شناسه خبر : 4288 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بادهای مخالف در بازار طلا

در حال حاضر روند نسبتاً مثبت اقتصادی در ایالات متحده، اروپا و آسیا باعثفروکش کردن تقاضای طلا در بین سرمایه‌گذاران شده و از نیاز برای این فلز به عنوان سپری امن در برابر تورم کاسته است.

نویسنده: آنتونی هالی*
منبع: سایت ماینینگ
در حال حاضر روند نسبتاً مثبت اقتصادی در ایالات متحده، اروپا و آسیا باعث فروکش کردن تقاضای طلا در بین سرمایه‌گذاران شده و از نیاز برای این فلز به عنوان سپری امن در برابر تورم کاسته است. معامله‌گران دوباره در حال موضع‌گیری برای خرید یا فروش طلا هستند. اکنون اعداد و ارقام، گویای شرحی از بهبود در وضعیت ریسک‌پذیری هستند: داده‌های مربوط به تعهدات معامله‌گران در روز 29 ژانویه نشان می‌داد خالص موقعیت‌های سوداگرانه طلا با 89/2 میلیون اونس کاهش به 7/16 میلیون اونس رسیده است. اکنون تجار با موضع‌یابی و ارزیابی وضعیت بازار، دوباره شادابی و طراوت را به بازار دارایی‌های دیگری همچون فلزات صنعتی و سرمایه برگردانده‌اند. صبح روز دوشنبه چهارم فوریه تحلیلگران در کردیت سوئیس در گزارشی تحت عنوان «آغاز پایان دوره طلا»، هیجانات کاهش قیمت‌های طلا را تسخیر کردند. با این حال، نیروهایی نیز وجود دارند که در حال حمایت از فلزات گرانبها هستند، از جمله نگرانی‌ها در مورد عرضه بلند‌مدت طلا، افزایش شاخص دلار آمریکا و همچنین بهای نفت خام. حوادث ناخوشایندی همچون داده‌های سه‌ماهه پایانی سال 2012 ایالات متحده و رسوایی فساد مالی در اسپانیا همچنین باعث تعدیل خوش‌بینی‌ها در مورد بهبود قوی اقتصادی می‌شود. در محیط پیچیده کنونی، سرمایه‌گذار افسانه‌ای ما یعنی آقای جیمی راجرز نه طلا می‌فروشد و نه می‌خرد. او گفته است اگر قیمت طلا به طور قابل توجهی سقوط کند، امیدوار است به اندازه کافی برای خرید این فلز، هوشمند باشد. اگر اقتصاد جهانی واقعاً در مسیری پایدار برای بهبود قرار گرفته باشد، فراست جیمی راجزر ممکن است به خوبی به آزمون گذاشته شود.
* دارای مدرک کارشناسی ارشد در امور بین‌الملل از دانشگاه جانز هاپکینز و دستیار سردبیر در ‌MINING.com. وی قبلاً به عنوان تحلیلگر اداره تجارت و کشاورزی در موسسهOECD مشغول به کار بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها