شناسه خبر : 5765 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

داووس و حواشی مهم‌تر از متن

در چهل و پنجمین دوره مجمع جهانی اقتصاد، ۲۵۰۰ نفر از حدود ۱۰۰ کشور جهان شرکت کردند که از این بین ۴۰ کشور با سران اصلی خود در اجلاس داووس حضور داشتند.

در چهل و پنجمین دوره مجمع جهانی اقتصاد، 2500 نفر از حدود 100 کشور جهان شرکت کردند که از این بین 40 کشور با سران اصلی خود در اجلاس داووس حضور داشتند. در این اجلاس همچنین نسبت جنسیتی مردان به زنان به ترتیب 17 به 83 درصد بود. از خاورمیانه نیز 180 نفر شرکت داشتند که 17 نفر از آنها زن و 163 نفر مرد بودند. در بین شرکت‌کنندگان اجلاس امسال همچنین 14 برنده نوبل نیز حضور داشتند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان در اجلاس امسال برای مردان 53 و برای زنان 48 سال اعلام شده که جوان‌ترین شرکت‌کننده 22 و مسن‌ترین شرکت‌کننده نیز 91 سال سن داشتند. از نکات قابل توجه در حاشیه این اجلاس می‌توان به قیمت مواد خوراکی و غذا در شهر داووس سوئیس اشاره کرد. به نظر می‌رسد باز شدن پای میلیاردرها به شهر داووس بهانه‌ای شد تا فروشندگان مواد غذایی و رستوران‌داران این شهر نیز قیمت منوی غذای خود را متناسب با جیب مهمان‌های پولدار اجلاس داووس تنظیم کنند. البته اوج‌گیری 30‌درصدی ارزش قیمت فرانک سوئیس در برابر یورو نیز مزید بر علت شد تا خوردن یک وعده‌غذا برای مهمانان این شهر رقم ناقابل حدوداً 100 دلار هزینه دربر داشته باشد. قیمت یک ساندویچ ساده مانند هات‌داگ همراه با سیب‌زمینی و پیاز سوخاری حدود 43 دلار و 50 سنت آب می‌خورد که اگر به این وعده‌غذایی، یک پرس سالاد سزار هم اضافه کنیم 55 دلار دیگر به این رقم افزوده می‌شود.

مهمان‌های سرشناس داووس
اجلاس داووس مکانی برای گردهمایی عقلای اقتصادی و سیاسی جهان است و هر‌ساله افراد مشهوری را از گوشه و کنار جهان گردهم جمع می‌کند. از شناخته‌شده‌ترین حاضران اجلاس 2015 داووس می‌توان افراد ذیل را نام برد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، ماتئو رنزی نخست‌وزیر ایتالیا، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا، تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس، کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل، لری سامرز اقتصاددان، عبدالله سالم البدری دبیر کل اوپک، پترو پروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین، آلفا کُنده رئیس‌جمهور گینه، جاکوب زوما رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، ال‌گور معاون پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا، آنجل گوریا دبیر کل OECD، گای رایدر مدیر سازمان جهانی کارگران، مارگارت چان دبیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، جورج آزبورن رئیس خزانه‌داری انگلیس، هاروهیکو کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن، ماری باررا مدیرعامل شرکت جنرال‌موتورز، سر مارتین سورل مدیرعامل شرکت تبلیغاتی WPP، فارل ویلیامز خواننده مشهور موسیقی پاپ، ویلیام آدامز موسیقیدان و بازیگر، جک ما مدیرعامل کمپانی علی‌بابا، بیل و ماریا گیتس موسسان بنیاد خیریه گیتس، سِر تیم برنزلی دانشمند علوم رایانه، اریک اشمیت مدیرعامل کمپانی گوگل، شریل سندبرگ مدیر اجرایی فیس‌بوک، ساتیا نادلا مدیرعامل جدید مایکروسافت.

۱۷۰۰ هواپیمای شخصی
در اجلاس امسال ۱۷۰۰ هواپیمای شخصی وارد شهر داووس شدند که این رقم دو برابر ترافیک هوایی هفتگی این شهر است.

۶۰ میلیارد یورو در ماه
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خطاب به حاضران در اجلاس داووس گفت: کشورش می‌خواهد همچنان ساحل امن اروپا باقی بماند. او در حالی این سخنان را ایراد می‌کرد که در آن‌سوی میدان یعنی در شهر فرانکفورت، ماریو دراگی، مدیرعامل بانک مرکزی اروپا همزمان در حال سخنرانی بود. دراگی در شهر فرانکفورت از برنامه تسهیل کمی ماهانه ۶۰ میلیارد یورو در ماه خبر می‌داد.

9 هزار سرباز روسی
پس از الحاق کریمه به روسیه، وسعت اوکراین ۲۵۸ هزار و ۹۰۰ کیلومترمربع کاهش یافت و پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد هفت درصد از قلمرو این کشور اشغال شده است. از آنجا که اجلاس داووس برای پروشنکو دستاوردهای جذابی نداشت، او در همان ساعت‌های اولیه آغاز مجمع جهانی، به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها در «دونتسک»، داووس را به مقصد کشورش ترک گفت. او همچنین گفت: 9 هزار سرباز روسی از مرزهای این کشور عبور کرده‌اند.

دو قاره ۶۷ درصد مهمانان
بنا بر گزارش‌های جدیدی که از سوی سازمان غیردولتی «آکسفام» منتشر شده، یک درصد از ثروتمندان جهان به تنهایی ۴۸ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند. نحوه توزیع جغرافیایی حاضران در مجمع جهانی هم شاهد این نابرابری‌هاست. به ‌طوری که مهمانان آمریکای شمالی و اروپا، به تنهایی ۶۷ درصد از حاضران در اجلاس داووس ۲۰۱۵ را تشکیل می‌دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها