شناسه خبر : 18725 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشورهای آسیایی مهم‌ترین مقاصد صادرات فولاد چین می‌شوند

چین فولاد آسیا را هم می‌بلعد

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی مپس صادرات فولاد نورد چین در سال ۲۰۱۲ با رسیدن به ۸۵/۴۵ میلیون تن، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد؛

منبع: تجارت آنلاین
بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی مپس صادرات فولاد نورد چین در سال 2012 با رسیدن به 85/45 میلیون تن، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد؛ این میزان حاکی از افزایش 6/6درصدی در مقایسه با سال قبل است. پیش‌بینی می‌شود واردات فولاد چین در همین سال با 8/1 میلیون تن افت به 5/12 میلیون تن رسیده باشد. بنابراین تراز مثبت تجاری از 3/18 در 2011 به 5/27 میلیون تن در سال گذشته افزایش خواهد یافت. افزایش 46 درصدی (به ارزش حدود پنج میلیارد دلار) در تراز مثبت تجاری چین، حکایت از افزایش قابل توجه عملکرد بخش فولاد این کشور دارد. این در حالی است که سال گذشته مصرف فولاد نورد در سایر نقاط جهان، تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. در نتیجه، کارخانه‌های تولید چین در شرایط سختی که بر بازار حاکم بوده، قادر به افزایش سهم خود از تقاضای جهانی فولاد شده‌اند. بخش عمده‌ای از موفقیت‌های این کارخانه‌ها به توانایی آنها در تولید محصولاتی بر‌می‌گردد که از لحاظ قیمت‌گذاری رقابتی هستند؛ محصولات فولادی این کارخانه‌ها با هدف کاربردی شدن در بخش بزرگی از بازارهای سراسر جهان تولید می‌شوند. مپس در گزارش خود اضافه کرده است بیشتر افزایش صادرات محصولات فولادی نورد چین در عرضه محصولات طویل بوده که نسبت به سال 2011 تا شش میلیون تن (20درصد)، افزایش نشان می‌دهد. در این میان بیشترین میزان این بهبودها در عرضه مفتول و میلگرد‌های تجاری دیده می‌شود. همچنین افزایش معنی‌داری نیز برای بخش فولاد نورد گرم انتظار می‌رود. با این حال، کویل نورد گرم تنها محصول تختی است که انتظار می‌رود افزایش قابل توجهی را نشان دهد. حدود 90درصد از واردات فولاد چینی، محصولات ویژه تخت هستند. در سال2012، واردات این محصولات تا حدود 5/1میلیون تن نسبت به سال 2011 پایین‌تر خواهد بود. انتظار می‌رود تولیدکنندگان داخلی بتوانند این اختلاف را جبران کنند. در سال‌های اخیر، خریداران در آسیا به عمده‌ترین خریداران فولاد چینی تبدیل شده‌اند. بر اساس داده‌های 11 ماهه، انتظار می‌رود در سال 2012، کشورهای آسیایی همه هشت جایگاه ابتدایی لیست مهم‌ترین مقاصد صادرات فولاد چینی را به خود اختصاص دهند. سال 2011، این کشورها تنها پنج جایگاه از هشت جایگاه بالای این لیست را به خود اختصاص داده بودند که این نشان‌دهنده ماهیت در حال تغییر اقتصاد جهانی است. فولادسازان چینی همچنین صادرکنندگان عمده لوله‌های فولادی بدون درز و جوش داده‌ شده، هستند. اینها، اغلب توسط کارخانه‌های فولاد داخلی، از محل خروجی محصولات نورد فولاد آنها تولید می‌شوند. در سال 2012، کل صادرات این لوله‌ها، از 3/8 میلیون تن در سال 2011 به 9/8 میلیون تن رسیده است. این تناژ، اضافه بر صادرات محصولات نورد فولادی است که قبلاً شرح آن گفته شد. برای همه روشن است که صنعت فولاد چین طی سال‌های آتی در بازارهای صادراتی می‌تواند به نیروی غالب تبدیل شود. در حال حاضر مازاد ظرفیت فولاد چین، مساله است، اما کارخانه‌های بیشتر در حال راه‌اندازی هستند. در گزارش مپس آمده است: «ظرفیت کل چین می‌تواند در سال 2012 تا یک میلیارد تن هم رسیده باشد.»

صعود میلگرد و سنگ‌آهن
روز جمعه هشت فوریه قیمت‌های آتی میلگرد فولاد در بورس فیوچرز شانگهای (SHFE) و قیمت‌های سنگ آهن وارداتی پیش از تعطیلات سال نو قمری با انتشار داده‌های دلگرم‌کننده اقتصادی افزایش یافت. این داده‌ها نویدبخش افزایش قیمت‌ها و تقاضای فولاد و سنگ‌آهن بودند. در این روز در بورس شانگهای، قیمت میلگرد فولاد تحویل اکتبر قبل از اینکه به خاطر گزارش‌های سود به 4275 یوان برسد، به 4293 یوان در هر تن افزایش یافت. داده‌های گمرک نشان می‌دهد صادرات چین در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 25 درصد رشد داشته است. با این حال واردات سنگ‌آهن با رکورد بالایی که در ماه دسامبر 2012 داشت در ماه ژانویه با 6/7 درصد کاهش به 54/65 میلیون تن رسیده است؛ همچنین قیمت‌های وارداتی این فلز به بالای 15 ماه افزایش یافت. در بندر تیانجین، خاکه سنگ‌آهن 62 درصدی، هفته اول فوریه با 2/1 درصد افزایش به 51/155 دلار در هر تن (خشک) رسید. خاکه سنگ‌آهن 58 درصدی نیز با 6/0 درصد افزایش به 143 دلار در هر تن خشک رسید. شاخص فولاد (TSI)، در گزارشی می‌گوید: در آستانه تعطیلات سال نو قمری، بازار سنگ‌آهن و فولاد در سکوت باقی مانده بود. بر اساس گفته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، انتظار می‌رود در سال 2013، تولید فولاد خام در چین با 6/4 درصد افزایش به رکورد 750 میلیون تن برسد. این وزارتخانه پیش‌بینی می‌کند مصرف مشهود فولاد خام بتواند به حدود 700 میلیون تن برسد، که دلالت بر مازاد حداقل 50 میلیون تن دارد، که معادل تولید طی حدود یک ماه است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها