شناسه خبر : 44943 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار کار آمریکا

آیا تب تورم فروکش می‌کند؟

نوشتن ارقام اقتصادی با سه رقم اعشار معمولاً دقت زیادی ندارد اما پس از دو سال تورم بالای آزاردهنده، اکنون آمار قیمت‌ها با وسواس شدیدی مطالعه و بررسی می‌شوند. رقم گردشده افزایش ماهانه تورم هسته (بدون احتساب هزینه غذا و انرژی) در ماه ژوئن 158 /0 درصد بود که برای مقامات از شکل گردشده آن یعنی 2 /0 درصد قابل پذیرش‌تر است. هرچند حتی 2 /0 درصد نیز کمترین سرعت رشد تورم در دو سال اخیر بوده است. تعداد رقم‌های اعشار هرچه باشد سوال اصلی یکسان است: آیا تب تورم آمریکا سرانجام شکسته می‌شود؟

ارقام جدید اخبار خوب زیادی به همراه داشتند. ارقام اصلی کاهش سرعت شاخص کل بهای مصرف‌کننده را نشان می‌دهند که رشد سالانه آن در ماه ژوئن فقط سه درصد بود در حالی که در ژوئن سال 2022 تا 9 درصد بالا رفته بود. این کندی شدید رشد به لطف افت بهای انرژی اتفاق افتاد. اما اندازه‌گیری‌های دیگر تورم زیربنایی نیز مطلوب بودند. به ویژه بهای خدمات هسته (به‌جز مسکن که جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو اغلب آن را نشانگر شتاب تورم زیربنایی می‌داند) در ماه ژوئن نسبت به ماه می‌ کاهش اندکی داشت.

این گزارش خوش‌خیم تورم این انتظار را ایجاد می‌کند که بانک مرکزی در جلسه بعدی خود در آخر جولای نرخ بهره را ثابت نگه دارد. اما هیچ‌گاه عاقلانه نیست که فقط به داده‌های یک ماه توجه کنیم. سیاستگذاران فدرال‌رزرو باید عوامل زیاد دیگری از جمله بازار کار را در زمان تصمیم‌گیری در نظر داشته باشند. نشانگرها به تاب‌آوری قابل توجه این بازار اشاره دارند. 

به ازای هر فرد بیکار در آمریکا 6 /1 فرصت شغلی وجود دارد. این نسبت از اواسط سال 2022 به بعد کاهش اندکی داشته است اما در مقایسه با وضعیت دوران قبل از همه‌گیری بسیار بالاست. اقتصاد از فوریه سال 2020 به بعد حدود چهار میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده و نرخ اشتغال را در بالای روند درازمدت آن قرار داده است.

این استحکام بازار برای کارگران خوشایند است. رشد دستمزدها برای مشاغلی مانند ساخت‌وساز که به تحصیلات بالا نیاز ندارند سرعت زیادی داشت. این امر به نوبه خود نابرابری درآمدی را کاهش داد. کارگران کم‌برخوردارتر از انقباض بازار کار سود می‌برند. نرخ بیکاری سیاه‌پوستان آمریکا در آوریل به 7 /4 درصد رسید که پایین‌ترین رکورد به‌شمار می‌رود. اما آیا این انقباض در بازار کار بر روند افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟ به عنوان نمونه، در ماه ژوئن نرخ رشد سالانه دستمزد ساعتی 4 /4 درصد و هم‌راستا با نرخ تورم اما بسیار بالاتر از نرخ هدف دودرصدی فدرال‌رزرو بود. اندازه‌گیری‌های دیگر نشان می‌دهد این روند صعودی می‌تواند شیب بیشتری داشته باشد. شاخص فدرال‌رزرو شعبه آتلانتا بیان می‌کند که امسال رشد سالانه دستمزد به حدود شش درصد می‌رسد.

در نتیجه، تصویر داغ اشتغال به ما می‌گوید که با وجود فروکش کردن تورم، فدرال‌رزرو پس از وقفه ماه گذشته، افزایش نرخ‌ها را از سر می‌گیرد. بازارها 92 درصد احتمال می‌دهند که نرخ بهره در جولای یک‌چهارم نقطه پایه بالاتر رود. این احتمال در یک ماه قبل 50 درصد بود.

همچنین مشخص نیست که فدرال‌رزرو پس از آن چه خواهد کرد. تا قبل از اعلام آمار تورم ماه ژوئن، جروم پاول و بسیاری از همکارانش می‌گفتند که تا قبل از پایان سال یک افزایش نرخ دیگر اتفاق می‌افتد. این گفته اکنون مورد تردید است. اگر تورم در جولای و آگوست از این هم پایین‌تر برود بانک مرکزی زیر فشار قرار می‌گیرد تا سیاست انقباضی را متوقف کند. شاید سه رقم اعشار عامل این توقف نباشد اما سه دوره متناوب از تورم ملایم تاثیر خود را خواهد گذاشت.

دراین پرونده بخوانید ...