شناسه خبر : 46426 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازنده در خانه

آیا جریان راست افراطی در اروپا تقویت شده است؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، رژیم صهیونیستی از طریق سیاست‌های خود پیشرفت و توسعه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را آسان کرده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سخنرانی خود در مادرید، رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد: «من نمی‌گویم که اسرائیل با ارسال چک به حماس کمک مالی کرده، اما پیشرفت و توسعه حماس را تسهیل کرده است.» بورل ضمن تکرار ادعای خود که طی هفته‌های اخیر آن را مطرح کرده بود، باز هم مدعی شد که رژیم صهیونیستی، حماس را «ایجاد و تامین مالی» کرده است. وی گفت، این یک بازی از سوی رژیم صهیونیستی برای ایجاد «اختلاف و دودستگی» میان فلسطینیان از طریق ایجاد نیرویی برای مخالفت با جنبش فتح است و به ادعای او، این موضوع «یک واقعیت غیرقابل انکار» است. از سوی دیگر، بورل بر حمایت خود از راهکار تشکیل دودولتی که به موجب آن کشور فلسطین به رسمیت شناخته می‌شود، تاکید و از رژیم صهیونیستی به دلیل مخالفت با آن انتقاد کرد.

بازنده در خانه

دونالد جی ترامپ در ایالت‌های غرب میانه آمریکا از نیکی هیلی پیشی گرفت و او را در شمال شرق شکست داد. بر غرب آمریکا چیره شد، حالا هم فرماندار پیشین دو دوره کارولینای جنوبی را در ایالت خودش شکست داد. نیکی هیلی 51ساله و از خانواده مهاجران هندی‌تبار است که در کارولینای جنوبی به‌ دنیا آمده است. پس از گذشت حدود شش هفته از رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوریخواه در ایالت‌هایی که دارای تنوع جغرافیایی، جمعیتی و ایدئولوژیک هستند، حتی حامیان پرشور هیلی باید چشم‌هایشان را تنگ کنند تا کمرنگ‌ترین مسیر او برای رسیدن به نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را ببینند. نتیجه انتخابات کارولینای جنوبی به‌محض به پایان رسیدن رای‌گیری اعلام شد و در عرض چند دقیقه ترامپ با هیجان بسیاری روی صحنه رفت تا اشتباهی را که در نیوهمپشایر مرتکب شده بود، تکرار نکند. در نیوهمپشایر هیلی حتی با وجود شکست اولین‌نفری بود که سخنرانی کرد و چنان با حرارت حرف زد که ترامپ را رنجانده بود. اما هیلی، سفیر پیشین سازمان ملل در دوران تصدی ترامپ همچنان وعده می‌دهد که راهش ادامه دارد و به جمهوریخواهان هشدار داد که دنباله‌روی از ترامپ با چهار کیفرخواستی که دارد، شکست او را در رقابت نوامبر 2024 رقم خواهد زد. هیلی برای اینکه بتواند در رقابت کارولینای جنوبی ترامپ را شکست دهد، کارزار خود را تهاجمی‌تر کرد. برای تبلیغ‌های تلویزیونی بیشتر هزینه کرد و اتوبوس زرق‌وبرق‌دار جدیدی را برای گشت‌وگذار در ایالت راه‌اندازی کرد. مشاوران هیلی تاکنون توانسته‌اند بخش انتظارات انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری را بادقت و موفقیت مدیریت کنند. آنها به‌شدت به‌خود افتخار می‌کنند که از معیارهای به‌خصوصی که هیلی باید کسب کند تا موفقیت او محسوب شود، اجتناب کرده‌اند. او قطعاً از اینکه در ایالت آیووا سوم شد، ناراحت است اما همچنان آن را رقابتی دونفره می‌داند (که درست است، ران دی‌سانتیس به‌سرعت کناره‌گیری کرده بود). درست است که او در نیوهمپشایر، ایالتی که مستقل‌ها مشارکت بزرگی داشتند و هیلی حمایت فرماندار محبوب آن را داشت، برنده نشد، اما تلاش کرد تا سهم خود را به 43 درصد برساند و با اختلاف خیلی کمتر از آنچه برخی نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند، بازنده شود. مدیریت انتظارات به او کمک کرد تا نسبت به «بقیه رفقا» که نامی است که بقیه رقبایش به‌جز ترامپ را خطاب می‌کند، در رقابت باقی بماند اما هیچ استراتژی‌ای را برای پیشی گرفتن از آخرین «رفیق» دردسرساز خود مشخص نکرده است.

انتخابات آتی پارلمان اروپا

انتخابات پارلمان اروپا روزهای ششم تا نهم ژوئن 2024 (20-17 خردادماه 1403) برگزار خواهد شد و شهروندان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا برای انتخاب 705 نماینده به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. به گزارش هم‌میهن اخبار و تحولات داخلی اروپا حاکی از آن است که در انتخابات آتی، احزاب و جناح‌های منسوب به راست افراطی قدرت قابل‌توجهی خواهند یافت. در حال حاضر سه حزب مردم یا دموکرات مسیحی (EPP) با 176 نماینده، سوسیال‌دموکرات (S&D) با 141 نماینده و اروپای جدید (Renew) با 102 نماینده، بیشترین تعداد کرسی‌ها در پارلمان اروپا را در اختیار دارند. پس از این سه حزب بزرگ، حزب اروپای سبز با برخورداری از 72 کرسی پارلمان در جایگاه چهارم قرار دارد. در مجموع شمار نمایندگان این چهار حزب حدود 490 نفر است که 70 درصد پارلمان را در اختیار دارند. در مقابل احزاب منسوب به راست شامل حزب محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان (ECR) با 68 نماینده و حزب هویت و دموکراسی (ID) با 59 نماینده (مجموعاً 127)، در حال حاضر بالغ بر 18 درصد کرسی‌های پارلمان اروپایی را تصاحب کرده‌اند. گمانه‌زنی‌های محافل سیاسی و رسانه‌ای اروپایی حاکی از آن است که در انتخابات آینده، این دو حزب سهم بیشتری از کرسی‌ها را به خود اختصاص خواهند داد و امکان دارد ائتلاف احزاب بزرگ کنونی را با چالش مواجه کنند. به‌عنوان مثال در صورتی که شمار کرسی‌های حزب هویت و دموکراسی از حدود 60 به 100 برسد که احتمال آن بسیار قوی است، ترکیب پارلمان دچار تغییرات جدی خواهد شد.

تعویق هرگونه توافق آتش‌بس

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید دستیابی به هرگونه توافق درباره آزادی اُسرای اسرائیلی عملیات نظامی علیه رفح را به تعویق خواهد انداخت. بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز گفت حصول یک توافق درباره آزادی اُسرای اسرائیلی عملیات نظامی علیه رفح را به تعویق خواهد انداخت اما همزمان تاکید کرد که این عملیات بعداً انجام خواهد گرفت. مذاکرات بر سر توافق آتش‌بس چندهفته‌ای در ازای آزادی اُسرای اسرائیلی در غزه از هفته‌ها پیش با وساطت آمریکا، قطر، مصر با اسرائیل و حماس در جریان است اما هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. یک مقام آمریکایی به پایگاه خبری آکسیوس گفته که «ما به این توافق و به این توقف بشردوستانه نیز احتیاج داریم». تلاش آمریکا برای آتش‌بس موقت در حالی است که واشنگتن هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

پوتین باید شخصاً تحریم شود

فرمانده سابق ناتو خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواسته است تا در تحریم‌های جدید علیه روسیه، شخصاً پوتین را هدف قرار دهد. جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق ناتو گفته است که هرگونه تحریم بیشتر علیه روسیه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا باید شخصاً ولادیمیر پوتین را هدف قرار دهد. به گزارش هیل، استاوریدیس در جریان یک برنامه تلویزیونی این‌طور عنوان کرد: «این تحریم‌ها شخصاً باید پوتین را هدف قرار دهد. آنها باید به دنبال تحریم دارایی شخص، دوستان و خانواده‌اش باشند. او باید در یک دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود.» تاکید وی بر لزوم شخصی‌سازی تحریم‌های آمریکا در مورد پوتین پس از آن بیان شد که آمریکا عنوان کرده، بیش از 500 تحریم جدید را علیه روسیه در روز جمعه اعمال می‌کند و این تحریم‌ها تحت‌تاثیر دوساله شدن جنگ اوکراین و مرگ اخیر الکسی ناوالنی، یکی از مخالفان پوتین است. استاوریدیس با مواضع بایدن در این رابطه که کرملین در مرگ ناوالنی نقش داشته است، ابراز موافقت کرده است.

سفر نمایندگان اسرائیل به قطر

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند تل‌آویو تصمیم گرفته هیاتی را برای مذاکره درباره توافق با حماس به قطر اعزام کند. رادیو «کان» اسرائیل گزارش کرده است که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته یک هیات اسرائیلی را برای ادامه مذاکرات با حماس برای آزادی اسرای اسرائیل در نوار غزه، به قطر اعزام کند. تصمیم کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای اعزام نمایندگانی به قطر پس از آن اتخاذ شد که وزرای این کابینه گزارش‌های مذاکره‌کنندگان خود را دریافت کردند و ویدئوکنفرانسی را برای بحث درباره نتیجه رایزنی صهیونیست‌ها با مقام‌های آمریکا، قطر و مصر در نشست 23 و 24 فوریه (4 و 5 اسفند) برای میانجیگری یک توافق با حماس، برگزار کردند. از سوی دیگر، یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم اسرائیل در پاسخ به سوال مجری شبکه 14 اسرائیل در خصوص فشار آمریکا به کابینه نتانیاهو برای عدم حمله به رفح مدعی شد: «هیچ‌کس نمی‌تواند مانع ورود به رفح شود، دولت نتانیاهو دست از جنگ نمی‌کشد، چراکه حاضر به پذیرش بقای حماس در غزه نیست.»

مسیر ناهموار عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

سال 2020 و از زمانی که ریاض موافقت ضمنی خود را در خصوص عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل اعلام کرد، خودِ عربستان سعودی و اسرائیل نیز مشتاق برقراری روابط دیپلماتیک بوده‌اند. از نظر آمریکا عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض، شریکِ اصلی ایالات‌متحده آمریکا در خاورمیانه را در رویارویی با ایران در کنار هم قرار می‌دهد و همین مسئله می‌تواند خاورمیانه را به کلی تغییر دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این اتفاق را موفقیتی در سیاست خارجی خود می‌داند چراکه به‌دنبال آن است که بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر 2024 پیروز شود اما واقعیت این است که تحولات منطقه‌ای تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو را پیچیده کرده است. اگرچه مقامات اسرائیلی و سعودی قبل از حمله حماس در 7 اکتبر این تصور را ایجاد می‌کردند که یک معاهده صلح میان عربستان و اسرائیل قریب‌الوقوع است اما اسرائیل همچنان با درخواست عربستان برای ایجاد یک کشور فلسطینی مستقل مخالفت می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد دو طرف متعهد به برقراری روابط دیپلماتیکی هستند که بر مبنای تقریباً یک قرن تعامل پنهانی بنا شده است.

تصمیم مهم پاشینیان

نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه پیمان امنیت جمعی در مورد ارمنستان اجرا نشده، گفت: ایروان عضویت خود را در سازمان پیمان امنیت جمعی به حالت تعلیق درآورده است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: از نظر ما پیمان امنیت جمعی مخصوصاً در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در قبال ارمنستان اجرا نشده و ما نمی‌توانیم به این امر بی‌توجه باشیم. ما شرکت خود را در این پیمان تعلیق کردیم تا ببینیم در آینده چه می‌شود. طرح مبحث تنوع‌بخشی به روابط امنیتی و خودداری پاشینیان از حضور در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی، تازه‌ترین برگ در مجموعه وقایعی است که نشان از سرد شدن روابط روسیه و ارمنستان دارد. پاشینیان پیشتر یک رزمایش برنامه‌ریزی‌شده سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود را لغو کرد و در ماه اکتبر نیز از حضور در نشست «کشورهای مستقل همسو» خودداری کرد. سازمان پیمان امنیت جمعی از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ارمنستان و بلاروس تشکیل شده است.