شناسه خبر : 9551 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفته ای که گذشت

به گزارش تلگراف، سطوح ثبت‌شده بیکاری و کاهش سرمایه‌گذاری در منطقه یورو به این معناست که اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۱۳ بیش از آنچه انتظار می‌رفت افول پیدا می‌کند.

افول اقتصاد اروپا بیشتر از انتظار
جمعه سوم می‌/‌سیزدهم اردیبهشت: به گزارش تلگراف، سطوح ثبت‌شده بیکاری و کاهش سرمایه‌گذاری در منطقه یورو به این معناست که اقتصاد این منطقه در سال 2013 بیش از آنچه انتظار می‌رفت افول پیدا می‌کند. در این روز، کمیسیون اروپا در بروکسل اعلام کرد اقتصاد اتحادیه اروپا به میزان 1/0 درصد افول می‌یابد. این پیش‌بینی خلاف پیش‌بینی پیشین رشد 1/0درصدی در سال 2013 است. کمیسیون اروپا با در نظر گرفتن عملکرد اقتصادی کشورهای اتحادیه در یک‌چهارم آغازین سال، افت تولید ناخالص داخلی را در این سال 4/0 درصد اعلام کرد که پایین‌تر از پیش‌بینی 3/0درصدی ماه فوریه است. آمار و ارقام بروکسل نشان می‌دهد سال گذشته رشد کاهش 6/0درصدی داشته که نشان می‌دهد منطقه یورو برای اولین بار به سقوط پیاپی و سال به سال بخش تولیدی گام گذاشته است. هم‌اکنون سران کشورهای اروپایی از این هراسانند که بر اثر فقدان سرمایه‌گذاری، اقتصاد متلاشی شود.

هشدار برژینسکی به اوباما
شنبه چهارم می‌/‌چهاردهم اردیبهشت: خبرگزاری بلومبرگ در این روز از مخالفت زبیگنیو برژینسکی با اولتیماتوم اوباما به سوریه خبر داد. برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی، در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت تعیین یک خط مرز توسط اوباما در مورد استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی اشتباه بود. سناتور سابق، ریچارد لوگار که سال‌ها رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود، در مصاحبه‌ای جداگانه هشدار داد که مداخله نظامی ایالات متحده آمریکا خطر تقویت اسلامگرایان تندرو را در سوریه افزایش می‌دهد. هفته گذشته آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا با درجات ناهمسانی از اطمینان اعلام کردند مقدار کمی گاز اعصاب در سوریه استفاده شده است. اوباما بر لزوم اسناد و مدارک بیشتر تاکید کرد. برژینسکی که در دولت دموکرات جیمی کارتر خدمت کرده بود، هشدار داد که مداخله نظامی ایالات متحده در سوریه خطر فاجعه‌ای بزرگ برای آمریکا را در پی دارد. همچنین لوگار، نماینده جمهوریخواه از ایندیانا گفت که خطرات این اقدام بسیار بزرگ است.

پیش‌بینی 12 میلیارد دلار مالیات
یکشنبه پنجم می‌/‌پانزدهم اردیبهشت: به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان مانی، سنای آمریکا قصد دارد قانونی برای تحمیل مالیات بر فروش‌های اینترنتی تصویب کند. قانونگذاران با تصویب این قانون به 45 ایالت اجازه می‌دهند بر فروش‌های گسترده خرده‌فروشان آنلاین ایالت خود مالیات تحمیل کنند. این قانون فقط بر فروشندگان آنلاینی اعمال می‌شود که حداقل یک میلیون دلار فروش داشته‌اند در شرایطی که هیچ اقدام فیزیکی‌ای از جمله فروشگاه یا انبارداری نداشته باشند. این لایحه شانس بالایی برای تبدیل شدن به قانون دارد و در سنا حمایت گسترده‌ای را جلب کرده است. با این حال، این لایحه باید به تصویب سنایی برسد که تحت کنترل جمهوریخواهان است. حامیان لایحه استدلال می‌کنند که این لایحه مالیات جدید تعیین نمی‌کند بلکه مجموعه مالیات‌هایی را که پیشتر بر عهده خرده‌فروشان اینترنتی گذاشته شده بود، اجرا می‌کند. اگر این لایحه تصویب شود، سالانه بیش از 12 میلیارد دلار مالیات از معامله‌های اینترنتی جمع می‌شود.

ائتلاف دموکراتیک‌ها در آلمان
دوشنبه ششم می‌/‌شانزدهم اردیبهشت: حزب دموکراتیک آزاد آلمان از واحد پولی یورو پشتیبانی و افزایش‌های مالیاتی را رد کرد. به گزارش بلومبرگ، حزب دموکراتیک آزاد با این اقدام برنامه انتخاباتی خود را با آنگلا مرکل هم‌تراز کرد تا برای چهار سال دیگر ائتلاف کوچکش را با صدراعظم حفظ کند. نمایندگان حاضر در کنوانسیون سه‌روزه در نورنبرگ به سخنرانی فیلیپ روسلر، وزیر اقتصاد گوش دادند. او ائتلاف دوباره با حزب دموکراتیک مسیحی مرکل را تایید کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب دموکراتیک آزاد از بازگشت به پارلمان در انتخابات 22 سپتامبر امسال مطمئن نیست. سه نظرسنجی ملی نشان می‌دهد حمایت حزب فقط چهار درصد و کمتر از پنج درصد مورد نیاز برای ورود به پارلمان است. راینر برودلر، از رهبران حزب دموکراتیک آزاد، در مصاحبه با تلویزیون ARD اعلام کرد که «می‌بینید در فرانسه چطور یک دولت سوسیالیست منجر به افول اقتصادی شده و با افزایش شدید مالیات‌ها بیکاری به وجود آورده است».

بی‌اعتمادی روس‌ها به رئوس قدرت
سه‌شنبه هفتم می‌/‌هفدهم اردیبهشت: به گزارش رویترز، دولت روسیه تنها آژانس نظرسنجی مستقل این کشور را مجبور خواهد کرد که به عنوان یک آژانس خارجی
ثبت نام کند. این اقدام تحت قانونی صورت خواهد گرفت که مخالفان پوتین می‌گویند به منظور افزایش کنترل دولت بر گروه‌هایی که در مسیر رسمی فعالیت نمی‌کنند، ترتیب داده شده است. مرکز لوادا آخرین گروه مستقلی خواهد بود که با شرکای خارجی همکاری می‌کند. قرار است نام مرکز لوادا نیز در لیست «آژانس‌های خارجی» در کنار نام گروه‌های حقوق بشری جای بگیرد. مخالفان می‌گویند پوتین حتی در شرایطی که جان کری در مسکو به سر می‌برد، اقدامات خود را در راستای نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد. مرکز لوادا در طول سال‌های فعالیت خود، اخبار خوب و بدی برای پوتین داشته است. نظرسنجی منتشرشده این مرکز در روز دوشنبه نشان داد 52 درصد روس‌ها معتقدند افراد راس قدرت بیشتر نگران منافع شخصی خود هستند.

ریاست سازمان تجارت جهانی کیست؟
چهارشنبه هشتم می‌/‌هجدهم اردیبهشت: در حالی که هنوز هیچ خبری به طور رسمی در مورد انتخاب مدیرکل سازمان تجارت جهانی اعلام نشده بود، پایگاه اینترنتی روزنامه لوموند، از انتخاب روبرتو آزودو نامزد برزیلی مدیرکلی این سازمان خبر داد. لوموند به نقل از منایع نزدیک به سازمان اعلام کرد آزودو توانسته رقیب اصلی خود یعنی هرمینیو بلانکوی مکزیکی را در رقابتی تنگاتنگ پشت سر نهد. آزودو 55ساله و متولد شمال غرب برزیل است. این دیپلمات برجسته‌ که نماینده برزیل در سازمان تجارت جهانی است شناخت و آگاهی زیادی نسبت به سازمان تجارت جهانی دارد. آزودو از سوی اقتصادهای نوظهور (بریکس: متشکل از روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی) برای نامزدی مدیرکلی سازمان تجارت جهانی انتخاب شد. اقتصادهای نوظهور با نامزد کردن نمایندگان خود در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی درصدد ایفای نقش بیشتر در صحنه تحولات بین‌المللی هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید