شناسه خبر : 45072 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آینده حیات

آیا خاورمیانه در برابر بی‌آبی و گرما دوام می‌آورد؟

سال‌هاست افزایش دمای خاورمیانه از یک‌سو و کم‌آبی این منطقه از جهان از سوی دیگر سوژه خبرها و البته تحقیقات علمی جهان است. منطقه‌ای بسیار مهم از نظر انرژی برای جهان و منطقه‌ای تاریخی و باستانی که در طول زمان همیشه از دیگر مناطق جهان گرم‌تر بوده اما شاید یکی از اولین و ساده‌ترین دلایل شکل‌گیری تمدن در خاورمیانه گرما و آب مناسب بوده است. داشته‌هایی که اکنون بعد از چند هزار سال از آغاز شکل‌گیری تمدن بشری به بزرگ‌ترین بحران این بخش از زمین و دولت‌ها و مردم این منطقه تبدیل شده است.

بر اساس داده‌های تحقیقی ممکن است تا سال 2050 کل منطقه خلیج‌فارس (خاورمیانه) با کاهش 50درصدی دردسترس بودن سرانه آب مواجه شود. این کاهش سرانه خطرات قابل توجهی برای امنیت غذایی و ثبات اقتصادی به همراه خواهد داشت. تغییرات اقلیمی در خاورمیانه آسیب‌پذیری‌های قبلی ناشی از درگیری و تنش نظامی، جابه‌جایی جمعیتی و مهاجرت، حاشیه‌نشینی و فساد را تشدید می‌کند.

بر اساس یک مطالعه تازه پیش‌بینی می‌شود که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به شدت ادامه یابد، تا پایان قرن سالانه تقریباً ۱۲۳ نفر از هر صد هزار نفر در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه جان خود را در حوادث مرتبط با گرمای شدید از دست خواهند داد. این حدوداً ۶۰ برابر ارقام فعلی و خیلی بیش از پیش‌بینی‌ها بر اساس سناریوهای مشابه در سایر مناطق جهان است. براساس این مطالعه که در نشریه «لنست؛ سلامت سیاره» منتشر شده، در این میان ایران با آمار احتمالی ۴۲۳ نفر در هر صد هزار نفر در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. 

دراین پرونده بخوانید ...