شناسه خبر : 9677 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فصل نو در «روانکاوی»

صنعت روانکاری در ایران اگرچه منحصر به چهار شرکت ایرانی می‌شود اما این چهار شرکت توانسته‌اند با تولید انواع روغن‌های موتور و محصولات روانکاری نه‌تنها تشنگی بازار داخلی را فرو بنشانند بلکه زمینه‌سازی برای حضور در بازارهای خارجی و به‌ویژه منطقه کنند.

ملیحه ابراهیمی

صنعت روانکاری در ایران اگرچه منحصر به چهار شرکت ایرانی می‌شود اما این چهار شرکت توانسته‌اند با تولید انواع روغن‌های موتور و محصولات روانکاری نه‌تنها تشنگی بازار داخلی را فرو بنشانند بلکه زمینه‌سازی برای حضور در بازارهای خارجی و به‌ویژه منطقه کنند. اگرچه سایه حضور شرکت‌های چینی و روسی در صنعت روانکار نیز بر سر منطقه گسترانیده شده است اما به نظر می‌رسد با فعالیت شرکت‌های روانکار ایرانی همچون سپاهان روانکارهای ایرانی بتوانند پیشتازی بیشتری داشته باشند. در میان شرکت‌های روانکار ایرانی، شرکت نفت سپاهان کارنامه درخشانی در این صنعت دارد. نفت سپاهان (سهامی عام) که در سال ۱۳۷۷ از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با هدف ساخت روغن‌های پایه تاسیس شد، پیش از آن تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران و به نام مجتمع کارخانجات روغن‌سازی پالایشگاه اصفهان در دی‌ماه ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده بود.
این شرکت در راستای سیاست خصوصی‌سازی صنایع دولتی، به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت واگذار شد و از آن پس به شرکت نفت سپاهان تغییر نام یافت. با واگذاری این شرکت از ابتدای سال 1381 فعالیت آن آغاز شد و نام شرکت از تصفیه روغن اصفهان (سهامی خاص) به شرکت نفت سپاهان (سهامی خاص) تغییر یافت. بر اساس تصمیمات اتخاذشده مبنی بر تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام اقدامات اولیه به همین منظور از اوایل سال 1392 انجام‌شده و در اواسط سال 1392 شرکت به سهامی عام تبدیل شد. نفت سپاهان در خردادماه 93 به منظور ورود همه‌جانبه به بازار رقابت، بخشی از سهام خود را در بازار بورس اوراق بهادار عرضه کرد. سپاهان اما این روزها با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان خود و پس از غلبه بر مشکلات اولیه ناشی از خصوصی شدن، گام‌های عظیمی را در راه توسعه و پیشرفت برداشت، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون با داشتن بالاترین رشد تولید یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن‌پایه و روغن‌موتور در خاورمیانه محسوب می‌شود.
اینک با گذشت بیش از دو دهه از زمان بهره‌برداری و ۱8 سال از زمان تاسیس همچنان در زمینه روانکار به عنوان بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پالایشگاه تولیدکننده روغن‌پایه گروه I خاورمیانه با ظرفیت تولید حدود 700 هزار تن انواع محصولات پایه و روغن‌های روانکار، بخش عمده‌ای از توان تولید کشور را تشکیل می‌دهد.
شرکت نفت سپاهان در دو حوزه تولید روغن‌پایه و محصول نهایی فعالیت می‌کند، این شرکت به واسطه حجم بالای تولید محصولات پایه نظیر روغن‌پایه، اکسترکت، RPO، اسلاک وکس، پارافین وکس، فوتس اویل و انواع روغن‌های روانکار نظیر روغن‌های صنعتی، روغن‌موتورهای بنزینی و دیزلی، روغن‌های دنده خودرو، روغن ‌موتورسیکلت، روغن‌موتور ویژه و دریایی، گریس و ضدیخ- ضدجوش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روانکارها در خاورمیانه شناخته می‌شود.
نفت سپاهان در نظر دارد با توسعه برنامه‌های صادراتی خود به چشم‌اندازهای برنامه‌ریزی‌شده در حوزه محصولات پایه شامل ماندگاری در بازار جهانی و پایداری سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایه، نزدیک شدن به مصرف‌کنندگان و تمرکز صادرات شرکت در بازارهای هدف جدید، دست یابد. همچنین این شرکت در حوزه محصولات نهایی به دنبال افزایش سهم فروش بازار داخلی و صادرات از طریق توسعه مشارکت‌های خارجی و تقویت برند محصولات خود است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید