شناسه خبر : 43612 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نفس عمیق

آیا روند صعودی بیت‌کوین تداوم دارد؟

 

محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

قیمت بیت‌کوین در یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و در سال 2023 با ثبت رشد 40درصدی وارد کانال قیمتی 23 هزارواحدی نیز شد. اما به نظر می‌رسد این رمزارز برای تداوم روند صعودی خود و ورود به کانال‌های بالاتر راه پرپیچ‌وخمی را در پیش دارد.

پس از اینکه بیت‌کوین در نوامبر 2021 سقف تاریخی 68 هزار و 904دلاری را به ثبت رساند هنوز نتوانسته قامت راست کند. سقوط ارزش بازار رمزارزها تحت تاثیر عوامل متنوعی بوده است. سیاست‌های تهاجمی شدید از سوی فدرال‌رزرو، ناکامی بزرگ الگوهای کلاهبرداری رمزارزها نظیر سلیوس، سقوط صرافی‌های بزرگی چون FTX‌‌ و همچنین رسوایی ترا دلایلی بوده که موجب شده بازار ارزهای دیجیتال با ریزشی ‌جمعی مواجه شود. با وجود این، قیمت بیت‌کوین در ماه جدید میلادی روندی صعودی داشته و از کف قیمتی 16 هزار و 263دلاری در دسامبر 2022 به سقف ماهانه 23 هزار و 300دلاری هم رسیده است.

دلایل جهش قیمتی بیت‌کوین

برای بررسی دلایل رشد بیت‌کوین ابتدا باید عوامل بنیادین افت قیمتی این رمزارز را در نظر گرفت. سیاست‌های تهاجمی فدرال‌رزرو عامل اصلی افت بی‌محابای قیمت بیت‌کوین بوده است. از اواخر سال گذشته میلادی فدرال‌رزرو از شدت سیاست‌های تهاجمی خود کاسته و سرعت افزایش نرخ بهره را از 50 /0 واحد درصد به 25 /0 واحد درصد کاهش داده است. این موضوع نشان می‌دهد که با وجود رقم‌های بالای تورم، فدرال‌رزرو قصد دارد تا تعادلی میان سرعت افزایش نرخ بهره و کاهش تورم برقرار کند.

رشد بازار سهام عامل دیگری است که روی ثبات نسبی قیمت بیت‌کوین نقش داشته است. سابق بر این، قیمت بیت‌کوین همبستگی مثبت شدیدی با شاخص اس‌اندپی داشته است به‌طوری که هر زمان این شاخص روندی صعودی داشت،‌ قیمت بیت‌کوین هم افزایش می‌یافت. این موضوع نشان می‌دهد تا زمانی که روند صعودی بورس آمریکا ادامه داشته باشد، بیت‌کوین هم شاهد افزایش قیمت خواهد بود.

علاوه بر این نگاه گسترده‌ای میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران وجود دارد که با وجود رویدادهای فاجعه‌باری نظیر فروپاشی FTX‌‌‌ و اثر دومینووار آن بر شرکت‌های فعال دیگر در حوزه رمزارز، بیت‌کوین همچنان مورد استقبال معامله‌گران خواهد بود. برخی از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که زمستان سخت رمزارزها به پایان رسیده و این بازار از این مخمصه هولناک جان سالم به در برده است.

در این شرایط نیاز است به دو جنبه حیاتی این بازار توجه دقیق داشت. نخستین موضوع ورود پول به بازار به منظور اهداف سفته‌بازانه و نوسانگیری است. بازار در یک سال اخیر ضربه سختی خورده و همه می‌دانند اگر بیت‌کوین شروع به رشد کند آنگاه به احتمال بسیار زیاد دیگر رمزارزها هم روند صعودی در پیش خواهند گرفت. این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم روند صعودی بیت‌کوین، ترس از جا ماندن (FOMO‌) بیشتری در میان معامله‌گران به وجود آید که این موضوع بدان معنا خواهد بود که پول بیشتری برای فعالیت‌های سفته‌بازی وارد صنعت رمزارزها خواهد شد. این موضوع یک پتانسیل برای رشد بیشتر قیمت بیت‌کوین است.

نکته دوم این است که در صورتی که فدرال‌رزرو فرآیند کاهش سرعت افزایش نرخ بهره را در دستور کار داشته باشد، دلار تضعیف خواهد شد. این موضوع می‌تواند دو اثر متفاوت روی قیمت بیت‌کوین داشته باشد. اثر اول موجب ایجاد روند صعودی در دارایی‌های ریسکی شده و برای بیت‌کوین عاملی مثبت تلقی می‌شود. اثر دیگر این است که افت ارزش شاخص دلار ممکن است مجدداً منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین شود.

از منظر تکنیکال، همان‌طور که شاخص قدرت نسبی (‌RSI) روزانه نشان می‌دهد، بیت‌کوین در حالت اشباع خرید قرار دارد. ارقام نزدیک به 70 یا بالای آن احتمال اصلاح قیمتی را نشان می‌دهد در حالی که هر رقمی نزدیک یا زیر 30 نشان می‌دهد که دارایی احتمالاً بیش از حد فروخته شده است.

تحلیلگران تکنیکال بر این عقیده‌اند که سطح 30 هزاردلاری مهم‌ترین سطح مقاومتی برای قیمت بیت‌کوین است. اگر نمودار قیمتی نتواند این سطح مقاومتی را بشکند،‌ روند صعودی به مخاطره می‌افتد. اما اگر بیت‌کوین این سطح را شکسته و بالای آن تثبیت شود، احتمال اینکه بیت کوین بار دیگر تلاش کند تا بالاترین حد خود را مجدداً آزمایش کند، به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

فروش استقراضی

پس از تجربه بازار دردناک سال ۲۰۲۲، سال جدید با تغییر قابل ‌توجهی در روند نزولی در ماه ژانویه (دی) آغاز شد. چنین جهش‌هایی اغلب به‌ واسطه سطوحی از فروش استقراضی در بازارهای مشتقه تقویت می‌شود. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، بیش از ۴۹۵ میلیون موقعیت معاملاتی استقراضی طی سه مرحله لیکوئید شدند. در اولین موج فشار فروش استقراضی در اواسط ژانویه (اواخر دی)، در اتفاقی تاریخی، ۸۵ درصد از موقعیت‌های معاملاتی شورت لیکوئید شدند. این رقم حتی از نسبت ۷۵درصدی موقعیت‌های معاملاتی لانگ لیکوئیدشده در زمان فروپاشی صرافی ‌ بزرگ‌تر بود که نشان‌دهنده غافلگیرشدن بخش بزرگی از معامله‌گران است.

همچنین، در این مدت شاهد افت ۳۶درصدی ارزش قراردادهای آتی باز بیت‌کوین در کنار کاهش قابل ‌توجه اهرم استفاده‌شده در این معاملات بودیم که این اتفاق به‌طور بالقوه نشان‌دهنده کاهش موقعیت‌های معاملاتی شورت پوششی در کوتاه‌مدت است که می‌تواند بر نقش معاملات اسپات به ‌عنوان محرک اصلی در ساختار کنونی بازار تاکید کند.

در حال حاضر، کل موجودی صرافی‌ها حدود ۲,۲۵۱ میلیون واحد بیت کوین است که 7 /11 درصد از عرضه در گردش را تشکیل می‌دهد. این رقم پایین‌ترین سطحی است که از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) شاهد آن بوده‌ایم. در حالی که سرمایه خالص خروجی از صرافی‌ها در ماه ژانویه (دی) به حدود ۲۰ میلیون دلار در روز رسیده است، در ماه‌های نوامبر و دسامبر (آبان و آذر) شاهد دوره‌هایی از خروج روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بیت کوین از صرافی‌ها بودیم. حجم تراکنش‌های بیت‌کوین از ماه نوامبر (آبان) به‌شدت کاهش یافته است. معمولاً با فعال‌تر شدن سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، قدرت بازار همراه با افزایش حجم تراکنش‌های صرافی‌ها افزایش می‌یابد. با این حال،‌ شاهد روند نزولی در حجم معاملات صرافی‌ها هستیم که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش علاقه معامله‌گران به ورود به بازار باشد.

عوامل جهت‌دهنده

عوامل مختلفی می‌تواند تقاضا را برای بیت‌کوین افزایش داده و روند صعودی این ارز دیجیتال را تداوم بخشد. برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

سقوط محدودتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. از آنجا که بسیاری از شرکت‌های مرتبط با کریپتو از طریق سرمایه‌گذاری و خرید درگیر هستند، سقوط یک صرافی می‌تواند باعث سقوط سایر شرکت‌ها و ارزها مانند دومینو شود. با این حال، اگر به نظر برسد که گردوغبار سقوط ‌ فرو نشسته است و سرمایه‌گذاران بار دیگر در دارایی‌های سفته‌بازانه انباشته می‌شوند، قیمت‌ها ممکن است افزایش یابد. برعکس، اگر جزئیات جدیدی در مورد سقوط ‌ ظاهر شود، یا اگر صرافی محبوب دیگری با مشکلات مشابه مواجه شود، می‌تواند رشد قیمت را محدود کند.

نرخ بهره پایین‌تر. قیمت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک با نرخ‌های پایین‌تر افزایش می‌یابد. در حال حاضر، نرخ وجوه فدرال بالاتر از بیش از 10 سال گذشته است و با تلاش فدرال‌رزرو برای مهار تورم، در حال افزایش است.

کاهش تهدیدات تورم و رکود اقتصادی. اگر فدرال‌رزرو در کاهش تورم از طریق افزایش نرخ بهره موفق باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است اشتهای بیشتری برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرخطر مانند بیت‌کوین داشته باشند. 

ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به سرمایه‌گذاری در رمزارزها (مانند صندوق‌های بازنشستگی). خریدهای بزرگ می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد.

49

چالش ماینرها

در حال حاضر، نسبت قیمت به درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج رمزارز منفی است. موضوعی که نشان می‌دهد عملیات آنها به صورت خالص زیانده است و قیمت سهام آنها می‌تواند نزول عمیقی را تجربه کند.

رایوت بیت‌کوین، بیت‌فارمس، هایو بیت‌کوین تکنولوژی، کلین‌اسپارک، ماراتون دیجیتال و هات ماینینگ بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی فعال در حوزه ماینینگ هستند که هر کدام بیش از یک درصد از نرخ هش جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. 15 شرکت برتر بورسی ماینینگ جهان روی‌هم‌رفته سهم 19درصدی از نرخ هش جهانی دارند.

به‌طور معمول نرخ‌ P به E اکثر شرکت‌های فعال در این صنعت به جز ماراتون، هایو و هات بین صفر و دو است. موضوعی که این زنگ خطر را به صدا درآورده که این شرکت‌ها ممکن است در سطوح فعلی بالاتر از ارزش واقعی خود قیمت خورده باشند.

موقعیت زیان خالص دلیلی برای رد سهام نیست زیرا بازارها معمولاً آینده‌نگر هستند. اگر کسی در بلندمدت نسبت به بیت‌کوین صعودی باشد، سهام ماینینگ انتخاب‌های آشکاری هستند. با این حال، این شرکت‌ها باید در بازار نزولی زنده بمانند، قبل از اینکه طعم شیرین روند صعودی بعدی را بچشند.

چشم‌انداز بیت‌کوین در سال 2023

پیش‌بینی روند بازار رمزارزها به دلیل ذات پرریسکی که دارند، اغلب اوقات طیف وسیعی از قیمت‌ها را دربر می‌گیرد. یکی از مواردی که پس از ورشکستگی ‌ در نوامبر اتفاق افتاد، خروج سریع وجوه از مبادلات ارزهای دیجیتال بود. طی سه هفته مشخص شد که طلبکاران ‌ تا 1 /3 میلیارد دلار بدهکار هستند، اما میزان کامل بدهی شرکت منحل‌شده، همراه با پیامدهای آن برای صنعت، هنوز مشخص نشده بود. پس از این رویداد، به وضوح اعتماد از بازار رخت بربست اما با رشد 2 /4درصدی قیمت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها در 22 نوامبر مجدداً روند معاملات بهبود یافت. یک هفته بعد، شرکت وام‌دهنده کریپتوی بلاک‌فای اعلام ورشکستگی کرد، اما بیت‌کوین انعطاف‌پذیر بود و در 29 نوامبر 1 /2 درصد جهش کرد و به مرز 5 /16 هزاردلاری رسید. در آن روز دوج‌کوین رشدی 10درصدی را تجربه کرد. در این میان برخی از تحلیلگران در جدال میان گاوها و خرس‌ها طرف گاوها را گرفته‌اند ولی زمان وقوع روند صعودی را نامشخص می‌دانند.

برای سال 2023 نیز پیش‌بینی‌ها بسیار متفاوت است. سایت فایندر در تازه‌ترین گزارش خود که از پیش‌بینی 56 متخصص حوزه رمزارز و صنعت تکنولوژی مالی حاصل‌شده به پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در سال 2023 پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که اکثر تحلیلگران سقف قیمتی 29 هزاردلاری را برای این رمزارز در در سال جاری انتظار دارند. با وجود این، برآورد می‌شود این دارایی سال را در سطحی پایین‌تر از 27 هزار دلار به پایان برساند.

علاوه بر این،‌ تحلیلگران فایندر انتظار دارند که در سال جاری بیت‌کوین کف 13 هزاردلاری را نیز تجربه کند. تحلیلگران فایندر معتقدند بیت کوین به دلیل نگرانی‌های موجود در صنعت کریپتو، به 27 هزار دلار در هر واحد خواهد رسید. قیمت پایین است زیرا احتمال وقوع رویدادهای فجیع همچنان وجود دارد. با این حال تا پایان سال، احساسات بازار تغییر خواهد کرد و پس از برطرف شدن ترس، بازار بیت‌کوین را دوباره کشف خواهد کرد.

حدود 21 درصد از تحلیلگران انتظار دارند سرمایه‌گذاران نهادی در سال جاری بازار رمزارز را ترک و به سمت دارایی‌های دیگر کوچ خواهند کرد. نزدیک 65 درصد از متخصصان فایندر هم معتقدند قیمت فعلی بیت‌کوین به شدت زیر ارزش واقعی آن است. فاز فروش رمزارزها به پایان رسیده و سال 2023 احتمالاً شاهد بهبود قیمتی خواهیم بود. با این حال جاماندگی بازار احتمالاً تا سال 2025-2024 ادامه خواهد داشت.

با این حال 16 درصد از تحلیلگران فایندر هم معتقدند بیت‌کوین بالاتر از ارزش واقعی خود در حال معامله است. این در حالی است که اکثریت تحلیلگران بر این باورند بعد از فرآیند هاوینگ بعدی بیت‌کوین در سال 2024، ارزش بیت‌کوین بسیار بالاتر خواهد رفت. این پنل پیش‌بینی کرده که بیت‌کوین در سال 2025 به سطح 5 /77 هزار دلاری رسیده و در سال 2030 این ارز دیجیتال شش‌رقمی شده و بیش از 188 هزار دلار قیمت خواهد داشت. تحلیلگر ارشد شرکت مالی مگنتز، پیش‌بینی کرده که بیت‌کوین در سال 2025 ارزشی معادل 70 هزار دلار خواهد داشت البته به این شرط که دو اتفاق همزمان رخ دهد: بازگشت تمایل و اشتیاق به رمزارزها در وال‌استریت و عقب‌نشینی نسبی فدرال‌رزرو از سیاست‌های انقباضی فعلی خود. البته اولی بدون دومی رخ نخواهد داد و سرمایه‌گذاران باید صبورانه منتظر باشند. او همچنین معتقد است که در بلندمدت بیت‌کوین به یک انتخاب محبوب در میان معامله‌گران تبدیل خواهد شد.

آخرین پیش‌بینی فایندر از کارشناسان بسیار متفاوت از پیش‌بینی‌های ژانویه 2022 است. سال گذشته، تقریباً در همین زمان، 33 متخصص ارزهای دیجیتال و فین‌تک پیش‌بینی کرده بودند بیت‌کوین در سال 2022 با قیمت 94 هزار دلار در هر واحد به پایان می‌رسد. این در حالی بود که بیت‌کوین سال 2022 را با قیمت 16 هزار و 544 دلار به پایان رساند. البته همین افراد در اکتبر 2022 گرد هم آمدند، و در چشم‌اندازی کاملاً جدید پیش‌بینی کردند بیت‌کوین در سال 2022 با قیمت 21 هزار دلار در هر واحد به کار خود پایان خواهد داد.  

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها