شناسه خبر : 8886 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شرکت ملی مس به خاطر ابهامات مالی تفحص می‌شود

تحقیق در انتظار بانک مرکزی دوم

غضنفری گرچه توانست با تدبیر اسفندیار رحیم‌مشایی، از استیضاح فرار کند و هزینه انتخاب پوستین‌دوز را به عنوان رئیس شرکت ملی مس ایران نپردازد، اما حالا در آستانه رفتن غضنفری و مشایی با هم از حلقه قدرت دولت دهم، مجلسی‌ها

غضنفری گرچه توانست با تدبیر اسفندیار رحیم‌مشایی، از استیضاح فرار کند و هزینه انتخاب پوستین‌دوز را به عنوان رئیس شرکت ملی مس ایران نپردازد، اما حالا در آستانه رفتن غضنفری و مشایی با هم از حلقه قدرت دولت دهم، مجلسی‌ها تصمیم گرفتند تحقیق و تفحص از این مجموعه را کلید بزنند. محوریت اصلی این تفحص را نمایندگان استان کرمان دارند. چهره‌هایی که بیشترین تنش را با غضنفری بر سر انتخاب پوستین‌دوز رئیس سابق سایپا به عنوان رئیس شرکت ملی مس ایران داشتند.
او از چهره‌های نزدیک به مشایی بود که مجلس تهدید کرد اگر او کنار نرود استیضاح غضنفری قطعی است. استدلال‌شان این بود که این شرکت دومین شریان مالی مهم کشور است و به قول خودشان بانک مرکزی دوم ایران اما دست جریانی افتاده که از نگاه اصولگرایان، انحرافی است. دولتی‌ها اما نمایندگان را متهم کردند که جریان مالی شرکت ملی مس شفاف است اما نمایندگان اصرار دارند همشهری‌شان اردشیر سعد‌محمدی برای این ریاست باقی بماند.
حرفی که مدام در رسانه‌ها زمینه دعوای سیاسی شد. در نهایت غضنفری اعلام کرد پوستین‌دوز را بر‌می‌دارد و در مورد عملکرد مالی این شرکت گزارش شفاف خواهد داد اما به محض اینکه استیضاحش منتفی شد، پوستین‌دوز به سر کار برگشت و همان داستان ادامه یافت.
حالا بعد از یک سال، نمایندگان کرمان بار دیگر صدایشان درآمده که گزارش‌های واصله نشان می‌دهد تخلفات مالی در صندوق بازنشستگی مس زیاد شده است و چون بخش خصوصی است امکان هیچ‌گونه بررسی از سوی دیوان محاسبات در آن وجود ندارد. رئیس صندوق بازنشستگی مس در چند سال گذشته عبدالرضا داوری بوده است. مردی که آن قدر به محرابیان علاقه‌مند بود، که کتاب «محراب تولید» را در وصف وزیر صنایع دولت احمدی‌نژاد نوشت. او در روزنامه گسترش صنعت هم به تبلیغ جریان نزدیک به مشایی به طور مرتب می‌پرداخت.
صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران، از مجموعه‌های تابعه شرکت ملی مس ایران است و 45 شرکت از شرکت‌های زیر پوشش شرکت ملی صنایع مس ایران با سرمایه‌ای بالغ بر 30هزار میلیارد ریال زیر نظر مدیریت موسسه صندوق بازنشستگی مس فعالیت می‌کنند. شرکت ملی مس هم که به دلیل حجم بالای گردش مالی به بانک مرکزی دوم شهره است و از مهم‌ترین شرکت‌های وابسته به «ایمیدرو»‌ست. در دوره‌ای هم قرار بود داوری به عنوان رئیس شرکت ملی مس معرفی شود که در آخرین لحظات کنار رفت و جایگزینش پوستین‌دوز شد.
نکته جالب اینجاست که پوستین‌دوز در دوره مدیریت سایپا هم، متهم بود که در بسیاری از مواقع بدون هماهنگی وزیر صنایع، اقدام به اجرای برخی تصمیم‌ها می‌کند. تا جایی که در همان دوران مصطفی رضا‌حسینی عضو کمیسیون صنایع در چندین گفت‌و‌گو به بیان یک دیالوگ با پوستین‌دوز می‌پرداخت که به قول او «پوستین‌دوز به عنوان مدیر‌عامل سایپا عزل و نصب‌هایی انجام می‌دهد و اقداماتی می‌کند که حتی وزیر صنایع از آن بی‌اطلاع است و در توضیح اینکه چرا وزیر را در جریان قرار نمی‌دهد، می‌گوید‌: من مستقیماً با آقای مشایی هماهنگ می‌کنم.»
به گفته او که در دوران حضورش در کمیسیون صنایع به شدت دنبال تفحص از شرکت ملی مس بود اما مجلس هشتم همراهی نکرد، افراد در سایه قدرت وارد برخی مسائل اقتصادی شدند که هر روز دارد بخش‌های جدیدی از آن مشخص می‌شود. مدتی است که همان جریانی که معروف به جریان انحرافی است به طور جدی وارد مباحث اقتصادی شده‌اند و دقیقاً این کار دارد از طریق افرادی صورت می‌گیرد که ادعای برقراری عدالت داشته‌اند و تا پیش از این به دیگران طعنه و کنایه می‌زدند که دیگران چنین و چنان در بخش اقتصاد کرده‌اند اما امروز رد‌پاهای آنها را در خرید و فروش‌های مهم در بخش صنعت می‌بینیم و خودشان گرفتار این ماجرا شده‌اند. حالا اعضای کمیسیون صنایع مجلس به گفته شهباز حسن‌پور متن تفحص از شرکت ملی مس ایران را نوشته‌اند و منتظر هستند تا با بازگشایی مجلس این درخواست در دستور کار صحن علنی قرار بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها