شناسه خبر : 1653 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سکه و میل به کاهش قیمت در بازار

مقایسه روندهای کنونی تغییرات قیمت سکه با روندهای گذشته آن که دامنه تغییرات روزانه قیمت به طور میانگین در محدوده ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان بود، نشان می‌دهد رکود بازار سکه جذابیت‌های آن را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده است

مقایسه روندهای کنونی تغییرات قیمت سکه با روندهای گذشته آن که دامنه تغییرات روزانه قیمت به طور میانگین در محدوده 30 تا 50 هزار تومان در نوسان بود، نشان می‌دهد رکود بازار سکه جذابیت‌های آن را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده است، حال آنکه در این بین برخی فعالان بازار در حال حاضر به دلیل زیان‌های سنگین از معاملات خارج شده‌اند و برخی نیز برنامه‌ریزی برای ورود به بازار را به تعویق انداخته‌اند و آن را به آینده‌ای نامعلوم موکول کرده‌اند؛ آینده‌ای که لااقل تا شش ماه آینده نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. این موضوعات در کنار ثبات و سکون قیمت دلار در هفته گذشته منجر به تثبیت قیمت سکه در بازار در محدوده 970 هزار تومان شد.
صبایی، مدیر مالی یک شرکت سرمایه‌گذاری در این رابطه معتقد است در عرصه سیاسی، اتفاقی که افتاده آن است که افق دید معامله‌گران تغییر کرده به طوری که برخلاف گذشته که معامله‌گران قادر به برنامه‌ریزی عملیات خرید برای یک هفته آینده خود نبودند، اما این بار یک افق مثبت سیاسی لااقل تا پایان سال دیده می‌شود که این افق بلند‌مدت باعث شده حضور در بازارها این بار با دید احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها صورت پذیرد. به عقیده او، به همین دلیل کمتر شنیده می‌شود خریداران خرید یا فروش را در این بازار منوط به انتشار خبری خاص کرده باشند و همین امر به کاهش معاملات در این بازار منجر شده است. این در حالی است که با نگاهی به قیمت اونس طلا و نرخ ارز، فعلاً حباب سکه در بازار منفی است و در این شرایط انتظار سرمایه‌گذاری در این بازار با منطق پایینی مواجه است. برخی معتقدند با آنکه الان زمان مناسبی برای خرید است اما چون چشم‌اندازی از سوددهی بازار وجود ندارد بنابراین معامله‌گران به خرید ترغیب نمی‌شوند. در این شرایط نگاهی به بازدهی سایر بازارها حکایت از آن دارد که بازدهی بازار سکه در حال حاضر لااقل در مقایسه با سودهای بانکی و بازار سرمایه پایین است به طوری که بازدهی بازار سهام در شش‌ماهه اول سال در حدود 76 درصد بوده و این رقم برای سرمایه‌گذاران بیش از سکه جذابیت دارد. توضیح آنکه همین امر نیز باعث شده میزان جذب سرمایه از بازار سرمایه اعم از بورس و فرابورس به یک تریلیون تومان برسد که نشان از رشد 40درصدی نسبت به ابتدای سال دارد. در این میان اما با این احتمال که ممکن است بانک مرکزی نسبت به تغییرات سود بانکی در سال جدید اقداماتی را صورت دهد ممکن است بازار سکه از جذابیت بیفتد. index:1|width:320|height:188|align:left
تحلیلگران معتقدند در حال حاضر و در کوتاه‌مدت ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سکه بالاست. به گفته یکی از معامله‌گران این بازار، فعلاً نمی‌توان انتظار خاصی از بازار داشت چرا که عوامل ریزشی چه در بازارهای جهانی و چه در داخل کشور عواملی قوی هستند و فعلاً فاکتوری افزایشی مشاهده نمی‌شود. در این بین نگاهی به اونس جهانی نیز حکایت از بیم و امید خریداران جهانی طلا دارد. از یک طرف مشکلات بودجه در ایالات متحده و از طرف دیگر کاهش سیاست‌های محرک اقتصادی در این کشور که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد همگی عواملی‌ هستند که چشم‌انداز افزایشی قیمت طلا را در بازارهای جهانی و به تبع آن در کشورمان کاهش می‌دهند.
در این بین ذکر این نکته ضروری است که نگاهی به روند تغییرات قیمت سکه و اونس جهانی در کنار دلار در بازار ایران نشان می‌دهد طی هفته‌های اخیر سکه در بازار داخل بیش از آنکه تابع اونس جهانی باشد تابع تغییرات دلار است تا جایی که حتی در شرایطی که اونس با 50 دلار افزایش روبه‌رو بود، قیمت‌ها در داخل با تغییرات منفی مواجه شدند. این بدان معنی است که قیمت اونس به عنوان یک فاکتور موثر اثر خود را از دست داده است. به گفته دکتر ابونوری، استاد دانشگاه، طی هفته‌های اخیر اثرگذاری تحولات ریزشی بیش از وقایع جهانی بوده و این موضوع نشان می‌دهد میل نهایی بازار به افزایش کاهش قیمت است و دلیل آن کاهش تعداد معاملات و کاهش اعتماد به افزایش قیمت و کسب سود در آینده است. وی معتقد است در این میان اثر دلار از سایر موارد حتی قوی‌تر است و بازار چشم به راه تصمیم‌گیری برای این واحد پولی است و از آنجا که ثبات در بازار ارز را شاهدیم، قیمت سکه نیز در کشور تثبیت شده است. اما در بازار آتی نیز شاهد واکنش‌های مشابهی نسبت به بازار نقدی هستیم در حالی که این موضوع در دو هفته گذشته به این شکل نبود و بازار آتی عکس‌العمل‌های شدیدتری نسبت به بازار نقدی داشت که البته به دلیل آنکه محدودیت‌های نوسانی در بازار آتی وجود دارد و قیمت نمی‌تواند بیش از پنج درصد کاهش یا افزایش یابد، این نوسانات در کنترل بازار بود. با این حال نکته حائز اهمیت در بازار آتی کاهش تعداد معاملات در روزهای معاملاتی است که نشان می‌دهد بازار از هیجان افتاده است. در هفته گذشته تعداد معاملات به نصف تعداد یک ماه گذشته رسیده بود و این مساله به کاهش رغبت معامله‌گران برای حضور در بازار تعبیر می‌شود. با این وصف اما قیمت سکه در سررسیدهای نزدیک این بازار بیشتر به بازار نقدی نزدیک است و اختلاف‌های قیمتی سررسیدها نیز کاهش یافته. در حال حاضر قیمت سکه سررسید آذر‌ماه یک میلیون و 50 هزار تومان است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها