شناسه خبر : 9533 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفته‌ای که گذشت

افزایش رشد اقتصادی آمریکا
جمعه 19 جولای/28 تیر: یک گروه پژوهشی در این روز گزارش کرد که یکی از معیارهای سنجش رشد اقتصادی آتی آمریکا در هفته گذشته به بالاترین حد خود در دو سال گذشته رسید، در حالی که نرخ رشد سالانه نیز بالاتر رفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه پژوهشی چرخه اقتصادی، یک گروه پیش‌بینی‌کننده مستقر در نیویورک، اعلام کرده است شاخص اصلی هفتگی‌اش به 2/131 در 12 جولای رسیده است. این رقم در اصل 3/130 اعلام شده بود. این رقم در هفته پیشین 1/130 اعلام شد. بر اساس گزارش جیمز دالگلیش در خبرگزاری رویترز، رشد سالانه شاخص از رقم 3/4 درصد اعلام‌شده در هفته گذشته به 5/4 درصد افزایش پیدا کرد. درصد افزایش در اصل 6/4 درصد گزارش شده بود. این افزایش رشد، در طول دو سال گذشته، بی‌سابقه بوده است. این گزارش امیدها را نسبت به تسریع روند بهبود اقتصادی آمریکا افزایش داده است.

رد بازرسی علل قتل جاسوس سابق
شنبه 20 جولای/29 تیر: به گزارش گاردین، نگرانی‌ها از اینکه بازرسی درباره مرگ جاسوس پیشین، الکساندر لیتویننکو، منجر به خشم روسیه خواهد شد یکی از دلایلی بود که انگلستان درخواست برای بازرسی و تحقیق درباره علل مرگ لیتویننکو را رد کرد. گاردین با اشاره به سخنان ترزا می، وزیر امنیت داخلی انگلستان، در نامه خود در روز جمعه گزارش کرد که روابط بین‌الملل «یکی از عوامل این تصمیم دولت بوده است». او اظهار داشت دلایل انجام یک بازرسی امکان داشت توسط روسیه درک نشود. وزیر دادگستری انگلستان، کریس گریلینگ، در هفته گذشته بازرسی در مورد مرگ لیتویننکو را نپذیرفت. الکساندر لیتویننکو یکی از منتقدان کرملین بود که در لندن زندگی می‌کرد و در سال 2006 حدود سه هفته پس از تماس با پولونیوم رادیواکتیو پنهان‌شده در یک قوری چای، درگذشت. ترزا می در نامه خود نوشت: «تحقیق توسط یک پزشکی قانونی مستقل قابل توضیح‌تر است و امانتداری در روند تحقیق نیز بیشتر رعایت می‌شود تا در یک بازرسی دولتی.»

فاصله‌گیری انگلستان از اروپا
یکشنبه 21 جولای/30 تیر: به گزارش سی‌ان‌ان مانی، اقتصاد انگلستان در حال بهبود و پشت سر گذاشتن همسایگان اروپایی خود است. آمار و ارقام تولید ناخالص داخلی در یک‌چهارم دوم سال برای ششمین اقتصاد بزرگ جهان، احتمالاً رشدی معادل با 6/0 درصد را نشان خواهد داد. این رقم دو برابر رشدی است که برای سه ماه اول امسال اعلام شد. در مقایسه، اقتصاددانان می‌گویند منطقه یورو که آمار و ارقام یک‌چهارم دوم سال را در ماه آگوست منتشر می‌کند، شدیداً در تلاش است تا صرفاً از حالت رکود بیرون بیاید. منطقه یورو در دومین سال پیاپی رکود قرار دارد و اقدامات ریاضتی، بیکاری بالا و نظام بانکی آسیب‌دیده نیز تقاضا را کاهش می‌دهد. اقتصاد انگلستان به مدت پنج سال پیاپی از یک‌چهارم دوم سال 2008 تاکنون شاهد کاهش رشد بوده است و از اواخر سال 2011 تا اوایل سال 2012، اصلاً رشد نداشته است. در اوایل این ماه صندوق بین‌المللی پول، رشد تولید ناخالص داخلی انگلستان را 9/0 درصد پیش‌بینی کرده بود.

شادمانی بازارهای ژاپن
دوشنبه 22 جولای/31 تیر: به گزارش تلگراف، شاخص Nikkei توکیو در این روز به دنبال پیروزی قاطع ائتلاف حاکم شینزو آبه در مجلس عالی ژاپن، به میزان 7/0 درصد رشد یافت. آقای آبه که در دسامبر 2012 با وعده بیرون کشیدن اقتصاد ژاپن از رکود یک‌دهه‌ای به قدرت راه یافت، اولین نخست‌وزیری است که ائتلافش اکثریت قاطع را هم در پارلمان و هم در مجلس عالی برای بیش از شش سال به دست می‌آورد. این پیروزی راه را برای سومین موج اصلاحات اقتصادی آقای آبه، مقررات‌زدایی از کسب و کار، هموار می‌کند. با این حال، برخی می‌ترسند این پیروزی توجه آقای آبه را به سوی برنامه‌های ملی‌گرایانه‌اش بکشاند. حزب لیبرال دموکرات او و حزب ائتلافی کوچک آن، کومیتوی جدید، اکنون 135 کرسی از 242 کرسی مجلس عالی را در اختیار دارند. شینزو آبه پس از این پیروزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «این پیامی قدرتمند است که به من می‌گوید سیاست‌های اقتصادی خود را پیش ببرم.»

هجوم‌های پیاپی به مسیحیان مصر
سه‌شنبه 23 جولای/اول مرداد: به گزارش بلومبرگ، مسیحیان مصر پس از سقوط مبارک مورد هجوم قرار گرفته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر با اعلام اینکه پس از سقوط مرسی، مسیحیان مصر بارها مورد هجوم قرار گرفته‌اند، خواهان بازرسی و تحقیق دولت شد. بدترین این حملات در روز پنجم جولای به وقوع پیوست. در این واقعه چهار مسیحی توسط گروهی از اوباش در روستایی نزدیک الاقصر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. هر چهار نفر آنان جان باختند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، طی این درگیری که 17 ساعت به طول انجامید، پلیس نتوانست مداخله کند. به گزارش سایت دیده‌بان، از سوم جولای تاکنون در سراسر کشور حداقل شش حمله به مسیحیان صورت گرفته است. دیده‌بان می‌گوید «مقامات مصری باید تضمین کنند که دادستان‌ها بی‌طرفانه به موارد خشونت فرقه‌ای رسیدگی می‌کنند. ماموران پلیسی که موفق نشدند واکنش مناسبی نشان دهند، باید مورد بازجویی قرار بگیرند.»

روزشماری برای انتخاب رئیس‌جمهور
چهارشنبه 24 جولای/2 مرداد: احزاب سیاسی اصلی پاکستان، نامزدهای خود را برای جایگزینی رئیس‌جمهور کنونی، آصف‌علی زرداری، معرفی کردند. حزب حاکم مسلم لیگ که نخست‌وزیر کنونی، نواز شریف، عضو آن است، مامون حسین، یکی از اعضای وفادار حزب در استان سند، را برای انتخابات 30 جولای معرفی کرده است. مامون حسین باید با رضا ربانی، سناتور معرفی‌شده توسط حزب خلق پاکستان، حزبی که زرداری عضو آن است، و قاضی بازنشسته، وجیه‌الدین احمد، که از سوی سومین حزب بزرگ پاکستان، حزب تحریک انصاف (جنبش عدالت)، معرفی شده است، رقابت کند. در مجلس عوام پاکستان، حزب مسلم لیگ 143 عضو و حزب خلق 33 عضو دارد. رجا ذوالفقار الحق، رهبر مسلم لیگ، به گزارشگران گفت دادگاه عالی دستور داده است انتخابات در 30 جولای برگزار شود. دوره ریاست زرداری در سپتامبر به پایان می‌رسد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها