شناسه خبر : 46582 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

میانجیگر برنده

نگوزی اوکونجو-ایویلا چگونه به بالاترین مناصب بین‌المللی رسید؟

302دکتر نگوزی اوکونجو-ایویلا به عنوان مدیرکل «سازمان تجارت جهانی»  (WTO) در 1 مارس 2021 شروع به کار کرد. او کارشناس مالی جهانی، اقتصاددان و متخصص توسعه بین‌المللی با بیش از 40 سال تجربه در آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی است. دکتر اوکونجو قبلاً رئیس هیات مدیره «گاوی» (Gavi)، اتحاد واکسن، بود. او پیش‌تر در هیات مدیره استاندارد چارترد بانک توئیتر فعال بود. او به عنوان نماینده ویژه اتحادیه آفریقا برای بسیج حمایت مالی بین‌المللی برای مبارزه با کووید و نماینده ویژه سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای دسترسی به «ابزارهای تسریع توسعه، تولید و دسترسی عادلانه به تشخیص، درمان و واکسن‌های جدید» منصوب شد. او یک مذاکره‌کننده ماهر است و برای توافقنامه‌های متعددی میانجیگری کرده است که نتایج برد-برد را در مذاکرات به همراه داشته است. او به‌عنوان یک اجماع‌ساز موثر و یک میانجیگر صادق که از اعتماد و اطمینان دولت‌ها و سایر ذی‌نفعان برخوردار است، در نظر گرفته می‌شود.

هفتمین مدیرکل سازمان تجارت جهانی کیست؟

نگوزی اوکونجو-ایویلا (زاده ۱۳ ژوئن ۱۹۵۴، اوگواشی-اوکو، ایالت دلتا، نیجریه) اقتصاددان نیجریه‌ای-آمریکایی است که از سال ۲۰۲۱ به عنوان هفتمین مدیرکل سازمان تجارت جهانی خدمت می‌کند. او اولین زن و البته اولین زن آفریقایی برای ریاست سازمان تجارت جهانی بود. دایره‌المعارف بریتانیکا در مورد او می‌نویسد: اوکونجو مدرک لیسانس را در اقتصاد در سال 1976 از دانشگاه هاروارد گرفت و در سال 1978 مدرک کارشناسی ارشد خود را در برنامه‌ریزی شهری و در سال 1981 دکترای خود را در اقتصاد و توسعه منطقه‌ای از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) دریافت کرد. او دو دوره در بانک جهانی خدمت کرد: ابتدا به عنوان اقتصاددان توسعه و معاون رئیس و دبیر هیات مدیره گروه بانک جهانی (2003-1982) و سپس به عنوان مدیر عملیات (2011-2007). در سمت دوم، او مسئول مدیریت یک مجموعه عملیاتی 81 میلیارددلاری در آفریقا، آسیای جنوبی، اروپا و آسیای مرکزی بود. او همچنین چندین پروژه بانک جهانی را برای کمک به کشورهای فقیر در طی بحران مالی جهانی 2008-2007 و بحران جهانی قیمت مواد غذایی 2009-2008 رهبری کرد. به عنوان وزیر دارایی نیجریه در سال‌های 2006-2003 و دوباره در سال‌های 2015-2011، اصلاحاتی را برای کاهش فساد و افزایش شفافیت در امور مالی عمومی ارائه کرد. علاوه بر این، او مدتی کوتاه در سال 2006 وزیر امور خارجه کشورش بود. در سال 2012 نتوانست به شکل موفقیت‌آمیزی نامزد ریاست بانک جهانی در اولین انتخابات رقابتی‌اش شود؛ نهادی که به طور سنتی از سوی یک آمریکایی مدیریت می‌شد (اوکونجو-ایویلا، تا سال 2019 شهروند آمریکا نشد).

 در سال 2020، «محمدو بوهاری» رئیس‌جمهور نیجریه، اوکونجو-ایویلا را برای سمت مدیرکل سازمان تجارت جهانی نامزد کرد. اگرچه نامزدی او به طور گسترده در میان اعضای سازمان تجارت جهانی از تمام مناطق جغرافیایی مورد حمایت قرار گرفت، اما عملاً از سوی دولت ترامپ جلوی آن گرفته شد. ترامپ نامزد کره جنوبی یعنی «یو میونگ هی» را ترجیح می‌داد. اجماع لازم اعضای سازمان تجارت جهانی سرانجام در فوریه 2021 به دست آمد زمانی که دولت جدید بایدن حمایت خود را از اوکونجو-ایویلا اعلام کرد.

سوابق کاری

اوکونجو-ایویلا در هیات مدیره «دانون»، «استاندارد چارترد بانک»، «موسسه ماندلا برای مطالعات توسعه»، «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌الملل»، «موسسه جرج تاون برای زنان»، «موسسه صلح و امنیت»، «وان کمپین»، «گاوی؛ اتحاد جهانی برای واکسن‌ها و ایمن‌سازی»، «بنیاد راکفلر» و... سمت‌هایی داشته است. او همچنین پیش‌تر در هیات مدیره توئیتر نیز حضور داشت و در فوریه 2021 در ارتباط با انتصابش به عنوان مدیرکل سازمان تجارت جهانی از سمت خود کناره‌گیری کرد.اوکونجو-ایویلا به عنوان یک همکار ممتاز غیرمقیم با «ابتکار رشد آفریقا در برنامه اقتصاد جهانی و توسعه» موسسه بروکینگز هم همکاری کرد. او کمیسر بازنشسته با حفظ سمت و رئیس مشترک کمیسیون جهانی اقتصاد و آب‌وهواست. او در بانک جهانی 25 سال به عنوان اقتصاددان توسعه کار حرفه‌ای انجام داد. اوکونجو-ایویلا اولین زن نیجریه‌ای بود که دو دوره به عنوان وزیر دارایی نیجریه خدمت کرد. در ابتدا، تحت ریاست‌جمهوری «اولوسگون اوباسانجو» از سال 2003 تا 2006 و دوم، در دوره ریاست‌جمهوری «گودلاک جاناتان» از 2011 تا 2015. سپس از ژوئن تا آگوست 2006، در سمت وزیر امور خارجه نیجریه حضور داشت. در سال 2005، «یورومانی» او را به عنوان «وزیر دارایی جهانی سال» انتخاب کرد.

دوران اولیه زندگی و تحصیل

او در ایالت دلتای نیجریه به دنیا آمد، جایی که پدرش، پروفسور «چوک ووکا اوکونجو»، «اوبی» یا پادشاه خانواده سلطنتی «اوباهای اوگواشی اوک وو» بود. اوکونجو-ایویلا در مدرسه ملکه، انوگو، مدرسه سنت آن، مولت، ایبادان و دانشکده بین‌المللی ایبادان تحصیل کرد. او در سال 1973 برای تحصیل در دانشگاه هاروارد وارد ایالات‌متحده شد و در سال 1976 با مدرک کارشناسی ارشد در اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در برنامه‌ریزی شهری در سال 1978 و دکترای خود را در اقتصاد و توسعه منطقه‌ای در سال 1981 از موسسه فناوری ماساچوست با پایان‌نامه «سیاست اعتباری، بازارهای مالی روستایی، و توسعه کشاورزی نیجریه» به دست آورد. او یک بورسیه بین‌المللی از «انجمن آمریکایی زنان دانشگاه» (AAUW) دریافت کرد که از تحصیلات دکترای او حمایت کرد.

بانک جهانی

نگوزی اوکونجو-ایویلا که سابقه 25ساله در بانک جهانی در واشنگتن دی‌سی، به عنوان یک اقتصاددان توسعه داشت به مقام شماره 2 مدیرعامل «عملیات» ارتقا یافت. او به عنوان مدیرعامل، مسئولیت نظارت بر مجموعه عملیاتی ۸۱ میلیارددلاری بانک جهانی در آفریقا، آسیای جنوبی، اروپا و آسیای مرکزی را بر عهده داشت. او چندین طرح بانک جهانی را برای کمک به کشورهای کم‌درآمد در طول بحران غذایی 2009-2008 و بعداً در طول بحران مالی رهبری کرد. در سال 2010، او رئیس «موسسه بین‌المللی توسعه» (IDA) شد؛ تلاش موفقیت‌آمیز بانک جهانی برای جمع‌آوری 3 /49 میلیارد دلار کمک مالی و اعتبار کم‌بهره برای فقیرترین کشورهای جهان در این دوره به وقوع پیوست. در طول مدت حضورش در بانک جهانی، او همچنین عضو «کمیسیون همکاری توسعه موثر با آفریقا» بود که نخست‌وزیر دانمارک «آندرس فوگ راسموسن» تشکیل داد.

در کسوت مقام دولتی

اوکونجو-ایویلا دو بار به عنوان وزیر دارایی نیجریه (2006-2003 و 2015-2011) خدمت کرد و برای مدت کوتاهی در سال 2006 به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد. او اولین زنی بود که هر دو سمت را بر عهده گرفت. در اولین دوره خود به عنوان وزیر دارایی در دولت رئیس‌جمهور اولوسگون اوباسانجو، او مذاکرات با «باشگاه پاریس» را رهبری کرد که   به پاک شدن 30 میلیارد دلار از بدهی نیجریه، از جمله لغو کامل 18 میلیارد دلار آمریکا منجر شد. در سال 2003، او تلاش‌هایی را برای بهبود مدیریت اقتصاد کلان نیجریه از جمله اجرای یک قانون مالی مبتنی بر قیمت نفت رهبری کرد. درآمدهای کسب‌شده بالاتر از قیمت نفت معیار در یک حساب ویژه به نام «حساب مازاد خام» ذخیره می‌شد، که به کاهش نوسانات اقتصاد کلان کمک کرد. اوکونجو همچنین در کمک به نیجریه برای به دست آوردن اولین رتبه اعتباری‌اش (منهایBB) از «رتبه‌بندی فیچ» و «استاندارد اند پورز» در سال 2006 نقش مهمی داشت. او همچنین شیوه انتشار سهام فدرال، ایالتی و محلی درآمد از حساب فدرال کشور را معرفی کرد. این اقدام راه درازی در افزایش شفافیت در حکومت‌داری در تمام سطوح دولت، به‌ویژه در سطح زیر ملی داشت.

  در دسامبر 2007 به عنوان مدیرعامل به بانک جهانی بازگشت. در سال 2011، اوکونجو-ایویلا مجدداً به عنوان وزیر دارایی نیجریه با اختیارات بالاتر «وزیر هماهنگ‌کننده اقتصاد» از سوی رئیس‌جمهور گودلاک جاناتان منصوب شد. دکتر اوکونجو در دومین دوره خود به عنوان وزیر دارایی، مسئول اصلاحاتی بود که شفافیت حساب‌های دولتی را افزایش داد و نهادها را در برابر فساد تقویت کرد و در این فرآیند حدود 25 /1 میلیارد دلار برای دولت پس‌انداز داشت.

میراث او شامل تقویت سیستم‌های مالی عمومی کشور و تحریک بخش مسکن با تاسیس «شرکت بازپرداخت وام مسکن نیجریه» (NMRC) در سال 2013 است. تحت رهبری او، «اداره ملی آمار» دست به تغییراتی در راستای تولید ناخالص داخلی (GDP) زد (اولین‌بار در 24 سال) که نیجریه را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا مطرح کرد. او همچنین زنان و جوانان را با «برنامه دختران و زنان در حال رشد در نیجریه» (GWIN) -یک سیستم بودجه‌بندی متناسب با جنسیت- و برنامه بسیار تحسین‌شده «کارآفرینی جوانان با برنامه نوآوری» (YouWIN) توانمند کرد. برای حمایت از کارآفرینان، این برنامه‌ها هزاران شغل ایجاد کرد. به عنوان بخشی از دولت گودلاک جاناتان، زمانی که او در سال 2012 سعی کرد پرداخت یارانه سوخت نیجریه به برخی از بازاریابان را سازماندهی کند، تهدید به مرگ شد و به همین دلیل حادثه ربوده شدن مادرش را از سر گذراند.

اوکونجو-ایویلا علاوه بر نقش خود در دولت، با «کمیسیون رشد و توسعه» (2015-2009) به رهبری پروفسور «مایکل اسپنس»، برنده جایزه نوبل، همکاری کرد. او عضو «کمیته بین‌المللی پول و دارایی» صندوق بین‌المللی پول (2006- 2003و  2015-2011) و «هیات بلندپایه دبیر کل سازمان ملل متحد در برنامه توسعه پسا 2015» (2013-2012) بود. او همچنین با جاستین گرینینگ، وزیر بریتانیایی، ریاست مشترک «مشارکت جهانی برای همکاری توسعه موثر» را بر عهده داشت. در سال 2012، او نامزد ریاست بانک جهانی بود و در مقابل «خوزه آنتونیو اوکامپو»، وزیر دارایی سابق کلمبیا و «جیم یونگ کیم»، رئیس کالج دارتموث، رقابت کرد. در صورت انتخاب، او اولین رئیس زن این سازمان می‌شد.

پس از ترک دولت، اوکونجو به عضویت «کمیسیون بین‌المللی تامین مالی فرصت آموزش جهانی» (2016-2015) به ریاست گوردون براون و «گروه افراد برجسته در زمینه حاکمیت مالی جهانی» که از سوی وزرای دارایی گروه 20 و روسای بانک مرکزی (2018-2017) تاسیس شد، درآمد. از سال 2014، او به همراه نیکلاس استرن و پل پولمن ریاست مشترک «کمیسیون جهانی اقتصاد و آب‌وهوا» را عهده‌دار بود. اوکونجو-ایویلا بنیانگذار اولین سازمان بومی تحقیقات نظری نیجریه، NOI-Polls، است. او همچنین «مرکز مطالعات اقتصاد آفریقا» (C-SEA) را بنیان گذاشت (یک اتاق فکر تحقیقات توسعه مستقر در ابوجا) و پژوهشگر مقیم در «مرکز توسعه جهانی» و «موسسه بروکینگز» است. از سال 2019، او بخشی از کمیسیون بین‌المللی یونسکو در مورد آینده آموزش، بوده است. همچنین از سال 2019، در «شورای عالی رهبری و مدیریت برای توسعه مشارکت مدیریت آسپن برای سلامت» (AMP Health) حضور داشته است. در سال 2020، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، او را به یک «گروه مشاوره بیرونی» منصوب کرد تا در مورد چالش‌های سیاست‌گذاری اطلاعات ارائه کند. همچنین در سال 2020، او از سوی اتحادیه آفریقا به عنوان فرستاده ویژه برای درخواست حمایت بین‌المللی برای کمک به قاره سیاه برای مقابله با تاثیرات اقتصادی بیماری همه‌گیر کووید 19و همچنین فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی در مورد کووید منصوب شد.

302-1

 افتخارات بین‌المللی و آثار دکتر اوکونجو

سایت سازمان تجارت جهانی در مورد اوکونجو می‌نویسد: او به قدرت تجارت برای رهایی کشورهای در حال توسعه از فقر و کمک به آنها برای دستیابی به رشد اقتصادی قوی و توسعه پایدار معتقد است. دکتر اوکونجو در فهرست صد زن برتر جهان (فوربس، 2012، 2012، 2013، 2014، 2015، 2022 و 2023)، به عنوان یکی از صد فرد برتر و تاثیرگذار جهان (تایم، 2014 و 2021)، یکی از 25 زن بانفوذ (فایننشال‌تایمز، 2021)، وزیر دهه، برگزیده مردم از سوی روزنامه This Day در نیجریه (2020)، یکی از هشت زن مبارز ضد فساد سازمان شفافیت بین‌الملل که الهام‌دهنده هستند (2019)، یکی از 50 رهبر بزرگ جهان (فورچون، 2015)، یکی از صد متفکر برتر جهانی (فارن پالیسی، 2011 و 2012)، سه زن برتر در آفریقا (فوربس، 2012)، ده زن برتر تاثیرگذار در آفریقا (فوربس، 2011)، صد زن برتر جهان (گاردین بریتانیا، 2011)، 150 زن برتر جهان (نیوزویک، 2011) و صد انسان الهام‌بخش جهان (Women Deliver، 2011) انتخاب شده است. او همچنین در فهرست 73 فرد تاثیرگذار تجاری «brilliant» در جهان توسط «Condé Nast International» جای دارد.

دکتر اوکونجو مدرک افتخاری را از 21 دانشگاه در سراسر جهان دریافت کرده است، از جمله؛ دانشگاه ییل، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه براون، کالج ترینیتی (دانشگاه دوبلین)، کالج آمهرست، کالج کلبی، دانشگاه تل‌آویو، دانشگاه کارائیب شمالی، جامائیکا، دانشگاه آمستردام، دانشگاه آمریکایی، دانشگاه بازرگانی نینرود، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، و تعدادی از دانشگاه‌های نیجریه از جمله دانشگاه ایالتی ابیا، دانشگاه ایالتی دلتا، دانشگاه اودودووا، دانشگاه بابکوک و... .

او همچنین نویسنده چندین کتاب از جمله؛ «زنان و رهبری: زندگی واقعی، درس‌های واقعی» با همکاری جولیا گیلارد؛ «مبارزه با فساد خطرناک است: داستان‌هایی که در پس سرفصل‌ها قرار دارد»؛ «اصلاح غیرقابل اصلاح‌ها: درس‌هایی از نیجریه»؛ «دام بدهی در نیجریه: به سوی یک استراتژی بدهی پایدار» است. وی همچنین مقالات متعددی منتشر کرده است، از جمله «یافتن واکسن تنها قدم اول است» (فارن افرز، آوریل 2020)، «بسیج مالی برای آموزش در کشورهای همسود» (گزارش آموزش کشورهای همسود، 2019)، «تاباندن نوری بر شکاف‌ها: مقاله‌ای در مورد شمول مالی برای کشاورزان کوچک آفریقایی» (فارن افرز، 2015)، «تامین مالی SDGs: جریان‌های مالی قانونی و غیرقانونی از کشورهای در حال توسعه» (مجله هورایزنز، 2016). اوکونجو با «ایکمبا ایویلا»، یک جراح مغز و اعصاب از «اوموواهیا»، ایالت آبیای نیجریه ازدواج کرده است. آنها چهار فرزند و پنج نوه دارند. 

دراین پرونده بخوانید ...