شناسه خبر : 15515 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قماربازان باید پای شرط خود بایستند

فاصله برنت و تگزاس بیشتر شد

روز جمعه هشتم فوریه نفت خام برنت در لندن به بالاترین حد ۹ ماه گذشته خود رسید، در حالی که قیمت نفت در نیویورک نیز پس از انتشار داده‌های تجاری قوی‌تر از حد انتظار چین، افزایش یافت.

مجتبی فرخ
منبع: بلومبرگ
روز جمعه هشتم فوریه نفت خام برنت در لندن به بالاترین حد 9 ماه گذشته خود رسید، در حالی که قیمت نفت در نیویورک نیز پس از انتشار داده‌های تجاری قوی‌تر از حد انتظار چین، افزایش یافت. این داده‌ها حاکی از این بود که تقاضای سوخت دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت افزایش یافته است. در این روز نفت وست تگزاس مدییت (WTI) در نیویورک افزایش قیمت نفت برنت را دنبال کرد، و اضافه بهای معیار اروپا (برنت) برای هشت روز افزایش یافت. آمار گمرک چین نشان می‌داد صادرات در ماه ژانویه نسبت به یک سال پیش از آن 25 درصد افزایش یافت و واردات نفت خام نیز به بالاترین سطح خود در هشت ماه گذشته رسیده است. شرکت گروه گلدمن ساکس می‌گوید: بازار نفت طی سه‌ماهه اول امسال استوار باقی خواهد ماند و ممکن است قیمت‌ها به بالای پیش‌بینی‌های این شرکت رانده شود. ادیسون آرمسترانگ، مدیر تحقیقات علمی بازار در موسسه تردیشن انرژی در استنفورد، می‌گوید: «گمانه‌زنی‌ها درباره محکم بودن بازارهای فیزیکی در آسیا و قوی‌تر باقی ماندن آن در آینده، در حال تاثیر‌گذاری بیشتری بر روی نفت برنت است تا نفت WTI. غیر از چین، داده‌هایی مربوط به واردات خوب سایر کشورها در حال حمایت از نفت برنت است.» در این روز در بورس معاملات آتی اروپا در لندن (ICE)، نفت برنت برای تحویل ماه مارس با بشکه‌ای 62/1 دلار افزایش (4/1 درصد)، به 86/118 دلار رسید. این قرارداد با بیش از 4/1 درصد افزایش بالاترین قیمت از دوم می 2012 محسوب می‌شد. حجم کل معاملات آتی نیز 32 درصد بالاتر از متوسط 100 روز گذشته قرار داشت. در بورس نیویورک نیز نفت سبک آمریکا برای تحویل ماه مارس با 49 سنت افزایش (5/0 درصد)، به 32/96 دلار در هر بشکه رسید. این معاملات با بیش از 8/0 درصد افزایش به 57/96 دلار هم رسید. حجم کل معاملات نیز 28 درصد بیشتر از متوسط 100روزه گذشته بود. در کل هفته اول فوریه قیمت‌ها پس از 14 درصد افزایشی که طی هشت هفته قبلی داشتند، 5/1 درصد پایین بود.

افزایش فاصله برنت - WTI
در این روز اضافه‌بهای معیار اروپا بهWTI به بیش از 69/22 گسترش یافت، که از زمان 14 دسامبر بیشترین میزان به حساب می‌آید. 31 ژانویه شرکت همکاران اینترپرایس پروداکت گفته بود تا اواخر سال 2013 ظرفیت خط لوله دریایی به ساحل خلیج از کوشینگ (اکلاهما، نقطه تحویل برای قراردادهای نیویورک)، محدود خواهد شد. درست از همان زمان نیز فاصله قیمت برنت به WTI گسترده‌تر شده است. آرمسترانگ می‌گوید: «فاصله قیمتی برنت به WTI پس از اعلام این شرکت هر روز گسترده‌تر شده است؛ این فاصله قبلاً به خاطر گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه راه دریایی در ظرفیت کامل عمل خواهد کرد، کوچک شده بود. اما در حال حاضر کسانی که اعتقاد به این امر داشته‌اند باید پای شرط خود بایستند.» استفان ویلر، تحلیلگر گلدمن ساکس در نیویورک، در گزارش روز هفتم فوریه در این باره می‌گوید: «افزایش نفت برنت به بیش از 117 دلار، بیشتر به خاطر بهبود‌های بنیادی صورت گرفته است تا افزایش اضافه بهایی که بابت ریسک وجود دارد.» در حال حاضر قیمت‌ها ممکن است از پیش‌بینی این بانک تجاوز کند. پیش‌بینی این بانک برای نفت برنت 110 دلار در سه تا شش ماه آینده و 105 دلار در 12 ماه آینده است. همچنین پیش‌بینی این بانک برای WTI، 5/102 دلار در سه ماه، 105 در شش ماه و 97 دلار در 12 ماه آینده است.

واردات چین
طبق داده‌های منتشره از وب‌سایت اداره کل گمرک پکن، چین طی ماه گذشته 89/24 میلیون تن نفت خام خریداری کرده که بیش از صادرات این کشور است. داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد این میزان واردات معادل روزانه 88/5 میلیون بشکه نفت است، که از ماه می بیشترین میزان محسوب می‌شود. در این روز انتظار می‌رفت گمانه‌زنی‌ها در مورد کولاک در شمال شرقی ایالات متحده، تقاضای محصولات نفتی مانند نفت گرمایشی را افزایش دهد. به همین دلیل قیمت سوخت ایالات متحده آمریکا بیش از WTI افزایش یافت. این خود حاشیه سود پالایشگاه‌های نفتی را افزایش داد، و باعث شد این میزان به بالاترین سطح خود در حدود چهار ماه گذشته برسد.

خاور‌میانه
روز پنجشنبه هفتم فوریه نفت برنت که قیمت معیار برای بیش از نیمی از نفت جهان محسوب می‌شود، در میان نشانه‌هایی که از افزایش تنش‌ها در خاور‌میانه و کاهش ذخایر عربستان سعودی وجود داشت، با افزایش در قیمت‌ها همراه بود. ایران گفته است مجبور به مذاکرات مستقیم با آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای خود نخواهد بود. این کشور به طور همزمان با تحریم‌های غرب تحت فشار قرار گرفته است. روز ششم فوریه نیز ایالات متحده آمریکا، محدودیت‌های مالی جدیدی را بر ایران تحمیل کرد. نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌داد هفته دوم فوریه ممکن است WTI سقوط کند و شاخص‌های فنی نیز حاکی از این بود که قیمت‌ها ممکن است خیلی سریع افزایش بیابند. 18 نفر (34/0 درصد) از 37 تحلیلگر و معامله‌گری که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت داشتند، پیش‌بینی می‌کردند، قیمت نفت خام تا هفته منتهی به پانزدهم فوریه کاهش خواهد یافت؛ 12 نفر از پاسخ‌دهندگان (32 درصد)، پیش‌بینی افزایش و هفت نفر نیز پیش‌بینی تغییرات کمی داشتند. روز سی‌ام ژانویه شاخص قدرت نسبی معاملات آتی نفت (RSI) برای ماه بعدی به بالای 74 رسیده بود که بالاترین سطح از 24 فوریه 2012 به حساب می‌آمد. روز جمعه RSI، 59 بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها