شناسه خبر : 45985 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صندوق رای یعنی نه به دیکتاتوری

حسن روحانی: اگر حوادث سال گذشته رخ نمی‌داد، ثبت‌نام نمی‌کردم

حسن روحانی، در ادامه دیدارهای دوره‌ای خود با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همگان را مخاطب بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات دانست و گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من مخ‍اطب فرمایش مقام معظم رهبری نیستم. رهبر انقلاب به همه خطاب کردند باید یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود.

آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تاکید بر اینکه راهی غیر از صندوق رای و انتخابات نداریم، افزود: صندوق رای یعنی نه به دیکتاتوری و آنارشیسم. مقام معظم رهبری بیان دقیقی داشتند که اگر انتخابات نباشد یا دیکتاتوری رخ می‌دهد یا هرج‌ومرج پیش می‌آید. هر کدام باشد خطرناک است. با این همه تلاش و زحمت از روز اول نهضت اسلامی در سال ۴۱ تا امروز، همه امیدها این بود نظامی که به دست می‌آید، مردم‌سالاری دینی باشد. ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد که باید آن را رفع کنیم و آن هم از طریق صندوق رای امکان‌پذیر است. اصل انتخابات موجب قدرت و عظمت کشور و نشاط و امیدواری مردم می‌شود. همه کشورها به‌ویژه همسایگان به ما نگاه می‌کنند، بنابراین هر مقدار بتوانیم انتخابات را پرشور کنیم ولو ۳۵ درصد مشارکت‌کننده بشود ۳۶ درصد، ما موفق شده‌ایم. وی با بیان اینکه جذب مردم برای شرکت در انتخابات سخت و نیازمند استدلال است، اظهار داشت: باید به مردم بگوییم که شما می‌خواهید چه کار کنید؟ در انتخابات شرکت نکنید به عنوان اعتراض؟ بگویید نمی‌آییم تا به این نظام نشان دهید کارش ایراد و اشکال دارد؟ اینکه این اقدام چقدر تاثیر دارد، بحث دیگری است. آیا راه دیگری نداریم؟ می‌توانیم در شرایطی مردم را تشویق کنیم رای اعتراضی دهند. اگر فرد صالحی بود، مردم را تشویق کنید به او رای بدهند ولو انتخاب هم نشود، اما رای به او اعتراض به شیوه موجود باشد. پس دو نوع می‌شود اعتراض کرد؛ یکی اینکه فرد در انتخابات شرکت نکند که معلوم نیست چقدر موثر خواهد بود یا در انتخابات شرکت کند و به کاندیدایی رای دهد که تغییر و تحول می‌خواهد و از وضع موجود ناراضی است. روحانی ثبت‌نام خود در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان را عمل به وظیفه دانست و بیان کرد: در این دوره انتخابات، با خیلی از دوستان شور و مشورت کردم. واقعیت این بود که اگر من قبلاً عضو خبرگان نبودم و تازه می‌خواستم عضو خبرگان شوم شرایط متفاوت بود. اما من که ۲۵ سال است عضو خبرگان هستم، بعد از ۲۵ سال به چه دلیل ثبت‌نام نکنم؟ طرف دیگر ماجرا حوادث سال گذشته بود.

اگر حوادث سال گذشته رخ نمی‌داد و کشور امن و آرام و آسوده بود شاید خیلی احساس وظیفه نمی‌کردم که ثبت‌نام کنم. من با یکی از دوستان اصلاح‌طلب صحبت می‌کردم که موافق ثبت‌نام نبود و دلیل می‌آورد، گفتم همه اشکالاتی را که شما شمردید من صددرصد قبول دارم، اما راه‌حل شما چیست؟ اینکه همه ما عقب بکشیم و برویم کنار و بگوییم خودشان می‌دانند.

جزئیات اولین گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و مصر

سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با آقای «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور و آرزوی موفقیت برای وی در دوره جدید تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط در زمینه‌های مختلف با کشور دوست و مسلمان مصر استقبال می‌کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخورداری از سابقه تمدنی و مبانی اعتقادی مشترک باعث رابطه قلبی میان دو ملت و کشور شده که زمینه مناسب و مساعدی برای تقویت و تعمیق روابط فی‌مابین است، افزود: طبق نظر امام خمینی(ره) سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر ارتقای جایگاه و عزت مسلمین و وحدت شیعه و سنی بوده و در همین راستا همواره اعلام کردیم که احقاق حقوق ملت فلسطین مساله اول و اساسی جهان اسلام است. رئیسی با اشاره به اینکه امروز به خوبی مشاهده می‌شود که نظریه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی و تهدیدی جدی برای امنیت، آرامش و صلح در منطقه است، بر همگان اثبات شده، اظهار داشت: امروز همچنین همگان شاهد آن هستند که آمریکا در حالی که ریاکارانه همه را به خویشتن‌داری دعوت می‌کند، اما اصلی‌ترین حامی و عامل تداوم جنایات رژیم صهیونیستی است و طبیعتاً نمی‌تواند نقش دلسوز و برقرارکننده صلح در غزه را داشته باشد. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر نیز در این مکالمه تلفنی ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن امکان گفت‌وگوی دوباره با رئیسی پس از ملاقات دو رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس همکاری‌های اسلامی در ریاض و نیز قدردانی از تبریک به مناسبت انتخاب مجدد وی به ریاست‌جمهوری مصر، گفت: ایران و مصر با توجه به جایگاه بالای تاریخی و تمدنی و نیز برخورداری از ظرفیت‌های متنوع می‌توانند نقش موثری در استقرار ثبات و امنیت در منطقه ایفا کنند. رئیس‌جمهور مصر ضمن قدردانی از سیاست جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و منطقه بر آمادگی کشورش برای برداشتن گام‌های عملی در راستای حل‌وفصل مسائل بین دو کشور تاکید کرد.

تلاش‌های ایران نبود، جنگ گسترده‌تر می‌شد

 بیش از 80 روز از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد و در این مدت ماشین کشتار این رژیم اقدام به کشتار بیش از ۲۰ هزار نفر از غیرنظامیان اعم از زنان و کودکان در این منطقه جغرافیایی  کرده است؛ کشتاری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان غرب آسیا با چراغ سبز آمریکا و حمایت‌های اطلاعاتی و لجستیکی کاخ سفید انجام شده است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: حمیدرضا دهقانی سفیر پیشین ایران در قطر در ارتباط با تحولات اخیر در اراضی اشغالی و اینکه اکنون شرایط در این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: در این جنگ رکوردهای زیادی به ثبت رسید؛ یکی از این رکوردها، حجم جنایت‌ها و کودک‌کشی است که رژیم صهیونیستی در نوار غزه مرتکب شده است. سفیر پیشین ایران در قطر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در این جنگ به میزان قابل توجهی به قواعد جنگ بی‌توجهی کرد، ادامه داد: از طرف دیگر در حالی که بسیاری از کشورها معتقد بودند جنگ رخ‌داده یک جنگ ناعادلانه است، نتوانستند اقدامی برای توقف جنایت‌های صورت‌گرفته انجام دهند و بیشتر از گذشته ناتوانی جامعه بین‌المللی روشن شد. در جریان این تحولات به خاطر فشارهای آمریکا و هم‌پیمانانش تمام سازمان‌های بین‌المللی و در راس آنها شورای امنیت سازمان ملل به گروگان گرفته شدند. در این جنگ به تمام معیارها و ارزش‌هایی که سازمان ملل براساس آن ایجاد شده است، بی‌توجهی و بی‌اعتنایی شد. دهقانی در پایان با تاکید بر اینکه ما در جریان این وضعیت در یک طیف قرار داریم و صفر و یکی وجود ندارد، گفت: اگر تلاش‌های ایران نبود، به نظرم وضع بدتر می‌شد و جنگ گسترده‌تر می‌شد، یکی از عمده‌ترین نقش‌هایی که ایران در این تحولات بازی کرد این بود که از گسترش جنگ جلوگیری کرد و ایران به عنوان یک عضو دولت‌های متحد عملکرد موفقی برای جلوگیری از گسترش جنگ داشت. وی تاکید کرد: البته معلوم نیست تا ابد روند این‌گونه باشد و دیگران از جمله همه جبهه‌های مقاومت به حرف ما گوش دهند. ممکن است با ادامه بحران و گسترش جنایت‌ها، وضعیت تغییر کند و همان‌طور که وزیر خارجه کشورمان آقای امیرعبداللهیان و حتی در سطوح بالاتر تاکید شده وضعیت منطقه و گسترش جنگ به مرحله‌ای برسد که کاری از دست کسی برای جلوگیری از آن برنیاید و امور از کنترل خارج شود.

واکنش واشنگتن به گزارش جدید آژانس 

 یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش سرعت غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم توسط ایران گفت که واشنگتن از این امر نگران است. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی با تکرار برخی ادعاها افزود: «تشدید تنش هسته‌ای ایران هم‌زمان با ادامه فعالیت‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده نیروهای نیابتی این کشور در منطقه از جمله حملات اخیر پهپادی و سایر حملات در عراق و سوریه و حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سرخ، نگران‌کننده‌تر است.» دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اخیراً اعلام کرد که ایران روند کاهشی سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود با خلوص تا ۶۰ درصد را که طی ماه‌های اخیر در پیش گرفته بود معکوس کرده است. بر اساس این گزارش، بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باور بودند که کاهش سرعت غنی‌سازی که از ماه ژوئن آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات محرمانه بین ایالات‌متحده و ایران بود که به آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران منجر شد. طبق تعریف نظری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در اختیار دارد و در صورت غنی‌سازی بیشتر، این میزان برای ساخت سه بمب هسته‌ای کافی خواهد بود. 

رابطه ناسالم در دولت سیزدهم قابل پذیرش نیست

«روابط ناسالم در دولت قابل پذیرش نیست.» این عباراتی است که ابراهیم رئیسی در جریان سفر به استان گلستان در واکنش به برخی انتقادات از دولت سیزدهم در خصوص بروز برخی مفاسد بزرگ اقتصادی مطرح می‌کند. رئیس‌جمهور در ادامه به ‌شدت عمل دولت برای برخورد و مقابله با فساد تاکید کرده و می‌گوید: کوچک‌ترین رابطه غیرسالم اداری در دولت سیزدهم قابل پذیرش نیست. مردم باید در عمل ببینند که گره از کارشان باز می‌شود. ممکن است دشمنان بخواهند فسادنمایی کنند اما برنامه ما در دولت فسادزدایی است. قرار بر این است که در هر نقطه‌ای فساد ببینیم مقابله کنیم و اجازه ندهیم کوچک‌ترین فسادی در دولت لانه کند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: سید ابراهیم رئیسی در نشست «توسعه زنجیره ارزش» که با حضور مسوولان و نیز فعالان اقتصادی استان برگزار شد، با اشاره به بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه به قله نزدیک هستیم و خستگی ممنوع است، تصریح کرد: امروز و در این مسیر وظیفه سنگینی بر عهده همه ما قرار دارد و باید تلاشمان را مضاعف کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید طرحی نو دراندازیم، افزود: در انجام کارها کسی به لحاظ کمی از کار کم نمی‌گذارد، اما در عین حال باید تلاش کنیم هرچه بیشتر بر کیفیت کار خود بیفزاییم. همچنین باید تلاش کنیم ظرفیت‌های خود را ارتقا دهیم تا سختی‌های کار باعث ناامیدی و سستی ما در کار نشود و توامان بهره‌وری کار را نیز افزایش دهیم. 

♦♦♦

ایسنا: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، از مانع‌تراشی آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای برای احیای آن از طریق مذاکرات وین انتقاد کرد.

ایلنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: دولت انگلیس درباره تحولات جاری در غزه، یک کشور دارای مسوولیت حقوقی و بین‌المللی است و در این زمینه انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد؛ اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به ایران درباره حملات پهپادی مردود است.

ایرنا: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه طرف مقابل تلاش می‌کند فضای دیگری را ایجاد کند و افکار عمومی را از سمت غزه به سمت ایران متوجه کند، گفت: ما کار جدیدی نداشتیم و همان فعالیت جاری ما هست که طبق چهارچوب و ضوابط در حال انجام شدن است.

ایسنا: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیرقابل تغییر مسکو است.

ایلنا: مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان، در دیدار معاون وزارت خارجه ترکیه بر نقش مکمل و نیاز متقابل دو کشور در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل تاکید کرد.

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان،  وزیر امور خارجه، در تماس تلفنی با همتای اردنی خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ و ضرورت تامین امنیت دریانوردی در دریای سرخ و همچنین خلیج‌فارس و اقیانوس هند اهتمام و اصرار دارد، اما طبیعی است توقف جنگ علیه غزه می‌تواند ضامن امنیت منطقه باشد.

ایسنا: جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله رژیم صهیونیستی که به شهادت سردار سید رضی موسوی منجر شد، تاکید کرد که حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع در زمان مناسبی که لازم بداند محفوظ می‌دارد.

ایلنا: محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه، از همه انسان‌هایی که وجدان دارند دعوت کرد که به کمپین توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه بپیوندند.

♦♦♦

استقبال پوتین از توافق تجارت آزاد ایران-اوراسیا

دنیای اقتصاد نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال کرد و گفت این اتفاق نقش بسزایی در تقویت روابط خواهد داشت. پوتین گفت توافق تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اهمیت بسزایی در تقویت روابط خواهد داشت و تقریباً تمام انواع کالا بدون عوارض گمرکی به بازار ایران دسترسی خواهند داشت. پوتین افزود: «تجار کشورهای ما که به صورت فعالانه با شرکای ایرانی خود فعالیت می‌کنند، به این موضوع علاقه‌مند هستند و حالا شرایط برای این همکاری تجاری به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است.»

 

نمی‌توان با شیوه دهه 60 کشور را اداره کرد

اعتماد نوشت: محمدرضا عارف به مشارکت حداقلی مردم در چند انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: نتیجه مشارکت حداقلی مردم تشکیل مجلس و دولتی ضعیف بوده که امروز با عملکرد نامطلوب این دو نهاد مهم شاهد نارضایتی قشر وسیعی از حاکمیت هستیم که در صورت تداوم این وضعیت نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای بهبود وضعیت مردم انتظار داشت. ما در مجموعه بنیاد امید ایرانیان به عنوان یک نهاد غیردولتی بارها پیشنهاد اصلاح نظام حکمرانی و میدان‌داری نخبگان را داده‌ایم. وقتی از اصلاح نظام حکمرانی صحبت می‌کنیم ناظر به اصلاح ساختارها و اصلاح رویه‌هاست و قاعدتاً نمی‌توان با شیوه حکمرانی دهه 60 کشور را اداره کرد.

 

الزامات رقابت واقعی در انتخابات

هم‌میهن نوشت: حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان و محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما، با عنوان الزامات رقابت واقعی در انتخابات حضور یافتند. محسن هاشمی در ابتدای برنامه با اشاره به الزامات رقابت واقعی در انتخابات، گفت: «در فرمایشات مقام معظم رهبری، همگان برایشان روشن شده است که کشور نیاز به یک انتخابات رقابتی و با مشارکت بالا دارد. مطمئناً یک مجلس متکثر و ملی کارآمد می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.»

 

مسکو مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد

اطلاعات نوشت: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: روابط با روسیه بر اساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است. هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد حتماً خلاف این اصول است، از سوی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد. روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد. شماری از نمایندگان مجلس هم در واکنش به بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تاکید کردند که بر سر تمامیت ارضی‌مان با هیچ‌کسی تعارف نداریم.