شناسه خبر : 13205 لینک کوتاه

افزایش جراحی در یونان

جراحی زیبایی در بحران

بحران اقتصادی یونان هزاران نفر را وادار کرد حتی برای خدمات بهداشتی اولیه به نیکوکاران داوطلب متکی باشند.

جواد طهماسبی
Spiegel Online
بحران اقتصادی یونان هزاران نفر را وادار کرد حتی برای خدمات بهداشتی اولیه به نیکوکاران داوطلب متکی باشند. همزمان یونانیان ثروتمند بیش از هر کجای دیگر جهان به جراحی‌های زیبایی روی آورده‌اند. برخی از آنها پول زیادی را برای این کار هزینه می‌کنند و البته قصد دارند این روند را در آینده هم ادامه دهند. رویکرد این افراد و دیدگاه آنها نسبت به آینده در کمال تعجب در زمانی خوش‌بینانه است که یونان بدترین رکوردها را در زمینه‌های بیکاری، بدهی دولتی و ناکامی بخش تجارت دارد. با وجود این در هیچ جای اروپا به اندازه یونان جراحی‌های زیبایی انجام نمی‌شود. هرساله انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک از تعداد جراحی‌های انجام‌شده در سراسر جهان آمار می‌گیرد. مقایسه این آمار با تعداد جمعیت کشورها نشان می‌دهد شرایط در یونان غافلگیرکننده است. در سال 2011 تعداد 142394 عمل جراحی زیبایی در کشور 11 میلیون نفری یونان انجام گرفت. این رقم به آن معناست که از هر 79 یونانی یک نفر تحت عمل‌هایی نظیر لیپوساکشن، اصلاح پلک چشم و تزریق بوتاکس قرار گرفته است. در سطح جهان یونان پس از کره جنوبی مقام دوم را از نظر تعداد عمل جراحی زیبایی در هر هزار نفر دارد. در آلمان، با جمعیت حدود 81 میلیون نفر، فقط 415448 عمل در سال 2011 انجام گرفت که به ازای یک نفر در هر 200 نفر می‌شود. سال 2011 سال بحران اقتصادی بوده است اما به نظر می‌رسد یونانی‌ها به زیبایی بیشتر اهمیت داده و رتبه جهانی خود را در تعداد جراحی زیبایی بالاتر برده‌اند. این در حالی است که یونان هزینه‌های سایر بخش‌های پزشکی را به شدت کاهش داده است. در سال 2009 دولت یونان 14 میلیارد یورو را برای نظام بهداشت و سلامت هزینه کرد. این رقم در سال 2012 به 5/9 میلیارد یورو رسید. طبق مطالعه یک نشریه بریتانیایی بودجه بیمارستان‌های یونان 40 درصد کاهش داشته‌ است و تعداد کارکنان و خدمات بهداشتی آنها بسیار کم شده است. خدمات اورژانسی بیمارستان‌ها فقط چهار روز در هفته ارائه می‌شود و بیماران باید ساعت‌ها در انتظار بمانند. به خاطر کاهش پولی که دولت به پزشکان پرداخت می‌کند اکنون بیشتر آنها از بیماران می‌خواهند حق ویزیت را نقدی پرداخت کنند. متخصصان برآورد می‌کنند که 45 درصد یونانیان تحت پوشش بیمه سلامت قرار ندارند. با همه این شرایط چگونه است که پزشکی زیبایی هنوز روند رو به رشد دارد؟
پیدا کردن فرصت‌ها در بحران
یکی از پزشکان جراح عقیده دارد وقتی اوضاع مردم مناسب نباشد بیشتر تمایل دارند دیگران از آنها تعریف کنند. او درمانگاه خود را در اوج بحران و هنگام ارائه بسته ریاضتی دوم توسط دولت افتتاح کرد. زمانی که مالیات‌ها افزایش یافت، کارمندان اخراج شدند و هزاران نفر در مقابل ساختمان مجلس تظاهرات کردند. این پزشک بحران را به عنوان یک فرصت می‌بیند و سرمایه‌گذاری‌اش نتیجه مطلوبی داشته است. هم‌اکنون 16 پزشک، ‌جراح، دندان‌پزشک و متخصص زنان در درمانگاه کار می‌کنند و از زمان افتتاح سه هزار مراجعه‌کننده داشته است. 80 درصد مشتریان یونانی هستند و اوضاع تجارت رو به بهبود است. درمانگاه خود را با شرایط بازار وفق می‌دهد و ظرف دو سال تعرفه‌ها را 40 درصد کاهش داده است. این کاهش بیشتر مدیون پایین آمدن هزینه‌هاست. در گذشته بیمارستان‌ها دو هزار یورو برای اتاق جراحی و 400 یورو برای متخصص بیهوشی دریافت می‌کردند. این مبالغ هم‌اکنون به ترتیب 700 و 150 یورو شده‌اند.
همدردی با افراد بدون بیمه
در مرکز پزشکی اجتماعی یونان پزشکان به افرادی خدمات می‌دهند که بیمه سلامت ندارند. این مرکز 120 کارمند و 80 پزشک داوطلب دارد که در اوقات فراغت خود به درمان رایگان مردم می‌پردازند. متخصصانی از تمام رشته‌ها مانند کودکان، دندان‌پزشکی، ارتوپدی، روانشناسی و قلب در مرکز حضور دارند. مرکز نمونه‌هایی از بیماران سرطانی دارد که به خاطر نداشتن پول ادامه درمان را رها کرده بودند و زنان بارداری که نگران پرداخت هزینه‌های زایمان هستند. مرکز به کسی حقوق نمی‌دهد و کمک‌های نقدی هم دریافت نمی‌کند اما اقلامی مانند پوشک بچه، ‌شیر خشک و لوازم بهداشتی را می‌پذیرد. در سال اول تاسیس این مرکز - از دسامبر 2011 - چهار هزار نفر مورد درمان قرار گرفتند. در سه ماه اول سال 2013 دکترها4700 نفر را ویزیت کردند. آنها آرزو دارند روزی شرایط مردم بهتر شود اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد کاهشی در تقاضا برای خدمات آنان به وجود آید. به عقیده پزشک این مرکز افزایش جراحی‌های زیبایی محصول رفتار خود یونانیان در گذشته است. به عقیده او در کشور فساد وجود دارد هر چند نمی‌توان تمام استفاده‌کنندگان از جراحی زیبایی را به سوءاستفاده از نظام گذشته متهم کرد. او می‌گوید باید با افرادی که بیمه ندارند همدردی کرد و مرکز پزشکی اجتماعی نمونه خوبی از این نوع یاری ‌رساندن را به نمایش می‌گذارد.
زیبایی یونانی
جوزافات روانکاو 76ساله یونانی، تحلیلگر و نویسنده‌ای است که مدتی طولانی در بریتانیا کار کرده است و بینشی کامل از مردم شمال و جنوب اروپا دارد. او افزایش جراحی زیبایی در یونان را عادی قلمداد می‌کند و با این نظر موافق است که در زمان بحران مردم دست به کارهایی می‌زنند که وضعیت آنها را بهتر جلوه می‌دهد. این امر در مورد یونانیان صحت بیشتری دارد چرا که از زمان باستان آنها به زیبایی اهمیت می‌دادند و آن را موجب رضایت خدایان می‌دانستند. حتی ارسطو هم زیبایی و جوانی را تحسین می‌کرد. به نظر او مردم شمال و جنوب اروپا هم دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در شمال مردم لذت زندگی را در کار می‌بینند. به عنوان مثال در بریتانیا مردان هنگامی که در اتاق انتظار پزشک هستند درباره شغل خود صحبت می‌کنند اما چنین چیزی در یونان اتفاق نمی‌افتد. جایی که صحبت بیشتر از عشق و خوش‌گذرانی مطرح می‌شود. این دیدگاه نسبت به زندگی بر جایگاه زنان در جامعه تاثیر گذاشته است. در عهد باستان زنان طبقه دوم محسوب می‌شدند و زیبایی سرمایه آنان بود. تفکر برابری زن و مرد که در عصر مدرن رواج یافته هنوز در یونان عمق پیدا نکرده است. با وجود تحولات فراوان چند سال اخیر در یونان این نگرانی وجود دارد که بحران و نبود شغل زنان را به نقش قدیمی خود یعنی جذابیت و ازدواج بازگرداند.
آرایش جسم و روح
یونان تنها کشوری نیست که در زمان بحران شاهد اوج‌گیری پزشکی زیبایی است. در ایالات متحده هم با وجود شرایط بد اقتصادی افراد زیادی به عمل جراحی زیبایی روی می‌آورند. پس از رکود سال 2008، آمریکایی‌ها برای غذا، پوشاک و اجاره مسکن پول کمتری هزینه کردند اما هزینه‌های آنها برای لیپوساکشن و سایر جراحی‌های زیبایی افزایش یافت. به نوشته مجله نیوزویک در دسامبر 2011: «اقتصاد در وضعیتی وخیم قرار دارد اما نگاهی به تجارت پزشکی زیبایی عکس این موضوع را نشان می‌دهد.»
درمانگاه زیبایی یونان در آتن چشم‌انداز خوبی را برای آینده خود متصور شده است. آنها قصد دارند گردشگری پزشکی به راه اندازند و مشتریانی از بریتانیا، آلمان، روسیه و خاورمیانه جذب کنند. به عقیده آنها یونان می‌تواند به عرصه رقابت بین‌الملل وارد شود. به عقیده آنها بحران یک فرصت است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها