شناسه خبر : 35980 لینک کوتاه

قره‌باغ زیر آتش

بایدن پیروز تمام نظرسنجی‌هاست؛ ترامپ خود را سوپرمن خواند

دو نظرسنجی که چهار سال پیش بر خلاف بسیاری از نظرسنجی‌های آن زمان، پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرده بودند، این‌بار برای این دوره از انتخابات به یافته‌های دیگری رسیده‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، نظرسنجی‌های اینوسترز بیزینس دیلی، تکنومتریکا (IBD /TIPP) و همچنین دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، لس‌آنجلس تایمز (USC /LA Times) در سال ۲۰۱۶ هر دو پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بودند که محقق شد. یک روز قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ نظرسنجی اینوسترز بیزینس دیلی، تکنومتریکا نشان داد که ترامپ با دو درصد اختلاف هیلاری کلینتون را شکست می‌دهد، از سوی دیگر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، لس‌آنجلس تایمز نیز با انجام نظرسنجی جداگانه‌ای، اختلاف 2 /3‌درصدی پیشتازی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود. با این حال هیلاری کلینتون در نهایت در آرای عمومی 1 /2 درصد بیشتر از دونالد ترامپ رای آورد اما در کالج الکترال شکست خورد. در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آرای عمومی تعیین‌کننده نیست. در اغلب ایالت‌ها هر کدام از نامزدها که بیشترین رای را کسب کند، آرای الکترال آن ایالت را نیز به دست می‌آورد. هر کدام از نامزدها که بتواند اکثریت آرا را در کالج الکترال (۲۷۰ رای) به دست آورد پیروز نهایی انتخابات خواهد بود. نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا اذعان کرد، آن آمریکایی‌هایی که در نظرسنجی‌ها می‌گویند به نسبت چهار سال پیش اکنون وضعیت بهتری دارند، احتمالاً نباید به او رای بدهند. او با این حال گفت این افراد احتمالاً مشکل «حافظه» دارند! خبرنگاری از جو بایدن، معاون دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر پرسید: نظرسنجی گالوپ اعلام کرد ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که امروز به نسبت چهار سال پیش که در دوران اوباما‌-‌بایدن بوده‌اند، وضعیت بهتری دارند. خب چرا کسانی که الان در دولت ترامپ احساس بهتری دارند، باید به شما رای بدهند؟ بایدن هم پاسخ داد: خب اگر آنها این‌طور فکر می‌کنند، احتمالاً نباید رای بدهند. آنها فکر می‌کنند «۵۴ درصد» آمریکایی‌ها به لحاظ اقتصادی اکنون وضعشان نسبت به دولت ما بهتر شده است؟ خب صادقانه بگویم که آنها حافظه خیلی خوبی ندارند. جو بایدن گفت: ما رئیس‌جمهوری داریم که با ارزش‌های اکثر آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کند و با مردم صادق نیست. او قوانین مرتبط با ایمنی عمومی را هم مورد تمسخر قرار می‌دهد و حتی اکنون هم ماسک نمی‌زند.

 

ترامپ: احساس می‌کنم سوپرمن هستم

رئیس‌جمهور آمریکا در تجمع انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا با اشاره به ابتلا به ویروس کرونا و طی کردن مسیر درمان گفت که احساس می‌کند سوپرمن است. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد روز چهارشنبه گذشته در تجمع انتخاباتی در شهر «جانزتاون» در ایالت پنسیلوانیا به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای این تجمع انتخاباتی ماسک خود را در آورده و به سوی جمعیت پرتاب کرد. وی از مردم حاضر در این تجمع نیز نخواست که از ماسک استفاده کنند و برخی از حاضران ماسک داشته و تعدادی نیز بدون ماسک بودند. ترامپ در بخشی از سخنرانی انتخاباتی خود با اشاره به روند درمان و بهبودی خود از ویروس کرونا گفت احساس می‌کند که سوپرمن است. رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی از مردم پرسید که چه تعداد از افراد حاضر کرونا داشتند و بهبود یافتند که عده‌ای به این سوال ترامپ پاسخ مثبت دادند و وی گفت: «به شما تبریک می‌گویم. شما دیگر ایمن شده‌اید.» این ادعای ترامپ در حالی مطرح می‌شود که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که امکان ابتلای دوباره و چند‌باره به ویروس کرونا وجود دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که فردی که یک بار به کرونا مبتلا شده دیگر به آن مبتلا نشود. رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در بخشی از سخنرانی خود گفت: «من (از کرونا) مصون شده‌ام. می‌توانم پایین بیایم و شروع به بوسیدن همه کنم.»

 

درگیری‌های شدید به‌رغم توافق آتش‌بس در قره‌باغ

گزارش‌های میدانی حاکی از وقوع درگیری‌های شدید بین آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ به‌رغم توافق آتش‌بس است. به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که درگیری‌های شدیدی در هفته گذشته بین آذربایجان و ارمنستان به رغم توافق آتش‌بس رخ داده است. باکو و ایروان یکدیگر را به بمباران منطقه قره‌باغ در جنوب قفقاز متهم کرده‌اند. مقامات قره‌باغ از بمباران موشکی و توپخانه‌ای آذربایجان در این منطقه خبر داده‌اند. وزارت دفاع آذربایجان ایروان را به تیراندازی و بمباران منطقه تاتار متهم کرده است. وزارت دفاع ارمنستان این اتهامات را رد و آذربایجان را به زمینه‌سازی برای حمله به اماکن آرام متهم کرده است.

 

تنها تغییر موضع ترکیه باعث توقف جنگ قره‌باغ می‌شود

نخست‌وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای گفت، معتقد است تنها یک تغییر در موضع ترکیه در قبال قره‌باغ می‌تواند جمهوری آذربایجان را وادار به متوقف ساختن اقدام نظامی خود در قبال این منطقه کوچک کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در اولین مصاحبه خود از زمان توافق در شهر مسکو بر سر آتش‌بس در نزاع میان کشورش و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ صحبت از اینکه نشانی از تغییر موضع آنکارا دیده باشد، نکرد. ترکیه از زمان بالا گرفتن دور جدید نزاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان در 27 سپتامبر بر سر قره‌باغ قویاً از جمهوری آذربایجان حمایت کرده و گفته نیروهای ارمنی باید قره‌باغ را ترک کنند. نیکول پاشینیان در مصاحبه‌اش با رویترز در محل اقامتگاه رسمی خود که یک ساختمان مربوط به دوران شوروی سابق در مرکز شهر ایروان است، ترکیه را متهم به خراب کردن آتش‌بس و تلاش برای راه پیدا کردن با زور به سطح گسترده‌تری از منطقه قفقاز جنوبی با هدف آنچه وی پیشبرد بلندپروازی‌های توسعه‌طلبانه آن خواند، کرد.

 

مشاجره سیاسی در سنای آمریکا بر سر عضویت ایمی برت در دیوان عالی

ایمی برت، نامزد پیشنهادی ترامپ برای عضویت در دیوان عالی است. تصمیم در این باره با مجلس سناست؛ مجلسی که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است. جلسه معارفه برت در مجلس سنا برگزار شد اما به مشاجره سیاسی بین سناتورها دامن زد. به گزارش ایسنا، تلاش دونالد ترامپ برای به کرسی نشاندن عضویت «ایمی کنی برت» در دیوان عالی آمریکا به مشاجره شدید بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دامن زده است. روز دوشنبه ۱۲ اکتبر، جلسه معارفه ‌امی برت در مجلس سنا آغاز شد. ترامپ در همراهی با سناتورهای جمهوریخواه بر آن است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز سوم نوامبر، به عضویت برت در دیوان عالی قطعیت ببخشد. جلسه معارفه برت در برابر سناتورها همزمان هم به شکل حضوری و هم به شکل دیجیتال برگزار شد. به گزارش دویچه وله شماری از سناتورها ترجیح داده بودند که به شکل دیجیتال در این جلسه شرکت کنند. تست کرونای چند سناتور جمهوریخواه ظرف روزهای گذشته و به‌ویژه پس از شرکت در مراسم ضیافت معرفی برت در باغ رز کاخ سفید مثبت بوده است. در ماه سپتامبر، درگذشت قاضی روث بیدر گینزبرگ، یکی از اعضای دیوان عالی آمریکا، خبرساز شد. دونالد ترامپ، بی‌درنگ تلاش خود را برای عضویت ایمی کنی برت در دیوان عالی آغاز کرد. چنین اقدامی در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، امری نامتعارف است، اما غیرقانونی نیست.

 

اتحادیه اروپا مسکو را در جریان تحریم‌های ضدروسیه قرار داد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه روسیه بر عدم دخالت کشورهای خارجی در امور بلاروس تاکید کرده و او را در جریان تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه مسکو قرار داد. «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره تحولات مربوط به قره‌باغ، بلاروس و همچنین تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو در ارتباط با مسمومیت «الکسی ناوالنی» به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. براساس اعلام تارنمای رسمی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، بورل در این گفت‌وگو از وزیر امور خارجه روسیه به خاطر تلاش‌هایش در مذاکرات روز جمعه با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود برای برقراری آتش‌بس میان این دو کشور قدردانی و بر لزوم نظارت سختگیرانه بر رعایت آتش‌بس و پایان دادن به خصومت‌ها از جمله حملات لفظی تاکید کرد. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین کشته شدن غیرنظامیان از همه طرف‌های درگیر در مناقشه قره‌باغ را غیرقابل پذیرش دانست و حمایت کامل این اتحادیه را از چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در مذاکرات مربوط به حل‌وفصل این مناقشه اعلام کرد.

بسته پیشنهادی مقتدا صدر و حمایت رئیس مجلس عراق

مقتدا صدر رهبر جریان صدر در عراق با اشاره به اینکه این کشور همچنان تحت اشغال قرار دارد، از ارائه «منشورهای صلح» پیشنهادی خود برای «بازگشت امنیت به مردم، دور کردن دخالت‌های خارجی و حفظ وجهه عراق» خبر داد. به گزارش ایرنا، مقتدا صدر رهبر جریان صدر و حامی معنوی فراکسیون سائرون در پارلمان عراق روز چهارشنبه در توئیتی سه منشور پیشنهادی خود شامل «منشور تظاهرات مسالمت‌آمیز»، «منشور جهاد ملی» و «منشور اصلاحات سیاسی» را اعلام کرد و گفت: «من امروز برای نوشتن منشورهای صلحی تلاش می‌کنم که امنیت را به مردم باز خواهد گرداند و دخالت‌های خارجی را از این کشور دور و وجهه میهن و حکومت آن را حفظ خواهد کرد.» وی درباره «اولین منشور» پیشنهادی خود گفت: منشور تظاهرات مسالمت‌آمیز با کمک شیوخ اصیل عشایر خواهد بود اما در وهله اول، شروطی قانونی، اجتماعی، حقوقی و مورد قبول همه برای تظاهرات وضع خواهیم کرد. مقتدا صدر افزود: منشور جهاد ملی نیز به یاری علما و فضلا خواهد بود و قانونی را وضع خواهیم کرد که مجاهدان در مسیر آن حرکت کنند تا مقاومت ملی از شهرت، پول و سیاست دور باشد. رئیس پارلمان عراق از بسته پیشنهادی «مقتدا صدر» رئیس «جریان صدر» که برای بهبود شرایط این کشور ارائه شده، حمایت کرد. به گزارش ایرنا، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در توئیتی از بسته پیشنهادی مقتدا صدر با عنوان «منشورهای صلح» حمایت کرد و نوشت: ما حمایت و همبستگی کامل خود را از منشورهای ارائه‌شده از جانب صدر که باعث تقویت امنیت و سلامت مردم می‌شود، ابراز می‌داریم. وی افزود: عراق به چنین طرح‌هایی نیاز مبرم دارد و معتقدیم که تایید و عملی کردن آن در همه سطوح ضروری به نظر می‌رسد.

 

نگرانی توکیو از نمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی

وزیر دفاع ژاپن در واکنش به نمایش موشک جدید از سوی کره شمالی، آن را چالشی جدید برای جامعه جهانی خواند. به گزارش فارس، به دنبال نمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیما از سوی کره شمالی در رژه نظامی در هفته گذشته، وزیر دفاع ژاپن واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری کیودو، «نابو کیشی» وزیر دفاع ژاپن گفت: «کره شمالی ... دائماً توانایی‌های تهاجمی خود را تقویت می‌کند. این یک چالش جدید برای جامعه جهانی است.» ژاپن گفت که تلاش‌ها برای اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی را تقویت می‌کند. در همین زمینه وزارت دفاع ژاپن از آغاز عملیات تجسسی نیروی دریایی کانادا در اطراف ژاپن در روزهای گذشته خبر داد و اعلام کرد که این اقدام برای ممانعت از انتقال غیرقانونی بار از یک کشتی به کشتی دیگر است. نیروی دریایی کانادا قصد دارد به همین منظور گشت‌های هوایی و دریایی را از اوایل ماه نوامبر (آبان) تا دسامبر (آذر) در منطقه برگزار کند. کره شمالی در رژه بزرگ نظامی خود که شنبه بعد از ظهر به وقت تهران برگزار شد، یک نوع موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید متحرک به نمایش گذاشت که به گفته کارشناسان بزرگ‌تر از نمونه‌های قبلی است. ارتش کره شمالی در این رژه چهار تیر از این موشک قاره‌پیمای جدید را در حالی به نمایش گذاشت که پیشتر دولت این کشور نیز به وجود آن اشاره کرده بود. این موشک‌ها در رژه امروز سوار بر خودرو حامل موشک «۱۱- اکسل» به نمایش گذاشته شدند.

♦♦♦

ایرنا: سخنگویان هیات مذاکره‌کننده طالبان و دولت افغانستان اعلام کردند که گروه‌های تماس دو طرف شامگاه گذشته پس از ۱۲ روز توقف، نشست مشترکی را برگزار کردند. «احمد نادر نادری» در فیس‌بوک خود نوشت که نشست گروه تماس هیات مذاکره‌کننده دولت و طالبان برگزار شد و دو طرف توافق کردند نشست‌های بعدی برای حل موارد اختلافی ادامه یابد.

ایسنا: حزب‌الله لبنان و جنبش أمل در بیانیه مشترکی مخالفت خود را با ترکیب هیات مذاکره‌کننده برای ترسیم مرزهای این کشور با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

فارس: «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق روز سه‌شنبه در سفری به کویت با «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر جدید کویت دیدار کرد. در این دیدار بارزانی درگذشت صباح الاحمد امیر کویت را به دولت و ملت این کشور تسلیت گفت.

ایلنا: وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعات جدیدی را درباره عواملی که «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه را به دخالت برای سرنگونی «معمر القذافی»، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ سوق داد، فاش کرد. یک سند فاش‌شده از ای‌میل «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه پیشین آمریکا نشان داد که سارکوزی برای حفظ نفوذ کشورش در منطقه دستور مداخله در لیبی را صادر کرده است.

ایرنا: ابوعلی العسکری مسوول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق توصیه‌هایی را در قالب بیانیه‌ای به «برادران مجاهدِ شجاع» ارائه داد و بر لزوم نشانه رفتن سلاح‌ها به سمت مواضع آمریکا در عراق تاکید کرد.

ایسنا: عربستان سعودی به خاطر کارنامه‌اش در زمینه حقوق بشر از کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل ناکام ماند. به دنبال مخالفت برخی کشورها به خاطر وجود موارد زیاد نقض حقوق بشر در کارنامه سیاه عربستان، این کشور شانس عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را از دست داد. طبق نتایج اعلام‌شده عربستان سعودی فقط ۹۰ رای آورد در حالی که به دست آوردن کرسی شورای حقوق بشر مستلزم کسب دوسوم آرای اعضای مجمع عمومی (۱۹۳ کشور) است.

فارس: وزارت خارجه آمریکا ضمن اتهام‌زنی به روسیه، چین و کوبا درباره نقض حقوق بشر در این کشورها، از انتخاب آنها به عنوان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز تاسف کرد.

ایسنا: بحرین درصدد راه‌اندازی خط دریایی مستقیم با اراضی اشغالی است که این یکی از گام‌های عادی‌سازی روابط میان دو طرف است.

ایلنا: «فتحی پاشا آغا»، وزیر کشور دولت وفاق لیبی در دیدار با «خوزه آنتونیو سابادیل»، سفیر اتحادیه اروپا در این کشور اعلام کرد که فضای سیاسی کشورش در حال حاضر آماده اعلام توافق فراگیر درباره بحران چندین‌ساله است.

♦♦♦

اف‌بی‌آی درباره علت انفجار بیروت به نتیجه‌ای نرسید

ایسنا نوشت: اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) سه‌شنبه اعلام کرد، به نتیجه قاطع و راسخی درباره آنچه باعث انفجار چهارم آگوست در بندر بیروت شد و جان حدود ۲۰۰ تن را گرفت و میلیاردها دلار خسارت به بار آورد، نرسیده است. بنا بر این گزارش دیگر آژانس‌های دولتی آمریکایی و اروپایی که از نزدیک تحقیقات مرتبط با انفجار مهیب بیروت را دنبال می‌کنند، باور دارند که این انفجار تصادفی بوده است. سخنگوی اف‌بی‌آی با ارسال ای‌میلی به رویترز گفت: چنین نتیجه‌ای به دست نیامده است. این نهاد پیشتر اعلام کرد که کمک تحقیقاتی به شرکای لبنانی خودمان در این تحقیقات ارائه می‌کنیم. سوالات بیشتر باید از مقام‌های لبنانی به عنوان بازرسان اصلی پرسیده شود.

 

تشدید محدودیت‌ها در اروپا با افزایش مبتلایان به کرونا

ایرنا نوشت: ادامه شیوع کرونا در اروپا و افزایش شمار مبتلایان، مسوولان برخی از کشورهای این منطقه را وادار به اعمال مقررات جدید و تشدید محدودیت‌ها کرده است. در ایتالیا مقررات جدیدی با افزایش سطح ابتلا در سطح ملی اعمال خواهد شد. افزایش ابتلا به ویروس در این کشور به سطح ابتلا در ماه مارس رسیده است. ایتالیایی‌ها به دنبال اعمال محدودیت جدید همزمان با افزایش ابتلای روزانه بیش از پنج هزار نفر هستند. البته شمار تلفات مرتبط با این ویروس کمتر از روزهای اوج آن در بهار است. وزیر بهداشت ایتالیا گفته که قرار است ممنوعیت‌هایی را برای گردهمایی‌های خصوصی اعمال کند و ساعت کار رستوران‌ها و کافه‌ها تغییر می‌کند.

 

درخواست آمریکا از ترکیه برای پایان تنش در مدیترانه

خبرگزاری فارس نوشت: وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز تاسف در خصوص اعلامیه ترکیه درباره فعالیت‌های جدید این کشور در شرق مدیترانه، از آنکارا خواست به اقدامات «تحریک‌آمیز» خود پایان دهد و با یونان وارد مذاکره شود. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ایالات متحده در خصوص اعلامیه ۱۱ اکتبر ترکیه درباره فعالیت نقشه‌برداری در مناطقی که جزو قلمرو یونان در شرق دریای مدیترانه است، ابراز تاسف می‌کند. واشنگتن در ادامه افزود: اعلامیه ترکیه به‌طور یک‌جانبه تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد و به عمد ادامه مذاکرات اکتشافی مهم بین متحدان ما در ناتو، یونان و ترکیه را پیچیده می‌کند. وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد: اجبار، تهدید، ارعاب و اقدام نظامی تنش‌ها را در شرق مدیترانه حل نخواهد کرد.

 

دستگیری معاون سرکرده داعش در بغداد

ایلنا نوشت: آژانس اطلاعات عراق اعلام کرد که یکی از معاونان سرکرده گروهک تروریستی داعش در بغداد دستگیر شده است. نیروهای اداره اطلاعات در پلیس فدرال وابسته به وزارت کشور موفق شدند یکی از معاونان الزرقاوی را در منطقه نالرفاق در بغداد دستگیر کنند. در ادامه آمده است: «یک تیم متخصص تشکیل و کمین محکمی پس از تعقیب این عنصر داعشی از استان دیاله نصب شد و در استان بغداد دستگیر شد.» همچنین توضیح داده شده است که متهم به‌محض بازجویی اولیه به فعالیت در گروهک تروریستی داعش و مشارکت در چندین عملیات تروریستی با گروه‌های القاعده و داعش اعتراف کرده است. اظهارات این عنصر تروریستی ضبط و به مراجع ذی‌ربط تحویل داده شده است.