شناسه خبر : 5679 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی راهکارهای پیش‌روی دولت

رعایت قانون مشکل را حل می‌کند

معاون اول رئیس‌جمهور اخیراً عنوان کرده که وضعیت فعلی اجرای هدفمندی قابل استمرار نیست. این وضعیت به دلیل کسری بودجه‌ای است که دولت در این شرایط با آن مواجه شده که البته در این مورد باید به قانون مرتبط با این موضوع توجه شود. چرا که قانون صراحتاً اشاره کرده که برای جبران کسری هدفمندی باید یارانه یک دهک در حدود ۵ / ۵ تا شش میلیون نفر حذف شود.

index:1|width:50|height:50|align:right غلامرضا کاتب/سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه
معاون اول رئیس‌جمهور اخیراً عنوان کرده که وضعیت فعلی اجرای هدفمندی قابل استمرار نیست. این وضعیت به دلیل کسری بودجه‌ای است که دولت در این شرایط با آن مواجه شده که البته در این مورد باید به قانون مرتبط با این موضوع توجه شود. چرا که قانون صراحتاً اشاره کرده که برای جبران کسری هدفمندی باید یارانه یک دهک در حدود 5 /5 تا شش میلیون نفر حذف شود. اگر دولت این قانون را رعایت کند و به میزان شش میلیون نفر از تعداد یارانه‌بگیران کشور کاسته شود و رقم پیش‌بینی‌‌شده و مدنظر در قانون بودجه تحقق یابد، دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت. اما اینکه آیا با حذف همین تعداد کل مشکل پرداخت یارانه‌ها حل می‌شود یا نه، جای بحث دارد. با این حال بالاخره بحث قانون سال 1394 این است که حداقل در مقطع فعلی برای حل وضعیت فعلی، دولت یارانه حدود شش میلیون نفر را حذف کند. در قانون بودجه فعلاً این موضوع پیش‌بینی شده که قرار است دولت در هفته پیش‌رو آیین‌نامه این موضوع را نهایی کند و امیدواریم با نهایی شدن این آیین‌نامه امکان اجرای موارد پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال 94 فراهم شود. با این حال اخیراً از سوی یکی از مقامات دولتی اعلام شده بود که دولت اطلاعات این تعداد افرادی را که نیاز است یارانه آنها حذف شود، در اختیار ندارد که از نگاه بنده این طور نیست و اطلاعات این اقشار برای دولت قابل دسترس است. دولت می‌تواند به مرور این اطلاعات را بررسی کند و پس از آن به حذف یارانه اقشار مدنظر قانون بودجه بپردازد. از سوی دیگر تا پیش از این تجربه استقراض از منابع مثلاً بانک مرکزی یا بهره بردن از بودجه عمرانی کشور را داشتیم اما طبق قانون این اقدامات در دوره فعلی امکان‌پذیر نیست. دولت هم که نمی‌تواند این قانون را نادیده بگیرد و با توجه به ویژگی‌های دولت یازدهم انتظار ما این است که دولت دست به چنین اقداماتی نزند.
اما پیشنهاد دیگر برای حل این مساله کاهش رقم یارانه 45 هزار و 500 تومانی است که اخیراً سخنگوی دولت اعلام کرده اگر قرار باشد به همین تعداد یارانه‌بگیرفعلی یارانه داده شود، به هرکدام از مشمولان 10 هزار تومان بیشتر نمی‌رسد. در این مورد هم باید اشاره کنم که بعید است دولت دست به چنین اقدامی بزند. برای همین فکر می‌کنم تنها راهکاری که دولت در پیش خواهد گرفت، حذف یارانه شش میلیون نفری است که در قانون بودجه سال 94 هم پیش‌بینی شده بود. از سال 95 به بعد هم که نیاز به برنامه‌های بلندمدت‌تر است باید منتظر ماند و دید که آن زمان در قانون درباره هدفمندی یارانه‌ها و مساله کسری بودجه یارانه قانون‌هایی که مصوب می‌شوند چه مواردی را مدنظر خواهند داشت، با این حال در حال حاضر طبق قانونی که در اختیار داریم و باید آن را اجرا کنیم، همان بحث حذف یارانه شش میلیون نفر است اما اگر این موضوع اصلاح شد یا موارد دیگری را در این قانون مطرح کردند، آن وقت می‌توانیم به موضوعات جدیدتر فکر کنیم. ملاک اساسی ما در این‌گونه موارد رعایت مواد قانونی مطرح و مرتبط است. حتی برای حل ریشه‌ای این مساله هم باید توجه کنیم که در مقطع فعلی آنچه نیاز است که مشکل کسری بودجه دولت در سال 94 را حل کند، اجرای قانون بودجه است. قانون که اجرا شود مشکلی نخواهد بود و بعد از آن هم برای سال 95 بار دیگر قانون جدید مدنظر قرار خواهد گرفت و اگر باز هم نیاز بود تعداد یارانه‌بگیران کم شود که این اتفاق خواهد افتاد و اگر هم که نیاز نباشد دیگر چنین نخواهد شد. البته بنده هم بعید می‌دانم نیاز باشد قانون جدیدی وضع شود یا همین قانون را به گونه‌ای اصلاح کنند که تعداد مشمولان یارانه‌بگیر کاسته شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها