شناسه خبر : 5640 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش‌بینی استرالیایی‌ها درست از آب در‌نیامد

کمبود گاز در قدرت نو‌ظهور گازی

کمبود داخلی گاز طبیعی در بازار استرالیا حتی ممکن است از پیش‌بینی‌ها فراتر رود زیرا بدنه مشاور بازار گاز کشور فاش کرده تزریق گاز به بازار براساس فرضیات خوش‌بینانه در بازار بوده است.

منبع: The Australian
کمبود داخلی گاز طبیعی در بازار استرالیا حتی ممکن است از پیش‌بینی‌ها فراتر رود زیرا بدنه مشاور بازار گاز کشور فاش کرده تزریق گاز به بازار براساس فرضیات خوش‌بینانه در بازار بوده است. از سوی دیگر شرکت‌هایی که خود را برای فصل شکوفایی این کالا در دو سال بعد آماده می‌کنند، از اعلام میزان ذخیره گازشان برای بازار داخلی سر باز‌ می‌زنند. اپراتور بازار انرژی استرالیا در ماه دسامبر گذشته گزارشی تهیه کرد که نشان می‌دهد افزایش مداوم قیمت‌های داخلی گاز طبیعی در ساحل شرقی استرالیا به دلیل رشد صادرات گاز طبیعی مایع بوده است. از ذخیره 48497 پتاژول گاز، کمتر از 10 درصد این مقدار (چهار هزار پتاژول) در حال حاضر اختصاص نیافته است. مقدار کمی از ذخیره اختصاص‌نیافته 2P ممکن است هنگامی که شرکت‌ها به دنبال تمدید قرارداد در کوتاه‌مدت هستند، در بازار اختلال ایجاد کند. مصرف‌کنندگان صنعتی گاز طبیعی از هم‌اکنون گرفتار عواقب افزایش قیمت گاز بیش از 100 درصد در سال گذشته‌اند و البته این تمام ماجرا نیست زیرا پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها بیش از این افزوده شوند. AEMO نیز در تحلیل داده‌های بازار به این نتیجه می‌رسد که مقاومت روز‌افزون کشاورزان و دیگر زمین‌داران به اینکه اجازه دهند شرکت‌های گاز از زمین‌هایشان استفاده کنند، از عوامل در نظر گرفته نشده است. سخنگوی یکی از شرکت‌های گاز به هفته‌نامه استرالین در این باره می‌گوید: در تخمین‌های میزان ذخایر، مشکلات مربوط به دسترسی زمین‌ها در نظر گرفته نشده است. برنامه تزریق ذخایر با در نظر گرفتن نسبت ذخیره به تولید 15 سال پیش، رشد ذخایر را تخمین می‌زند. این درحالی است که تولید در حال حاضر حداقل بر اساس هزینه تعیین می‌شود. تحلیلAEMO روی این فرضیه متمرکز شده است که اگر ذخایر فیزیکی در حال حاضر موجود باشد، چنان رشد می‌کنند تا پاسخگوی تقاضا باشند. مت زما مدیر ارشد AEMO از گفت‌و‌گو و توضیح در این باره خودداری کرده است. احتمالاً سه واحد بزرگ صادرات ال‌ان‌جی در کوئینزلند جزیره کرتیس هنگامی که که در دو سال آتی فعالیت خود را آغاز کنند، بیش از پیش سبب می‌شوند ذخایر داخلی گاز طبیعی کاسته شود زیرا در دسترسی به ذخایر گاز با مشکل مواجه خواهند شد.
گروه فعال Lock the Gate که اکنون کشاورزان کوئینزلند نیزدر هیات‌مدیره آن هستند، اعلام کرده 40 درصد صاحبان زمین در قسمت جنوب شرقی کوئینزلند به شرکت‌های گاز، اجازه دسترسی به مزارع‌شان را نمی‌دهند. با این وجود سانتون و گروه بی‌جی، دو اپراتور بزرگ پروژه‌های جزیره کرتیس هر گونه دخالتی در حوزه حقوق دسترسی به زمین‌های گاز‌خیز را رد کرده‌اند. روزنامه استرالین در همین اواخر فاش کرد بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله بریکورک، نمی‌توانند قرارداد ذخیره گاز برای بعد از سال 2015 میلادی را تجدید کنند. شرکت‌های گاز در‌باره این ادعاها بارها بحث و گفت‌و‌گو کرده‌اند اما همزمان از اعلام میزان گاز موجود در بازار داخلی نیز سر باز‌ زده‌اند. سانتوس که پروژه گاز مایع گلادستون را ایجاد کرد، اعلام کرده است احتمالاً از طریق حوضچه کوپر و نیو ساوث ولز گاز بیشتری تولید می‌کند. سخنگوی این شرکت در این باره می‌گوید: اکنون حجم‌های به خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. اما می‌توانیم بگوییم در زمان حال گاز داریم و ذخیره ما فراتر از سال 2016-2015 میلادی خواهد بود. شرکت اوریجین انرژی که در پروژه APLNG همکاری می‌کند، می‌گوید: شرکت ما قراردادهای بلند‌مدت تامین انرژی با مصرف‌کنندگان بزرگ داشت تا بدین ترتیب نیازهای آنان را در سال‌های آتی برطرف کند. این شرکت از بیان میزان دقیق ذخایر موجود خودداری کرد. سخنگوی شرکت در این باره می‌گوید: دیدگاه اوریجین آن است که ذخایر کافی گاز در بخش شرقی استرالیا وجود دارد و میزان ذخایر منطقه به حدی است که تقاضای بازارهای داخلی و خارجی را تامین می‌کند. مارتین فرگوسن وزیر منابع استرالیا در حال همکاری با بخش‌ها و مناطق مختلف است تا چارچوب قانونگذاری هماهنگی برای بخش‌های گاز طبیعی-زغال‌سنگ را فراهم کند. سخنگوی او در این باره گفت: چنین چارچوبی سیستم دستیابی به موافقت را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین ذخایر منابع دورافتاده و غیرقابل دسترس گاز استرالیا با در نظر گرفتن حفظ محیط‌زیست به بازار می‌رسد. برای مدیریت هر گونه کمبود کوتاه‌مدت در بازار تمام سطوح دولتی باید با یکدیگر همکاری کنند و موانع را از بین ببرند تا توسعه ذخیره گاز داخلی انجام شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها