شناسه خبر : 8687 لینک کوتاه

حمله رئیس بانک مرکزی آلمان به فرانسه

وایدمن رئیس بوندس ‌بانک آلمان اعتقاد دارد تاخیر در سختگیری‌های بودجه‌ای فرانسه ممکن است به روحیه اعتماد در اتحادیه اروپا آسیب وارد کند.

جواد طهماسبی
Spiegel Online
وایدمن رئیس بوندس ‌بانک آلمان اعتقاد دارد تاخیر در سختگیری‌های بودجه‌ای فرانسه ممکن است به روحیه اعتماد در اتحادیه اروپا آسیب وارد کند. رئیس بانک مرکزی اروپا به شدت از کافی نبودن اقدامات فرانسه برای کاهش کسری بودجه انتقاد کرد. این انتقاد درست چند روز پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا به پاریس مهلت بیشتری داد تا الزامات اتحادیه را برآورده سازد. او هشدار داد تاخیر در این امور می‌تواند به اعتبار قوانین منطقه یورو لطمه وارد کند. فرانسه به زمان بیشتری نیاز دارد تا کسری بودجه خود را تحت کنترل درآورد. این موضوع در کمیسیون اروپا بررسی و به فرانسه اجازه داده شد تا سال 2015 کسری بودجه خود را به کمتر از سه درصد تولید ناخالص داخلی برساند. این درصد حداکثر مقدار مجاز شناخته‌شده توسط قوانین اتحادیه اروپاست تا ثبات یورو همچنان حفظ شود. اما وایدمن نماینده بانک مرکزی آلمان-بوندس‌بانک- صراحتاً مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرد. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «تا آنجایی که من می‌دانم این کار صرفه‌جویی نیست. ما نمی‌توانیم قانون وضع کنیم و سپس اجرای آن به آینده موکول شود. این کار اعتماد را از بین می‌برد. باید تا پای جان از قوانین حمایت کنیم.» فرانسه امیدوار بود که در سال جاری کسری بودجه خود را به مرز کمتر از سه درصد برساند اما با وجود اقتصاد رنجور، به نظر می‌رسد کسری بودجه امسال نزدیک چهار درصد و در سال 2014 اندکی بیشتر از چهار درصد باشد. وایدمن اعتقاد دارد فرانسه وزنه سنگینی در اروپاست و باید الگوی مثبتی برای دیگران باشد. به گفته او اکنون که قوانین مرتبط با کسری بودجه جدیت بیشتری دارند نباید با سوءاستفاده از انعطاف‌پذیری آنها اعتبارشان زیر سوال برود. باید به توانایی دولت‌ها برای ساماندهی به امور مالی خود اعتماد داشت.
سختگیری بودجه‌ای بیش از حد ممنوع
اشاره وایدمن به بسته مالی اروپاست. بسته‌ای که در اواخر سال 2011 مورد پذیرش اعضای منطقه یورو و بیشتر اعضای اتحادیه اروپا قرار گرفت و قوانین بودجه‌ای را سختگیرانه‌تر کرد. این بسته از ابتدای امسال الزامی شد و جریمه‌های سنگین‌تری را برای کشورهایی در نظر می‌گیرد که قانون حداکثر سه درصد کسری بودجه را رعایت نکنند. اما همزمان این بسته استثنائاتی را برای مواقع ضعف اقتصادی دربر دارد. کمیسیون اروپا با استفاده از همین انعطاف‌پذیری و با توجه به اقتصاد ضعیف فرانسه مهلت زمانی کاهش کسری بودجه فرانسه را دو سال تمدید کرد. بلافاصله پس از اعلام این تصمیم از جانب بروکسل، وزیر دارایی فرانسه موسکویچی گفت پاریس قصد دارد اقدامات ریاضتی خود را کاهش دهد. او گفت فرانسه نمی‌خواهد سختگیری بودجه‌ای بیش از حد را بپذیرد و اقدامات ریاضتی را بیش از حد ضرورت اعمال کند. اظهارات وایدمن زمانی بیان شد که فرانسه و آلمان تلاش می‌کنند بقیه اروپا و جهان را متقاعد سازند با یکدیگر در حل بحران یورو همکاری دارند. هنگامی که اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در سال گذشته قدرت را به دست گرفت قول داد که به‌جای تمرکز بر کاهش بدهی‌ها و کسری بودجه به محرک‌های اقتصادی توجه کند. در مقابل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان طرفدار پر و پاقرص ریاضت است و آن را بهترین راهبرد برای تحت کنترل درآوردن بحران بدهی اروپا می‌داند.
من به فرانسه اعتماد دارم
به همین ترتیب، به نظر می‌رسد ولفگانگ شوبل وزیر دارایی آلمان تلاش می‌کند نشان دهد آلمان و فرانسه - برخلاف افکار عمومی - با یکدیگر اختلاف ندارند. او پس از ملاقات با موسکویچی در مصاحبه‌ای اعلام کرد فرانسه فرآیند دشواری در پیش رو دارد اما مسیر درستی اتخاذ کرده است. فرانسه کشوری قدرتمند است و از وظایف و مسوولیت‌هایش اطلاع دارد. به نظر شوبل اعطای مهلت دو سال به فرانسه تصمیمی مناسب بود. او گفت: «من به کمیسیون اعتماد دارم اما بیشتر از آن به فرانسه اعتماد دارم.» اما همه اعضای حزب راست مرکزی اتحادیه دموکرات ‌مسیحی مرکل خشنود نیستند. یکی از اقتصاددانان حزب می‌گوید نگران آن است که فرانسه یک بار دیگر به بزرگ‌ترین متخلف از قوانین ثبات اروپا تبدیل شود. در این صورت طولی نمی‌کشد که دیگر کشورهای بدهکار اروپا هم خواهان انعطاف بیشتر می‌شوند. اتحادیه اروپا هم نظری مشابه دارد.کمیسیونر امور پولی و اقتصادی اتحادیه می‌گوید فرانسه باید گام‌های جدی بردارد تا وضعیت رقابتی بین‌المللی خود را بهبود بخشد. این کشور باید اصلاحات اقتصادی درازمدتی را به اجرا گذارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها