شناسه خبر : 3498 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکود بازار سهام چه زمانی پایان می‌یابد؟

مانور قرمزپوشان

بورس تهران روزهای سختی را می‌گذراند. التهاب در تالار شیشه‌ای در دو هفته گذشته به اوج رسید. دماسنج بازار سهام ۱۲ روز مداوم قرمزپوش شد و با از دست رفتن ۴۶۰۰ واحد از شاخص و ۱۹ هزار میلیارد تومان ارزش روز بازار و ثبت چند رکورد منفی اضطراب بورس‌بازان را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داد. هنگامی که شاخص بورس از نیمه دی‌ماه سال گذشته در مرز فتح قله ۹۰ هزار‌واحدی قرار گرفت این گمان نمی‌رفت از این زمان به بعد روند معکوس در پیش بگیرد و با ریزش‌های سنگین مواجه شود.

سایه فتحی
بورس تهران روزهای سختی را می‌گذراند. التهاب در تالار شیشه‌ای در دو هفته گذشته به اوج رسید. دماسنج بازار سهام 12 روز مداوم قرمزپوش شد و با از دست رفتن ۴۶۰۰ واحد از شاخص و ۱۹ هزار میلیارد تومان ارزش روز بازار و ثبت چند رکورد منفی اضطراب بورس‌بازان را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داد. هنگامی که شاخص بورس از نیمه دی‌ماه سال گذشته در مرز فتح قله 90 هزار‌واحدی قرار گرفت این گمان نمی‌رفت از این زمان به بعد روند معکوس در پیش بگیرد و با ریزش‌های سنگین مواجه شود.
این در حالی بود که وقتی حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری پیروز شد خوش‌بینی‌ها از بهبود سریع وضعیت اقتصادی و خروج از بحران باعث شد فعالان بازار سهام پیش‌بینی‌های خود را بر رشد چند برابری بازار بگذارند، بدین ترتیب شاخص بورس با اعلام نتیجه اولیه آرای ریاست‌جمهوری، با رشد جهشی مواجه شد.
حالا یک سال از آن روزهای رشد جهشی گذشته و شاخص بورس در این مدت در حدود 24 هزار واحد کاهش یافته است. بورسی که در بورس بود و روزهای طلایی را سپری می‌کرد و زیاندهی سهامداران خود را به بالای 25 درصد در طول یک سال گذشته رسانده است.
در این بین عواملی چون تخلیه حباب از رشد طلایی بورس، طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای، افزایش نرخ سود بانکی، ابهام در سیاست‌های اقتصادی دولت، بودجه 94، افزایش قیمت دلار و تشدید کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بیشترین اثر را بر ریزش بازار سهام طی یک سال گذاشته‌اند. به طوری که بورس تهران با شرایط ویژه‌ای مواجه شده است و بسیاری از بورس‌بازان تالار شیشه‌ای نسبت به بازگشت دوران رونق به این بازار ناامید شده‌اند.
اگرچه به زعم کارشناسان بازار سهام این روند ریزشی بورس پایدار نخواهد بود، چرا که قیمت‌ها به کف رسیده است و جذابیت خرید باعث خواهد شد دوباره بازار با رشد مواجه شود و از طرفی هم دولت در روزهای اخیر بر حمایت همه‌جانبه از بازار سهام تاکید کرده است. با این حال بازار سرمایه همچنان با بحران دست و پنجه نرم می‌کند و تلاش متولیان بازار سهام با وجود تغییر مدیریت 10‌ساله سازمان بورس راه به جایی نبرده است.
در این بین حتی وعده‌های رفع مشکلات صنایع و تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه با عضویت مسوولان کلان اقتصادی کشور، اظهارنظرهای حمایتی دولتمردانی چون رئیس دفتر رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از بازار سرمایه و همچنین احتمال انتشار اخبار مثبت از شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در آینده نزدیک هم نتوانست رخوت رکود را از تالار شیشه‌ای بزداید و همچنان قرمزپوشان حرف اول را در بازار سهام می‌زنند.
در 15 روز گذشته تنها دو روز شاخص کل بورس، رنگ سبز را به خود دید و اگرچه بورس در روز پایانی معاملات هفته گذشته با حمایت متولیان بازار به ضرب و زور مثبت شد در نهایت شاخص بورس با رشد کم‌عمق 10 واحدی در کانال 65 هزار واحدی درجا زد. رشدی که به زعم کارشناسان بازار سهام چندان پایدار نیست. بورسی که اکنون بخش قابل توجه سرمایه‌گذاران مردمی را که به امیدی رهسپار این بازار شده بودند از دست داده است و دچار رکودزدگی شده است و منتظر معجزه است تا شاید با انتشار خبرهای خوشایندی چون به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، هموار شدن مسیر خروج از رکود و اقتصادی رو به رشد دوباره قیمت نفت باز هم به دوران رونق بازگردد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها