شناسه خبر : 46184 لینک کوتاه

صندوق تردید

آیا نرخ مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم کاهشی است؟

تقریباً یک ماه دیگر، روز 11 اسفند 1402 انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود تا مردم نمایندگان خود را برای چهار سال آینده به مسند قانون‌گذاری بگمارند. انتخابات مجلس یازدهم که چهار سال قبل در دوم اسفندماه 98 برگزار شد هم حواشی زیادی داشت. این انتخابات در حالی برگزار شد که کرونا در چین رو به گسترش بود و زمزمه‌های ورود آن به ایران و ابتلای افرادی در شهرهای مختلف به گوش می‌رسید اما گروهی این مساله را شایعه‌ای برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات می‌خواندند. انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد و با حضور 5 /42 درصد واجدان شرایط پای صندوق رای، کمترین میزان مشارکت در تمام ادوار انتخابات مجلس رقم خورد. و کرونا هم با سرعت و شدت زیاد آمد و افراد زیادی را مبتلا کرد.

پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد 1400 برگزار شد و باز هم با حضور 48 درصد افرادی که حق رای داشتند، پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد تا پیام‌های جدی از سوی مردم به نظام حکمرانی سیاسی مخابره شود.

فرآیند انتخابات دوره دوازدهم هم تاکنون تفاوت چندانی با دوره‌های قبل نداشته است و همچنان ردصلاحیت‌ها یا عدم احراز صلاحیت برخی چهره‌ها ادامه دارد. با این شرایط باید دید آیا جامعه رای‌دهندگان به صندوق رای اقبال نشان می‌دهند یا روند کاهشی مشارکت یک رکورد دیگر ثبت خواهد کرد. 

دراین پرونده بخوانید ...