شناسه خبر : 5335 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهترین راهکار جبران کسری در یارانه‌‌ها چیست؟

دولت ملاحظات سیاسی نداشته باشد

در مورد اینکه راه‌های واقعی جبران کسری بودجه هدفمندی چیست، می‌توان به مسائل قابل توجهی اشاره کرد. کسری هدفمندی یارانه‌ها بالاخره با اجرای قانون حل‌شدنی است اما آنچه تاکنون در مجلس مصوب شده عیناً از سوی دولت اجرا نشده است و آن هم به دلایل سیاسی مانند نگرانی بابت ریزش رای در انتخابات آینده است.

index:1|width:50|height:50|align:right موسی‌الرضا ثروتی/عضو کمیسیون برنامه و بودجه
در مورد اینکه راه‌های واقعی جبران کسری بودجه هدفمندی چیست، می‌توان به مسائل قابل توجهی اشاره کرد. کسری هدفمندی یارانه‌ها بالاخره با اجرای قانون حل‌شدنی است اما آنچه تاکنون در مجلس مصوب شده عیناً از سوی دولت اجرا نشده است و آن هم به دلایل سیاسی مانند نگرانی بابت ریزش رای در انتخابات آینده است. همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در اقتصاد کشور شده و ما در دولت سابق هم شاهد بودیم که به همین دلایل سالانه بیش از 50 تا 60 درصد بودجه عمرانی را تخصیص نداده بودند و پول‌های این بخش صرف مسائلی مانند یارانه شده بود. بنابراین در این رابطه ما پیشنهاد اجرای قانون را داریم، اگر دولت قانون مدنظر را اجرا کند در آنجا کاملاً مشخص است که چطور این مساله می‌تواند حل ‌شود. در مورد تعداد کاهش یارانه‌بگیران در سال 93 هم به دولت اعلام شده بود که تنها به نیازمندان یارانه بدهد اما دولت به آن توجه نکرد. این در حالی است که خیلی از یارانه‌بگیران فعلی اصلاً شاید به این یارانه‌ها نیازی نداشته باشند. مثلاً در بحث مالیات‌ها مشخص است کسانی که مالیات بیشتری را می‌توانند پرداخت کنند احتمالا درآمد بالاتری هم دارند. دومین منبع اطلاعاتی این است که آیا در سازمان ثبت اسناد، اطلاعات مربوط به مالکان وجود ندارد؟ و دولت با استفاده از این‌گونه اطلاعات به راحتی می‌تواند بخشی از یارانه‌بگیران غیرنیازمند را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند. دولت می‌تواند این‌گونه لیست‌ها را به راحتی از سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای مشابه دیگر دریافت کند. یا این همه سهامداران بورس کسانی هستند که چون دارایی،‌ ثروت و درآمدی دارند می‌توانند دیگر یارانه‌ای دریافت نکنند. اما به نظر می‌رسد دولت مایل نیست چنین کاری را انجام دهد، علت آن هم نگاه به آینده و مساله انتخابات بعدی ریاست جمهوری است. به همین دلیل بهترین راهکار را حذف شش میلیون نفر از تعداد یارانه‌بگیران می‌دانیم اما حتی سال قبل هم وقتی دست دولت بیشتر باز بود و می‌توانست تنها به نیازمندان بدهد این کار را انجام نداد و مشکل همچنان پابرجا ماند.
در واقع در سال قبل دولت می‌توانست با استناد به قانونی که مجلس تصویب کرده بود یارانه بیش از 30 میلیون نفر را حذف کند اما این طور نشد. این در شرایطی است که افراد نیازمندی مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ماهانه 60 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند که این رقم ناچیز واقعاً پول نان آنها هم نمی‌شود. دولت اگر بخواهد رقم دریافتی چنین گروه‌هایی را افزایش دهد باید تعداد یارانه‌بگیران را کاهش دهد. در دولت فعلی به نظر می‌رسد نگاه ویژه به نیازمندان این چنینی وجود ندارد و این در حالی است که دولت باید به این اقشار توجه ویژه کند. وقتی مجلس موضوعی را مصوب کرده دولت نگران چه مساله‌ای است؟ دولت می‌تواند با وجود نگرانی‌هایی که دارد این قانون حذف تعدادی از یارانه‌بگیران را اجرا و بعد اعلام کند تنها قانون مجلس را اجرا کرده است. اما متاسفانه با نگاه سیاسی دولت تاکنون دست به چنین اقدامی نزده و بیشتر از موضوع هدفمندی یارانه‌ها تمرکز خود را بر مذاکرات هسته‌ای گذاشته است. در حالی که دولت باید در کنار ادامه مذاکرات هسته‌ای به مسائل مهمی مانند ظرفیت‌های نادیده گرفته‌شده در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هم توجه کند. در مقطع فعلی تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها وجود دارند که با ظرفیت حداقلی در حال کار کردن هستند یا تعداد قابل توجهی زمین‌های کشاورزی وجود دارند که کشتی در آنها انجام نمی‌شود. در واقع ما هرچند ثروت و دارایی فراوانی در کشور داریم اما به طور شایسته از آنها استفاده نمی‌شود. آن وقت در همین شرایط دولت حتی نمی‌تواند یارانه بخش تولید را پرداخت کند. در حالی که بخش تولید ما نیاز به این یارانه دارد و باید همزمان با کاهش تعداد یارانه‌بگیران به اندازه مدنظر قانون بودجه سال 94 به بخش تولید هم توجه شود و دولت یارانه این بخش را پرداخت کند. امیدوارم که دولت تنها به شعار اکتفا نکند و در عمل به این موارد توجه کند تا بخشی از مشکلات مربوط به کسری پرداخت یارانه‌ها حل شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها