شناسه خبر : 5246 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نرخ واقعی ارز چه نقطه‌ای است

نقطه تعادلی قیمت در بازار ارز ایران کجاست؟ این سوالی است که در اقتصاد کشور ما هیچ‌گاه به درستی پاسخ روشنی به آن داده نشد.

نقطه تعادلی قیمت در بازار ارز ایران کجاست؟ این سوالی است که در اقتصاد کشور ما هیچ‌گاه به درستی پاسخ روشنی به آن داده نشد. در گذشته با توجه به عرضه بالای درآمدهای دلاری نفتی در بازار و اختصاص بخش قابل توجهی از آن به واردات، همواره قیمت‌های تعادلی بازار پایین‌تر از رقمی قرار می‌گرفت که برای بهبود اوضاع اقتصادی و ایجاد توازن در ساختارهای اقتصادی ضروری بود. دولت احمدی‌نژاد نیز به رغم اجرای طرح تحول اقتصادی، به این مهم توجهی نکرد و در نهایت بخش‌های مولد کشور و صادرات قربانی عدم تطابق قیمت‌های تعادلی و واقعی ارز شدند. امروزه نیز با آنکه قیمت‌های ارز نسبت به گذشته با اصلاح قابل توجهی همراه شده است، اما توجه به اینکه قیمت واقعی ارز باید بر اساس معیارهای واقعی تعیین شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.
بر این اساس در شرایطی می‌توان از صحت نرخ‌های موجود در بازار اطمینان حاصل کرد که اولاً تجارتی آزاد در کشور حاکم باشد، در عین حال، تزریق ارز به بازار متوازن و نه انحصاری صورت پذیرد و در نهایت دخالت‌های دستوری بانک مرکزی در قیمت‌ها و جهت‌دهی به بازار ارز به حداقل رسیده باشد. این سه در بازار ایران چه جایگاهی دارند و آیا می‌توان در این شرایط انتظار دستیابی به نرخی متناسب با شرایط کشور را داشت؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها