شناسه خبر : 4412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پنج‌گانه‌های داووس

با به پایان رسیدن چهار روز بحثو جلسات رده‌بالای سیاسی و اقتصادی در داووس، پنج اتفاق برجسته و قابل توجه در این اجلاس در روزنامه «یواس‌ای‌تودی» منتشر شده است که مرور آنها خالی از لطف نیست.

با به پایان رسیدن چهار روز بحث و جلسات رده‌بالای سیاسی و اقتصادی در داووس، پنج اتفاق برجسته و قابل توجه در این اجلاس در روزنامه «یواس‌ای‌تودی» منتشر شده است که مرور آنها خالی از لطف نیست.

1- «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان با آرامش مثال‌زدنی خود روی صحنه اجلاس رفت و در حالی درباره آهنگ مبهم و سنجیده یکپارچگی اروپا سخنرانی کرد که در پشت ‌صحنه نفس تمام جوامع مالی اروپا در انتظار شنیدن تصمیمات پولی جدید بانک مرکزی اروپا در سینه حبس شده بود.
مرکل در حالی قدم روی صحنه سخنرانی در داووس گذاشت که بانک مرکزی اروپا برای کنترل تورم در نرخ دو درصد، از خرید ماهانه ۶۰ میلیارد یورو اوراق قرضه خبر داد. این برنامه که در مجموع برای بانک مرکزی اروپا ۱۳۰۰ میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت، درنهایت به مهار تورم و ازسرگیری رشد اقتصادی در ۱۹ کشور دارای پول مشترک یورو خواهد انجامید.

2- مناقشات میان روسیه و اوکراین نیز از نگاه حاضران در اجلاس داووس دور نماند. در چهل و پنجمین اجلاس داووس، «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی پرشور، دوباره روسیه را به‌عنوان آغازکننده جنگی معرفی کرد که منجر به کشته شدن نزدیک به پنج هزار تن شد. از سوی دیگر رهبران اروپا نیز اعلام کردند همچنان از ادامه اعمال تحریم‌های سختگیرانه علیه روسیه حمایت خواهند کرد.
«الکساندر استاب»، نخست‌وزیر فنلاند تصریح کرد: مرکل و پروشنکو به‌طور مداوم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حال مذاکره هستند تا او را ملزم به رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک کنند.

3- در حاشیه چهل‌وپنجمین اجلاس داووس، جلسات بسیاری نیز پشت درهای بسته برگزار شد که در آنها مقامات کشورها و مدیران مطرح برخی کمپانی‌ها نظیر «جک ما»، مدیرعامل کمپانی «علی‌بابا» و «جان چمبرز»، مدیرعامل کمپانی «سیسکو»، به بحث و تبادل نظر پرداختند که اطلاعات زیادی از محتوای مذاکرات آنها به بیرون درز نکرده است.
رهبران جهان نظیر «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند. آنها در این جلسه بر اعمال فشار به جوامع بین‌المللی برای افزایش حمایت‌های تسلیحاتی و حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش تاکید کردند. العبادی در جلسه پرسش و پاسخ از دریافت یک محموله عظیم و رایگان سلاح در اوایل هفته گذشته پرده برداشت.

4- برخی از رهبران حاضر در اجلاس داووس، شامل «نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی و «ملک‌عبدالله دوم» پادشاه اردن، در نخستین ساعات آغاز مجمع جهانی اقتصاد جهان، این اجلاس را برای شرکت در مراسم تدفین «ملک عبدالله» پادشاه عربستان سعودی ترک گفتند.
باراک اوباما نیز که شخصاً در این اجلاس حضور نیافته بود، اعلام کرد قصد دارد روز سه‌شنبه برای ادای احترام به خاندان آل سعود به عربستان سفر کند. او در این سفر همچنین دیداری با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه جدید این کشور خواهد داشت.

5- نابرابری جنسیتی در اجلاس اخیر داووس بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد؛ چراکه در این اجلاس تنها ۱۷ درصد از حضار را زنان تشکیل می‌دادند. بنا بر اعلام موسسه Quartz که این ارقام را اعلام می‌کند، این تعداد مشابه دو سال پیش بود.
در مطالعه‌ای که سال گذشته از سوی مجمع جهانی اقتصاد انجام گرفت مشخص شد، حدود ۸۰ سال طول می‌کشد تا تعداد مدیران عالی‌رتبه زن به ۵۰ درصد حاضران در اجلاس داووس افزایش یابد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها