شناسه خبر : 2809 لینک کوتاه

گزارشی از صورت‌های مالی بانک مسکن

اعداد چه می‌گویند؟

آخرین صورت مالی منتشر‌شده بانک مسکن مربوط به سال۱۳۹۰ است. طبق گزارش سازمان حسابرس مستقل وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی بانک مسکن به جز یک بند که منجر به ارائه گزارش مشروط از سوی حسابرسان شده است تمامی موارد آن طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب نشان داده شده است. مورد مشروط گزارش‌شده نیز مربوط، به پایان رسیدن دوره سه‌ساله محاسبات اکچوئری در پایان سال ۱۳۸۹ می‌شود که تا زمان تهیه صورت‌های مالی یعنی پایان سال۱۳۹۰ نتایج حاصل از محاسبه براساس معیارهای واقعی و سهم این بانک از کسری منابع صندوق اعلام نشده است.

لیستی از آخرین وضعیت دخل و خرج، دارایی‌ها و بدهی‌های هر بنگاه تجاری در پایان هر سال مالی در قالب گزارشی تحت عنوان «صورت مالی» تهیه می‌شود. هدف از تهیه چنین صورت وضعیتی نیز بیان یکسری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در مورد وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی بنگاه تجاری برای استفاده‌کنندگان از این صورت‌هاست، تا مدیران هر بنگاه اقتصادی بر‌اساس آن بتوانند تصمیمات اقتصادی متناسب با شرایط بنگاه را در سال آینده بگیرند. بانک‌ها نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی از این قاعده جدا نیستند. آخرین صورت مالی منتشر‌شده بانک مسکن مربوط به سال1390 است. طبق گزارش سازمان حسابرس مستقل وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی بانک مسکن به جز یک بند که منجر به ارائه گزارش مشروط از سوی حسابرسان شده است تمامی موارد آن طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب نشان داده شده است.
مورد مشروط گزارش‌شده نیز مربوط، به پایان رسیدن دوره سه‌ساله محاسبات اکچوئری در پایان سال 1389 می‌شود که تا زمان تهیه صورت‌های مالی یعنی پایان سال1390 نتایج حاصل از محاسبه براساس معیارهای واقعی و سهم این بانک از کسری منابع صندوق اعلام نشده است.

مطلب خاص گزارش مالی
در بند شش این گزارش به عاملیت بانک مسکن در پرداخت تسهیلات مسکن مهر اشاره شده است. طبق گزارش عنوان‌شده در این بخش عاملیت پرداخت تسهیلات طرح مسکن مهر از سال 1387 به بانک مسکن واگذار شده است که بابت پرداخت این تسهیلات مبلغ 225 میلیارد ریال به صورت اضافه‌برداشت بانکی از بانک مرکزی صورت گرفته است که با نرخ سود 9 درصد در گزارش صورت مالی آورده شده است. سپرده شدن تمامی پرداخت‌های طرح مسکن مهر به بانک مسکن در حالی است که در سال‌های 1386 تا 1388 پرداخت تسهیلات مسکن مهر توسط شش بانک عامل انجام می‌شد. این وظیفه از سال 1388 بر عهده بانک مسکن گذاشته شد که به معنی انتقال وظایف 14هزار شعبه بانک‌های مختلف به 1200 شعبه بانک مسکن بود. طبق مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی نرخ مربوط به مبالغ تخصیص‌یافته به طرح مسکن مهر دو درصد کمتر از میانگین نرخ سود سایر تسهیلات پرداختی است.
مبلغی که در این سال از بانک مرکزی برداشت شده است حدود 35 درصد کل منابع بانک مسکن بوده است.
حسابرس مستقل در گزارش صورت مالی خود آورده است که تسهیلات اعطایی و مطالبات از بخش غیر‌دولتی که عمدتاً مربوط به مسکن مهر بوده است از 364 هزار میلیارد ریال به 542 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است و همین امر منجر به افزایش سودآوری بانک نسبت به قبل شده است.

اعتبارات اسنادی سررسید‌نشده
اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و براساس آن تعهد می‌شود میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقی‌مانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین‌المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بند 7 این گزارش در خصوص تسهیلات اعطایی به مشتریان و اعتبارات اسنادی سررسید‌نشده بانک مسکن در سال 90 توضیح داده است. مانده‌حساب تسهیلات ریالی اعطایی به مشتریان و تعهدات اعتباری اسنادی ارزی شامل مبلغ 209 میلیارد ریال بدهی سررسید‌شده و مبلغ 1240 میلیارد ریال تعهدات اسنادی سررسید‌نشده به نفع سه شرکت زیر مجموعه گروه موسوم به امیرمنصور آریاست. البته در ادامه گزارش آورده شده که مبلغ 1539 میلیارد ریال از اعتبارات اسنادی ارزی سررسید‌شده در سال 1390 به علت شرایط خاص اقتصادی به بانک کارگزار خارجی پرداخت نشده است. همین موضوع نیز باعث تحمیل جریمه تاخیر به بانک مسکن شده است.
طبق این گزارش مانده مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول بانک در پایان سال 1390 بیش از 21 هزار میلیارد ریال بوده که معادل 9/2 درصد از مطالبات بانک را تشکیل می‌دهد.

بعد از 90....
آنچه از وضعیت و عملکرد مالی بانک مسکن تا پایان سال 1390 از سوی حسابرسان ارائه شده است طبق گفته کارشناسان نشان می‌دهد وضعیت مالی این بنگاه اقتصادی در شرایط عادی است. اما از آنجا که بخش قابل توجهی از خط اعتباری مسکن مهر در سال 1391 توسط بانک مسکن به شکل اضافه‌برداشت از بانک مرکزی انجام شده است به نظر می‌رسد وضعیت مالی این بانک در ادامه راه و در سال 1391 از حالت تعادل خارج شده است. به گونه‌ای که یک منبع آگاه در مورد وضعیت مالی کنونی این بانک می‌گوید: بدون کمک سایر نهادهای دولتی به ویژه وزارت راه و شهرسازی این بانک قادر به جمع کردن مسکن مهر نخواهد بود.
بر اساس گزارش‌های مدیران بانک مسکن در حال حاضر 56 درصد مانده تسهیلات بانک مسکن به طرح مسکن مهر تعلق دارد؛ و اعتبار تخصیص داده‌شده به طرح مسکن مهر از سوی بانک مسکن تاکنون 411 هزار میلیارد ریال است که تمام این مبلغ از محل اضافه‌برداشت بانک مرکزی و خطوط اعتباری تامین شده است.

کفایت- سرمایه
علاوه بر این در حالی که نسبت کفایت‌-سرمایه بانک‌ها باید بین هشت تا 12 درصد باشد این رقم در حال حاضر برای بانک مسکن به کمتر از سه درصد رسیده است. به گفته کارشناسان بانکی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت افزایش سرمایه بانک است. همچنین نسبت تسهیلات به سپرده بانک مسکن نیز بسیار بالاست تا جایی که رقم ناخالص آن به حدود 300 درصد می‌رسد.
index:1|width:600|height:285|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها