیل اثرات سیاست‌های مالیاتی و نقش نهادهای بین‌المللی در کاهش نابرابری تمرکز دارد. او به‌دنبال پیدا کردن راه‌هایی است که بتوانند بهبود در شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه بین‌المللی ایجاد کنند و به‌دنبال کاهش نابرابری و فقر در سطح جهانی است. 

دراین پرونده بخوانید ...